Kamer geluidsdicht maken.  (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

the-melody    posted on 18-08-2006 17:01
Hoi mensen, ik heb een vraagje: Zoals sommigen al weten verhuis ik binnenkort naar Antwerpen, hoboken om presies te zijn. Daar krijg ik een volledige nieuwe kamer voor me djbooth + producing gear. Nu wil ik die helemaal geluidsdicht hebben omdat de muren nogal veel geluid doorlaten. Het moet wel in Antwerpen zijn en liefst zo dichtmogelijk tegen hoboken. Mijn bedoeling is om dus van die matten tegen de muur+ plafond te platsen zodanig dat er geen geluid meer door kan. Als iemand zo'n winkel weet mag ie het altijd zeggen want ik vind niks op google.

Vriendelijk bedankt!

What do you think about Kamer geluidsdicht maken. ??

Vote :   

neutje    posted on 19-08-2006 15:09
ik heb iets over isolatie voor je vloer gevonden,
ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.akoestikon.nl/floor.htm

Winston    posted on 20-08-2006 02:01
Nou leuk dat je een echte booth krijgt van je pa. Ik denk niet dat het de bedoeling is de isolatie tot professionele standaarden te krijgen. Dat kost teveel geld.

Bedenk dat het meest hinderlijke geluid voor je ouders en buren, zich niet door de lucht verplaatst maar door de constructie van het gebouw zelf. Ik neem aan dat je met gesloten deuren zult draaien.

Je zult het beste kunnen concentreren op het beperken van de overlast. En dan vindt ik de oplossing van je vader best wel prima. Of jullie zouden ook zware gordijnen vanaf het plafond tot de vloer kunnen ophangen langs alle muren en deuren en ramen. Als jullie tapijt tegen de muren gebruiken moeten ze wel dik zijn.

Ook kun je lekker dik tapijt op de vloer leggen die vibraties via de vloer tegengaan. Speakerstands absorberen ook vibraties en de stands kun je weer zetten op een mat of zo.

Bevestig geen speaker brackets tegen de muren, hooguit tegen buiten muren.
Tic Toc
User edit by Winston on 20-08-2006 @ 02:16:38 (2%)
the-melody    posted on 20-08-2006 08:48
Bedankt winston. Mijn vader sprak over 'rokwol' tegen de muren, kent iemand dit?
Nvie    posted on 20-08-2006 09:06
Poster: the-melody
Bedankt winston. Mijn vader sprak over 'rokwol' tegen de muren, kent iemand dit?

RockWool... isolatiemateriaal
Winston    posted on 20-08-2006 14:15
Jou kennende zal je de site van rockwool.nl al gevonden hebben. Zo snelletjes heb ik niks gevonden over isolatie voor muziek. Check dat eerst even, want ik zie alleen maar islolatie voor lawaaierige machines. De kans is dan groot dat je muziek dan minder goed gaat klinken, omdat goede isolatie de tonen "opzuigt."

Terwijl de methode van de zware gordijnen of tapijt ingeval van harde wanden de muziek iets beter laat klinken.

Hoeveel kost de rockwool? Is je nieuwe huis in een rustige of drukke wijk? Zou je het niet rustiger aan doen op doktersadvies? Wat stoort je ouders het meest: de bass, zijn ze zo oud dat ze je muziekstijl niet waarderen, of mix je zo beroerd wat ik me niet kan voorstellen. Het gaat erom dat je de goedkoopst werkende oplossing vindt.

Wat ik van de site heb geleerd is dat je ook aan het plafond moet denken.

Tic Toc
the-melody    posted on 20-08-2006 14:21
Het volume en de bass stoort hun het meeste. De site zelf heb ik nog niet opgeweest, ik zeg enkel wat me pa voorstelde. Me ouders houden van retro dus daaraan zal het niet liggen. Nieuw huis ligt in een rustige buurt, maar de muren zijn heel dun. Als ik tv zie kun je het tot in de garage horen en ik zet de tv op een heel zacht volume. Me kamer komt dus ook in de garage, daar bouwen we een muur en dat wordt dan me muziekkamer.
greup    posted on 20-08-2006 18:37
maar als jou kamer in de garage is, waarom nog geluids-dicht maken dan.... Of zit de garage gelijk aan het huis vast?
the-melody    posted on 20-08-2006 18:40
je hebt garage + hal- woonkamer + eetkamer + keuken- slaapkamers+ badkamer. Bell etage dusHappy, laughing
Nvie    posted on 20-08-2006 19:46
iemand zei ooit tegen mij dat je de muziek niet hard hoeft te zetten om je DJ Skills te oefenen, ook al aan gedacht?
the-melody    posted on 20-08-2006 19:50
Ja ok maar als ik me muziek op 50dB zet hoor je het nog.... tot boven. Dus is dat niks.
killerbee    posted on 21-08-2006 11:43
OKe nou een paar vraagjes wat is je budget, het totale oppervlak in je kamer, de hoogte. iets geluid dicht maken doe je niet door simpel iso tegen de muur te douwen en grond bedekken met parket met iso er tussen komt meer bij kijken maar het ligt er maar net aan hoe veel geld je tot je beschikking heb. ik heb nu al een aantal bandruimtes geisoleert en heb mn eigen studio geisoleert. weet er zelf nu wel wat van af.

