[Tips] Trance sneller over mixen. (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

RoyBeware    posted on 07-10-2006 16:03
Hallo.

Ik draai nu zoon 11 maanden Trance. :P Lekker boeiend :P

Maar de mix techniek heb ik al aardig onder de knie.

Nu wil ik sneller over gaan mixen.
Ik weet niet of jullie het album kennen A State Of Trance 2006 ? Gemixt door Armin van Buuren?

Ik wil ook een beetje die richting op gaan qua over mixen. Iedergeval dat ik sneller bij de melodie ben. Anders moet je zo lang de break die er voor zit aan horen en het gaat tenslotte bij trance om de melodie.

Kunnen jullie mij helpen met wat tips? Ik dacht zelf als ik met cd's draai, dan spoel ik hem gewoon een stuk door, maar ik draai ook vinyl's (1 tt) en dan is het moeilijk te zien hoe lang dat stukje ongeveer duurt.

iemand tips?

Groete, Roy

What do you think about [Tips] Trance sneller over mixen. ??

Vote :   

Lukaz    posted on 07-10-2006 16:07
het moet geen punt zijn als je met vinyl draait..  je kan gewoon je plaat handmatig doorspoelen tot je weer bij een break zit.. dan neem je daar een hot cue punt..  en zet je hem net een break eerder in dan dat je normaal zou doen.. en meestel moet je je eq van je inkomende track wat in de min zetten anders kan het nog weleens wat te druk worden.. wat je ook kan proberen: ga Radio versie's draaien, maar die vind je niet zo snel op plaatHappy, laughing
RoyBeware    posted on 07-10-2006 16:11
Poster: Luka_Z
het moet geen punt zijn als je met vinyl draait..  je kan gewoon je plaat handmatig doorspoelen tot je weer bij een break zit.. dan neem je daar een hot cue punt..  en zet je hem net een break eerder in dan dat je normaal zou doen.. en meestel moet je je eq van je inkomende track wat in de min zetten anders kan het nog weleens wat te druk worden.. wat je ook kan proberen: ga Radio versie's draaien, maar die vind je niet zo snel op plaatHappy, laughing

Wat ik ook kan doen is hem eerst gewoon recht trekken en dan op een end ff op de break zetten en dan ff een paar blokken terug spoelen, maar dan is vrij onhandig.
RoyBeware    posted on 07-10-2006 16:39
Iemand nog tips?
the-melody    posted on 07-10-2006 16:40
Wat ook handig kan zijn: je platen ongeveer vanbuiten kennen, dat je weet van nu komt ongeveer de breakHappy, laughing
barthawk    posted on 07-10-2006 17:02
Poster: Roy-776

Ik weet niet of jullie het album kennen A State Of Trance 2006 ? Gemixt door Armin van Buuren?

Groete, Roy

Die ken ik maar als te goed, en die cd mixt hij niet 'live' maar gewoon d.m.v. ableton. Zoals armin zelf aangeeft kan hij z'n cd's strakker opbouwen en er zoveel mogelijk platen in knallen...dus zo perfect als op zijn cd's is (bijna) niet haalbaar. Dus probeer je daar niet al teveel op te focussen.....

Wat ik altijd doe tijdens het mixen, ik laat die ene trance plaat die ik erin ga mixen rustig 1.30min tot 2.00 minuten doorlopen(vaak toch een ellenlange opbouw  )daardoor kom je al sneller op de climax van een plaat. En als je je eigen platen eenmaal goed kent weet je ook wanneer je bijv. goed een andere er tussen kan gooien, ipv. steeds op het einde... en wat betreft je vinylplaten, daarop kan je toch aan de groeven zien waar die break zit!??.....

gewoon ff wat dingen uitproberen succes!!

User edit by barthawk on 07-10-2006 @ 17:06:53 (13%)
tairip    posted on 07-10-2006 17:15
Poster: barthawk

en wat betreft je vinylplaten, daarop kan je toch aan de groeven zien waar die break zit!??.....

idd de donkere groef is een rustiger moment van de plaat!
RoyBeware    posted on 07-10-2006 17:38
Oke tnx voor de info :D:D

Ik ga het eens proberen.

RoyBeware    posted on 07-10-2006 17:41

Die ken ik maar als te goed, en die cd mixt hij niet 'live' maar gewoon d.m.v. ableton. Zoals armin zelf aangeeft kan hij z'n cd's strakker opbouwen en er zoveel mogelijk platen in knallen...dus zo perfect als op zijn cd's is (bijna) niet haalbaar. Dus probeer je daar niet al teveel op te focussen.....

Wat ik altijd doe tijdens het mixen, ik laat die ene trance plaat die ik erin ga mixen rustig 1.30min tot 2.00 minuten doorlopen(vaak toch een ellenlange opbouw  )daardoor kom je al sneller op de climax van een plaat. En als je je eigen platen eenmaal goed kent weet je ook wanneer je bijv. goed een andere er tussen kan gooien, ipv. steeds op het einde... en wat betreft je vinylplaten, daarop kan je toch aan de groeven zien waar die break zit!??.....

