Turntable DJ's (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Weiss    posted on 18-08-2004 05:56
Welcome all... even CD - DJ's, now that the Numark CDX has been released. I have recently joined this website to share my knowledge and experiences with the DJ industry. I currently DJ for a radio station in San Luis Obispo, CA called Wild 106, as well as a few clubs in the area. The first time I touched a turntable was about 5 years ago and I have been addicted ever since.....

What do you think about Turntable DJ's ??

Vote :   

W.i.M    posted on 18-08-2004 15:35
Hi Dj-Weiss,

Welcome here

What kind of records are you playing ?
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
Lead    posted on 18-08-2004 16:48
Welcome here Weiss....

Where does your DJ name come from.... to the sound of it, I would say it seems a little German...
Let the BASS be louder
djnilz    posted on 24-08-2004 22:57

hallo allemaal!

Ik ben Nils 24 jaar en gloednieuw als member op deze site!
Draai nu een jaartje of 11 (begonnen een jaar of 8 geleden als hip hop dj in een nederpop band wat  overgegaan is in progressive tech house sinds een jaar of 4 ) Heb vorige week een SLDZ 1200 besteld waar ik ietsje minder trots op ben nadat ik deze relaxe site helemaal gelezen heb! Duidelijk iets waarmee je hier weinig vrienden mee maakt hahah!
Maar goed nice to meet you all!

Nilz

Lead    posted on 24-08-2004 23:19
hehehe, welcom Nilz...

Strange thing... I think I've read this before LOL:D
Let the BASS be louder
DJ_Weiss    posted on 02-09-2004 03:33
Thanks for responding....!

Couple of answers to above questions....:

Records I currently spin is pretty much Top 40 Hip Hop & R&B, along with some underground West Coast (USA) artists. I work for an all Hip Hop radio station so a lot of my focus is on what makes it to the radio, and TV.

My name is definately German, and it is my last name. I wanted to represent my family name because I have recieved a lot of support from my family. I have a great grandma that lives in Germany. I have never been unfortunately... However, I talked to DJ Vice from Power 106 in Los Angeles, California, USA, and he said when he went to Germany and would tell people his name... DJ Vice they would think that Vice was spelled like Weiss, due to the pronunciation.

W.i.M    posted on 02-09-2004 18:27
Have you got any productions online ?
DJ_Weiss    posted on 15-09-2004 05:31
Sorry Wim,

I am currently in the process of building my website www.DJWeiss.com and will not have anything until then. I run my own PC computer business during the day so I have been slow to get my site up. I will definately post my site as soon as it is done. Thanks for asking.

User edit by Lead on 20-09-2004 @ 08:49:50 (5%)
Dj_Otto_Papa    posted on 09-10-2004 04:04
Hallo, ik ben Otto Pappa uit Antwerpen, en een en al pro Vinyl, en wil op deze site ontdekken of ik slecht of verkeerd ingelicht ben over het draaien met cd's.

All?e draaien, duwen bedoel ik of dat ik er niks voor voel, het 1 zijn met plaat, met den beat, noem maar op, dat gevoel vind ik niet terug bij cd's, sorry maar ik mis gevoel van waardering van de clubbers of van andere aanhoorders.
Sommige zeggen zelfs, een jobke voor pc-nerds, de dj is maar iets marginaal aan't worden. Is dit wat de huidige dj's wensen, nog niet bij stilgestaan zeker ? Dan nog maar te zwijgen over het kunnen blijven uitoefenen als hoofdberoep, want het aanbod dat nu al zo groot is, zal helemaal verzadigd worden met so called dj's, die denken, zo snel-snel, groot geld te kunnen verdienen als dj. Het tegenovergestelde zal echter waar worden: gaan spelen voor een aalmoes, want een grote naam zal geen belang meer hebben als publiekstrekker, het doelgericht bezoeken van clubs zal ook verdwijnen.

Wie wil er extra gaan betalen voor die of die dj ? Niemand toch, want wat hij kan, kan bijna iedere muziekliefhebber, of clubber zelf ook. Dus iedereen met wat ruimte zal zen eigen home party's organiseren, met alle gevolgen vandoen. Ik ben iemand die gaat stappen naar een club of evenement waar die dj in de line up zit, er soms zeer vele km's voor doet, om die of die... dj aan't werk te zien, dat zal ik dan uiteraard niet meer doen, omdat mijn bewondering voor hem als artist weg is.

Ik ben niet anti-vernieuwing, want er zijn tegenwoordig leuke extra's voor de dj's op de markt zoals de effektboxen, D-beams enz... Geen enkel probleem mee, zolang het in REAL TIME LIFE gebruikt wordt bij het draaien met vinyl.