Great bee
the-melody    posted on 21-08-2006 11:46
Weet ik zo niet vanbuiten, ik zal het ff navragen vanavond aan me pa. De afmetingen zijn ongeveer 8m op 5m. Ik vraag het wel naWinking my eye
killerbee    posted on 21-08-2006 11:49
oke als ik dat weet post ik zo snel mogelijk een manier om het goed geluids digt te maken.

:P:P
the-melody    posted on 21-08-2006 11:50
Bedankt allemaal voor me tot hier te helpen
the-melody    posted on 21-08-2006 18:29
Dit topic mag dicht, mijn vader gaat toch weer de eigewijze *** uithangen. Heb het hem gezegt wat winston zei dat die rockwool alle tonen opzuigt en hij zei dat dan goed was dat hij zijn plan ging trekken. Bedankt voor de moeite allemaal!
Jorrit    posted on 21-08-2006 18:32
Waarom dicht? Je bent niet de enige op de wereld met dit probleem...
Winston    posted on 21-08-2006 20:34
Poster: the-melody
..... en hij zei dat dan goed was dat hij zijn plan ging trekken. ...

Als blijkt dat de geluidskwaliteit minder is geworden na plaatsing van de isolatie, moet je het zelf financieren en klussen om over de rockwool van je vader de gordijnen te plaatsen. De gordijnen kunnen dan lichter en dus goedkoper. De functie van de gordijnen is dan alleen het tegengaan van verlies van de tonen. En niet ook voor demping naar buiten toe.

Of de hele handel vol plakken met posters.
Tic Toc
the-melody    posted on 21-08-2006 20:38
Dus dat zou dan helpen?
Winston    posted on 22-08-2006 00:55
Wat je vader niet snapt is dat er een verschil is tussen volume en tonen. Maar er bestaat wel een nauw verband. Het is heel moeilijke theoretische natuurkunde, maar ik zal het gemakkelijk proberen uit te leggen.

Je weet dat geluid bestaat uit geluidsgolven. Hoe hoger de golf om zo te zeggen hoe harder het volume. De eenheid is dB. En hoe sneller de golfbeweging hoe hoger de toon.  De eenheid is Hertz, dat is hetzelfde als trillingen per seconde.

Elke normale muur absorbeert en reflecteerd geluidsgolven. Door reflectie klinkt het geluid dat uit de speakers komt binnen 4 muren harder dan wanneer de speakers zouden werken in openlucht.

Niet alle tonen, dus frequenties worden even goed geabsorbeerd en/of gereflecteerd. Dat komt door de verschillende frequenties. Bv. bass golven zijn 7 m lang, terwijl heel hoge treble een fractie van een millimeter. Soms krijg je dan galm van bepaalde frequenties. Dat kun je dan bijstellen met je equalizer als het niet te erg is.

Bij isolatie van lawaai van machines kan het niemand schelen wat er met de toon gebeurt. De isolatie absorbeert zoveel mogelijk tonen van alle frequenties door de geluidsgolven te dempen. Een hoge golf moet lager worden. Daardoor hoor je buiten haast niks meer. En je vader is dan blij.

Maar over het algemeen zit jij binnenin, met zachter geluid, omdat er weinig wordt weerkaatst, maar integendeel wordt geabsorbeert. En waarschijnlijk, dus niet zeker, met minder geluidskwaliteit. Gewoon omdat de isolatie bestemd is voor machine geluid dempen naar buiten toe. En jij bent geen machine. Maar de absorptie - reflectie karakteristiek kan best aardig zijn. Daarom moet je eerst luisteren hoe het klinkt met de rockwool.

Wat je kunt doen is een opname maken met een mic in je huidige situatie, waarbij je exact de condities registreerd. Welke plaat, welke volumesettings op je gain, EQ settings, fader, master, versterker en afstand/positie tot de microfoon. Dat alles moet je opschrijven, want dit wordt je referentie sound. Dit doe je allemaal op je normale draai volume level natuurlijk.

