Vooropgenomen DJ Sets, Kunnen of Niet (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Camino    posted on 02-10-2006 18:48
Na aanleiding van DIT topic stel ik de vraag, is het ethiek en moreel correct voor een DJ om een thuis opgenomen setje op een feest te draaien?

What do you think about Vooropgenomen DJ Sets, Kunnen of Niet ??

Vote :   

Camino    posted on 02-10-2006 21:46
Persoonlijk vind ik een setje helemaal van start tot einde voorbereiden bijna even zwak als tevoren opnemen; om een paar overgangen op voorhand te oefenen zodat je weet dat ze lekker klinken is OK, maar om nu gewoon je tracklistje af te gaan? nee...
Lukaz    posted on 02-10-2006 22:01
Ik vind het heel onprofficieel om een voorgeprogrameerde mix te doen in een act (op een evenement)  hoe ben je zo beroemd en bekend geworden..  omdat je een goeie set neer kan zetten..  dan ga je zeker geen voorgeprogrameerde set doen..  (geld natuurlijk ook als je niet bekend en beroemd, goed bent)
Jorrit    posted on 02-10-2006 22:40
Poster: Luka_Z
onprofficieel

Confused

Het lijkt me duidelijk dat elke DJ hier denkt dat dit niet kan, als begrijp ik dat verhaal van Tiesto op de olympische spelen wel, er luisteren zo verschrikkelijk veel mensen, dan neem je liever wat minder risico...
Camino    posted on 02-10-2006 22:47
Poster: Luka_Z
onprofficieel

En jullie maar over de belgen blijven zeiken :p. Maar ja, als het voor de olympische spelen wel "mag," hoe zit het dan met sensation? dance valley? daar zijn ook heel veel mensen aanwezig en wordt een fout van de DJ eerder opgemerkt dan dat het op de olympische spelen opgemerkt zou zijn...
Thomz    posted on 02-10-2006 22:55
Vind dat je jezelf moet aanpassen aan het publiek, je kan natuurlijk een lijstje maken maar heeft weinig zin, want bij de minste tegenslag is dat lijstje onbruikbaar en moet je ECHT beginnen met draaien. En daar zit hem de kracht van een dj, zich kunnen en willen (nog belangrijker) aanpassen.
Illusion    posted on 02-10-2006 23:10
nee dit kan niet... dan kunnen ze net zo goed een cd van je vragen en een stereo erbij zetten. Als DJ sta je niet alleen muziek te draaien.

Hierbij moet je ook denken aan de sfeer, en je eigen enthousiastme. Als je er een hele avond saai bij staat te draaien, zonder enig gebaar naar het publiek te maken vind ik niet dat je dan een Dj bent:p

Dj is op een feest orgineel, en je bent iets. Je bent niet zomaar de plaatjes man. Je bent "the man":p (oh my god te erg)

Nee als dj moet je gewoon live je muziek draaien, het ligt er natuurlijk wel aan waar. Stel je voor dat je ergens een demotje moet inleveren, oke dan begrijp ik het, maar als je op een feest gaat draaien, dan zeg ik nee.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Lead    posted on 02-10-2006 23:15
Natuurlijk moet je live draaien. Een dj is artiest, en die houden van muziek maken... en dat doe je met je decks.... en niet met een voorgeprogrammeerd setje of CD-tje.

Als er dan toch een CDtje opgezet wordt mag ik hopen dat niemand gaat staant te 'playbacken'... vreselijk suf

Of live mixen of een CD aan, niet DJ achter de deck terwijl er een CD aan staat.

Er is natuurlijk niets mis met een kroegeigenaar om in de eerste uurtjes een echtergrond muziekje aan te zetten.
Let the BASS be louder
djjw    posted on 02-10-2006 23:34
Als het een feestje van niveau moet worden, ga je geen voor gemixte cd's
draaien, dat gedoe van "het mag wel als je naar de wc moet"
gaat er bij mij niet in.. en helemaal al niet als het iemand anders z'n mix is!!
want dan ga je dus lopen pronken met een ander zijn kunsten.. (das heel fout)

is het een gewoon feestje , met bv. familie/vrienden, ach wat maakt het dan uit..
Winston    posted on 03-10-2006 14:44
Poster: diggersfan
quote:
Poster: Winston
Moreel, ethiek moet kunnen. Als het publiek dat accepteert. En wat doe je als je naar toilet moet?

