Als ik echt een efx liefhebber was en ik had een DJM-400 zou ik kiezen voor de "James Zabiela set up." Dus tweemaal EFX-1000 volgens de koppelingen:
cd player nr. 1 -> EFX-1000 nr. 1 -> kanaal nr. 1
cd player nr. 2 -> EFX-1000 nr. 2 -> kanaal nr. 2
Ziet toch super uit? Maar voorlopig heb je waarschijnlijk niet voldoende geld voor dit.
Je kunt dan voorlopig de methode van Billyard doen als je externe efx voor beide kanalen wil. Dat werkt perfect .
Je kunt ook alleen cd player nr. 1 -> EFX-1000 nr. 1 -> kanaal nr. 1 doen. Dan kun je de efx van de EFX-1000 alleen gebruiken op kanaal 1. Maar voor kanaal 2 heb je altijd nog de onboard efx van de DJM-400 zelf.
En wat te doen als je efx die alleen op de EFX-1000 zit, wil loslaten op een track C die draait op kanaal 2? Dan moet je vooruit denken.
Stap Player 1 / fx kanaal 1 Player 2 / kanaal 1
1 Stel op player 2 / kanaal 2 draait track A.
2 Cue track C op player 1 / kanaal 1
3 Record een sample met de gewenste efx van de EFX-1000.
4 Haal C uit de player 1
5 Cue dan track B op player 1 / kanaal 1
6 Mix track A uit en track B in.
7 Haal track A uit player 2
8 Cue track C op player 2 / kanaal 2.
9 Mix track B uit en track C in.
10 Speel de sample met efx van track C af
op het gewenste moment terwijl C draait.
Met 4 inloop samples op de DJM-400 kun je dus heel veel. Best ingewikkeld, maar het komt niet zo vaak voor. Of tenminste net zo vaak als je zelf wil.
Als je echt technisch bent kun je zelf een Efx loop maken. Met draadjes, schakelaars, splitters en solderen. Maar dat ga ik niet uitleggen, want dat is te moeilijk met woorden te doen.
Maar als je het niet te slordig vindt is de methode van Billyard het makkelijkst als je alle efx op beide kanalen wil.
En je raad het al wat ik zou doen. Eerst EFX-1000 op maar 1 kanaal en doorsparen voor een tweede EFX-1000 voor het andere kanaal.