Kras in de plaat
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

U-Vinyl    posted on 18-09-2006 18:20
Hallo DJ's,

Ik draai alleen vinyl en het wilt welis voorkomen dat de plaat blijft hangen. Wat is de beste truc om dit mooi op te lossen?

Ik gebruik meestal een backspin van de plaat die blijft hangen, tijdens de spin zet ik de cross-fader naar de andere kant en ga verder met de andere plaat.

Zijn er andere, wellicht betere manieren om hiermee om te gaan, anders dan het schoon maken van de plaat?

Groeten,
U-Vinyl

What do you think about Kras in de plaat ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 18-09-2006 18:59
Gewoon zuinig op je vinylWinking my eye Dan krijg je ook geen krassen...
Ik ben trouwens wel benieuwd of er manieren zijn om dit te verhelpen
Feel&.Celebrate.Life!
User edit by _Ivan_ on 18-09-2006 @ 19:00:01 (100%)
DJdarkness    posted on 18-09-2006 19:19
Bij mijn weten zijn er geen manieren om een kras uit vinyl te krijgen, vinyl bestaat in principe uit een grote kras (de track) dus als daar een krasje bij komt denk ik dat de naald die groef altijd volgt.
lrfist    posted on 18-09-2006 19:38
als je een kras hebt.... mag je met de vinyl gooien. nix aan te doen, en ik speel die platen ook niet meer (tenzij er nog een mooie track opstaat zonder kras)
Basrose    posted on 18-09-2006 19:54
kras = niet meer draaien in een club. thuis kan nog wel maarja daar irriteer ik me toch altijd nog aan
MauriceForge    posted on 18-09-2006 21:45
je hebt bepaald vinyl regenerators, die zogezegd staticiteit,vuil, en ook krassen weghalen. dat het vuil, en staticiteit weg haalt geloof ik wel, alleen of het ook daadwerkelijk krassen weg haalt weet ik niet. mijn tip :
Een nieuwe kopie kopen.
Wat ik altijd doe, als ik track echt vet vind, koop ik em zowieso twee keer.

2 basrose: ligt eraan wat voor kras het is, als je naald echt blijft hangen, dan niet meer draaien nee, maar als ie tikt (afhankelijk van de lengte van de kras en hardheid van de tik) kan je die best nog draaien. zker als het een goeie track is, gewoon eromheen werken.
Camino    posted on 18-09-2006 23:59
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je "iets" kan vervangen dat weg is, met name het vinyl dat onder de kras zat. Ik betwijfel het sterk dat zo'n vinlyl regenerator ook daadwerkelijk krasjes weg kan halen....

Maar, zoals al gezegd, als je plaat blijf steken en je het ligt er niet aan dat hij gewoon erg vuil is, heb je een leuke nieuwe frisbee :p. Of je kan hem natuurlijk nog voor samples gebruiken....
Laidback    posted on 19-09-2006 00:00
Poster: DJ-BasRose
kras = niet meer draaien in een club.  daar irriteer ik me toch altijd nog aan

ik ook.. een kraak is altijd lelijk.. zeker in de breaks..
weggooien zou ik niet doen Happy, laughing
als er een lichte kraak in zit.. even over zetten naar de pc (Bijv. Cool Edit Pro)
even Ontkraken.. (wat best helpt!!.. heb het met een kleine 3000 oude platen gedaan.. ookal zat er niet overal een kraak in.. het maakt het geluid echt beter!)

User edit by Laidback on 19-09-2006 @ 00:38:50 (100%)
U-Vinyl    posted on 19-09-2006 09:37
Okay bedankt! Ik koop een nieuwe exemplaar! De oude zal ik proberen om te zetten naar de PC.

nogmaals bedankt!
Lead    posted on 20-09-2006 11:21
Soms is een kras niet zo heel diep... Je kunt dan misschien proberen om de naald achter te tik te zetten, iets druk te geven op de headshell en de plaat achteruit draaien. Je kan in sommige gevallen de tik eruit 'krassen'. Maar dit doe je als laatste middel, als het mis gaat heb je niets meer aan je plaat.
Let the BASS be louder
Laidback    posted on 20-09-2006 11:24
Poster: Lead
Soms is een kras niet zo heel diep... Je kunt dan misschien proberen om de naald achter te tik te zetten, iets druk te geven op de headshell en de plaat achteruit draaien. Je kan in sommige gevallen de tik eruit 'krassen'. Maar dit doe je als laatste middel, als het mis gaat heb je niets meer aan je plaat.

dit is mij 1x suc6vol gelukt.
en ook 1 keer On succes vol!..

let er mee op.. niet te veel druk zetten..
1. Slecht voor je naald (als je naald breekt ben je iets meer kweit als een Vinyltje namelijk :p)
2. slecht voor je plaat! (je zet er zo een diepere kras in!)

doe dit dus echt alleen als Laatste red middel.. mocht het echt nodig zijn!
U-Vinyl    posted on 22-09-2006 21:54
Bedankt voor de tip, maar ik durf het niet aan. Ik weet zeker dat het ellende wordt als ik het probeer!

