Neodymium Vs. Kobalt (magneet)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Welk principe is beter Neodymium Vs. Kobalt

-Neodymium
-Kobalt (standaard magneet)

Voting is only possible for our Members
Syb88    posted on 23-08-2006 23:16
Hallo,

Ik wil 2 nieuwe speakers aanschaffen maar nu zijn er 2 principes de neodymium drivers en de Kobalt (standaard magneten).

Welke is beter qua geluidskwaliteit en duurzaamheid?
En heeft iemand ook misschien er varing met Neodymium speakers in PA gebruik?
En zijn er misschien nog andere verschillen tussen deze 2 drivers?

Met vriendelijke groet,
syb

What do you think about Neodymium Vs. Kobalt (magneet) ??

Vote :   

Camino    posted on 24-08-2006 08:14
Neodymium is een veel krachterige magneet dan kobalt, dus heb je maar kleinere hoeveelheden nodig voor je speakers aan te drijven. Het grote voordeel van deze drivers is dus dat ze veel lichter zijn dan die met kobalt. Met veel bedoel ik dus dat ze maar minder dan 10% van het gewicht van een kobalt driver zijn, wat voor drive-in gebruik natuurlijk erg lekker kan zijn, gezien dat de drivers toch vaak het grootste deel van het gewicht van een speakerkast constitueren.

Let wel op, want er zijn ook veel slechte neodymium magneten op de markt - vanwege de samenstelling van dit element zijn instapmodellen vaak erg gevoelig voor oververhitting, waardoor er permanente schade aan je drivers kan ontstaan bij langdurig krachtig gebruik. Ook durven de goedkopere modellen wel eens een lelijke piek te hebben in de midrange,  maar ook met kobalt drivers kan dit het geval zijn. Informeer je dus goed voor dat je een keuze maakt tussen neodymium drivers, bespaar hier niet op.

Voor zo ver ik weet is er niet veel verschil tussen de geluidskwaliteit, en van duurzaamheid weet ik helemaal niks af. Ik denk persoonlijk niet echt dat dit zo veel uitmaakt, want vaak meestal begeeft je speaker zelf het voor dat de magneet dat doet. Anyways, veel geluk nog!

greup    posted on 26-08-2006 17:19
Poster: Syb88
Hallo,

Ik wil 2 nieuwe speakers aanschaffen maar nu zijn er 2 principes de neodymium drivers en de Kobalt (standaard magneten).

Welke is beter qua geluidskwaliteit en duurzaamheid?
En heeft iemand ook misschien er varing met Neodymium speakers in PA gebruik?
En zijn er misschien nog andere verschillen tussen deze 2 drivers?

Met vriendelijke groet,
syb

wat ben je trouwens precies van plan..
Syb    posted on 30-08-2006 12:09
Ik zou graag willen uitzoeken welk principe beter is.
Zo dat je dus weet of het bijvoorbeeld het extra geld waard is in aanschaf.

Camino    posted on 30-08-2006 14:44
De ene is lichter dan de andere, dat is het zo'n beetje, misschien is dit een grote meerwaarde voor je (als je drive-in doet b.v.), maar het kan ook dat je het het geld niet waard vind. Moet je zelf beslissen.

PS: waarom heb je trouwens 2 profielen?
Lead    posted on 30-08-2006 21:45
Veel nieuwe speakersystemen van hoog vermogen gebruiken Neodynium. Dit bespaart gewicht, dus kan de speaker krachtiger gemaakt worden.

Is een soort logisch vervolg op de standaard magneten, je ziet bij veel profi merken dat ze dit materiaal al gebruiken (bijv. JBL). Maar ook in speakers voor in de auto wordt Neodynium veel gebruikt... kunnen ze meer power kwijt in de deuren Winking my eye

Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 6.940 days.
 Post CommentThat would be 231.3 months
or a whopping 19 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

182 Users online: 127 Guests (55 Unknown)
Pages generated today : 41.424
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.934.969