2e HD wordt niet herkend
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Blast    posted on 21-10-2006 15:02
Gegroet iedereen,

Ik heb laatste een 2e HD (200 gb) van western digital gekocht en deze netjes in mijn pc ingebouwd. Helaas herkent windows mn 2e hd niet Unhappy. Als ik in mijn bios ga dan wordt de hd wel herkent. Alles staat op Auto. Het is als volgt aangesloten:

IDE Primary Master = Maxtor 80 GB
IDE Primary Slave = Western Digital 200 GB
IDE Secondary Master = dvd speler
IDE Secondary Slave = dvd brander.

De jumpers heb ik ook goed gezet, maxtor = master, en western = slave.

Uiterraad heb ik al gegoogled maar die mensen hadden net weer een iets ander probleem dan ik.

PC specs:

AMD Sempron 3000+
1 GB RAM
K8v Deluxe motherboard
Maxtor 80 GB HD
Western Digital 200 GB HD (die dus niet herkent word)
Windows XP Prof.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt.
User edit by Blast on 21-10-2006 @ 15:09:05 (23%)

What do you think about 2e HD wordt niet herkend ??

Vote :   

Illusion    posted on 21-10-2006 15:24
Als je de Western Digital 200 gig nou eens op "IDE Secondary Master set. Waar nu je dvd speler op zit. Misschien dat het dan werkt.

Nog een ander probleem kan zijndat je de  voeding kabel niet goed hebt.

Er zijn inmiddels verschillende aansluitingen.

Je hebt ATA en SATA. SATA is nieuwer en heeft kleinere aansluitingen, en zijn makkelijkere stekkertjes.

ATA zijn van die dikke stekkers.

Als je deze stekkers hebt kan het zijn dat je kabels niet goed genoeg er in zitten. Druk deze aan.

Opzich maakt het niet uit welke je hebt, ze moeten allemaal goed zitten.

De ata kabels (IDE kabels) moet je GOED in je hardeschijf en op het moederbord pluggen. Op deze kabels zitten verschillende snoertjes. Er is een buitenste, en die heeft meestal een andere kleur. Deze moet altijd naar de kant van de stroomkabel. Als deze andersom zit, herkend je pc 'je harde schijf dus niet'. Dit komt veel voor en je moet dan gewoon het kabeltje omdraaien.

Met SATA aansluiting is het veel makkelijker. Die kabels kunnen maar op 1 manier in je HD.

Zie hieronder het verschil. De bovenste is ATA de onderste is SATA. De IDE kabel van de ATA heeft hier een rood snoertje. Die moet de kant opgericht zijn van het stroomsnoertje. (het andere rode snoertje)

ATA en S-ATA

Hopelijk is deze post een beetje informatie vol en kan ik je helpen:d
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 21-10-2006 @ 15:27:17 (6%)
Vibemaster-D    posted on 21-10-2006 15:49
had ik laatst ook met nieuwe HD. als hij in de bios word herkent dan heb je weinig problemen . ga naar het configuratiesherm en klik op klassieke weergave ga dan naar systeembeheer  en klik vervolgens op computerbeheer je krijgt nu een soort programmatje geopent klik nu links in het lijstje op opslag en dan op schijfbeheer je ziet nu bovenin je maxtor en er onder je WD als het goed is dan klik je op de WD en klikt op nieuwe partititie maken en volg de wizard dan kun je hem wel openen als het goed is.
Laidback    posted on 21-10-2006 15:55
Dat wou ik dus net zeggen..

Start
Configuratiescherm
Systeembeheer
Computerbeheer
en dan Schijfbeheer.

Of
START, UITVOEREN > diskmgmt.msc <

Als je het bovenstaande doet wat zie je dan?.
Is de tweede schijf wel geformatteerd.?

Illusion    posted on 21-10-2006 15:57
Je kan niet een partitie aanmaken op een schijf die een pc al niet herkend als het opstart. Zorg eerst dat de kabels goed zitten.

De bios moet hem dan sowieso zien. Als de bios geen harde schijf ziet heb je of:

- hem verkeerd aangesloten
- een defecte harde schijf gekregen (dat kan en is mogelijk)

Als je een nieuwe partitie gaat aanmaken, maak je een partitie op de schijf die Windows wel herkend.

Dat is dan de Maxtor 80 GB

Dan deel je de Maxtor schijf en heb je nog niks aan de 200 gig. Deze moet zowieso gedetecteerd worden in de bios. Zoniet, dan kan het haast niet anders wezen dat je de jumpers verkeerd hebt, of dat de kabels niet goed zitten.

