Vraagprijs.. say what.! (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Antoine88    posted on 15-10-2006 13:01
DJ's

In November heb ik mijn eerste fuif waarbij ik mag Draaien. Voor mijn eigen school, voor 2e/3e klassers.

Hoe het ging. Ik bood me dus aan, voor als ze een feest zouden hebben voor de brugklas bla bla bla. Die vrouw was blij te horen, ik moest mijn gegevens ff opschrijven en de vraagprijs. -Ik kwam helemaal niet met het idee dat ik er wat aan zou verdienen, wou gewoon wat ervaring opdoen- Dus ik stond daar van Euh eeuh.. Dus ik lul erom heen over aparatuur, ligt eraan wat ze allemaal willen.

Dus mijn vraag: Wat is een redelijk vraagprijs voor een rookie als ik.? En waar hangt dat vanaf.? Voor als ze je willen afzetten, of naaien zoals school dat altijd doet.

Thnx..

What do you think about Vraagprijs.. say what.! ??

Vote :   

Dj_Fantasy    posted on 15-10-2006 13:04
gebruik eens de searchWinking my eye overlaatst was hier ook al een topic overHappy, laughing

dj2dj.nl
Nvie    posted on 15-10-2006 13:22
Poster: Antoine88
DJ's

In November heb ik mijn eerste fuif waarbij ik mag Draaien. Voor mijn eigen school, voor 2e/3e klassers.

Hoe het ging. Ik bood me dus aan, voor als ze een feest zouden hebben voor de brugklas bla bla bla. Die vrouw was blij te horen, ik moest mijn gegevens ff opschrijven en de vraagprijs. -Ik kwam helemaal niet met het idee dat ik er wat aan zou verdienen, wou gewoon wat ervaring opdoen- Dus ik stond daar van Euh eeuh.. Dus ik lul erom heen over aparatuur, ligt eraan wat ze allemaal willen.

Dus mijn vraag: Wat is een redelijk vraagprijs voor een rookie als ik.? En waar hangt dat vanaf.? Voor als ze je willen afzetten, of naaien zoals school dat altijd doet.

Thnx..

Ligt er weer vanaf hoeveel man ze verwachten. Daarop kun jij weer gaan baseren wat voor kosten jij maakt aan inhuur, transport en promotie e.d.
Camino    posted on 15-10-2006 13:29
Poster: Nvie

...en promotie....

Doe jij promotie zelf :S damn... ik laat het altijd aan de organisatoren over
Nvie    posted on 15-10-2006 13:32
Je eigen promo artikelen (bannertjes e.d.) er een beetje in stouwen/afschrijven
Thomz    posted on 15-10-2006 14:01
Zou eerst kijken hoeveel alles jouw gaat kosten, en dan kan je al veel mekkelijker een prijs bepalen.
gethigh    posted on 15-10-2006 15:17
moet je het geluid en licht zelf regelen? en betalen?
Jorrit    posted on 15-10-2006 15:19

Inderdaad de bovengenoemde punten, en naast dat: Neem de boeking niet aan als je denkt dat je hem (nog) niet aan kan.
Zeker als het een wat groter feest is (+100 man?), als je het op zo'n schaal vergooit heb je al snel een slechte reputatie te pakken.
Antoine88    posted on 15-10-2006 20:53
quote:
Poster: Jorrit

Neem de boeking niet aan als je denkt dat je hem (nog) niet aan kan.
Zeker als het een wat groter feest is (+100 man?), als je het op zo'n schaal vergooit heb je al snel een slechte reputatie te pakken.

en dan meteen ook op je eigen school he.
Ik was ook van plan iemand mee te vragen, gewoon voor de steun. Voor als het echt echt mis zou lopen. Zelf denk ik wel dat ik zover ben, maar het is toch je eerste keer he.. Al moest je het ook alleen doen met je girlfriend..
Sammow    posted on 15-10-2006 21:31
Volgens bronnen :p is hier het gebruikelijke 200 euro tot 12 uur en dan 20 euro per extra uur
greup    posted on 15-10-2006 22:21
Emh, Als jij eens wat zou vertellen over het publiek (aantallen), afmetingen van de lokatie en wat je van plan bent te gaan leveren.
Daarbij zou je eigenlijk ook nog een mix van je zelf moeten plaatsen zodat ik je kan inschatten op draaikunsten.

