onweer schadelijk voor gear ? (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dj_loser    posted on 01-10-2006 19:53
ik heb me laatst laten vertellen dat onweer slecht zou zijn voor je gear is dat waar??

What do you think about onweer schadelijk voor gear ? ??

Vote :   

jordy    posted on 02-10-2006 01:02
inboedelverzekering hier dekt dat gewoon Happy, laughing
User edit by jordy on 02-10-2006 @ 01:02:35 (5%)
emiledj    posted on 02-10-2006 14:37
ik heb al mijn apparaten aangesloten op een overspannings beveiliger. deze zit tussen een stekker en een stopcontact. die dingen kosten 3 euro ofzo dusz.
groeten
MaxM    posted on 02-10-2006 15:09
Poster: emiledj
ik heb al mijn apparaten aangesloten op een overspannings beveiliger. deze zit tussen een stekker en een stopcontact. die dingen kosten 3 euro ofzo dusz.
groeten

Al had ik dát iets eerder geweten. Mijn tv is sinds gister kapot door blikseminslag Unhappy
Laidback    posted on 02-10-2006 16:00
Poster: MaxM

Al had ik dát iets eerder geweten. Mijn tv is sinds gister kapot door blikseminslag Unhappy

das nie zo mooi!

onze Sever + Modem / Switchers zijn er vorig jaar door geslagen..
kostenplaatje van een slordige 4500 euroes ..
gelukkig wel vergoed gekregen ..
jordy    posted on 02-10-2006 16:15
groeten

heb gehoord dat die dingen ook niet altijd werken... en ja mijn zooi staat ook op zo'n kastje Winking my eye maar garantie geeft het niet!!
_Ivan_    posted on 02-10-2006 16:44
groeten

als het echt in slaat gaat het daar denk ik ook wel doorheen...
Feel&.Celebrate.Life!
Laidback    posted on 02-10-2006 16:46
Poster: _Ivan_

als het echt in slaat gaat het daar denk ik ook wel doorheen...

dat denk ik niet.. dat weet ik namelijk wel zeker!..
hoeveel volt is een beetje Bliksem stoot ?
paar Miljoen ?
blijft nix over van dat leuke kastje :P
Camino    posted on 02-10-2006 16:47
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt me ook niet dat zekeringen tegen onweer zouden helpen; er wordt op zo'n korte tijd zo'n grote voltage door heen gechased als de bliksem inslaat dat de zekering niet op tijd kan springen om kwaad te verweren. Maar, zoals ik zei, ik weet het niet zeker, dit is maar een redenering geen feit. Als het erg lelijk begint te doen buiten dan zet ik gewoon alles uit via de switches op m'n multiplug...
Nvie    posted on 02-10-2006 16:57
groeten

Willekeurige tekst over blikseminslag:

Ja, niet dus.

Het geeft een totaal verkeerd gevoel van zekerheid en de hooggeprezen beveiligingen van stekkerbloks die je beloven te beschermen, zullen dat in de praktijk niet waar kunnen maken. De fysieke afstand tussen de contactpunten in zo'n interrupt zal hooguit 1 cm zijn en vormt geen enkele barriere voor een bliksem op zoek naar ontlading.

Zelfs een snoer dat uit het contact is getrokken is niet per se 'veilig'. De onderlinge afstand van hoogspanningsdraden in een mast is toch echt niet klein en ook dat kan al aardig knetteren onder de 'juiste' omstandigheden, maar ga er voor je eigen veiligheid maar van uit dat de overslag van een bliksem nog een flink maatje groter is.

Mod edit by Nvie on 02-10-2006 17:37 (9%)
Camino    posted on 02-10-2006 17:28
Poster: Nvie

Ja, niet dus.

Het geeft een totaal verkeerd gevoel van zekerheid en de hooggeprezen beveiligingen van stekkerbloks die je beloven te beschermen, zullen dat in de praktijk niet waar kunnen maken. De fysieke afstand tussen de contactpunten in zo'n interrupt zal hooguit 1 cm zijn en vormt geen enkele barriere voor een bliksem op zoek naar ontlading. 