Het kan ook nog zo wezen dat je een Kapotte IDE Kabel hebt. Het komt wel eens voor dat de pc niks detecteerd. Probeer eens een andere kabel (als je die hebt) en kijk wat het dan doet.

Of de ATA IDE aansluiting op je moederbord is doorgefikt:d:D

dat lijkt me sterk.. want de k8v moederborden zijn toppie. Niks op aan te merken.

(is het nog te begrijpen trouwens met die ATA en IDE woorden??:p)

User edit by Illusion on 21-10-2006 @ 15:58:48 (6%)
Mountainman    posted on 21-10-2006 16:00
Probeer ook eens je master aan het eind van de ATA kabel aan de sluiten en de slave dus niet op het eind Winking my eye vaak geeft dit ook problemen...
Laidback    posted on 21-10-2006 16:07
Poster: Blast
Als ik in mijn bios ga dan wordt de hd wel Herkend

Dus.... uhh.. je kan helaas de helft weg halen uit je vorige post Illusion..

ATA is een oude benaming voor IDE..(bekende 40/80 Pins Flatcabels)
een Kapotte Flatkebel..
Jumpers Verkeerd.
Kabels Niet goed
AtA/IDE Aansluiting doorgefikt :S < Dan had zn 1e Hd die hij op de Master heeft, het ook niet meer gedaan denkik zo.. 
Allemaal niet aan de orde
(goed lezen helpt :P) haha

gewoon ff START, Uitvoeren > diskmgmt.msc < , en dan even op de 2e HD klikken,..  Rechtermuisknop, Formatteren,
Hierna volgens mij even NTFS selecteren. als windows dit niet zelf doet..
maar klik vooral whatever you do NIET op "Partitie als Actief Markeren"
Actieve Schijf is de schijf waarmee die opstart..
als je de schijf heb geformatteerd

Mocht dit allemaal niet lukken..

www.bootdisk.com
Windows Xp bootdisk DOwnloaden
op schijfie zetten.
pc uit.. schijfie erin..
pc aan..
in de A: Prompt Fdisk drukken..
en dan Optie 4! Happy, laughing Winking my eye
dan Esc, Esc..
Optie 1,
Secondaire Partitie maken..
dan de betreffende schijf selecteren..

maarja.. tegen die tijd.. vraag je nog ma es :P
User edit by Laidback on 21-10-2006 @ 17:09:43 (12%)
Blast    posted on 21-10-2006 16:23
Poster: Laidback
Dat wou ik dus net zeggen..

Start
Configuratiescherm
Systeembeheer
Computerbeheer
en dan Schijfbeheer.

Of
START, UITVOEREN > diskmgmt.msc <

Als je het bovenstaande doet wat zie je dan?.
Is de tweede schijf wel geformatteerd.?

der staat het volgende:
Schijf 1
Onbekend
186 GB
Niet geïnitialiseerd

Daar naast staat dan 186 GB niet toegewezen

Ik had verder gegoogled en kwam idd iets tegen van dat ik in de schijfbeheer moest gaan zitten en ik denk ook dat ik dat ga doen.
Blast    posted on 21-10-2006 16:46
k heb dus de HD geïnitialiseerd. Als ik dus met rechts op de 2e hd klik dan kies ik voor de optie nieuwe partitie en dan kan ik kiezen uit: Primaire en uitgebreide partitie kiezen. Ik weet dat de C partitie Primaire partitie is en D volgens mij zowel Logische partitie als uitgebreid partitie is. Maar eigelijk wil ik 2 partities maken van iedere dus ongeveer 90-95 GB. En aangezien ik dit nog nooit gedaan heb zou ik het prettig vinden als ik wat hulp van buiten af zou krijgen

Link

Laidback    posted on 21-10-2006 17:05
k heb dus de HD geïnitialiseerd. Als ik dus met rechts op de 2e hd klik dan kies ik voor de optie nieuwe partitie en dan kan ik kiezen uit: Primaire en uitgebreide partitie kiezen. Ik weet dat de C partitie Primaire partitie is en D volgens mij zowel Logische partitie als uitgebreid partitie is. Maar eigelijk wil ik 2 partities maken van iedere dus ongeveer 90-95 GB. En aangezien ik dit nog nooit gedaan heb zou ik het prettig vinden als ik wat hulp van buiten af zou krijgen

Link

Nieuwe partitie maken..
alleen Primaire Partitie..
(E: )  maken..
je wil 1 schijf en geen Gedeeltes ?.. dan doe je dit..
je moet ALTIJD eerst een Primaire Partitie maken Happy, laughing
dat is de 1e paritie van een schijf.. daarna krijg je de Secundaire Partitie, mits je de schijf toch in delen wil gooien Happy, laughing

Illusion    posted on 21-10-2006 17:10
Poster: Djillusion
Je kan niet een partitie aanmaken op een schijf die een pc al niet herkend als het opstart. Zorg eerst dat de kabels goed zitten.

