Vinyl schoonmaken .... (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DizZorder    posted on 10-08-2006 12:36
My fellow DJ's

hoe krijg ik et beste mijn vinyl schoon... zonder vette vingers etc. zo'n brush voor stof en dat anti statisch maken heb ik al ... krijg je alleen de vingerafdrukken niet mee weg.

zou zo'n kruidvat doekkie werken ??

What do you think about Vinyl schoonmaken .... ??

Vote :   

LauW    posted on 10-08-2006 13:07
Of zo'n citroen doekje, lijkt mij ook prima werken.
Camino    posted on 10-08-2006 13:43
Gewoon vermijden dat ze vies worden; voor m'n vinyl te vertragen gebruik ik de platter (waar dat de bolletjes voor de strobe-light op zitten) en om te versnellen gebruik ik of het label of de pin. Handjes wassen voor dat je gaat draaien, en dan heb je nooit last van vettige vingers op je zwart goud Winking my eye Check gewoon dat er niks agressiefs in het product zit dat je gebruikt zoals benzine ofzo, en op een van je mindere vinyls uitproberen kijken of het geen restanten achterlaat.

DNR    posted on 10-08-2006 14:26
@ deafdj

je vergeet plastic handschoentjes. jij gebruikt zeker ook een haarnetje en een mondkapje:P voordeel is wel dat je gear en platen beter eruit blijven zien en dat je het voor meer kan verkopen.
Twizz    posted on 10-08-2006 15:35
Poster: DeafDJ
Gewoon vermijden dat ze vies worden; voor m'n vinyl te vertragen gebruik ik de platter (waar dat de bolletjes voor de strobe-light op zitten) en om te versnellen gebruik ik of het label of de pin. Handjes wassen voor dat je gaat draaien, en dan heb je nooit last van vettige vingers op je zwart goud Winking my eye Check gewoon dat er niks agressiefs in het product zit dat je gebruikt zoals benzine ofzo, en op een van je mindere vinyls uitproberen kijken of het geen restanten achterlaat.

en hoe laat jij dan een plaat in de beat vallen? je weet wel van je ene, tweeje, drieje, viere, los.Winking my eye
User edit by Twizz on 10-08-2006 @ 15:36:10 (2%)
Camino    posted on 10-08-2006 16:13
Poster: T4Twister

en hoe laat jij dan een plaat in de beat vallen? je weet wel van je ene, tweeje, drieje, viere, los.Winking my eye

Helemaal aan de binnenkant of aan de buitenkant van de plaat. Het lijkt misschien overdreven, maar na een tijdje wordt jet eem automatisme en bellemmerd het dus helemaal niet.
MaD    posted on 10-08-2006 16:42
Er is speciaal schoonmaakmiddel voor vinyl te bestellen maar ik ben het met DeafDJ eens, gewoon het labelgedeelte gebuike en je hande wasse zou ik alleen ff doen als je egt vette handen hebt
noadja.com /// aboveall.nl
tairip    posted on 10-08-2006 18:02
Wat een gezeur..... haha je vinyl wordt zowieso vies als je het gebruikt!

Check eens!

Dit bedoelde ik! KLIKERDEKLIK

Klik
Klik

Camino    posted on 10-08-2006 18:14
Poster: tairip

Bij mij nochtans niet hoor; kom maar gerust eens kijken in Leiderdorp als je me niet gelooft Winking my eye
DNR    posted on 10-08-2006 19:50
je houd ze gewoon goed en dan ga je na een tijdje terug naar de platenwinkel en zeg je dat je liever een ander wou, zo steeds doorruilen.
_Ivan_    posted on 10-08-2006 22:09
Poster: DNR
je houd ze gewoon goed en dan ga je na een tijdje terug naar de platenwinkel en zeg je dat je liever een ander wou, zo steeds doorruilen.

Dat ze dat bij jou doenWOW. Bij ons is gekocht, gekocht en nemen ze hem alleen maar in als ie ongelofelijk hobbelt.
Om mijn vinyl goed te houden was ik altijd voor het draaien mijn handen, al heb ik vrij droge handen. Verder pak ik de plaat helemaal aan de rand vast en bij het bijsturen op het label. Dit voorkomt al een hoop. Maargoed je kunt het vinyl niet behouden zoals je hem in de winkel hebt gekocht.
Feel&.Celebrate.Life!
the-melody    posted on 10-08-2006 22:11
Ik was gewoon altijd me platen achter ik een avondje gedraait heb met een middel van Reloop dat te koop is bij recess.nl
_Ivan_    posted on 10-08-2006 22:12
Dat zou voor mij dan een hele hoop werk opleveren want ik draai eigenlijk alleen met vinyl en bijna niet met cd

Feel&.Celebrate.Life!
Camino    posted on 11-08-2006 00:32
ja precies... elke avond lijkt me wel lichtjes overdreven, zeker als je een beetje oplet zoals je zegt
Bartjens    posted on 25-08-2006 20:45
Ik heb wel eens gehoord dat je met een mixje van eenderde pure vodka en twee derde water in een spuitflesje (van glassex o.i.d.)je platen mooi schoonhoud? Iemand die dit ook wel eens doet?