Ik ben dj tijdens vrije tijd en kandidaat marketing master of business en heb bijna 5 jaar onderzoek gedaan naar het evolutieproces van het dj gear segment. Niet diepgaand onderzoek in het verleden, maar wat komen kan, of komen gaat, en dat loopt equivallent aan elkaar. De dj gaat er in alle opzichten mee achteruit en die neerwaartse spiraal zal negatief blijven zolang de dj daar aan toe geeft. Zij hebben de toekomst van dj-en in handen en niemand anders. Ik wil vragen om hier eens goed over na te denken, heel geconcentreerd, en ons dan afvragen, is dat nu wat ik wil hebben of wil zijn zijn ? ik in geen geval, ik weet het niet te waarderern als dj en clubber, maar als marketeer heb ik bewondering voor de marketing afdeling van o.a. Pioneer, numark en ander stanton's. Vooral pioneer dan omwille van hun marketing plan in het geheel, om zichzelf een marktaandeel te bezorgen in een voor o.a. pioneer onbekend terrein met vele gevestigde merken waarde, en de meestal concervatieve en gesloten houding van dj crew.

Nooit gedacht dat het zo snel zou gaan in de huidige richting en dat Hun marktaandeel nu al zo groot zou zijn, zo groot dat Pioneer en andere Denons als standdard geleden wat betreft cd mixing en performance, hoed af nogmaals. Het verhaal errond zal later aangehaaald worden.

Ik zie graag jullie reactie en mening hieromtrend tegemoed.

dj Otto Pappa Antwerp/Belgium
User edit by Lead on 09-10-2004 @ 11:12:59 (3%)
Lead    posted on 09-10-2004 11:26
Welkom hier Otto_Pappa,

Ik heb de layout van je bericht iets aangepast zodat dit wellicht voor mensen iets makkelijker te lezen is.

Ik hoop dat je hier zult vinden of je goed/verkeerd bent ingelicht over het draaien met CD's. Ik doe zowel CD als vinyl, maar als ik de vrije kleuze zou hebben zou ik toch gaan voor draaien met CD.

Er zijn een aantal dingen in je verhaal die me wat verwarren, wellicht zou je die nog een keer kunnen toelichten....

Effecten in Real Time : ja, dat is wel een verplichting om het live te doen. Voorbespeelde of voorgeprogrammeerde effecten daar ben ik ook geen voorstander van.

ik mis gevoel van waardering van de clubbers

Ik denk dat veel clubber niet eens doorhebben of een DJ met vinyl of CD draaid. Draaien met een PC/MP3 dat zullen veel mensen nog wel doorhebben, maar het grote publiek zal het verschil amper merken. Alleen collega DJ's letten hier goed op denk ik. En draaien als DJ voor je beroep is sowieso een job die niet voor veel mensen is weggelegd. De meeste DJ's  in Nederland produceren er ook nog bij...

Wie wil er extra gaan betalen voor die of die dj ?

Dat zijn nog genoeg mensen. Kijk bijvoorbeeld naar Ti?sto In Concert (eind van deze maand, 2 concerten in NL en 1 in Belgi?)--> uitverkocht binnen 45 minuten. Er blijken nog genoeg mensen te willen betalen voor de kunstjes van deze DJ.

Ik ben dj tijdens vrije tijd en kandidaat marketing master of business en heb bijna 5 jaar onderzoek gedaan naar het evolutieproces van het dj gear segment. Niet diepgaand onderzoek in het verleden, maar wat komen kan, of komen gaat, en dat loopt equivallent aan elkaar. De dj gaat er in alle opzichten mee achteruit en die neerwaartse spiraal zal negatief blijven zolang de dj daar aan toe geeft. Zij hebben de toekomst van dj-en in handen en niemand anders.

Zou je die laatste zin kunnen toelichten, die begrijp ik niet helemaal ?

Ik ben zeker met je eens dat de DJ cultuur zal veranderen. Deels zal dit afhankelijk zijn van de platen industrie. Zolang er nog vinyl uitkomt zal er met draaitafels gedraaid kunnen worden. Ik begrijp dat de vinyl handel op het moment redelijk stabiel is, CD singles zijn al verdwenen uit de winkels.... mensen moeten dus gaan copieren of downloaden....