De bios moet hem dan sowieso zien. Als de bios geen harde schijf ziet heb je of:

- hem verkeerd aangesloten
- een defecte harde schijf gekregen (dat kan en is mogelijk)

Als je een nieuwe partitie gaat aanmaken, maak je een partitie op de schijf die Windows wel herkend.

Oeps Stom, Stom, Stom, hmmm k'moet ff beter lezen. Mijn posts waren gebaseerd op het feit dat als de HD niet gedetecteerd was. Misschien nog handig voor andere mensen met een HD probleem.
User edit by Illusion on 21-10-2006 @ 17:14:25 (73%)
Illusion    posted on 21-10-2006 17:13

Dit is een onnutige post... als er een admin of mod is gooi  hem er maar ff uit want dit sloeg nergens op:p (jah op de post van laidback)
User edit by Illusion on 21-10-2006 @ 19:12:03 (67%)
Laidback    posted on 21-10-2006 17:13
Oeps Stom, Stom, Stom, hmmm k'moet ff beter lezen. Mijn posts waren gebaseerd op het feit dat als de HD niet gedetecteerd was

kan gebeuren.. maar ik heb onderhand geleerd op mijn opleiding dat snel lezen slecht is voor je cijfers Winking my eye

En ALWEER...

Meestal heeft een moederpord 2 aansluitingen of meer. Als er iets op het moederbord is doorgefikt in de ATA/IDE aansluiting, hoeft het niet te betekenen dat alle poorten defect zijn.

LOL >

IDE Primary Master = Maxtor 80 GB
IDE Primary Slave = Western Digital 200 GB

ZIT OP 1 IDE FLAT KABEL!!. dus ook 1 IDE/ATA SLOT! Winking my eye

AtA/IDE Aansluiting doorgefikt < Dan had zn 1e Hd die hij op de Master heeft, het ook niet meer gedaan denkik zo.. 

Dat zei ik
User edit by Laidback on 21-10-2006 @ 17:16:23 (100%)
Blast    posted on 21-10-2006 17:16
aaah oke bedankt
maar ik ga weer moeilijk doen (sorry) aangezien ik meerdere stations heb (c en d = partities, e en f zijn dvd speler en brander, g = usb drive en , i, j, k = virtuele schijven) dus de letter die ik aan deze nieuwe partitie moet geven begint bij de letter H en ik vind dat erg onhandig aangezien de 2 andere schijven de letters c en d hebben. Oftewel als ik dus de nieuwe schijf pationeer wil ik die de letter E geven, maar dit kan niet want mn dvd speler heeft al de letter E. Kan ik die letters wijzigen? Zo ja, hoe?
Laidback    posted on 21-10-2006 17:19
aaah oke bedankt
maar ik ga weer moeilijk doen (sorry) aangezien ik meerdere stations heb (c en d = partities, e en f zijn dvd speler en brander, g = usb drive en , i, j, k = virtuele schijven) dus de letter die ik aan deze nieuwe partitie moet geven begint bij de letter H en ik vind dat erg onhandig aangezien de 2 andere schijven de letters c en d hebben. Oftewel als ik dus de nieuwe schijf pationeer wil ik die de letter E geven, maar dit kan niet want mn dvd speler heeft al de letter E. Kan ik die letters wijzigen? Zo ja, hoe?

Pc Uit!
Stroom eraf!, Paar keer klikken op de aan en uit knop.. Winking my eye
Flat kabel uit je DVD Speler..
Stroom kabel eruit..
pc aan..
Schijfbeheer..
schijf formatten / Toewijzen op E:
als je dat allemaal gedaan, pc weer uit.. Flat kabel er weer in + stroom kabel..
dit is Een manier
je kan ook straks wisselen met de rechtermuisknop.. op de Drive die je een andere letter wil geven..
Rechtermuisknop.. Stations letter en Paden Wijzigen Winking my eye
Blast    posted on 21-10-2006 19:46
Jep tis gelukt :D Heel erg bedankt allemaal (vooral Laidback)
Hier kan een slotje op.
Laidback    posted on 21-10-2006 21:26
Jep tis gelukt :D Heel erg bedankt allemaal (vooral Laidback)
Hier kan een slotje op.

graag gedaan kerol!  Veel plezier met je extra 180 Gb :P !!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

396 Users online: 43 Guests (353 Unknown)
Pages generated today : 44.339
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.696.351