Aangifte belasting>zelf doen of
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

peterdv    posted on 18-10-2006 11:34

Ik werk naast mijn andere 2 banen in loondienst zaterdags erbij als DJ. Heb nu een jaar een Var ('inkomsten uit overige werkzaamheden')en ben tevens ingeschreven als eenmanszaak en heb BTW nummer. Ik wordt in een verklaring van de belastingdienst aangeslagen voor alleen de omzetbelasting, met een jaaraangifte.
Factureer nu vanaf januari j.l. op deze manier.
Ik hou zelf mijn boekhouding keurig bij in excel, dit is redelijk simpel( BTW/ Inkomsten / uitgaven), alle facturen in WORD bestanden

Heb alleen ervaring voorgaande jaren met het doen van 'normale' aangifte inkomstenbelasting ( loon uit loondienst), toen was ik nog niet zelfstandig. Dit deed ik zelf via de PC en was super simpel, simpelweg de jaaropgaven invoeren.

Is het verstandig om zelf ook de aangifte voor de eenmanszaak,van de omzetbelasting( en de andere genoemde) te doen of is het slimmer om hier iemand voor in te schakelen( Accountant?),Ik hoor om me heen dat zij precies de slimme trucjes weten , startersaftrek, aftrekposten etc (?)
Zoja, waar/hoe vind ik zo'n iemand en wat kost zoiets ongeveer?
Heb geen enkele ervaring hiermee.
Mijn dank alvast voor de reactie.
User edit by peterdv on 18-10-2006 @ 11:40:12 (14%)

What do you think about Aangifte belasting>zelf doen of ??

Vote :   

Marz-L    posted on 18-10-2006 11:44
Zit met hetzelfde "probleem"...............
Ik hou alles zelf netjes bij.
Lead    posted on 18-10-2006 11:49
Ik hou ook alles zelf bij, gebruik daarbij een software pakket van Davilex. Dit boekt allerlei dingen zelf en de BTW is niet zo heel lastig om eruit te halen.

Maar zelfstandigen aftrek krijg je alleen als je jezelf ook als werkzame persoon hebt aangegeven in je bedrijf. Maar als je dat doet (minimaal 1200 uur per jaar werken voor de zaak meen in me te herinneren), ben je ook verplicht om loonbelasting en al die shit te gaan betalen.

Een accountant kun je vinden bij jouw in de buurt (telefoongids/internet) en die kan je adviseren. Dat zou hij in ieder geval wel moeten kunnen.

Vaak is het eerste bezoek gratis. Maar als je je boekhouding laat doen betaal je een bedrag epr maand, afhankelijk van de hoeveelheid werk die ze hebben. Tevens betaal je meestal apart voor het laten doen van je belasting aangiftes.
Let the BASS be louder
Basrose    posted on 18-10-2006 12:25
ik doe altijd zelf mijn aangiften... nu is het bij mij nog vrij kleinschalig maar als het om grotere bedragen gaat kan je altijd even langs een accountent gaan om je te laten adviseren.
trance    posted on 18-10-2006 16:49
Waarom zou je het door iemand anders laten doen? Een belasting advies bureau bijvoorbeeld is echt niet goedkoop. Daarom doe ik ook alles zelf.

P.s Je zegt dat je nog 2 andere banen hebt, Hou je er wel rekening mee dat zodra je meer dan 1 werkgever hebt, zelf de loonheffing moet betalen van de 2e of 3e werkgever...
PatrickBeuken    posted on 18-10-2006 17:00
Poster: trance
Waarom zou je het door iemand anders laten doen?

Zoals er al gezegd werd... accountants kennen de in's, out's, do's en don'ts van het vak.
robbert    posted on 18-10-2006 17:18
En er komt een punt dat het zoveel werk is, dat er geen beginnen aan is.
Laidback    posted on 18-10-2006 17:20
ik doe het allemaal zelf Happy, laughing
maar verder word het hier door een vaste Boekhouder/accountant gedaan.
en elke maand netjes op papier Hoe & Wat..
dit spaart best veel werk.. sind mn ouders bijde werken doordeweeks (onderwijs)
en ze niet alle tijd van de wereld hebben doordeweeks...
het kost wel een paar centen.. maar het resultaat is vaak stukken beter.. en het scheeld veel tijd!
Jorrit    posted on 18-10-2006 17:32
ik doe het allemaal zelf
maar verder word het hier door een vaste Boekhouder/accountant gedaan.

Wat doe jij dan zelf?
Mod edit by Jorrit on 18-10-2006 17:32 (1%)
Laidback    posted on 18-10-2006 18:00
Poster: Jorrit

Wat doe jij dan zelf?

alles wat ik zelf aan moet geven van Mijn werk .
als ik nu al alles laat doen.. weet ik strax ga niet hoe alles in elkaar steekt namelijk..
tis errug weinig.. maar je leerd er wel van
peterdv    posted on 28-10-2006 20:03
Dank voor alle reacties
Ik denk dat ik via via al iemand bijna heb.

Mag ik nog een zijdelingse vraag stellen?
Ik ben geregisteerd dus met een VAR 'overige werkzaamheden'en een eenmanszaak. Alles is gebaseerd op o.a. de eerder beantwoorde vraag op formulieren hoeveel opdrachtgevers ik had en denk te krijgen. Ik heb hier 3-7 aangevinkt.
Dit is het afgelopenjaar ook het geval geweest, 3 .

Nu heb ik echter de laatste tijd eigenlijk maar 1 opdrachtgever, in ieder geval hoofzakelijk 1 opdrachtgever.
Wat heeft dit nu voor gevolgen? Kan ik zo door blijven factureren?

heel erg bedankt voor jullie hulp.

This is an old Topic

No new postings for 6.895 days.
 Post CommentThat would be 229.8 months
or a whopping 18.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

127 Users online: 59 Guests (68 Unknown)
Pages generated today : 30.005
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.890.403