Kamer geluidsdicht maken.  (3/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

the-melody    posted on 18-08-2006 17:01
Hoi mensen, ik heb een vraagje: Zoals sommigen al weten verhuis ik binnenkort naar Antwerpen, hoboken om presies te zijn. Daar krijg ik een volledige nieuwe kamer voor me djbooth + producing gear. Nu wil ik die helemaal geluidsdicht hebben omdat de muren nogal veel geluid doorlaten. Het moet wel in Antwerpen zijn en liefst zo dichtmogelijk tegen hoboken. Mijn bedoeling is om dus van die matten tegen de muur+ plafond te platsen zodanig dat er geen geluid meer door kan. Als iemand zo'n winkel weet mag ie het altijd zeggen want ik vind niks op google.

Vriendelijk bedankt!

What do you think about Kamer geluidsdicht maken. ??

Vote :   

BillyArd    posted on 22-08-2006 10:16
2 melody:Gordijnen helpen wel , die worden vaak opgehangen om akoestiek te verbeteren , niet om te isoleren .
het isoleert wel wat maar dat is nihil natuurlijk!
Gordijnen worden vaak direct tegenover de producer/dj gehangen !
zodat harde reflecties terugkomend avn je want worden geelimineerd
Happy, laughing
the-melody    posted on 22-08-2006 10:18
Ja ik wil dus wel wat isolatie hebben, is het nog te luid draai ik op een lager volume dat stoort me niet, maar winston zei dat er dus de kans bestaat dat de tonen worden opgezogen waardoor er kwaliteitsverlies is....
Cyspoz    posted on 22-08-2006 10:37
Ik heb het topic eens effe door zitten lezen en denk dat wat Winston heeft getypt erg belangrijk is. Als je de kamer volledig gaat isoleren met wat dan ook dan haal je het natuurlijke geluid er uit. Dan worden straks alle tonen bijna gedempt en krijg je een heel dof klankbeeld.
Poster: the-melody
Ja ok maar als ik me muziek op 50dB zet hoor je het nog.... tot boven. Dus is dat niks.

50dB is als je gewoon normaal aan het praten bent. Dus ik denk dat je dat een beetje overdrijft. Huur anders voor de grap eens een keer een dB meter en meet eens hoe hard je draait in je kamer. Boven de 80 vind ik voor thuis niet nodig, dat het leuk is, is een andere zaak Happy, laughing
Nvie zij het trouwens ook al:
Poster: Nvie
iemand zei ooit tegen mij dat je de muziek niet hard hoeft te zetten om je DJ Skills te oefenen, ook al aan gedacht?

Kan het ook niet zo zijn dat je geluids-set wat beter moet inregelen. Het kan namelijk zijn dat de combinatie speakers en de ruimte waarin ze staan een negatieve werking hebben. Dat bijvoorbeeld bepaalde bas frequenties versterkt worden met als gevolg dat die door het hele huis heen te horen zijn. Die zou je dan bijvoorbeeld met een equilizer een stukje er uit moeten halen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een low cut filter toepassen. Vooral die hele lage bas tonen dreunen vreselijk door (daar helpt alleen een vacuum ruimt tegen). Kun je die niet beter weg halen? Tot 50 hz hoor je niet zo veel maar is het meer voelen terwijl in jullie huis de compelte service kast misschien staat te dansen.

Ik zou voor het isoleren eerst eens testen hoe het allemaal klinkt en uitwerkt in het nieuwe huis als je kamer en de rest netjes is ingericht. Daarna zou ik beginnen met je kamer deur onder hande te nemen, aangezien die samen met je raam de meest slecht isolerende factor is. Door daar bijvoorbeeld noppen schuim op aan te brengen voorkom je dat de deur een groot deel van het geluid doorgeeft.

Gebruik spikes onder je bas speaker en richt je speakers zo dat jij direct het geluid opvangt. Hang eventueel dan nog een gordijn of doek achter je zodat geluid dat van de speakers langs je heen gaat deels wordt gedempt.
Camino    posted on 22-08-2006 10:59
Ben je (melody) trouwens al eens in een dode kamer geweest? het kan je misschien verbazen wat voor geluid je krijgt... zelf speel ik saxofoon en de oefenruimte dat ik vaak gebruik voor als ik met de band speel is helemaal geisoleerd, en ik kan je verzekeren, het klinkt echt zwaar k*t. De frequenties en in welke mate ze geabsorbeerd worden kloppen wel, maar dan moet je ook nog aan resonantie denken. In een dode kamer is er gewoon simpelweg GEEN resonantie, dus je krijgt echt een heel apart geluid. Zodra dat de geluidsbron stopt is er geen geluid meer (in andere woorden... release time = 0). Als je er echt mee doorgaat met je kamer te isoleren zou ik echt overwegen een of ander galm aparaat zoals een Lexicon MX-200 er bij te nemen... is ook altijd voor on the road handig

BillyArd    posted on 22-08-2006 11:21
quote Cypoz:Ik heb het topic eens effe door zitten lezen en denk dat wat Winston heeft getypt erg belangrijk is. Als je de kamer volledig gaat isoleren met wat dan ook dan haal je het natuurlijke geluid er uit. Dan worden straks alle tonen bijna gedempt en krijg je een heel dof klankbeeld.