Bart
www.djbrowbeat.com
User edit by Bartjens on 25-08-2006 @ 20:45:37 (1%)
Thomz    posted on 25-08-2006 20:58
Rodec heeft een vinyl brush en een vinyl cleaner, werkt redelijk goed. Hiermee krijg je normaal gezien alle vettige vlekken weg.
Thomz    posted on 25-08-2006 21:02
@ bartjens       denk niet dat er niet veel (lees: niemand) zijn hier die dit ook maar  in hun hoofd halen met hun platen platen te doen.
djjw    posted on 25-08-2006 22:19
vroeger werden platen heel veel schoon gemaakt met een sterke drank,
(als vodka of jenever) puur zelfs, en alcohol tast de plaat bijna tot niks aan,

dus zo gek dat hij dat zegt is het dus niet, alleen is het zo dat de reinigings middelen in deze tijd dus speciaal gemaakt zijn om je platen tereinigen,
en dat ook zeker goed doen, het is ook niet nodig om je platen na elke weekend
te reinigen.. anders moet je op een andere manier met je platen omgaan.
User edit by djjw on 25-08-2006 @ 22:20:40 (15%)
Lead    posted on 25-08-2006 22:57
Ik zou geen eigen mengels gebruiken om mijn platen schoon te maken. Zoals in de link van Tairip, je hebt hele makkelijke schoonmaaksetjes. Gebruik alleen de vloeistof die erbij zit Winking my eye

Bedenk wel, als je eenmaal begint aan schoonmaken zul je het vaker moeten doen, je wast het beschermende laagje van 'nieuw vinyl' eraf... vuil trekt dan sneller aan.
Let the BASS be louder
Illusion    posted on 26-08-2006 00:05
Poster: tairip

Check eens!

Dit bedoelde ik! KLIKERDEKLIK

Klik
Klik

thnx voor de tip, k'vroeg het me vanmiddag eigenlijk af. k'zat beetje te denken over de manier van schoonmaken

maar idd vinyl wordt zowieso vies.

ik heb sinds woensdag m'n nieuwe draaitafels en 3 nieuwe platen, voor het draaien gewoon m'n handen wassen, maar her en der zit er dan zoal al een vingervlek. Dat is onvermijdelijk!
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
DizZorder    posted on 26-08-2006 21:25
DE tip van Freaky Records (daar poetsen ze alle geluisterde platen voordat ze terug in de bakken gaan ) ff oppoetsen met een katoene zakdoek :D

_Ivan_    posted on 27-08-2006 16:27
Waarom wil je je vinyl eigenlijk helemaal vet vinger vrij hebben? Ga je het verkopen?
Feel&.Celebrate.Life!
DizZorder    posted on 28-08-2006 09:08
als je gaat stappen wil je dat je er goed uitziet... als ik ga draaien wil ik dat mijn vinyl schoon is... en niet vol met vingerafdrukken (dat heet miereneuken :p)

lrfist    posted on 28-08-2006 11:41
1 afdoende middeltje als platen echt vuil zijn.
zeepzopje met lauw water (niet warm want dan trekken ze krom)
GEEN schuursponsjes :P

doe ik geregeld wel eens en het houdt de platen idd schoon
Illusion    posted on 28-08-2006 14:26
Poster: lrfist
1 afdoende middeltje als platen echt vuil zijn.
zeepzopje met lauw water (niet warm want dan trekken ze krom)
GEEN schuursponsjes :P

doe ik geregeld wel eens en het houdt de platen idd schoon

hoe nat moet dat wezen dan. En is dat niet slecht voor de vinyl??:S
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
lrfist    posted on 28-08-2006 16:13
Poster: Djillusion

hoe nat moet dat wezen dan. En is dat niet slecht voor de vinyl??:S

ik doe gewoon wat water in mijn wasbak en zeepsop. en dan gebruik ik zo een afwasdoekje. en daarna voorzichtig afdrogen (afdoppen) met een handdoek.
tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
maar ik doe het alleen met hele vuile platen waarbij een droog doekje niet helpt.

133 Users online: 13 Guests (120 Unknown)
Pages generated today : 4.886
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.813.345