Neodymium is een veel krachterige magneet dan kobalt, dus heb je maar kleinere hoeveelheden nodig voor je speakers aan te drijven. Het grote voordeel van deze drivers is dus dat ze veel lichter zijn dan die met kobalt. Met veel bedoel ik dus dat ze maar minder dan 10% van het gewicht van een kobalt driver zijn, wat voor drive-in gebruik natuurlijk erg lekker kan zijn, gezien dat de drivers toch vaak het grootste deel van het gewicht van een speakerkast constitueren.
Let wel op, want er zijn ook veel slechte neodymium magneten op de markt - vanwege de samenstelling van dit element zijn instapmodellen vaak erg gevoelig voor oververhitting, waardoor er permanente schade aan je drivers kan ontstaan bij langdurig krachtig gebruik. Ook durven de goedkopere modellen wel eens een lelijke piek te hebben in de midrange, maar ook met kobalt drivers kan dit het geval zijn. Informeer je dus goed voor dat je een keuze maakt tussen neodymium drivers, bespaar hier niet op.
Voor zo ver ik weet is er niet veel verschil tussen de geluidskwaliteit, en van duurzaamheid weet ik helemaal niks af. Ik denk persoonlijk niet echt dat dit zo veel uitmaakt, want vaak meestal begeeft je speaker zelf het voor dat de magneet dat doet. Anyways, veel geluk nog!