Billy;absoluut waar, en daar schuilt nu net het geheim.
en daarvoor heb je dus vergaande berekeningen nodig , je zal de verhouding tussen harde(kaatsende oppervlakten) en absorberende oppervlakten erg nauwkeurig moeten berekenen voor een mooi resultaat !
vandaar dat ik ook zei dat een gehele muur met noppenfolie A niet isoleert en B je akoestiek aantast.
Happy, laughing
killerbee    posted on 22-08-2006 11:55
http://www.auralex.com/  Kijk hier anders word je een stuk wijzer dit is om de akoestiek te verbeteren als je wil dat de buren je niet meer horen kan ik wel uitleg geven over hoe je dat doet.

Greats Bee
BillyArd    posted on 22-08-2006 12:02
ja auralex roominator kits doen zeker hun werk , maar dan betaal je daar ook fors voor.
Denk met zekerheid te kunnen zeggen dat dit buiten budget valt van de topicstarter !
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 22-08-2006 @ 12:02:29 (1%)
killerbee    posted on 22-08-2006 12:37
hehe licht er aan hoe groot je kan met 250 eurie al een ruimte verbetere
BillyArd    posted on 22-08-2006 12:47
akoestisch misschien , maar niet dempend !
goedkoopste roominator is inderdaad 149 of 199 euro !
maar alles dat auralex maakt is louter om de akoestiek verbeteren !.

voor een demping van laten we zeggen 40 tot 50 dB zal je echt bij het gegeven BOX in BOX komen met dubbele deuren en dubbel glas (liefst helemaal geen glas), en dat kan niet voor 250 euro, eerder het 10 tot 15 dubbele !(en dan heb je akoestisch nog niets gedaan , lichtbehandeling bijvoorbeeld is ook niet geheel onbelangrijk wanneer je een ruimte``echt`` gaat isoleren
Winking my eye
P.s werk jij bij auralex?
Winston    posted on 22-08-2006 13:26
Poster: the-melody
@winston: ik zei dat ook al tege me pa dat ik er dan waarschijnlijk lange gordijnen ga voorhangen, toen zei me pa daarop: dat kun je niet doen want dat zie je niet

Hoe bedoelt hij "zie je niet?"

@ Billyard: Het gaat hier volgens mij niet om het verkrijgen van studio standaarden, z.a. bij  djresource>producers studio>studio bouwen 

Zijn vader is geinteresseerd in het isolatie gedeelte, maar er moet alleen demping plaatsvinden; het hoeft niet echt geluidsdicht. De titel doet misschien anders vermoeden. Maar de oplossing helpt wel meer dan 10 dB. De bass dempen is moeilijker, maar de contactpunten met de constructie verminderen helpt wel aardig. Hij zal wel hoorbaar blijven, maar zijn vader moet wel snappen dat je met kinderen in huis wat leven in de brouwerij krijgt. Zolang het maar niet de debiele volume niveaus haalt, die mensen doktersadvies bezorgen.

The-Melody zelf is geinteresseerd in een normale akoestiek. Wat hij dus nu al gewend is en niet speciaal van studiokwaliteit. Al kan het geen kwaad natuurlijk.
Tic Toc
BillyArd    posted on 22-08-2006 13:31
2 winston :ik heb het ook helemaal niet over studio akoestiek joh Happy, laughing
dat ligt nog zo ver van dit topic.
Ik heb het hoofdzakelijk over demping, alleen zoals je zelf ookal zegt,....je zal ook dan toch een klein beetje akoestiche theorie mee moeten nemen.
Mits je het niet erg vindt dat je ruimte totaal dood is en er nergens meer reflectie is !
Het feit dat ik veel produceer hoeft niet meteen te betekenen dat ik direct in studio standaarden denk in elk topic.
echter mijn eigen standaard ligt wel hoog en refereer daar dus ook af en toe aan !
Happy, laughing
Maar in dit topic gaat het dus volgens mij al een tijdje over demping en niet over studio akoestiek.
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 22-08-2006 @ 13:34:52 (19%)
the-melody    posted on 22-08-2006 13:49
Hij zei dat je die rockwool niet ziet(wat ik zelf niet geloof...)