De massa zal wellicht voor CD/MP3 draaien gaan... de puristen zullen het waarschijnlijk bij vinyl houden. Ik zie er zelf meer in om beide naast elkaar te laten.... Sommige dingen draai je van CD en andere van vinyl... da's het beste denk ik..... Winking my eye
Let the BASS be louder
W.i.M    posted on 10-10-2004 00:05

Ik ben ook van mening dat het niet uit maakt of je met vinyl draait of met cd's.
Voor het publiek maakt het niets uit. Ik vind zelf alleen wel dat ik iets meer
'feeling' heb met een plaat maar misschien komt dat wel omdat ik dat zo
gewend bent. Ik heb zelf dan ook nog geen cd-player maar draai af en toe
wel eens mee.

Uiteindelijk zal vinyl gewoon verdwijnen zoals ook de cd ooit weer zal
verdwijnen. Het is gewoon de opvolger alleen duurt het jaren voordat
men een nieuw medium geheel geaccepteerd heeft.

jordy    posted on 10-10-2004 00:06
helemaal met Win eens... over paar jaar zal waarschijnlijk de cd heilig genoemd worden en is DVD (of bleudisc)  bagger enzovoorts
djMisme    posted on 12-10-2004 14:36
ik weet het nog niet of vinyl snel zou verdwijnen .... ik denk dat dat aan de koppigheid van veel dj's en producers ligt
ik zelf zweer bij vinyl omdat dat toch meer als een "kunst" is.
Dj_Otto_Papa    posted on 13-10-2004 04:54
Dat vind ik ook, dj Misme, en hoop ik vooral ook, ik heb trouwens vernomen dat de verkoop van vinyl geen neerwaartse beweging vertoond, en zelfs de verkoop van platendecks weer omhoog gaat. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de mogelijkheden van effecten op de cd decks, scratchen ,reverse,backspin etc.. daarvoor hoef je echt niks meer te kennen, knopje hier,knopje daar en hopla, t is gebeurd. De show die errond het scratchen hangt, die kan je toch niet zo overbrengen als je met cd scratch doet ! Wat betreft Tiesto : alle respect voor deze man,dat hij dit bereikt heeft, al vind ik het persoonlijk schroomlijk overdreven, beste dj vd wereld, waarop is dat gebasseerd ? op de draaikunst zelf, of op de platenverkoop van eigen dancenummers en hun plaats in de poll's ? Die concerten zijn te vergelijken met een optreden van een groep, alleen zingt hij niet maar iemand anders. Ik denk trouwens dat het zo snel uitverkocht is, deels omdat hij hot stuff is nu, en succes heeft met eigen nummers. De titel van beste dj, zou moeten beoordeeld worden op veel meer en veel strengere quota, zoals mixen van allerlei muziekstijlen, niet alleen dance of trance, ook kunnen draaien met 3 tafels, alle groepen van mensen kunnen bespelen enz... Dan denk ik niet dat Tiesto nog meedoet voor de prijzen, die zullen zowat allemaal te vinden zijn in de technoscene, daar lopen nog echte artiesten te draaien. Wat die laatste zin betreft over de toekomst in eigen handen heb, bedoel ik,dat de dj bepaald wat er morgen en later nog te gebeuren staat
jordy    posted on 13-10-2004 13:50

je bent zo negatief over de cdj's dat het net lijkt alsof je het niet eens geprobeert hebt... ik ken ook iemand die met vinyl draaide en die vond de cdj juist moeilijker... dus knopje hier knopje daar vind ik niet echt helemaal kloppen, licht vind ik nog steeds aan de dj die draait... moet niet aan de apparatuur liggen.

goeie dj met cdj zal net zo goed kunnen presteren als met vinyl (ikzelf hoop op feesten en evenementen geen verschil, ook niet tussen verschil in geluidsqualiteit)

normale dj's zullen nooit 100% uitblinken (op mensen met talent na dan) maar voor mij maakt het niet uit als ik met vinyl draai of met cdj's, ik kan er net zoveel mee (dat wat goed gaat gaat bij beide goed)

Dj_Otto_Papa    posted on 14-10-2004 01:58
Nou jordy, dan uit ik mij mss verkeerd, ik vind de cdj's niet negatief, maar wel over de apparatuur, die revoor zorgt dat er nog weinigsupertalent te voorschijn komt. Ik draai thuis wel eens met cd, en hoor/voel een wezelijk verschil (zal wellicht aan mij liggen)
jordy    posted on 14-10-2004 10:36
de kraakjes van de naald (e.d.) zijn er niet meer (ruis) vind ik juiost fijn want ik vond dat dus irritant

maar kan me enigzins voorstellen dat veel mensen dat juist wel mooi vinden

denk tenminste dat het grote verschil daarin ligt...
User edit by jordy on 14-10-2004 @ 10:38:25 (30%)
djMisme    posted on 14-10-2004 13:10

platen zijn meer analoog dan cd's en dat is een iets wat je er niet aan kunt veranderen .... met platen kun je ook meer freaky dingen doen dan met cd's en je kunt er sneller mee draaien(hoger mix tempo) en inproviceren. Dit zijn dan wel eigenschappen die zelf wel of niet als een nadeel/voordeel zien.
Maar ik vind wel dat je met platen veel vettere dingen kunt doen als met cd's.

betreft over tiesto, luister eens hoe bijv dave clarke,carl cox of qbert mixt dat vind ik velemalen betere dj qua techniek dan tiesto ...

