Actiecomité Floriade Festival Vrij
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lukaz    posted on 27-07-2006 12:46

Net checkte ik mn inbox en zag dit staan:

Actiecomité Floriade Festival Vrij probeert Mystery Land 2006 tegen te houden!

Dus ik denken What the Fuck! Ik verder lezen en kom ik er achter dat het best wel ernstig is of het is een hele fluawe grap maar dan snap ik de lol niet echt..
Hier het bericht:

Vorige week bereikte ons (wij zijn een groep festival-addicts genaamd 'De Vrije Orde') via allerlei kanalen het bericht over dit actiecomité. Onder andere in het Haarlems Dagblad stond een interview met de voorzitter van het comité, Henk Wilbers waarin hij vertelde over zijn bekrompen bezwaren tegen festivals als Mystery Land. Daarbij zijn er meerdere groeperingen die strijden tegen festivals in de natuur, met het risico dat zij allemaal met Henk Wilbers en consorten gaan samenwerken en zo een gezamenlijk front vormen tegen Mystery Land.

Kortom, alles wijst erop dat we dit actiecomité vrij serieus moeten nemen. En dat betekent dat wij als voorstanders direct tegengas moeten geven voordat het te laat is!
We hebben contact opgenomen met ID&T, de organisator van Mystery Land, om hun medewerking te vragen bij deze actie. Ze waren erg blij met deze hulp uit onverwachte hoek en zo komen we aan je adres.

Wil jij ook dat één van de beste buitenfestivals in Nederland blijft bestaan? Klik dan nu door naar onze website DeVrijeorde.org en teken de petitie, zodat niets of niemand Mystery Land in de weg kan staan!

Bedankt alvast voor je steun, namens ons en namens alle andere festivalliefhebbers! Spread the word – en stuur het door naar je vrienden! Hoe meer handtekeningen, hoe zwaarder de stem tegen deze actiegroepen.

Tot 26 augustus op Mystery Land! Genootschap De Vrije Orde

Poster: Actiecomité Floriade Festival Vrij
Aan de pers

Maandag 17 juli 2006

Actiecomité 'Floriade Festival Vrij' bindt de strijd aan met
Mysteryland en de gemeente Haarlemmermeer.

De samenwerking tussen de gemeente Haarlemmermeer en ID&T, in verband met de organisatie van Mysteryland op het voormalig Floriadeterrein, is onverantwoord met het oog op de schade voor omwonenden van het gebied en de aanwezige flora en fauna.

Wij zoeken daarom als actiecomité 'Floriade Festival Vrij' nu de aandacht van de media en daarom verzoek ik u, als redactie van de krant, een bericht te plaatsen over de schadelijke gevolgen van Mysteryland.

Onduidelijke procedure

De gemeente heeft een informatieavond over Mysteryland gehouden maar is tevens een Milieueffect procedure begonnen voor de evenementenhal in het gebied. Daarnaast heeft de gemeente beleidsregels voor de evenementen in hetzelfde gebied gepubliceerd. De vraag is of al deze procedures het hele gebeuren rondom het Floriadeterrein niet onnodig ingewikkeld maken!

ID&T

Een dergelijke onduidelijke procedure is blijkbaar gunstig voor de commerciële directie van dance-megalomaan ID&T. Hun evenement Mysteryland is verreweg de grootste overlastveroorzaker van alle evenementen die op het Floriadeterrein plaatsvinden.

Mysteryland zorgt voor 3 weken onafgebroken geluidsoverlast voor de omwonenden en voor heel veel rotzooi op het terrein. De grasbodem van het terrein heeft na het evenement nog maanden nodig om bij te komen van de 60.000 rondstampende bezoekers. Om nog maar niet te spreken van de resultaten op zeldzame vogel-, konijnen-, planten- en amfibieënsoorten in het betreffende gebied.