Dan doe je hetzelfde later in de rockwool booth.De referentie sound luister je in op exact hetzelfde volume op je headphone als de sound van je opname van de rockwool booth. Dan kun je vergelijken of je geluidskwaliteit erop vooruit, achteruit is gegaan of hetzelfde is gebleven.

Als het beter of hetzelfde is niks aan de hand. Als het slechter is moet je eerst kijken als er met EQ nog wat te doen is anders moet je dus de absorptie en reflectie karakteristiek weer op een normaal niveau brengen. Dat kun je doen door bv. een groot deel, zeg meer dan de helft van de muur, snel even te behangen met oude kranten. Als je het goed wil doen, alles behangen gewoon met plakband. Dan doe je de test weer.

Er bestaan materialen, zoals de eierdozen van een paar posts geleden van iemand anders die de beste karakteristieken hebben voor muziek. Maar gordijnen zijn heel behoorlijk. Speciale geluidsgordijnen worden bv. in een heleboel bioscopen toegepast langs de wanden. Ik weet niet of je hebt opgelet en dat hebt opgemerkt bij je bioscoop bezoeken.

Naar mijn gevoel, kun je met oude kranten als tussenoplossing even snel checken als het geluid beter wordt. Later kun je het verfraaien met posters.

Je vader zal geen last krijgen van lawaai, want achter jou wand met een betere absorptie en reflectie karakteristiek zit zijn wand met goede geluiddempende karakteristiek.

Dan hoeven je vader en jij niet meer boos op elkaar te zijn.

Tic Toc
User edit by Winston on 22-08-2006 @ 01:04:52 (2%)
BillyArd    posted on 22-08-2006 09:29
je haalt hooguit 10 db vermindering al;s je het op amateuristische wijze gaat aanpakken.
Het is een zaak van calculeren voordat je begint , je gaat dus niet eerst een klamer met rockwool bouwen om er vervolgens achter te komen dat dat niet werkt !
wil je echt goed isoleren dan is er maar een manier .
een kamer in een kamer .
Je legt dus een zwevende vloer, zwevende muren , bevestigd op de zwevende vloer , en zwevend plafond.
de ruimte tussen de buiten muren van je huis en de binnenmuren van je``nieuw hok ``moet je helemaal volstoppen met rockwool, maar het is zaal dat je van de binnenmuur naar buiten toe en luchtsl;euf houd van een centimeter of 10 over de gehele oppervlakte !
het is ook zaak dat je bij het bevestigen en bouwenan de kamer in de kamer nergens een schroef of spijker laat doordringen in de reeds bestaande constructie , want dan is meteen het effect van isolatie weg.

2 winston :de manier van refereren die jij noemt heeft alleen zin als je over een microfoon van vele duizenden euros beschikt en dito monitor speakers .
daarbij zijn er ook gewoon op internet modellen te vinden waar de maten van je kamer kan invoeren, je zitpostitie, etc etc.
Het programma kijkt dan waar staande golven gaan optreden(die je overigens niet met isolatie te niet kan doen )
Je zou om staande golven te elimineren een basstrap kunnen bouwen bijvoorbeeld .
overigens kan je die staande golven ook gewoon berekenen
Lambda =V gedeeld door F
dus de staande golf is snelheid van het geluid =340m/s gedeeld door de frequentie die de staande golf veroorzaakt.
een staande golf is een sinus die minstens2 maal de lengte van de kamer heeft en zichzelf versterkt door het feit dat de golf tegen zichzelf in gaat in positieve fase , zou dit tegenfase zijn dan zou er noise cancellation plaatsvinden

Ik zou zeggen begn er niet aan of doe het meteen goed ..
Tussenwegen hebben vaak geen bevredigend resultaat.
Dingen die je wel al kan doen is je speaker s op foam zetten , dat helpt echt gigantisch

Noppenfolie isoleert zoals in de dj booth in dit topic isoleert niet tot nauwelijks.
De stuctuur is te open voor isolatie, die platen zijn ook helemaal niet voor isolatie gemaakt maar voor akoestische behandeling van ruimten .
daar waar je het noppenschuim plaatst , vaak tegen de muur direct tussen je linker en rechter monitor en links en rechts op de zijmuren van je mionitors zorgt het folie ervoor dat de ruimte waar je werkt ``dood``slaat(met name het hoog)
Een teveel aan noppenschuim is daarom ook af te raden omdat de ``karakteristieken van je geluid teniet worden gedaan.
Vaak passen ze het schuim wel toe in zangcellen , omdat je daar juit een dood signaal wil hebben !