Ik koop voortaan alle platen dubbel, hahaha, just in case off!!!
Lead    posted on 22-09-2006 23:35
Of je brand ze op CD net als je ze gekocht hebt. Dan zitten er nog geen tikken en krassen op. In Nederland mag je een copy maken voor jezelf... zeker als backup Winking my eye
Let the BASS be louder
crupy    posted on 24-09-2006 16:52
in belgië mag dat ook 
maar als ze op controle komen als je aan het draaien bent voor een publiek
dan moet je binnen 1 of 2 uur de originele plaat
kunnen laten zien
anders krijg je een ferme boeten Winking my eye
en dat is dan niet zo plezant
lrfist    posted on 24-09-2006 18:31
Poster: crupy
in belgië mag dat ook
maar als ze op controle komen als je aan het draaien bent voor een publiek
dan moet je binnen 1 of 2 uur de originele plaat
kunnen laten zien
anders krijg je een ferme boeten Winking my eye
en dat is dan niet zo plezant

je kan natuurlijk alles meteen dubbel meenemen
kan je meteen wat professionele platenzakdragers in dienst nemen... kunnen gratis de fuif binnen
Illusion    posted on 25-09-2006 13:56
Aangezien dit topic over vinyl gaat heb ik tussendoor ff een vraagje.

Hoe lang gaat vinyl mee, en als je scratcht is dit erg slecht?
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Lead    posted on 25-09-2006 20:35
Als je naalddruk niet goed is, is scratchen echt een slijtage slag voor je platen.

Ik ben mijn vinyl zo langzamerhand aan het overnemen op CD en kom er dus nu achter dat ik van sommige platen die ik veel draai/gedraaid heb de eerste bas heel anders klinkt dan de 2de en 3de....

Door het vele cue-en is de eerste kick veelal een heel stuk doffer geworden. Ik zit dus in de nabewerking er weer een goede kick overheen te plakken....

ennuh, het is wel ontopic want scratchen is krassen op je plaat :p

Poster: crupy
in belgië mag dat ook maar als ze op controle komen als je aan het draaien bent voor een publiek dan moet je binnen 1 of 2 uur de originele plaat kunnen laten zien ...

Is dit van horen zeggen, of staat er ook wat over op het internet ergens ??
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 25-09-2006 20:37 (75%)
Camino    posted on 25-09-2006 22:57
Poster: Djillusion
als je scratcht is dit erg slecht?

ik heb een paar scratch platen met samples, en van de oudere blijft er haast niks meer van over. je kan ook gewoon op de plaat zien welke samples je het meest hebt gebruikt, ziet er gewoon wat grijs/duf uit dan, en het geluid kraakt heel erg....
tairip    posted on 26-09-2006 00:29
Poster: DeafDJ

en het geluid kraakt heel erg....

Men noemt dit in de volksmond ook wel een houthaardje Winking my eye :P!
RoyBeware    posted on 26-09-2006 10:26
Ik heb ook een vinyl die een tik in het begin heeft.

Gelukkig later in de track worde de tik minder. Dat had hij helaas al toen ik hem had besteld....:S
_Ivan_    posted on 26-09-2006 10:35
Poster: Roy-776
Ik heb ook een vinyl die een tik in het begin heeft.

Gelukkig later in de track worde de tik minder. Dat had hij helaas al toen ik hem had besteld....:S

Waarom heb je hem dan niet terug gestuurdConfused?
Feel&.Celebrate.Life!
lrfist    posted on 27-09-2006 12:26
Poster: Djillusion
Aangezien dit topic over vinyl gaat heb ik tussendoor ff een vraagje.

Hoe lang gaat vinyl mee, en als je scratcht is dit erg slecht?

heb dat hier al eens gezegd denk ik. ik scratch namelijk en ik heb een plaat die al meer dan 5 jaar meegaat... daar is nog niets van te horen. het is wel een zwaardere plaat die niet zo goed draait. ik heb dan nog een andere scratchplaat die ik veel gebruik.. een dunnere en die draait veel beter, maar... een break die ik veel gebruik is al helemaal vervormt. er komt een zware ruis op.
het hangt echt af van plaat tot plaat en van de druk die je op je naalden zet.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

138 Users online: 15 Guests (123 Unknown)
Pages generated today : 28.841
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.765.356