instellen 2 x ayra ero 406 movingheads op een DMX512   Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

peavey    posted on 07-11-2024 12:09

hallo mensen ik ben nieuw hier, en een beetje gelezen dit forum, ik denk dat ik hier goed zit met mijn vraag

ik heb een DMX512 controller

en heb 2 x de ayra ero 406 movingheads

ik snap er totaal niks van heb het aangesloten controller out- mvh in - mvh out- mvh 2 in , dat kan niet anders lijkt mij.

nu wil ik het kunnen regelen via de controller dat ik alle kleuren kan bedienen, ook de lichtsterkte kan bedienen en een paar programma's en automatich.

is dat moeilijk in te stellen , nogmaals ben er al dagen mee bezig en ik SNAP er totaal niks van  [ zoveel instelmogelijkheden op de mvh  ]

we gaan het horen 

What do you think about instellen 2 x ayra ero 406 movingheads op een DMX512 ??

Vote :   

peavey    posted on 08-11-2024 09:21

ze denken wel mee op dit forum, wat een reacties allemaal

Lead    posted on 08-11-2024 11:15
1 member likes this  

Hi Peavey,

Welkom op DJResource.

Licht is zeker niet mijn specialiteit en het is me niet duidelijk welke DMX controller je nu precies gebruikt.

DMX in zijn algemeenheid vereist wel de nodige voorbereidingen als je het gaat gebruiken. Het begint bij het aansluiten (daisy-chainen) van je lampen en de DMX controller sluit je aan 1 kant van de chain aan. Vervolgens hebben alle lampen een eigen DMX adres/kanaal nodig zodat ze individueel aan te spreken zijn.

Daarna denk ik dat je je DMX controller moet instellen, maar daar heb ik geen kijk op, wellicht staat daar meer over in de handleiding van de controller.

[EDIT] ik neem aan deze Controller ?

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 08-11-2024 11:19 (6%)
peavey    posted on 08-11-2024 11:40

ik snap er niks van vandaar de vraag , denk dat het hierbij op houd 

dank u voor het antwoord  

kan ik me hier verwijderen , dit schiet niet op 

User edit by peavey on 08-11-2024 @ 15:57:32 (60%)
Lead    posted on 09-11-2024 23:35
1 member likes this  

Het lijkt erop dat je dingen goed hebt aangesloten als je de kabel door koppelt telkens naar de volgende lamp.

Vervolgens stel je op iedere lang het DMX adres van de lamp in. De eerste is natuurlijk nummer 1, het adres van de 2de is 1+'het aantal aanpasbare parameters'. Als je lamp 4 dingen hebt die je via DMX kunt aansturen is het adres van lamp 2 dus 5.

Verder zul je op je controller aan moeten geven welke fader welk element van je lamp moet aansturen. Wellicht kun je hiervoor het beste een tutorial op Youtube opzoeken aangezien dit verschilt per lamp en ook zeker welke controller je gebruikt. Verlichting is jammer genoeg enigsinds gecompliceerd, maar als je er wat tijd in steekt en de basis door hebt kun je heel uitgebreiden licht systemen onder controlle krijgen.

Ik heb jammer genoeg geen 3-stappen plan voor je om in jouw situatie dit werkend te krijgen gezien de vele variabelen die erbij komen kijken.

Let the BASS be louder
peavey    posted on 10-11-2024 14:13

dus elke mvh heeft een apart dmx adres

heb de 1e op adres 001 het doet wel iets op de schuiven van de controller maar niet zoals het hoort.

kan kiezen tussen 13 of 15 channels

moet ik de 2e mvh dan op adres 002 zetten of moet er meer ruimte tussen /

wat een gedoe met die lampen pfffffffffffff

Lead    posted on 11-11-2024 10:51
1 member likes this  

Klopt, verlichting op DMX wordt gecompliceerd.

De eerste op channel 1 is klopt, je controller stuurt signaaltjes uit naar de lamp om dingen te laten gebeuren. Iedre actie heeft een eigen 'kanaal' nodig (gobo, kleur, positie, focus, etc). Je controller zul je zo moeten instellen dat het juiste effect het juiste signaal krijgt.

Afhankelijk van je lampen heeft iedere lamp een aantal bestuurbare dingen, het adres van lamp 2 is het adres van de eerst + het aantal instelbare dingen die je lamp heeft. 13 of 15 zou kunnen maar hiervoor moet je de handleiding van de lamp bekijken welk getal je moet kiezen.

Ook zul je op de controller denk ik iets moeten doen zodat hij weet welke lamp eraan hangt aangezien het niet echtstandaard is dat je met het eerste kanaal van een lamp altijd de kleur doet. Iedere fabrikant of type lamp heeft zijn eigen volgorde helaas.

Let the BASS be louder
peavey    posted on 11-11-2024 18:10

sommige dingen doen het wel op de schuiven , heb hem nu op 15 ch  staan dus de volgende mvh moet op adres 16 staan,

ik snap niet dat ik de kleuren niet aan krijg hooguit 1 , heb 2 nieuwe dmx kabels besteld , kan ik dat uitsluiten.

op test of demo werkt alles 100%

we gaan het zien !!

nieuwe dmx kabels er tussen, zelfde resultaat.

krijg het NIET normaal werkend.

ik kap ermee de bloeddruk stijgt , dank u voor de hulp // out ......

User edit by peavey on 12-11-2024 @ 15:16:24 (51%)
skladik10    posted on 13-12-2024 14:16

sommige dingen doen het wel op de schuiven op de site , heb hem nu op 15 ch  staan dus de volgende mvh moet op adres 16 staan,

ik snap niet dat ik de kleuren niet aan krijg hooguit 1 , heb 2 nieuwe dmx kabels besteld , kan ik dat uitsluiten.

op test of demo werkt alles 100%

we gaan het zien !!

nieuwe dmx kabels er tussen, zelfde resultaat.

krijg het NIET normaal werkend.

ik kap ermee de bloeddruk stijgt , dank u voor de hulp // out ......

Als de test en demo 100% werken, dan zit het probleem waarschijnlijk in de configuratie of kabelinteracties. 

User edit by skladik10 on 17-12-2024 @ 16:19:01 (100%)

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

217 Users online: 26 Guests (191 Unknown)
Pages generated today : 25.887
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.503.888