cdj 1000 mk 2 cuen rookievraag
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BURN    posted on 05-08-2006 16:35
Eerste vraag van de twee die ik vandaag ga stellen. Over de cdj serie van pioneer. Als ik cue, dan maak je een fijn cue point met de cue knop of direct met de loop knoppen. En dan ga je de snelheid regelen met die schuif zodat het gelijk loopt met het nummer dat op dat moment al afspeelt door steeds op het goeie moment op play te drukken en en dan dus snelheidregelen. kBen er dan ook al ffies achter dat 0,05% het verschil kan uitmaken. Mijn vraag; in ongev. elke discotheek zie je een dj de hele tijd eindeloos draaien aan de jog van de cdj. Steeds zo'n tikkie zodat de jog weer 'n klein stukje verder woept. Waarom? Ik dacht eerst van hij scrolled door het nummer heen maar aangzien de vinyl mode aan staat kan dat het niet zijn en in die vinyl mode betekent joggen dat je het nummer ietsjepietsje verzet tijdens het afspelen maar das tog ongelooflijk ineffecent? Nja dt is het dus niet, het moet iets zijn, WAT en hoe doen jullie datConfused

What do you think about cdj 1000 mk 2 cuen rookievraag ??

Vote :   

Jorrit    posted on 05-08-2006 18:33
De DJ 'bend' het tempo bij... Stel dat de track matched zou liggen op een tempo van 4,5%, en de DJ heeft de pitch slider nog op 4,0 staan en zoekt het juiste percentage nog, dan loopt de track te langzaam, waardoor de nieuwe track een achterstand krijgt. Wat de DJ dan doet is de jog een klein tikje geven zodat het weer gelijk loopt, en vervolgens de pitch fader te verschuiven, en dit herhaalt hij steeds tot je geen corrigerende tikjes meer hoeft te geven en de platen precies gelijk lopen.

Deze manier gaat dus sneller dan steeds opnieuw terug naar cue springen en dan het uittesten of je dit keer wel het goeie tempo te pakken heb.

Een andere manier is het zogenaamde fader-riden, zelfde principe, alleen stuur je niet bij op het jogwheel, maar met de pitch slider (vinyl DJ's doen dit veel, klink beter zonder MT)

ps. probeer de volgende keer wat alineas te gebruiken, is wat overzichtelijkerWinking my eye
Mod edit by Jorrit on 05-08-2006 18:34 (1%)
_Ivan_    posted on 05-08-2006 19:08
Een soort van bijsturen dus
Feel&.Celebrate.Life!
BURN    posted on 05-08-2006 19:37
Okay onwijs bedankt voor de reactie. Nja het is denk dan wel iets pittiger cueén maar het kan ws idd wel tijd schelen. Aan de andere kant loopt je muziek al wel dus 'n looof 'n lang nummer is dan wel aan te raden denkik. Thanx a lot! Let's say, practice makes perfect Happy, laughing
Winston    posted on 07-08-2006 00:11
Poster: Jorrit
Een andere manier is het zogenaamde fader-riden, zelfde principe, alleen stuur je niet bij op het jogwheel, maar met de pitch slider (vinyl DJ's doen dit veel, klink beter zonder MT)

Ik geef de voorkeur aan deze methode, omdat je dan maar 1 hand nodig hebt. Dat sneller gereed hebben bereik je vanzelf als je heel erg veel oefent. Dat gaat bj mij dus nog een poos duren.
Tic Toc
Camino    posted on 07-08-2006 17:35
Poster: Winston
... omdat je dan maar 1 hand nodig hebt.

Daar heb ik dus nooit bij stilgestaan... misschien moet ik het ook maar eens proberen! thnx for the tip :D
BURN    posted on 07-08-2006 23:30
Ehmz jah dat oefenen bennik t denkik mee eens. Voordat k uberhaupt ga pitchbenden pfff lastig zeg. Gwoon op t goeie moment op play drukken luistert zoveel makkelijker.

Nog 'n vraagje. Als de dj ge pitchbedn heeft en t nr heeft dus de goeie speed. Gaatie dan evenmin nog ff stop en play drukku zodat de 1-8 tellen goed gelijk lopen? Kan me voorstellul dat de 8 beats niet egt meer gelijk lopen zelfs als ze wel gelijk vallen.
dane86    posted on 08-08-2006 01:57
Poster: BURN
Ehmz jah dat oefenen bennik t denkik mee eens. Voordat k uberhaupt ga pitchbenden pfff lastig zeg. Gwoon op t goeie moment op play drukken luistert zoveel makkelijker.

Nog 'n vraagje. Als de dj ge pitchbedn heeft en t nr heeft dus de goeie speed. Gaatie dan evenmin nog ff stop en play drukku zodat de 1-8 tellen goed gelijk lopen? Kan me voorstellul dat de 8 beats niet egt meer gelijk lopen zelfs als ze wel gelijk vallen.

Het is allemaal net zo bijzonder als het lijkt. Als je bijvoorbeeld een nummer hebt draaien wat 128 bpm heeft, en je wilt er een nummer in mixen dat 126 bpm heeft. Als je weinig tijd hebt, start je dat 126 bpm gewoon op het goede moment in. Als hij dan achter begint te lopen, geef je een klein tikje vooruit (benden dus). Ondertussen zet je de pitch wat omhoog, dit doe je net zolang tot de pitch goed is. Dan loopt het nummer ook nogs steeds op de goede tel/hoeveelheid beats. Je hoeft het nummer dan niet opnieuw in te starten.
Camino    posted on 08-08-2006 09:11
.... maar net voor dat je de nieuwe track inmixed gebruik ik wel even cue-play zodat de track van mn cuepunt begint en niet ergens halverwege.
Er is ook nog een andere manier om de pitchbend te gebruiken, een dat wat minder bekend is. Als je twee tracks ongeveer gelijklopen, maar je hebt bijvoorbeeld het vermoede dat hij ietsje te snel loopt, dan gebruik je je pitch bend om de beat van je nieuwe track net achter de oude te laten lopen, zodat je die dubbele bas hoort van een slechte mix. Als je nieuwe track inderdaad ietsje te snel loopt, dan haalt hij de oude terug in, waardoor dat die "dubbele bas" stilletjes aan verdwijnt.... Als je nog veel problemen hebt met te mixen en te horen of een track nou te SNEL of te TRAAG loopt kan dit wellicht een oplossing zijn Winking my eye

This is an old Topic

No new postings for 6.974 days.
 Post CommentThat would be 232.5 months
or a whopping 19.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

288 Users online: 221 Guests (67 Unknown)
Pages generated today : 634
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.750.106