Volgens mij overzie je hier wel het feit dat electriciteit altijd het pad van minste weerstand kiest. Als de zekering inderdaad optijd springt, dan zal die electriciteit wellicht een ander pad kiezen dan door een centimeter lucht te gaan (wat erg hoge weerstand heeft), en is je buurman de pineut :p. Ik heb er ook mijn twijfels bij dat dit soort apparaatjes werken, maar alleen vanwege de reactietijd, niet vanwege een gebrek aan weerstand. En sorry hoor, maar wat je daar zegt over de uitgetrokken snoer zouden we hier in brussel "dikken zever" noemen...
Nvie    posted on 02-10-2006 17:36
Poster: DeafDJ

Volgens mij overzie je hier wel het feit dat electriciteit altijd het pad van minste weerstand kiest. Als de zekering inderdaad optijd springt, dan zal die electriciteit wellicht een ander pad kiezen dan door een centimeter lucht te gaan (wat erg hoge weerstand heeft), en is je buurman de pineut :p. Ik heb er ook mijn twijfels bij dat dit soort apparaatjes werken, maar alleen vanwege de reactietijd, niet vanwege een gebrek aan weerstand. En sorry hoor, maar wat je daar zegt over de uitgetrokken snoer zouden we hier in brussel "dikken zever" noemen...

Ben vergeten de quote tagjes te zetten, tekst heb ik ergens vandaan geplukt
crupy    posted on 02-10-2006 17:43
ik zelf heb iets of wat boxke voor tussen de stop cantanten en je dj gear te stoppen voor moest het toch zijn dat de bliksem inslaat en dit stuurt de bliksem naar de grond toe of zo iets Confused weet het zelf niet hoe het werkt maar dat heb ik eens gekregen van iemand en da bestaat nu denk ik niet meer denk ik zo een beetje maar daar kan je misschien wel eens gaan kijken op internet naar thunderbox of zoiets dergelijks Winking my eye
zal eens zoeken hoe dat noemt en dan doorgeven  
barthawk    posted on 02-10-2006 17:48
Poster: crupy
ik zelf heb iets of wat boxke voor tussen de stop cantanten en je dj gear te stoppen voor moest het toch zijn dat de bliksem inslaat en dit stuurt de bliksem naar de grond toe of zo iets Confused weet het zelf niet hoe het werkt maar dat heb ik eens gekregen van iemand en da bestaat nu denk ik niet meer denk ik zo een beetje maar daar kan je misschien wel eens gaan kijken op internet naar thunderbox of zoiets dergelijks Winking my eye
zal eens zoeken hoe dat noemt en dan doorgeven  
  je bedoeld toch niet de 'aarde' aansluitingen voor je boxen.....?

oja tip* @ crupy.  typ ff wat duidelijker met punten en komma's, leest wat makkelijker....
Marz-L    posted on 02-10-2006 17:50
Een pro (beveiligde) contactdoos doet wonderen.................en een goede verzekering.
Winston    posted on 02-10-2006 18:11
Poster: Laidback
regen is ff iets anders als een zwembad bezoekje voor een cdj :P

In een Pioneer demo filmpje zag ik James Zabiela draaien in een aquarium. Dus in onweer draaien zoals W.i.M met Pioneer gear moet lukken, zolang de bliksem niet inslaat

Als het in de buurt bliksemt haal ik mijn gear voeding uit het stopcontact. Gewoon regen doordraaien!
Tic Toc
Illusion    posted on 02-10-2006 23:28
Poster: dj_loser
ik heb me laatst laten vertellen dat onweer slecht zou zijn voor je gear is dat waar??

Wij hebben 3/4 maand terug bliksem inslag gehad. Bij de buren kwam het via de antenne naar binnen. De hele straat zat zonder stroom. De huizen om de antenne heen hadden grotendeels veel schade aan apparatuur opgelopen

Het verhaal:

Het was 's avonds.... Wk voetbal 2006. We hadden de afslachting van nederland gezien... nederland was afgevallen. En we gingen naar huis.