Dan kan ik je wel helpen met bepalen van een prijs. Je gaat voor het eerst een feest opbouwen... Hoe ga je dat doen met je dmx kring, rigging, geluid ect. Hoe denk jij nu al te weten dat jij dat kan?

Tip, ik zou trouwens ook even aan de juridische kanten kennen... Contractje, factuurtje... *komt prof over, en is bovendien gewoon nodig. Een school keert niet uit zonder factuur, en zonder contract sta je nergens als iemand jou gehuurde app kapot maakt en JIJ dus met een flinke schuld zit*
greup    posted on 15-10-2006 22:23
Poster: Sammow
Volgens bronnen :p is hier het gebruikelijke 200 euro tot 12 uur en dan 20 euro per extra uur

slaat natuurlijk nergens op....
Stel dat ik met 2 dapjes en een radio aan kom... Krijg ik dan ook 200?

Het hangt helemaal af van de serves en de app.
djmamo    posted on 16-10-2006 11:00
Poster: Sammow

zou ook wel graag willen weten waar jij deze info vandaan haalt.

de topic starter zegt dat hij dit voor de eerste keer gaat doen. en om ff een vergelijking neer te leggen ik doe nu 7 jaar drive-in shows en ik vraag 300 euro voor een avond, ben ik dan zo goed koop of is 200 wel erg veel voor een starter?

denk dat 50 euro wel genoeg is. en je moet dit niet zien als een betaling voor je dienst maar als een cadeautje voor je inzet en als je dat zo aan je school verkoopt dan heb je ook geen kvk nodig enz. je moet alleen regelen dat de apparatuur en dergelijke verzekerd is via de school.
www.moonentertainment.nl
Camino    posted on 16-10-2006 11:27
Ok ten eerste; 50 euro is veel te weinig. Dat vraag ik dus per uur, en het zijn door dat soort mensen die dat voor de hele avond gaan vragen dat de markt verziekt wordt... Veel werkgevers voor drive-ins kunnen moeilijk distingueren tussen pro(-achtige) DJ's en tieners die met (zoals greup een prachtig voorbeeld van geeft) 2 dapjes en een radio aankomen.

@ Greup: in mijn ervaring is het heel erg moeilijk om een school te laten opdraaien voor kosten van gesloopte gear. Was mij eens overkomen dat er een van de organisatoren perse wou draaien. Toen ik het hoorde was het al te laat (had zelf even de DMX tafel overgenomen); dat laatste rode ledje aan, en gezien ik dacht dat ik alleen maar zelf ging draaien had ik geen limiter gehuurd; bam, sub kapot. Was mijn eigen domme schuld om hem te laten draaien, maar alsnog... Vraag ik of ze die speaker willen vergoeden, en dat kon dus niet, omdat ik niet perfect legaal in orde was (geen BTW nummer, KvK, etc). Houd het in gedachte dat je (op enkele uitzonderingen na) allemaal in het zwart aan het werken zijn, dus dat je van een juridisch standpunt niet veel waard bent.

Als het je eerste keer is, zou ik ten eerste iemand vragen om mee te helpen die al een tijdje ervaring heeft met drive-ins, er komt veel aan te kijken dat je misschien niet aan denkt. En qua prijs zou ik gewoon "huurkosten + (geschatte huurwaarde van jouw gear) + 15 euro/uur" doen.
djmamo    posted on 16-10-2006 11:32
wat moet ik dan vragen voor een avond draaien zeg 5 uur met pro spullen?
www.moonentertainment.nl
Jorrit    posted on 16-10-2006 11:53
en om ff een vergelijking neer te leggen ik doe nu 7 jaar drive-in shows en ik vraag 300 euro voor een avond, ben ik dan zo goed koop of is 200 wel erg veel voor een starter?

ik vind 300 euro best goedkoop voor een show die schoolfeesten tot bijvoorbeeld 800 man kan doen, maar ik kan aan jou post ook niet ruiken wat jij meeneemt voor die 300 eu.
kefco    posted on 16-10-2006 11:54
Voor allen:

Volgens de nederlandse belastingwetgeving (artiestenregeling) mag iedereen per dag €138,- belastingvrij aan onkostenvergoedingen ontvangen. De meeste feesten vinden voor een gedeelte plaats vóór 00:00 uur en na 00:00 uur. Dit houdt in dat je voor dergelijke feesten zowieso 2x dit bedrag aan onkostenvergoeding belastingvrij mag ontvangen.

