EFX op djm 400 (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

dane86    posted on 27-07-2006 10:44
Ik wil mijn cdj800mk2's op een standaard gaan zetten zodat ik wat meer ruimte krijg. Maar nu heb ik veel gewerkt deze vakantie en nu begint het weer te kriebelen. Ik wil nu dus misschien een efx 500 (of zoiets dergelijks) gaan kopen, maar nu vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn op een djm400. Er zit namelijk geen send/return op. Ik heb begrepen dat je hem tussen je master en je muziekinstallatie kan zetten. Ik vraag me af of ik misschien iets kan doen met het 3e aux kanaal van de djm400. Ik lees allemaal dingen over effector op een apart kanaal zetten, maar het kan ook zijn dat ik er het niet goed begrijp. Enlighten me please.

What do you think about EFX op djm 400 ??

Vote :   

the-melody    posted on 27-07-2006 10:50
Voor dat aux kanaal te kunnen gebruiken, moet je met je booth monitor gaan werken denk ik. Dus de booth monitor leg je een kabeltje naar de input van je efx, en dan terug een cinch kabel naar dat 3de aux kanaal. Dan moet je gaan zoeken met de gain op je mixer, op je efx EN met je booth monitor. Ik denk dat je het zo kan doen, maar dan zou ik dan toch hem gewoon tussen je mixer en master steken. Wat je er dan mee kan doen is gewoon een effectje op je master zetten. Dus niet op bv kanaal 1 alleen. Succes!
dane86    posted on 27-07-2006 10:52
Hmm, djm400 heeft geen booth out. Heeft alleen 2 masters. Dus het zou dan van de master afkomen. Maar is er een voordeel van de effector op een apart kanaal?
the-melody    posted on 27-07-2006 10:56
Als booth neem je dan een master. Een voordeel... Gewoon dat je de sterkte met je fader kunt regelen zeg maar: je fader stelt dan de level/depth voor. Ikzelf zou hem tussen je mixer en master steken.
User edit by the-melody on 27-07-2006 @ 10:58:02 (57%)
dane86    posted on 27-07-2006 11:00
Dan nog maar een vraagje erbij. Voor de 500 euro verschil is de efx 1000 dan zoveel beter dan de 500 (behalve de geluidskwaliteit).
the-melody    posted on 27-07-2006 11:02
Je hebt alles digitaal, meer effecten, betere regeling. Ook overzichtelijker dmv de vu meter(vind ik dan) en je kunt er ook trukjes kwijt en hem gebruiken als 'sampler'. Dat zijn de veranderingen. Als ikzelf die andere 500euro ook nog had had ik de 1000genomen. Hij is de moeite waard!
BillyArd    posted on 27-07-2006 11:05
wat je kan doen is : Je koopt een splitter voor je headphone, zo,n dingetje waarin je 2 jacks kan steken , in de ene doe je gewoon je koptelefoon en het andere vrije gat doe je een aftakking. Stereo jack(dubbele ring) naar Tulp/jack L+R ik weet niet wat voor aansluitingen de djm 400 heeft(tulp of jack) vervolgens tak je dus de headphone af , de aftakking gaat je effecten in (send) en de output van je effecten gaan terug naar je aux(return) Je kan nu per kanaal je effecten regelen door de PFL toetsen te gebruiken . En je gebruikt je aux kanaal om volume en EQ en pan te regelen , dus extra uitgebreide FX parameters voor nopes ! dus druk je pfl kanaal 1 in dan kan je dus effecten loslaten op channel 1 en zo voort.
dane86    posted on 27-07-2006 11:12
Aha, klinkt ingewikkeld, maar volgens mij begrijp ik het wel. Dat heeft dan wel een groot voordeel. Ik begin nu een beetje te twijfelen tussen nieuwe efx 500 of tweedehandse efx 1000. Nieuwe 1000 kan en wil ik niet betalen, 950 euro. Tweedehands is misschien wel interessant, maarja vind er maar eens eentje.
BillyArd    posted on 27-07-2006 12:03
749 heb ik m al gezien in utrecht
Winking my eye
LauW    posted on 27-07-2006 14:08
efx1000 is veeeel leuker dan de efx500. De efx500 zou ik persoonlijk niet eens kopen als ik een djm400 had. Maarjah die efx1000's ga je tweedehands voorlopig nog niet vinden.
Illusion    posted on 27-07-2006 14:08
Ik heb zelf laatst de EFX 500 overgekocht van Marz-L. Super ding. Ik heb zelf ook de DJM 400, en heb hem hier gewoon over kunnen aansluiten.

t'klopt dat deze geen booth out heeft. Je kan hem ook gewoon daarom op je master aansluiten.
je tulpjes gaan van de master naar de efx, en een andere tulp gaan van de efx naar je versterker, heel simpel.

