In dit topic wil ik even wat advies wat betreft USB sticks die ik wil aanschaffen om te beginnen met een DJ carrière. Er zijn duizenden verschillende USB sticks en ik ben een beetje benieuwd wat geschikte soorten types zijn voor het werken met muziek en zoals Pioneer equipment. Het liefst koop ik ze zo groot mogelijk, van 1TB ongeveer maar deze zijn bijna niet te betalen. Is het dan misschien handiger om harde schijven te gebruiken voor in CDJ’s?
Het ding is, ik heb een collectie van zo’n 650 albums op CD. Deze wil ik zvm in de hoogste kwaliteit op de USB’s zetten. Wat raden jullie aan wat betreft muziek rippen voor DJ’s? Liever 320kbps MP3 of grote bestanden met .WAV? Graag zou ik hier wat tips over willen. De stijl en genre dat ik wil gaan draaien is Hiphop/Rap.
Ook ben ik benieuwd hoe de USB DJ’s hun bestanden indelen. Ik heb zelf het idee om allemaal mapjes te maken met verschillende BPM’s. Wat is het handigst zodat het overzichtelijk is en je je muziek zo goed mogelijk terug kan vinden?
Graag wil ik over deze vragen wat meer informatie. Hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven.
Thanks!
Er is een USB stick die door Pioneer DJ medewerkers wordt aanbevolen. Dat is the Sandisk Extreme Pro 3.0/3.1/3.2.
Advies is nog steeds 32/64GB als max, maar zelf loop ik met een 256GB stick wat geen problemen gaf op een XDJ1000MK2, CDJ2000NXS2, CDJ3000.
Je kan een externe harde schijf doen, but that is weer een stuk groter om mee rond te lopen.
Voor het rippen van muziek is het altijd beter om lossless (WAV,AIFF) te rippen en het ergens op te slaan zoals een externe harde schijf als backup.
Hoewel je dit ook voor je day-to-day mixing kan gebruiken is is het belangrijk dat de tracks goed encode zijn als je o.a. WAV of FLAC gebruikt.
Mp3 blijft toch de meest logische (en veiligste) optie.
Mijn library management van mappen in explorer is simpel. 1 map in waar mijn muziek in zit. Met daarin 4 mappen.
Acapella's
Instrumentals
Singles
Tools (scratch geluiden, FX geluiden)
Verder geen sub mappen voor de 4 mappen. Waarom ik dit kan doen is, omdat de tags in mijn muziek goed verwerkt zijn. Zo kan ik alles makkelijk terug vinden. En gecombineerd met intelligent playlists heel makkelijk maken wat ik zoek. Bijvoorbeeld een playlist met alleen westcoast rap of eastcoast rap.
In Rekordbox zelf heb ik wel een Era folder gemaakt met intelligent playlists of alle muziek op basis van jaar (of XX aantal jaar) bij elkaar te zetten.
Voor de rest gebruik ik de kolom om te sorteren op BPM of via Related Track playlist.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar het gaat er om dat het logisch voor jou is. En hoe snel je brein snel de informatie kan verwerken
USB Sticks
Je kunt USB sticks gebruiken zo groot als je nodig hebt, de manier van formateren bepaald of het slim is.
USB/SD t/m 32GB -> formateer als FAT32 ongeacht je systeem (osx/windows)
SD > 32GB -> niet gebruiken, werking niet (altijd) gegarandeerd
USB > 32GB -> formateer op OSX als MacOS Extended, formateer op Windows als FAT32
Ik ben denk de Pioneer DJ medewerker die Ves hierboven quote , de Sandisk Extreme Pro 3.2 is op dit moment de meest betrouwbare snelle stick
Samsung T5 of T7 is ook goed en de T7 is erg snel, formateer die als MacOS Extended want dit zijn grote SSDs. Als je windows gebruikt kun je ze ook gebruiken echter moet je hem dan als FAT32 formateren en dat wordt boven de 1TB snel minder efficient (je verliest veel ruimte aan je FAT tabel).
Rippen CDs
Als je CDs ript zou ik dit altijd als WAV rippen en zo archiveren. De tracks die je in de draai collectie wilt hebben zou ik omzetten naar MP3 320kbps en deze gebruiken om te draaien. Bewar de WAVs in een aparte map zodat mocht je later nog een keer de beste kwaliteit nodig hebben (bijvoorbeeld als je een remix zou willen maken) nog ergens hebt liggen.
Mappen voor je collectie
Over mapjes heb ik een stuk zitten in een van mijn videos, misschien heb je hier iets aan (tijdcode 28:20) ?
Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.