Verder ben je zeker niet verplicht om je in te schrijven bij de KVK en/of een BTW nummer aan te vragen. Iedereen mag bijverdiensten hebben, mits je dit maar opgeeft op je jaarlijkse aangifte. Een registratie bij de KVK en BTW nummer hebben alleen nut/zin als dj-en je hoofdverdienste is of als je hele grote investeringen gaat doen. Je opdrachtgever is aansprakelijk voor de afdracht van sociale lasten c.q. buma stemra. Behalve als je een BV hebt. Dit is de wet keten aansprakelijkheid.

@deaf dj &greup>> de grootste onzin dat je die schade niet bij de klant kan claimen. Veel mensen schermen hier mee om er maar voor te zorgen dat ze hun geld in de knip houden. Als een ander dan jij zelf die schade heeft aangebracht, dan is diegene en/of de opdrachtgever aansprakelijk. Dat zij proberen om er onder uit te komen door jou in een hoekje te zetten is een ander verhaal.

Dit soort dingen kan je uit sluiten door een contractje op te stellen voorafgaand aan de optredens. Deze contractjes zijn standaard gewoon van het net te downloaden. Andere zaken zoals voorzieningen zijn hier ook in genoemd. Ik kan talloze voorbeelden opnoemen waarop mensen bijvoorbeeld complete lichtshows opvragen. Als je dan op de bewuste dag daar aankomt is er maar 1 groepje 230 volt voor je beschikbaar. En het ergste is nog dat je daar altijd de schuld van krijgt. Dit soort zaken alsmede aansprakelijkheid bij schade door derden moet je altijd vastleggen. Dit voorkomt discussies.
Camino    posted on 16-10-2006 12:43
Poster: djmamo
wat moet ik dan vragen voor een avond draaien zeg 5 uur met pro spullen?

Hangt er van af wat voor pro spullen; hoe veel geluid/licht... verder maakt het aantal bezoekers, de duratie, de welvaart van de organisatoren, prijs van de kaartjes, etc... dat maakt ook allemaal verschil
ciderke    posted on 16-10-2006 12:48
ik ben ook begonnen met 50 euro per man, we waren meestal met twee, dus we vroegen 100 euro. Nu mag je natuurlijk niet beginnen rekenen want iedereen weet dat je daar op termijn je broek aan scheurt (als je weet wat je kan verdienen met een andere job op ??n nacht tijd), maar ik was al blij dat ik een kans kreeg...
greup    posted on 16-10-2006 17:19

@deaf dj &greup>> de grootste onzin dat je die schade niet bij de klant kan claimen. Veel mensen schermen hier mee om er maar voor te zorgen dat ze hun geld in de knip houden. Als een ander dan jij zelf die schade heeft aangebracht, dan is diegene en/of de opdrachtgever aansprakelijk. Dat zij proberen om er onder uit te komen door jou in een hoekje te zetten is een ander verhaal.

Ik zie mij ook nergens beweren dat je deze schade niet terug kunt vorderen. integendeel zelfs. Alleen heb je minimaal een waterdicht contract nodig ( niet z'n ding die ik zie bij veel beginnende drive-inshowtjes)

Ik heb een op maatgemaakt contract waarin volgens mijn inzien alle punten uitvoerig worden besproken en vast gelegt. ( ik heb wel het geluk dat ik een  vader heb die o.a is afgestudeerd in contract rechten)

Vaak is het zo dat de scholen niet menen uit te hoeven keren... In dat geval wordt het lastig omdat de kosten van de schuld vaak niet hoog genoeg zijn om echt zaak van te maken.