Floriade opnieuw

Maar liefst 20 miljoen euro werd besteed op het Floriade terrein in 2002. De gemeente Haarlemmermeer doet echter geen enkele moeite om de mooie Floriadetentoonstelling terug te brengen. Waarom niet? De gemeentekas spekken kan ook heel goed met geluidloze evenementen in plaats van lawaaiige dance-festivals.

De volgende Floriade vindt plaats in 2012 in de regio Venlo. Een regio die qua bereikbaarheid en toeristieke aantrekkelijkheid niet in de buurt komt van onze Haarlemmermeer. In de regio Venlo vindt de toerist geen Schiphol, mooie kuststeden, randstedelijke metropolen en onze prachtige hoofdstad Amsterdam. Men hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken wat dat betekent voor a) het bezoekersaantal en b) het toeristische uitwaaiereffect op de rest van Nederland. Dus liever hier weer een aantrekkelijke Floriade wereldtentoonstelling in 2012 dan elk jaar lawaaiige dance-festivals.

Actie!

Actiecomité 'Floriade Festival Vrij' strijdt keihard tegen de organisatie van Mysteryland 2006. Hiermee wil het comité een voorbeeld geven voor alle toekomstige overlast-veroorzakende evenementen. Het comité weet zich hierbij gesteund door verschillende bewonersacties uit de gemeente Haarlemmermeer. Samen werken de groeperingen hard aan het voorkomen van overlast in de breedste zin des woords en, op zeer korte termijn, het verhinderen van Mysteryland in Haarlemmermeer in augustus 2006.

Planten en dieren worden beschermd door de Flora en Faunawet, zij het in beperkte mate. De omwonenden worden alleen maar beschermd door een vergunning van de gemeente. Dezelfde gemeente wil meer vergunningen (totaal 3!) voor lawaai-evenementen gaan verlenen!

Actiedoelen

Naast het intrekken van de vergunning voor Mysteryland vecht het actiecomité 'Floriade Festival Vrij' in bredere zin voor de bescherming van natuurgebied in Haarlemmermeer en de terugkeer van de Floriade in de Haarlemmermeer.

Zowel financieel als sociaal-maatschappelijk en milieutechnisch zijn er dus genoeg redenen om van het Floriadeterrein een permanent natuurgebied te maken en evenementen als Mysteryland tegen te gaan. Actiecomité 'Floriade Festival Vrij' is te allen tijde bereid tot toelichting over haar acties. Voor meer informatie kunt u contact opnemen

via telefoonnummer 06-281 39 863,
e-mail wilbers@hotmail.com

Ook sympathisanten die zich willen aansluiten bij ons comité kunnen met ons contact opnemen

Hoogachtend,

Actiecomité 'Floriade Festival Vrij'
H.Wilbers, voorzitter

Belangrijkste Punten van Actiecomite Floriade Festival Vrij:

Tevens verzoek ik u dringend het vijfjarig contract dat is afgesloten tussen de gemeente Haarlemmermeer, Recreatieschap Spaarnwoude en ID&T B.V. in te trekken, omdat:

1. Er geen rekening is gehouden met het onderdeel Flora en Fauna. Een dergelijk contract vereist op zijn minst een onderzoek naar de aanwezigheid van beschermde planten- en diersoorten op het terrein, voordat het te laat is.
  2. De doelstellingen waarop het Recreatieschap Spaarnwoude haar besluit tot het wel of niet verhuren van het terrein verleent, worden geweld aan gedaan door dit contract. De doelstellingen 'Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu', en 'het tot stand brengen en onderhouden van het landschap' worden met dit contract ernstig geweld aangedaan.
  3. De ervaring van andere gemeenten met dergelijke massale festivals (bijvoorbeeld in Spaarnwoude, Dance Valley) heeft uitgewezen dat de geluidsoverlast nooit binnen de toegestane geluidsnormen van 80 resp. 75 dB blijft . Deze normen worden structureel overschreden, mede door invloed van de onvoorspelbaarheid van de windrichting. Honderden omwonenden van het voormalig Floriadeterrein hebben vorig jaar geklaagd over de geluidsoverlast gedurende meer dan zes weken zomervakantieperiode: drie weken voor het festival, op de dag zelf en drie weken na het festival.