En wanneer laat je die ongeveer in  gaan? Die 2 minuten lopen? Na de climax?

Of ff daarvoor? (wel al recht gepitcht)
lrfist    posted on 07-10-2006 18:40
tjah, idd je platen vanbuiten kennen, papiertje en pen, alle nummertjes die je na elkaar wilt spelen erop zetten en hoeveel ongeveer gepitched moet worden...
dan kan je een plaat binnen de paar seconden gelijk zetten en op het juiste punt krijgen. dan mix je snel
RoyBeware    posted on 07-10-2006 19:29
Ja, handige tip idd
Laidback    posted on 07-10-2006 21:15
thuis kijken wat het beste mix punt is en daar net als Hip-hop scratchers CEU stickertjes plakken :P

barthawk    posted on 07-10-2006 22:38
Poster: Roy-776

En wanneer laat je die ongeveer in  gaan? Die 2 minuten lopen? Na de climax?

Of ff daarvoor? (wel al recht gepitcht)

ik laat m dan 2minuten lopen, daarin pitch ik m op het juiste tempo en dan knal ik m erin, ermee rekening houdende wanneer de huide plaat(die op dat moment speelt) afgelopen is zodat je gelijk na de climax van je plaat kan gaan beginnen met het inmixen van je andere.
User edit by barthawk on 07-10-2006 @ 22:39:01 (2%)
RoyBeware    posted on 08-10-2006 10:17

ik laat m dan 2minuten lopen, daarin pitch ik m op het juiste tempo en dan knal ik m erin, ermee rekening houdende wanneer de huide plaat(die op dat moment speelt) afgelopen is zodat je gelijk na de climax van je plaat kan gaan beginnen met het inmixen van je andere.

Ja, is inderdaad handig om het dan bij te pitchen als hij loopt. Had ik nog niet aan gedacht :D tnx.

Ik deed de plaat eerst recht pitchen en dan zoon 2 minuten inlopen en dan over mixen, maar dan is de andere plaat al bij de climax, dus moet je ff wachten watn meestal is er geen bass-line en dan ben je al te laat :P

Ik ga dat zo eens proberen
DJ-Emotion    posted on 08-10-2006 22:32
A state of Trance 2006 is geen Live mix. Hier kun je dus geen Live set mee vergelijken. De meeste Trance tracks lenen zich niet om snel te mixen.
Dit omdat de melodie vaak lang door loopt.
Maar veel tracks duren echter wel een aantal minuten voordat de
melodie begint (Baseline opbouw) Hierdoor kun je dus makkelijk begin stukken van de tracks afsnoepen. En worden de overgangen al wat korter.
Ik maak bijna altijd gebruik van de "break" in de track. (Mits deze aanwezig is)
Hierdoor krijg je de strakste overgangen.
En Trance mag best wel wat langer duren
RoyBeware    posted on 09-10-2006 13:22
Oke. :D

Dus als ik het goed begrijp moet het niet zo kort als bij A state of trance 2006?

Maar het mag wel wat in gekort worden dat je niet van die lange basseline opbouw hebt...?
DJ-Emotion    posted on 09-10-2006 18:22
Neen...
Het mag best zo kort worden alleen gaat dat je Live niet lukken denk ik
Het is een kwestie van afwisselling.
Als je 3 of 4 tracks met feel melodie hebt, is het wel lekker om er een
track tussendoor te gooien zonder melodie.
Daarom is het gebruik van de intro/opbouw van de tracks soms wel en soms
niet gewenst.
Dit is nou juist het geen wat een DJ een eigen "stijl" geeft.
En de party people just love it or hate it....
Luister anders eens naar een paar setjes van mij.
heb je iig een idee hoe ik het doe.
RoyBeware    posted on 10-10-2006 18:10
Poster: DJ-Emotion
Neen...
Het mag best zo kort worden alleen gaat dat je Live niet lukken denk ik
Het is een kwestie van afwisselling.
Als je 3 of 4 tracks met feel melodie hebt, is het wel lekker om er een
track tussendoor te gooien zonder melodie.
Daarom is het gebruik van de intro/opbouw van de tracks soms wel en soms
niet gewenst.
Dit is nou juist het geen wat een DJ een eigen "stijl" geeft.
En de party people just love it or hate it....
Luister anders eens naar een paar setjes van mij.
heb je iig een idee hoe ik het doe.

Oke. En hoe kom ik aan jou mixes? Website? Msn? Of links via E-mail?

roy-776@hotmail.com
DJ-Emotion    posted on 10-10-2006 18:45
Mijn website natuurlijk. ff huisje klikken
RoyBeware    posted on 10-10-2006 19:34

Ik ga is ff checke :D
Reemz    posted on 10-10-2006 19:38

Even offtopic: Emotion ik heb afgelopen weekend jou mixen gehoord op profm en die klonken echt lekker. TOP

ON Topic: Maar net wat andere mensen zeggen de style Trance moet je niet al te snel willen mixen. Trance muziek heeft een hele andere opbouw dan bijvoorbeeld House. Je kan natuurlijk wel leuke dingen doen met loopjes, effecten etc etc
DJ-Emotion    posted on 11-10-2006 18:15
Poster: Phenix

Even offtopic: Emotion ik heb afgelopen weekend jou mixen gehoord op profm en die klonken echt lekker. TOP

etc

Dank je

Poster: Phenix
ON Topic: Maar net wat andere mensen zeggen de style Trance moet je niet al te snel willen mixen. Trance muziek heeft een hele andere opbouw dan bijvoorbeeld House. Je kan natuurlijk wel leuke dingen doen met loopjes, effecten etc etc

Hellemaal mee eens!
User edit by DJ-Emotion on 11-10-2006 @ 18:17:01 (100%)
Winston    posted on 12-10-2006 15:12
Om te mixen zoals Armin van Buuren op de A State Of Trance 2006 cd's, moet je wel van goede huize komen.