Het enige nadeel hiervan is wel, dat je je effecten niet op een apart kanaal kan zetten, ze gaan dus helemaal over de master, dus over al het geluid wat er uit komt. maar als je 1 kanaal hebt aanstaan kun je hem gewoon gebruiken hoor

Het veranderd niks, alleen dat je je effecten niet op 1 kanaal apart kan doen.

wat de EFX 1000 betreft waar je het al over had. Ik vraag me af of je dat wel nodig hebt. Tís opzich een hele dure uitgave, en wat heb je er eigenlijk meer aan?. Je hebt ook al een DJM 400 waar ook genoeg effecten opzitten.

En op de EFX zitten zelfs 3 effecten die ook op de djm 400 zitten.

Ik heb ook nog een cdj 100, dus ik stik in de effecten. Genoeg om te remixen:D:d
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
dane86    posted on 27-07-2006 14:20
Ik heb ook nagedacht of het geen overkill zou worden djm400 + efx500. Maar je  kan dan bijvoorbeeld 2 effecten over elkaar gebruiken. En natuurlijk heb je veel meer opties bij de efx500 waar de effectensectie van de djm400 vrij basic is.
Illusion    posted on 27-07-2006 14:27
jah idd..

Dat is een voordeel van de efx je kan zelfs 3 effecten, nee zelfs 4 effecten door elkaar doen, als je cdj 100 hebt:p als je djm 400 hebt:p en op de efx zitten 2 schakkelaartjes, die zijn voor de linker kant, en de rechterkant.

Dit is leuk om zelf een beetje je eigen tunes mee te maken
BillyArd    posted on 27-07-2006 14:40
Juist FX per kanaal is handig. Aangezien zoals illusion zegt wanneer je de master gebruikt je de totaal output beinvloedt. Niets is vetter om in de mix tussen 2 platen juist een van de drums te voorzien van een filter effect terwijl de andere plaat droog doorloopt. Of bijvoorbeeld in de mix plaat`1 voorzien van een Delay wanneer de zanger zijn laatste woord zingt terwijl de tweede plaat droog doorloopt. FX op de master is een regelrechte beperking, zeker als het anders kan ! je moet eruit halen wat erin zit he ! Happy, laughing overigens kan je , als je op mijn manier aansluit evengoed de methode van illusion gebruiken zonder het op zijn manier aan te sluiten . Dan druk je dus gewoon PFL kanaal 1 + 2 in, dan heb je hetzelfde als master FX Happy, laughing Succes als het niet lukt stuur je maar ff een pm! Happy, laughing 2 illusion :ik zou dat ook zeker proberen, het zal je zeker bevallen ! Happy, laughing
User edit by BillyArd on 27-07-2006 @ 14:41:16 (5%)
dane86    posted on 27-07-2006 15:04
Poster: Djillusion
jah idd..

Dat is een voordeel van de efx je kan zelfs 3 effecten, nee zelfs 4 effecten door elkaar doen, als je cdj 100 hebt:p als je djm 400 hebt:p en op de efx zitten 2 schakkelaartjes, die zijn voor de linker kant, en de rechterkant.

Dit is leuk om zelf een beetje je eigen tunes mee te maken

Ik denk dat op dat moment iedereen van de dansvloer wegrend, maar het KAN wel.
Winston    posted on 27-07-2006 18:58
Als ik echt een efx liefhebber was en ik had een DJM-400 zou ik kiezen voor de "James Zabiela set up." Dus tweemaal EFX-1000 volgens de koppelingen:

cd player nr. 1 -> EFX-1000 nr. 1 -> kanaal nr. 1
cd player nr. 2 -> EFX-1000 nr. 2 -> kanaal nr. 2

Ziet toch super uit? Maar voorlopig heb je waarschijnlijk niet voldoende geld voor dit.

Je kunt dan voorlopig de methode van Billyard doen als je externe efx voor beide kanalen wil. Dat werkt perfect .

Je kunt ook alleen cd player nr. 1 -> EFX-1000 nr. 1 -> kanaal nr. 1 doen. Dan kun je de efx van de EFX-1000 alleen gebruiken op kanaal 1. Maar voor kanaal 2 heb je altijd nog de onboard efx van de DJM-400 zelf.

En wat te doen als je efx die alleen op de EFX-1000 zit, wil loslaten op een track C die draait op kanaal 2? Dan moet je vooruit denken.

Stap      Player 1 / fx kanaal 1                                     Player 2 / kanaal 1

1                                                           Stel op player 2 / kanaal 2 draait track A.

2 Cue track C op player 1 / kanaal 1
3 Record een sample met de gewenste efx van de EFX-1000.
4 Haal C uit de player 1
5 Cue dan track B op player 1 / kanaal 1

6                                        Mix track A uit en track B in.

7                                                                Haal track A uit player 2
8                                                                Cue track C op player 2 / kanaal 2.

9                                        Mix track B uit en track C in.

10                                                      Speel de sample met efx van track C af 
                                                          op het gewenste moment terwijl C draait.