Winston, ik weet niet op welke planeten jij ooit komt, maar ik geloof niet dat er publiek op deze aardbol is, die dat ooit accepteert.

Ik had het ook over kroeg situaties. Soms zijn de mensen zo uitgelaten dat ze er niks van merken dat de DJ niks doet. Maar ik ben dus tegen.
Tic Toc
ramses    posted on 03-10-2006 21:40
Ik vind als je beginnend dj bent en het is je eerste "grote" fuif
dat je dan een set goed maakt en thuis oefend heb ik daar niks tegen .
als je daar nevreus staat te draaien en onzeker vind ik dat ook niet goed hoor.
met een voorgoefende set ben je zelfzeker en het publiek zal dit ook in je set voelen. natuurlijk moet je ook soms eens van je setje kunnen afwijken.
maar als je voelt dat dit niet goed lukt keer dan terug op je geoefende set

(als er spellings fouten in zitten zeg het dan weer héWinking my eye

soundcollector    posted on 03-10-2006 22:38
ik ben er ook totaal tegen maar als ik het echt niemeer kan houden of echt even iets moet gaan doen (pissen of etc...) zet ik een liedje van 5 min op uit een mix cd, en als ik optijd trugben kan ik zelf doormixen en anders jammer dan
ma je hebt gelijk een dj moet live performen uiteraard

en zoals ramses zegt, als je echt goed kan mixen of goed hebt geoefend maakt da ook een verschil he, want als je da gaat doen als het echt niet lukt, als je de beats niet krijgt gematched en het dan gaat doen ben je een wanker

tairip    posted on 03-10-2006 22:44
In geen geval!

Omdat je dan nooit in kan spelen op je publiek.
In mijn geval, ik draai hardere stylen soms wil het publiek meer melodiues en soms ook echt beuqen!

Je kan dus naar mijn idee niet van te voren je set al in elkaar zetten.
soundcollector    posted on 03-10-2006 22:59
Poster: tairip
In geen geval!

Omdat je dan nooit in kan spelen op je publiek.
In mijn geval, ik draai hardere stylen soms wil het publiek meer melodiues en soms ook echt beuqen!

Je kan dus naar mijn idee niet van te voren je set al in elkaar zetten.

gelijk maar je kan wel je set van te voren inschatten en oefennen en als het anders uitloopt verander je je set gewoon, is toch geen probleem als je mag draaien op een grote fuif ken je iets van muziek en kan je beatmatchen dus moet da geen probleem zijn he
lrfist    posted on 04-10-2006 13:24
vooropgenomen... in geen geval!
een beetje op voorhand oefenen, ja zeker.
ik heb ook een funkyhouse setje:
audio bullies- way too long (switch remix)
armand van helden - you don't know me
basement jaxx - where's your head (extended)
audio bullies - we don't care

het is heel snel gemixt, ffx ertussen, ed.
als ik niet blijf oefenen, mislukt deze mix radicaal.

oefenen moet dus. na deze liedjes ga ik ook een beetje in op het publiek. lichtere of zwaardere funky house... daarmee moet je nog altijd rekening houden. wij zijn nog geen dj tiesto's die het publiek sowiso meekrijgen Winking my eye
lolbroek    posted on 04-10-2006 13:48
Ik heb absoluut geen probleem met vooraf opgenomen setjes, kan zelfs best handig zijn. (Ik gebruik ze trouwens veel!) Speel eens een hele avond? En je moet om 8 uur beginnen, of vroeger, en de zaal staat 2 uur leeg. Dan heb ik daar geen bezwaar voor, kun je ondertussen eens praten, en peilen naar de muziek die gedraait moet worden (voorkeuren van de organisatie)

PS, natuurlijk niet voor een volle zaal dit beginnen doen! De fun gaat er dan toch ook af?
lrfist    posted on 04-10-2006 14:19
Poster: lolbroek
Ik heb absoluut geen probleem met vooraf opgenomen setjes, kan zelfs best handig zijn. (Ik gebruik ze trouwens veel!) Speel eens een hele avond? En je moet om 8 uur beginnen, of vroeger, en de zaal staat 2 uur leeg. Dan heb ik daar geen bezwaar voor, kun je ondertussen eens praten, en peilen naar de muziek die gedraait moet worden (voorkeuren van de organisatie)

PS, natuurlijk niet voor een volle zaal dit beginnen doen! De fun gaat er dan toch ook af?