Ik zou zeggen lees je eerst helemaal in want er is veel info over te vinden op het net.
het zou zonde zijn als je een paar honderd euro voor noppes neertelt............kost je geld en veel werk , ........en dat alles voor niets !
Happy, laughing
Succes

Camino    posted on 22-08-2006 09:45
Poster: BillyArd
daarbij zijn er ook gewoon op internet modellen te vinden waar de maten van je kamer kan invoeren, je zitpostitie, etc etc.
Het programma kijkt dan waar staande golven gaan optreden(die je overigens niet met isolatie te niet kan doen )
Je zou om staande golven te elimineren een basstrap kunnen bouwen bijvoorbeeld .
overigens kan je die staande golven ook gewoon berekenen
Lambda =V gedeeld door F
dus de staande golf is snelheid van het geluid =340m/s gedeeld door de frequentie die de staande golf veroorzaakt.
een staande golf is een sinus die minstens2 maal de lengte van de kamer heeft en zichzelf versterkt door het feit dat de golf tegen zichzelf in gaat in positieve fase , zou dit tegenfase zijn dan zou er noise cancellation plaatsvinden

Een andere manier om staande golven tegen te werken is door valse muren of plafonds te installeren. Het heeft alles met de maat van je kamer te maken ook, sommige soorten kamers zijn echt catastrofaal voor je geluid (zoals een kamer met verhoudingen 2k meter x 1k meter x 1k meter). Ik heb zal mijn oude Sono's nog eens induiken, daar stond er een goed artikel over in.

Dingen die je wel al kan doen is je speaker s op foam zetten , dat helpt echt gigantisch

Hier kan ik van getuigen. Ik heb onder mijn speakertjes wat foam gezet, kostte me maar 10 euro en wat een resultaat! Vroeger kon je de bas van alles dat ik aan het draaien was horen aan de andere kant van het huis, al stond het echt heel stil. Wat er gebeurd is dat je vloer de lage frequenties begeleid. Door middel van er wat folie onder te zetten verbreek je het contact tussen speakerkast en vloer, en heb je dat probleem maar in veel mindere mate. Zorg wel dat de folie dat je koopt dik genoeg is om het gewicht van je speaker te kunnen dragen en nogsteeds zijn absorberende caracteristieken bewaart!
Hier kan ik van getuigen. Ik heb onder mijn speakertjes wat foam gezet, kostte me maar 10 euro en wat een resultaat! Vroeger kon je de bas van alles dat ik aan het draaien was horen aan de andere kant van het huis, al stond het echt heel stil. Wat er gebeurd is dat je vloer de lage frequenties begeleid. Door middel van er wat folie onder te zetten verbreek je het contact tussen speakerkast en vloer, en heb je dat probleem maar in veel mindere mate. Zorg wel dat de folie dat je koopt dik genoeg is om het gewicht van je speaker te kunnen dragen en nogsteeds zijn absorberende caracteristieken bewaart!
User edit by Camino on 22-08-2006 @ 10:02:27 (100%)
the-melody    posted on 22-08-2006 10:03
@winston: ik zei dat ook al tege me pa dat ik er dan waarschijnlijk lange gordijnen ga voorhangen, toen zei me pa daarop: dat kun je niet doen want dat zie je niet(sorry dat ik zoveel vraag).
Camino    posted on 22-08-2006 10:09
geef me de afmetingen van je kamer (inc hoogte), en waar je both komt te staan (paint is handig), en een budget, dan kan ik je beter helpen
BillyArd    posted on 22-08-2006 10:14
2 deaf :idd sommige kamers zijn funest !
eigenlijk is een kubus een ideale kweekvijver voor staande golven!
een schuime wand is daarom ook nooit weg in je kamer
eigenlijk is symetrie uit den bozen in een studio !
maar tussen neus en lippen door denk ik niet dat de topicstarter zo diep in de buidel gaat tasten.
want ook voor een valse wand zal je weer wat moeten berekenen wil je je geluid op referentie niveau houden !
Happy, laughing
the-melody    posted on 22-08-2006 10:15
breedte: 5m
lengte: 8m
hoogte: 2m 10

budget: dat weet ik niet, me pa zei als ik de rekening krijg betaal ik ze... ik denk zo'n 300 à 400 euro.

paint heb ik niet op mac dus zal ik ook niet kunnen tekenen maar komt helemaal achteraan in me kamer en zal zo'n breedte: 1m en lengte: 2,5m zijn.

Ik hoop dat je hierwat met kunt want me pa wilt niet meewerken zoals ik al eerder zei.

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

171 Users online: 13 Guests (158 Unknown)
Pages generated today : 17.190
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.690.142

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use