ps: sorry dat ik zoveel vragen stel.
BillyArd    posted on 22-08-2006 13:58
als je rockwool goed verwerkt zoals het hoort, zie je het niet !
rockwool breng je aan tegen een wand en vervolgens werk je die wand dan af met gipsplaat !
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 22-08-2006 @ 13:58:37 (2%)
the-melody    posted on 22-08-2006 13:59
Ok.... Maar voor die gipsplaat kan ik toch van die gordijnen hangen of posters of kranten of wat dan ook?
BillyArd    posted on 22-08-2006 14:21
Ja alles wat jij mooi vindt
je kan ze ook gewoon afwerken zodat het op een originele muur gaat lijken .
gewoon met sierplijster en dan verf!
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 22-08-2006 @ 14:21:47 (1%)
Camino    posted on 22-08-2006 14:33
Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat als je er pleister over doet dat het ook beter zal zijn voor de acoustiek dan pure rockwool, omdat pleister niet alle reflectie en refractie gaat dempen in de mate dat rockwool dat doet... of is dat niet zo?
Winston    posted on 22-08-2006 14:40
Dat lijkt me ook logisch. Bespaart dan misschien wat kosten voor The-Melody.

Vraag je vader dus hoe hij het zal afwerken.
Tic Toc
User edit by Winston on 22-08-2006 @ 14:42:02 (100%)
BillyArd    posted on 22-08-2006 14:48
Die rockwool doe je achter het gips, massa absorbeert namelijk .
dus die rockwool zou ik sowieso toepassen als je dergelijke wandjes gaat maken.
Maar sierplijster kan inderdaad je akoestiek goed doen en dan met name voor de spreiding van het hoog frequente deel van je signaal.
Dus als je plijstert neem dan iets met een hele grove korrel zodat je als het ware een soort van diffusor creeert.
Happy, laughing
killerbee    posted on 22-08-2006 15:49
Poster: BillyArd
akoestisch misschien , maar niet dempend !
goedkoopste roominator is inderdaad 149 of 199 euro !
maar alles dat auralex maakt is louter om de akoestiek verbeteren !.

voor een demping van laten we zeggen 40 tot 50 dB zal je echt bij het gegeven BOX in BOX komen met dubbele deuren en dubbel glas (liefst helemaal geen glas), en dat kan niet voor 250 euro, eerder het 10 tot 15 dubbele !(en dan heb je akoestisch nog niets gedaan , lichtbehandeling bijvoorbeeld is ook niet geheel onbelangrijk wanneer je een ruimte``echt`` gaat isoleren
Winking my eye
P.s werk jij bij auralex?

Hey dat bedoelde ik ook voor akoestiek en niet voor demping . ik heb zelf een studio/Band oefenruimte gebouwd. dit heb ik gemaakt in een grote schuur zal de foto's als ik thuis ben en de Cad tekeningen even posten kan je zien hoe ik het heb gemaakt en klopt zkkr dat je met een 250 eurie niet een goede studio kan inrichten. ik was rond de 5000 kwijt. maar 250 euro is een begin en we praten niet over een opname studio waar bandjes worden op genomen.

En nee werk helaas niet bij auralex zou wel makelijker zijn kreeg ik vete korting:P:P
User edit by killerbee on 22-08-2006 @ 15:51:09 (3%)
BillyArd    posted on 22-08-2006 16:13
Quote Killerbee:En nee werk helaas niet bij auralex zou wel makelijker zijn kreeg ik vete korting

Billy :Daarom vroeg ik het ook ...........LOL !
het is namel;ijk inderdaad erg fijn spul en ziet er ook nog eens gelikt uit

P.s die foto`s vind ik zeker leuk om te bekijken.

the-melody    posted on 23-08-2006 10:20
Poster: Winston
Dat lijkt me ook logisch. Bespaart dan misschien wat kosten voor The-Melody.

Vraag je vader dus hoe hij het zal afwerken.
 Ok gisteren eens goed geimformeert bij hem: hij gaat dus over die rockwool gipsplaat doen, en daarover mag ik dan dus gordijnen of wat dan ook hangen voor de geluidskwaliteit te behoudenHappy, laughing. Bedankt om me tot hier te helpen
Camino    posted on 23-08-2006 10:45
Gordijnen voor hangen? dat zou ik zeker en vast niet doen, dat absorbeert dan weer. Gewoon zoals Billyard zei; afmaken met sierpleister van een grove korrel 
the-melody    posted on 23-08-2006 10:50
Owja sorry niet gezien, dan maar afmaken met sierpleister van een grove korrelHappy, laughingDan moet er niks over toch?

Edit: moet die sierpleister dan in de plaats van die gisplaat?
User edit by the-melody on 23-08-2006 @ 10:51:18 (57%)
killerbee    posted on 23-08-2006 10:57
nee dat gata over je gips heen.
User edit by killerbee on 23-08-2006 @ 10:58:38 (3%)
the-melody    posted on 23-08-2006 11:13
En over je gips dus die sierplijster?

44 Users online: 3 Guests (41 Unknown)
Pages generated today : 6.718
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.771.132