Hij doet het inderdaad met Ableton en daar heb ik niet al te best verstand van. Maar met vinyl en cd's is toch een vergelijkbaar resultaat mogelijk. Ableton doet bepaalde dingen automatisch en daardoor is het iets tot veel gemakkelijker.

Maar wat belangrijk is om te weten is dat je op deze cd een zeer goed voorbeeld hebt van harmonic mixing. En harmonic mixing is belangrijk als je wat jij korte overgangen noemt te doen. Dan krijg je geen 'clashes.'

Maar daarom klinkt de A State Of Trance 2006 mix lekkerder dan bv. de In Search Of Sunrise 5 mix, alhoewel beide producties evenveel goede (progressive trance?) sound tracks bevatten.

Armin doet wel erg lange overgangen in de ASOT 2006 mix, volgens mij met loops. Bv. de overgang van "Cold Drink, Hot Girl" (super lekkere track) naar "Edge Of Space." Maar je bedoelt natuurlijk dat er geen beat solo's zijn.

Solo beats gebruik ik in twee gevallen. Als break om een rust pauze in te lassen en als build up om spanning op te bouwen. Dat hangt af van de beat. Rustigere voor een pauze en agressieve beat voor het opbouwen van de spanning.

Maar wat ik veel leuker vind is om een wat ik overgangsplaat noem te gebruiker. Bv. BAD van Matthew Dekay & Proluctors is zo een track. Alhoewel deze track meer uit beat bestaat.

Armin heeft ook nauwelijks synths, ik bedoel dus melodieen, met elkaar gemixed. Dat helpt ook.

Tic Toc
lrfist    posted on 13-10-2006 09:22
mja, dat was er nog niet gezegd..
soms zijn melodieen in dezelfde toonaard en als ze dan nog wat passen bij elkaar, kan je deze wel door elkaar mixen. daar moet je wel mee oppassen, maar als je vroeger muziekschool ofzo gedaan hebt, hoor je het normaal gezien wel.

als ze niet bij elkaar passen en van verschillende toonaard zijn, ga je een serieuse kakafonie hebben....
barthawk    posted on 13-10-2006 09:42
Poster: lrfist
mja, dat was er nog niet gezegd..
soms zijn melodieen in dezelfde toonaard en als ze dan nog wat passen bij elkaar, kan je deze wel door elkaar mixen. daar moet je wel mee oppassen, maar als je vroeger muziekschool ofzo gedaan hebt, hoor je het normaal gezien wel.

als ze niet bij elkaar passen en van verschillende toonaard zijn, ga je een serieuse kakafonie hebben....

idd, daarom platenkennis..
DJ-Emotion    posted on 13-10-2006 09:50
quote:
Poster: Winston
Om te mixen zoals Armin van Buuren op de A State Of Trance 2006 cd's, moet je wel van goede huize komen.

Zo ie zo

quote:
Hij doet het inderdaad met Ableton en daar heb ik niet al te best verstand van. Maar met vinyl en cd's is toch een vergelijkbaar resultaat mogelijk. Ableton doet bepaalde dingen automatisch en daardoor is het iets tot veel gemakkelijker.

Het is een appels en peren verhaal.

quote:
Maar wat belangrijk is om te weten is dat je op deze cd een zeer goed voorbeeld hebt van harmonic mixing. En harmonic mixing is belangrijk als je wat jij korte overgangen noemt te doen. Dan krijg je geen 'clashes.'

Maar daarom klinkt de A State Of Trance 2006 mix lekkerder dan bv. de In Search Of Sunrise 5 mix, alhoewel beide producties evenveel goede (progressive trance?) sound tracks bevatten.

Dit is per definitie onjuist.
Het is immers de "smaak" waar we over praten.
Ik ken genoeg mensen die balen als de overgangen kort zijn omdat ze de tracks
langer willen horen.

quote:
Armin heeft ook nauwelijks synths, ik bedoel dus melodieen, met elkaar gemixed. Dat helpt ook.

Juist dit is iets wat moelijk gaat. Omdat melodieen door elkaar heen vaak of key klinken. (Mits je ze nauwkeurig hebt bij elkaar hebt gezocht).
Als het past kun je er wel leuke mash up effecten mee creeeren.
User edit by DJ-Emotion on 13-10-2006 @ 11:56:43 (1%)

454 Users online: 360 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 46.144
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.314.117