Als ik het verhaal van de topicstarter zo mag horen denk ik dat hij blij mag zijn met deze klus. Ondanks het gebrek aan info zou ik adviseren niet veel meer dan de inhuurwaarde voorderen bij de klant ( de school in dit geval).

ik vind 300 euro best goedkoop voor een show die schoolfeesten tot bijvoorbeeld 800 man kan doen, maar ik kan aan jou post ook niet ruiken wat jij meeneemt voor die 300 eu.

300 euro voor een feest tot 800 man.... Lijkt me economische absolut niet zinvol. voor 300 euro kun je bij mij een basisshowtje krijgen tot een man of 200.
Bij 800 man gaan de bedragen al snel over de 1000 euro heen.

Mod edit by greup on 16-10-2006 17:20 (1%)
greup    posted on 16-10-2006 19:32
Poster: DeafDJ

Doe jij promotie zelf :S damn... ik laat het altijd aan de organisatoren over

ik bied bij scholen altijd aan om de promo te doen. Dan kunnen ze kiezen tussen een (gratis) toegestuurd concept. Dit kunnen ze vaak op scholen zelf afdrukken ( in a3 formaat) Als ze ook willen dat ik het voor ze ga drukken dan bereken ik doorgaan kosten.

Verwacht trouwens niet veel van die posters.. Het is gewoon een simpel paint pro projectje, maar het is toch Net dat beetje extra serves he
Sammow    posted on 16-10-2006 19:37

zou ook wel graag willen weten waar jij deze info vandaan haalt.

de topic starter zegt dat hij dit voor de eerste keer gaat doen. en om ff een vergelijking neer te leggen ik doe nu 7 jaar drive-in shows en ik vraag 300 euro voor een avond, ben ik dan zo goed koop of is 200 wel erg veel voor een starter?

denk dat 50 euro wel genoeg is. en je moet dit niet zien als een betaling voor je dienst maar als een cadeautje voor je inzet en als je dat zo aan je school verkoopt dan heb je ook geen kvk nodig enz. je moet alleen regelen dat de apparatuur en dergelijke verzekerd is via de school.

ik denk dat je jezelf onderschat ofwel is hier ook weer een enorm verschil tussen belgie en nederland te bekennen

EDIT: die info heb ik van iemand die al 2-3 jaar op feestjes discobar is, zal waarschijnlijk aan het verschil belgië - nederland liggen Happy, laughing
User edit by Sammow on 16-10-2006 @ 19:48:59 (20%)
Margi    posted on 16-10-2006 20:04

Deze contractjes zijn standaard gewoon van het net te downloaden.

Waar dan ? kheb zeer veel zitten googlen, maar ik vind het niet...
djmamo    posted on 16-10-2006 20:36
Poster: Jorrit

ik vind dat dit een vrij onbeschofte post is, en zou graag zien dat dit ANDERS WORDT GEFORMULEERD.

ik heb een geluidset voor 1000 man en een pioneer set cdj 1000's en een pioneer djm 600.

en verder 7 jaar ervaring in disco en cafe
www.moonentertainment.nl
Sammow    posted on 16-10-2006 20:47

ik vind dat dit een vrij onbeschofte post is, en zou graag zien dat dit ANDERS WORDT GEFORMULEERD.

ik heb een geluidset voor 1000 man en een pioneer set cdj 1000's en een pioneer djm 600.

kom wat in België draaien man :p verdien je zo het dubbele :D
greup    posted on 16-10-2006 21:27

Ik zie absolut niet in waarom dat een onbeschofte post zou zijn, en vind jou reactie daarom ook op m'n minst merkwaardig te noemen.

Tevens vind ik jou prijs wel vrij onbeschoft. Ik ben benieuwd waar jij 1000 man mee bespeeld...

Een dj booth bestaande uit 2* cdj 1000 en 1* djm 600 kost gemiddeld 120 tot 150 euro.

Een geluidsset tot 1000 man kost (mits enige kwaliteit gewenst is) gemiddeld genomen z'n 450 euro.

Ik geloof dat er een redelijk prijs verschil zit tussen de randstad prijzen, en de prijzen in het zuiden des lands.... maar om nou voor 300 euro een show met een geluidsset voor 1000 man + dj booth te doen.... (Als je het in mijn regio zou doen maak je geen vrienden)  

Mod edit by greup on 16-10-2006 21:28 (1%)

109 Users online: 14 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 4.558
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.813.017