Op de terugweg onweerde het.... Toen we de auto uitstapten liepen we naar de deur (heel spannend). EN TOEN GEBEURDE HET.......!!!! (ja het gebeurde).

Een enorme bliksemflits, gelijk gevolgt door een gigantische knal... het licht ging ineens uit, en het was donker...

Stoppen waren doorgeslagen... we hebben direct gekeken of enige apparatuur was beschadigd. De tv op de kamers van m'n ouders was kapot, de hele pc was kapot, en het ergste...."het koffiezetapparaat" :d:d

Ik ben direct naar mijn kamer toegerend om te kijken of er iets was beschadigd aan mijn Dj set... alles was nog goed, terwijl de stekker nog in het contact zat... Duzz ik denk dat hier wel enige beveiligingen opzitten... of het was gewoon een andere groep, en heb ik geluk gehad.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Illusion    posted on 02-10-2006 23:34
Poster: Marz-L
Een pro (beveiligde) contactdoos doet wonderen.................en een goede verzekering.

idd wel een pro...

je hebt ook wel van die goedkope beveiligde contactdozen. Die zijn juist ook bij onze buren gewoon doorgeslagen.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Laidback    posted on 02-10-2006 23:54
Poster: Winston

In een Pioneer demo filmpje zag ik James Zabiela draaien in een aquarium. Dus in onweer draaien zoals W.i.M met Pioneer gear moet lukken, zolang de bliksem niet inslaat

Als het in de buurt bliksemt haal ik mijn gear voeding uit het stopcontact. Gewoon regen doordraaien!

WOW ..  dt filmpje heb ik nog niet gezien..
heb je maybe een link ?

lijkt me niet heel goed voor de electronica..  in een aquarium draaien.. hehe
ccc    posted on 03-10-2006 00:48
Poster: Jorrit

Goh, als je tijd over hebt: bereken is hoe groot die kans is. Balbliksem is zo verschrikkelijk zeldzaam, dat zelfs geleerden er nog niet over uit zijn of het wel echt kan, en hoe het kan. (ik denk: ik meld het even)(ja, ik kijk zo nu en dan discovery)(nuttige informatie he?)(niet?)

Correctie: bolbliksem
Tim1978    posted on 03-10-2006 02:34
Letten jullie bij het beveiligen ook op 'doorslaan'...?

Hieronder een voorbeeld:

Je overbuurman heeft een schoteltje aan de muur. Daar slaat de bliksem op in. Aangezien de sattelietontvanger in het stopcontact zit, krijgt ook het stroomnet in de straat een klap. Je hebt de stekkers van je Gear eruit getrokken, maar bent de versterker vergeten. Via de audio-output krijgt het mengpaneel een oplawaai van je versterker en omdat dat ding de energie niet kwijt kan, zijn ook nog de audio-outputs van je nieuwe CDJ's naar de kl#te....

Het klinkt heel erg ver gezocht, maar even een stopcontactje beveiligen met een kastje is niet voldoende als je zeker wil weten dat het spul heel blijft. "Disconnect all connections" blijft het devies.

1.000.000 Volt is a bitch !
Winston    posted on 03-10-2006 14:52
@ Laidback: Probeer deze eens.
Tic Toc
firefly    posted on 06-10-2006 09:39
zou het neit gek vinden als in je buurt een inslag komt dat je erook last vna hebt
meestal zit niet aleen je straat maar ook je buurt op
Jorrit    posted on 07-10-2006 12:31
Poster: Laidback

WOW ..  dt filmpje heb ik nog niet gezien..
heb je maybe een link ?

lijkt me niet heel goed voor de electronica..  in een aquarium draaien.. hehe

'tis ook nep dat filmpje hoor Winking my eye

@ CCC: ook goed:p

This is an old Topic

No new postings for 6.790 days.
 Post CommentThat would be 226.3 months
or a whopping 18.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

270 Users online: 20 Guests (250 Unknown)
Pages generated today : 46.273
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.524.274