je kan dan beginnende dj's een kans geven. bij ons in de buurt gebeurt dat toch vaak (en ik veronderstel dat dat algemeen wel veel wordt gedaan). de grote kanonnen schieten dan in actie rond 12u en spelen dan een set van een uur of 2
Thomz    posted on 04-10-2006 14:23
Poster: lolbroek

Als er geen volk in de zaal is, dan zal dat zeker niet lukken met een vooropgenomen set. Probeer wat mensen op de vloer te krijgen door eens een bekender nummer te draaien of voor iets speciaal te doen, maar niet zeggen van ga gewoon effe mee praten en gewoon een vooropgenomen cd opzetten.
Wat je wel kan doen is ze nog wat laten babbelen (en eventueel je erbij zetten) en een rustig muziekje laten spelen, daarna zoek een paar mensen die voor jou het feestje in gang willen zetten, de rest volgt dan gewoon...
tairip    posted on 04-10-2006 15:04
Poster: soundcollector
 is toch geen probleem als je mag draaien op een grote fuif ken je iets van muziek en kan je beatmatchen dus moet da geen probleem zijn he

Juist daarom, waarom zou je voorbereiden als je toch kan beatmatchen en je muziek kent?

Vk5    posted on 04-10-2006 15:24
vind het maar niks om een voorgespeelde mix aftespelen
User edit by Vk5 on 04-10-2006 @ 15:29:33 (4%)
crupy    posted on 04-10-2006 15:37
als ik mijn mening dan toch mag geven
ik zelf persoonlijk vind dat maar niets want dat is

dan niet meer hoe het moet zijn ,...

dan is er geen klank meer in je muziek vind ik
en als je het aan het op nemen bent kan der wel altijd eits fout lopen
en als je die an op een feest ofzo draait dan is da ni zo plezant e Winking my eye

Sammow    posted on 04-10-2006 18:34
ik vind het niet kunnen, ik draai altijd wat in me opkomt en waar ik zin in heb om te draaien, dat is niet mogelijk met opgenomen setjes
djjw    posted on 04-10-2006 19:12
Poster: soundcollector
gelijk maar je kan wel je set van te voren inschatten en oefennen en als het anders uitloopt verander je je set gewoon

je gaat een set toch niet oefenen, je moet gewoon zorgen dat je een makkelijke
plaat hebt als, je ff weg moet(bv wc)
soms kan 6 tot 8 sec al genoeg zijn om te mixen,
nou dan hoeft hij haast nog niet eens gelijk telopen, en je hebt hem al overgemixt
lolbroek    posted on 04-10-2006 19:19
Poster: Thomz

Als er geen volk in de zaal is, dan zal dat zeker niet lukken met een vooropgenomen set. Probeer wat mensen op de vloer te krijgen door eens een bekender nummer te draaien of voor iets speciaal te doen, maar niet zeggen van ga gewoon effe mee praten en gewoon een vooropgenomen cd opzetten.
Wat je wel kan doen is ze nog wat laten babbelen (en eventueel je erbij zetten) en een rustig muziekje laten spelen, daarna zoek een paar mensen die voor jou het feestje in gang willen zetten, de rest volgt dan gewoon...

Dus als het volk toekomt om 10 uur, maar jij bent er vanaf 8, ga jij staan mixen? Ik heb geen zin om 2 uur in een stille zaal te zitten, maar ook niet om voor een lege zaal te draaien. Dan vind ik dat maar logisch.
djjw    posted on 04-10-2006 19:47
Poster: Thomz
daarna zoek een paar mensen die voor jou het feestje in gang willen zetten, de rest volgt dan gewoon...

Dit is niet hoe het werkt hoor, je gaat toch geen mensen zoeken
die er een feestje van willen maken...

over die 2 uur voor een lege zaal draaien..
als jij geboekt wordt om tedraaien, wordt van je verwacht dat je
draait, niet dat je betaald wordt om een cd tje op tezetten,
dat kunnen ze zelf ook wel.
ik vind het zelfs wel ff prettig om even in te kunnen draaien..
User edit by djjw on 04-10-2006 @ 19:50:37 (100%)
sjefkuh    posted on 04-10-2006 20:28
ik vind het ook niks om 'n vooraf gemixt cdtje op te zetten,,

als je een cdtje opzet heeft het publiek ook niet het gevoel dat er iemand staat te draaien denk ik..

123 Users online: 14 Guests (109 Unknown)
Pages generated today : 2.741
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.811.200