Lead    posted on 14-10-2004 19:15
Poster: djMisme

met platen kun je ook meer freaky dingen doen dan met cd's en je kunt er sneller mee draaien(hoger mix tempo) en inproviceren.

Hmm... ik denk dat dit persoonlijk is. Ik draai zelf vinyl en CD en ben zelf sneller met een CD dan met een plaat. 

Maar met CD kan ik juist meer freaky dingen en dan denk ik alleen nog maar aan HotCue's en Loops. Daar kan ik geen alternatief truukje voor verzinnen voor draaien met vinyl.

Mixen, Scratchen en Cue gaat op beide op dezelfde manier.

Let the BASS be louder
Dj_Otto_Papa    posted on 15-10-2004 01:48
betreft over tiesto, luister eens hoe bijv dave clarke,carl cox of qbert mixt dat vind ik velemalen betere dj qua techniek dan tiesto ... Meer dan 100 pct akkoord mee dj Misme, clarke,cox en andere zoals, Ritchie hawtin (plastikman) dj Rush,Sven Vath en ga zo maar door, en dan nog te zwijgen over Marko Bailey en andere cj bolland's, die qua techniek en varieteit ver buiten het bereik van Tiesto liggen, het is niet omdat je een goed producer of hitwrighter bent dat je ook een goed dj bent. Ik volg bovengenoemde dj's al jaren en sta nog steeds versteld als ik ze bezig zie. Al wie die groten der aarde wil bezig zien, kijk even naar www.ilovetechno.be
TheSupercrab    posted on 01-11-2004 11:46

Of iemand goede DJ of niet blijft altijd een mening.. Ik denk dat tiesto goed luister materiaal is voor een groote doel groep en daarom is die zo populair. + het blijft gewoon een goede DJ.

djMisme    posted on 01-11-2004 14:09
Poster: Lead
Poster: djMisme

Maar met CD kan ik juist meer freaky dingen en dan denk ik alleen nog maar aan HotCue's en Loops. Daar kan ik geen alternatief truukje voor verzinnen voor draaien met vinyl.

Mixen, Scratchen en Cue gaat op beide op dezelfde manier.

hotcue's vind ik juist een nadeel je kunt er max 3 van hebben. Ik houd het nog gewoon bij het ouderwedse naald in de juiste groef droppen. Het kost wel wat oefening maar ik kan nu in 1~3 sec cue-en.

voor loops gebruik ik de sampler ..

djMisme    posted on 01-11-2004 14:11
hmm volgens mij moeten de namen anders om in de post hierboven
Lead    posted on 15-11-2004 16:41
Klopt Winking my eye
Let the BASS be louder
DjSiLvErMoRoS    posted on 30-11-2004 12:50

Vinyl zal altijd blijven hoor weet ik zeker

Dj_Otto_Papa    posted on 01-12-2004 02:19
Dat Tiesto weet waar hij mee bezig is, staat buiten discussie, vraag maar aan zijn bankrekeningen, maar daarom is hij nog geen vinylgoochelaar, en om de beste dj te zijn moet je toch ook een vinylgoochelaar zijn. Maar hierover kunnen we bezig blijven he collega's. Ik las ook in een voorgaande pagina dat iemand de nieuwe technics sldz 1200 cd player heeft gekocht, en hij er al spijt van heeft , dat hij dat gekocht heeft, na al jullie negatieve bewoording, WAAROM ? omdat de meeste hier pioneer fans zijn ? Dave Clarck draait in de meeste kultclubs nu met cd en hij gebruikt de technics, alhoewel overal pioneers aanwezig zijn ! heeft waarschijnlijk wel te maken met een vet sponsorcontract, maar wees maar zeker dat D.C. ze uitvoerig getest en mishandeld heeft voor hij ze live gaat gebruiken, D.C. is op dit punt een perfescionist. Dus slecht zal hij wel niet zijn zeker.

265 Users online: 39 Guests (226 Unknown)
Pages generated today : 57.378
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.824.496