Een mix insturen, waar moet ik op letten
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Steev    posted on 22-07-2006 18:18
Hey allemaal!

Er wordt bij eens een wedstrijd georganiseerd waarin DJ's een klein setje moeten draaien, je hebt daarin de voorrondes, halfe finales, en de finale. Diegene die de finale haalt krijgt mooie prijzen enz.

Nu, om in de voorrondes te komen moet je je inschrijven en een mix op cd toesturen. De beste 8 worden hieruit gehaald en die zitten dan in de voorrondes.

Ik ga dus een mix op sturen, maar voordat ik hem opneem, zou ik graag nog wat tips willen naar waar ik op moet letten bij het maken van zon mix. Zeker omdat ik graag in die voorrondes wil komen!

Ik wacht in spanning :P

Met vriendelijke groet! DJSteev

What do you think about Een mix insturen, waar moet ik op letten ??

Vote :   

Basrose    posted on 22-07-2006 19:56
Zorg dat je mix lekker loopt en dat de overgangen goed strak zijn... Dus punt 1 is een goeie mix.
Punt 2 is dat je demo er verzorgt uitziet met bv een mooi hoesje.
Sommige organisatie's krijgen zoveel demo's binnen dat ze er maar een aantal luisteren dus zorg dat je demo netjes is. (en je gegevens op de cover)
punt 3 is zorg dat er een net briefje bij zit en eventueel je cv van waar je al hebt gestaan.

Edit: indien je de mogelijkheid hebt kan je een filmpje meesturen waarin ze je live kunnen zien... Zorg dat je daarin je goede punten en skills laat zien!
User edit by Basrose on 22-07-2006 @ 19:59:46 (84%)
Lukaz    posted on 22-07-2006 23:40
Originele nummers (niet te commercieel) geeft vaak ook een +puntje en de platenkeuze dus hou er rekening mee dat de platenkeuze wel 'logisch' is..
niet meteen met de hotste platen beginnen.. bouw dus op..
Steev    posted on 23-07-2006 18:31
Orginele nummers is denk ik niet zon probleem =) ik draai voornamelijk house, club en dance, maar dan een beetje de speciale nummers. De meeste hoor je niet op de radio ofzo.

Toch heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker gebruik van maken !!

DJSteev

DJUnicron    posted on 23-07-2006 19:00
Kijk ook even goed of het de bedoeling is om uiteindelijk live te draaien of om een zo goed mogelijke cd neer te zetten.

Als iemand op zoek is naar een goede live dj en dit via promo's doet, kan je beter zo veel mogelijk technieken laten horen, afwisselend spelen en vooral goed opbouwen.

Als ze op zoek zijn naar een dj om een cd te mixen (bijvoorbeeld voor uitgave etc.) is het de bedoeling dat je dat gewoon vooral 100% strak doe (mensen gaan er immers vaker dan 1x naar luisteren) en dat je alleen de echt goede nummers erin stopt. (dus niet zoals bij een live mix wel moet, fillers in de mix proppen.)
Bij een dergelijke mix is het daarnaast ook niet erg om maar een paar tracks in een uurtje te stoppen. (10-18)

Voor een live mix ga je om style en tricks te laten horen als snel veel meer nummers gebruiken. (ik heb zelfs een keer op 37 tracks in 1:05 uur gezeten).

Wees niet teleur gesteld als je mix op onnavolgbare punten wordt afgekraakt.
"de flow in de mix was niet goed, energie niveau was hier en daar ... blabla"
"Dat éné nummer verknoeide de sfeer van de mix"
Het probleem is dat promotors en organisatoren vaak zelf een heel strict beeld hebben van wat ze wel en niet goed vinden.
Meestal kan je later als je alsnog weer verder gegroeid ben je ook wel meer met dit soort commentaren vinden, maar reken er maar op dat het moeilijk is om geselecteerd te worden.