Zie voor meer informatie:
De Vrije Orde
Members.Lycos.nl/floriade (Incl. TV Intervieuw)
Haarlemsdagblad
PartyScene

Wat vinden jullie hiervan..

User edit by Lukaz on 27-07-2006 @ 15:01:40 (100%)

What do you think about Actiecomité Floriade Festival Vrij ??

Vote :   

BillyArd    posted on 27-07-2006 13:22
Ik weet er niet genoeg vanaf om er iets zinnigs over te zeggen. Ik denk dat het natuurlijk schade zal aanbrengen, alleen is de reden om je daar zorgen over te maken gegrond of niet. dus :herstelt de natuur zich in no-time dan zie ik het probleem niet echt, echter is het zo dat daar speciale vogelsoorten zitten die daar hun plekje hebben gevonden en dat flora en fauna ernstig aangestast worden dan vind ik het wel een goede zaak dat een grote organisatie even terug wordt gefloten . Dus de tijd zal leren hoe ernstig het probleem voor het terrein zal uitpakken. Als het schadelijk uitpakt mogen ze van mij per direct het festival cancellen, want we hebben niet zo veel natuurschoon in nederland door het grote aantal mensen dat hier woont. Dus ik denk dat we absoluut zuinig moeten zijn op de mooie rustige stukjes dioe we nog hebben in ons landje ! Happy, laughing
Jorrit    posted on 27-07-2006 13:27
Jep, ik snap die 'activisten' eigenlijk wel! Verder: Ik heb de mail ook gehad, maar sinds ID&T ook reclame verspreid (gewoon een mail vol met reclame, niks niet nieuwsbrief) via de database van mail adressen voor de nieuwsbriefen, lees ik mails van ID&T niet meer.
Lukaz    posted on 27-07-2006 13:36
De Activisten hebben wel een punt laten we daar geen verwarring van krijgen..
Maar ik vind wel dat ze overdrijven zie ook het filmpje. Want zoals er in het filpmje gezegd word door Paul Brouwer (woordvoerder ID-T) 'We hebben intensiev contact met de boswachters van het Recreatiegebied Spaarnwoude en zolang zei zeggen dat het allemaal prima gaat geloven wij niet dat we het milieu aan tasten.'

Daar sluit ik me bij aanHappy, laughing
tairip    posted on 27-07-2006 14:22
HAHA

Keej.... ja ik was er al mee bezig maar hield 't forum nie in de gaten!

P.s. ik vindt mijn titel wel lonkender Winking my eye
User edit by tairip on 27-07-2006 @ 14:24:03 (58%)
Lukaz    posted on 27-07-2006 14:25
Winking my eye kan gebeuren.. maar jij vind ook dat alle members even naar de site van de Vrije Orde moeten gaan en even hun handtekening moeten zetten..
tairip    posted on 27-07-2006 14:26
Ja jij niet?

Lezen! Winking my eye

Ben je het met ons eens, en wil je jouw Mystery Land dit jaar en ook de volgende jaren vieren op het prachtige Floriade terrein? Teken dan onze petitie en steun Mystery Land!!
User edit by tairip on 27-07-2006 @ 14:26:26 (100%)
BillyArd    posted on 27-07-2006 14:32
het ziet er wel verdomd mooi en natuurlijk uit daar. Ik heb wel een beetje het idee dat deze man de ``losgeslagen jeugd``(zoals hij zegt)niet zo,n warm hart toedraagt. Maar op zich gebiedt eerlijkheid mij te zeggen dat het er prachtig uitziet en dat daar in principe alleen maar afbraak aan kan ontstaan door dit soort evenemeneten . aan de andere kant is het zo dat ``die ruimte`` wel ergens moet kunnen zijn in nederland Happy, laughing
Lukaz    posted on 27-07-2006 14:35
Poster: tairip
Ja jij niet?