Met 4 inloop samples op de DJM-400 kun je dus heel veel. Best ingewikkeld, maar het komt niet zo vaak voor. Of tenminste net zo vaak als je zelf wil.

Als je echt technisch bent kun je zelf een Efx loop maken. Met draadjes, schakelaars, splitters en solderen. Maar dat ga ik niet uitleggen, want dat is te moeilijk met woorden te doen.

Maar als je het niet te slordig vindt is de methode van Billyard het makkelijkst als je alle efx op beide kanalen wil.

En je raad het al wat ik zou doen. Eerst EFX-1000 op maar 1 kanaal en doorsparen voor een tweede EFX-1000 voor het andere kanaal.

Tic Toc
User edit by Winston on 28-07-2006 @ 03:06:03 (6%)
dane86    posted on 27-07-2006 19:11
Of gewoon een efx 500 op de manier van Billy, maar toch bedankt voor je post, de mogelijkheden zijn enorm.
Illusion    posted on 27-07-2006 22:48
Poster: dane86

Ik denk dat op dat moment iedereen van de dansvloer wegrend, maar het KAN wel.

whaha dat weet ik wel zeker,

maar k bedoel als je beetje bezig gaat met je eigen nummertjes, dat je het goed genoeg kan aanpassen
Day-One    posted on 28-07-2006 00:52
Ik neem geen genoegen met minder, maar de DJM-400 heeft al zat effecten hoor! (vergelijken met de DJM-600) een beetje over do vind ik dit...What ever rocks your boat Thumbs Up
User edit by Day-One on 28-07-2006 @ 01:32:24 (4%)
Winston    posted on 28-07-2006 03:15
Poster: dane86
Of gewoon een efx 500 op de manier van Billy, ...

Ja, dat is goed. Op goedkopere mixers wordt meestal de PFL gekoppeld aan de send output. Gek dat de DJM-400 dat niet heeft, maar wel 2 master outs.

Laat de EFX dan terugkomen op 1 van de mic aux. Dan pas kun je op beide kanalen tegelijk efx gebruiken. Wel moet je opletten dat de aux/mic schakelaar aan de achterkant niet op mic is.

Wel snap ik niet waarom je de CDJ's op een staander wil zetten.
Tic Toc
dane86    posted on 28-07-2006 11:35
Poster: Winston

Wel snap ik niet waarom je de CDJ's op een staander wil zetten.

Ik wil ze aan de muur hangen, omdat mijn cdj's normaal op mijn studentenkamer staan. Op een klein bureautje. Dat is al heel krap en ik kan dan maar amper achter mijn computer zitten, en ze staan dan ook heel laag. Als die efx 500 er nog bijkomt dan kan ik die nergens meer kwijt. Vandaar
BillyArd    posted on 28-07-2006 11:44
Je kan natuurlijk ook cool de EFX om je nek hangen met een gitaarband.
LOL

Happy, laughing
Zou trouwens wel cool zijn bij een live act zit ik me te bedenken !
Een beetje in de lijn van het gitaarachtige casio synthje wat iedereen op zijn buik had hangen in de 80`s
dane86    posted on 28-07-2006 12:09
Poster: BillyArd
Je kan natuurlijk ook cool de EFX om je nek hangen met een gitaarband.
LOL

Happy, laughing
Zou trouwens wel cool zijn bij een live act zit ik me te bedenken !
Een beetje in de lijn van het gitaarachtige casio synthje wat iedereen op zijn buik had hangen in de 80`s

Of met carnaval gaan als DJ. EFX om je nek, twee cdj's over je schouders en de djm op je buik.

Maargoed, genoeg gezeverd. Ik krijg de efx vandaag binnen via de post, dus ik laat wel weten of het geluk is.
User edit by dane86 on 28-07-2006 @ 12:10:20 (29%)
BillyArd    posted on 28-07-2006 13:44
Oke dan ! gaat zeker lukken . Enne ik denk niet dat jij nog gaat posten als je dat ding binnen hebt. dan is het de rest van de dag knopjes tweaken :P
dane86    posted on 28-07-2006 15:48
Ik heb hem binnen!! Mooi apparaatje, alleen ff vraagje. Ik heb hem aangesloten op de "billy methode". Alleen als ik dan het 3de kanaal open gooi, dan klinkt het gaar. Lijkt wel of het geluid gaar rond zingen. Wat doe ik fout?

Ik merk wel dat ik meteen meer effecten ga toepassen, deed ik nog niet zo vaak met de djm
User edit by dane86 on 28-07-2006 @ 15:48:47 (38%)
the-melody    posted on 28-07-2006 15:51
gewoon wat beginnen te zoeken met de de 'gains' op je efx Dus met je input en output levelWinking my eye

246 Users online: 41 Guests (205 Unknown)
Pages generated today : 55.017
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.707.029