Ik ook.. jah.. Cker dus bij deze!! Alle Members van Dj Resource ga als de wiedeweer naar WWW.DEVRIJEORDE.ORG en Zet je naam en email adres er neer,, ;P
Lead    posted on 27-07-2006 14:38
Er zijn altijd milieu ridders die iedere grasspriet willen beschermen.

In nederland hebben we vrijwel alleen maar aangeplante natuur, het floriade terrein is ontwikkeld en opgebouwd. Ik vraag me ook wel eens af na zo'n festival of het terrein niet vreselijk op zijn flikker krijgt, maar als je 3 weken na een festival weer op het terrein komt zul je verbaast staan hoe snel alles weer groen is.

Geluidsoverlast op de dag, en misschien die week ervoor kan ik begrijp. Opbouwen en soundchecks. Als ze het hebben over 3 weken ervoor en 3 weken erna denk ik dat iemand de op/afbouwers bedoeld. En tja, als je zo'n evenement organiseerd rijden er wel een paar weken heftrucks etc op het terrein rond.

Ze vergeten blijkbaar dat de gemeente hier inkomsten aan heeft en zodoende weer kan investeren in de rest van de gemeente....

Let the BASS be louder
tairip    posted on 27-07-2006 14:41
Het filmpje is humor,

Helemaal op het laatst hij staat met zijn bek vol tanden om het zo maar even spreekwoordelijk te zeggen!

Bent u wel een op een dergelijk evenemenmt geweest? .... uhumm..... uhumm.... daarna een woord waar zelfs de van Dale moeilijkheden mee heeft! En dan zoef zoef!..... weg hier!
BillyArd    posted on 27-07-2006 14:45
Ja dat groen geloof ik ook wel , maar ik heb wel genoeg ervaring met dieren om te weten dat als je ze bang maakt ze een lange tijd nodig hebben om hun ``stress`` te overwinnen. Vissen zijn daar bijvoorbeel een mooi voorbeeld van ! Maar goed nogmaals, misschien leeft er geheel niet bijzonders behalve een paar huismussen die zich in een woonwijk ook fijn voelen dus waarom daar niet ? Maar ja wie weet wat er allemaal voor bijzonders zit?, ik geloof dat hij dat zelf ook niet weet anders had hij dat wel als argument aangevoerd.
tairip    posted on 27-07-2006 14:48
Dan zou je nergen buiten meer een feest kunnen geven!

Overal zijn namelijk dieren! :S
Lukaz    posted on 27-07-2006 14:57
Mystery Land is daar al eens eerder gehouden toch? En de boswachters (laten we er van uitgaan dat die wel weten wat goed is en hoe ver je kan gaan) zeggen dat het wel oke is zoals het nu gaat, anders had het wel niet gemogen van de gemeente..
User edit by Lukaz on 27-07-2006 @ 14:59:11 (3%)
BillyArd    posted on 27-07-2006 15:00
2 tairip , ja maar er is natuurlijk wel een verschil wanneer je het over een huismus hebt of over een kolonie ooievaars!
tairip    posted on 27-07-2006 15:05
Dat  is waar, maar ik he ook niet gezegt van niet!
BillyArd    posted on 27-07-2006 15:19
nee snap ik , maar ik denk dat het daar vanaf hangt. alleen hoor ik daar nu juist die man niets over zeggen ! Dus ik denk dat het hem puur en alleen gaat over het groen, en dat is zoals lead zegt snel aangegroeid ! Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 6.985 days.
 Post CommentThat would be 232.8 months
or a whopping 19.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

177 Users online: 113 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 6.762
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.700.153