De rest heeft alle andere punten al een beetje opgenoemd.
Verzorging, persoonlijke gegevens... Zonder die basis wordt er niet naar je schijfje omgekeken.
Day-One    posted on 28-07-2006 01:45
Ik ben zelf aan het fine tunen wat mixen betreft...CF is kort (in)mixen en fades is lang (in)mixen daarbij gooi ik zo nu en dan een leuk effect tussen Ik heb zelf 3 keuze op mijn CF Tru/dip in the middle/hard in mix alles 3 geven mij niet de gewenste resultaat dus CF gebruik ik momenteel niet (staat op Tru)
Try it Thumbs Up
Jorrit    posted on 28-07-2006 01:48
Poster: Day-One
Ik ben zelf aan het fine tunen wat mixen betreft...CF is kort (in)mixen en fades is lang (in)mixen daarbij gooi ik zo nu en dan een leuk effect tussen Ik heb zelf 3 keuze op mijn CF Tru/dip in the middle/hard in mix alles 3 geven mij niet de gewenste resultaat dus CF gebruik ik momenteel niet (staat op Tru)
Try it Thumbs Up

Sinds mijn eerste aanvaring met een Dateq zie ik in dat met kanaalfader mixer voor mij veel prettiger is, dus dat doe ik inderdaad ook altijd.
Dus inderdaad, try it! Winking my eye Zeker voor de mensen die nog standaart met de Xfader mixen.
Het enige waar ik hem nog voor aan heb is het over-raggen van 1/2 beats tussen de lopen de track (zelden dus).

Wees niet teleur gesteld als je mix op onnavolgbare punten wordt afgekraakt.
"de flow in de mix was niet goed, energie niveau was hier en daar ... blabla"

Hmmm, ergie-verloop in een (house)mix is anders vreselijk belangrijk. Pak een sidney samson plaat en gooi er hi-life achteraan en je snapt wat ik bedoel, de set kakt in!
Mod edit by Jorrit on 28-07-2006 01:49 (52%)
Winston    posted on 28-07-2006 03:02
De cross fader zou je het beste alleen moeten gebruiken voor cutmixing. Voor beatmixing werk je het beste met de line faders.

Ik denk dat een beetje muziek kenner wel snapt hoe belangrijk het verloop van de energy level is. Maar er zijn soms toch nuances, waarbij de meningen kunnen verschillen. Bv. volgens de DJ ging het op dezelfde level verder, terwijl critici beweren dat de level iets omlaag ging. En dan heb ik het dus niet over breaks, waar het weer kan.

En als de DJ een break doet, terwijl men vond dat de level op moest gaan, heb je dus ook weer kritiek.
Tic Toc
User edit by Winston on 28-07-2006 @ 03:04:10 (24%)
Day-One    posted on 28-07-2006 12:56
Hij gaat ook (een tikkie) omlaag. ik denk dat je daar geen critici voor hoeft te zijn, maar dat is het een feit zeker bij de XTC en DJM-400. (bij gebruik van de xCF)
RenéKuppens    posted on 29-07-2006 12:31
op de opbouw af bouw spannig niet te langdradig je moet het gevoel hebben dat je wordt meegenomen in een soort van 'trance' en de mensen moeten soms helemaal kunnen gaan op iets bekends:D ff nog een tip je moet zo lang mogelijk wachten met het losgaan dus de spannig op bouwen dan zul je zien dat ook niemand meer staat te staan en voel je de vloer trillen:D (:D of is dat weer overdreven :D)
Jorrit    posted on 29-07-2006 12:37
Ja dat is overdreven, als je een bluid-up van 3 minuten heb staat iedereen al lang uit z'n neus te eten en is alle energie weg, Al die stuttertjes zijn leuk, maar zo "lang mogelijk wachten met losgaan" werkt niet
savale    posted on 29-07-2006 13:07
Tja als het voor een dj contest is kun je gewoon het beste een mix draaien dat je ook zou doen als er publiek voor je staat. Zorg voor goede strakke overgangen en hou de echte knalnummers voor als je wordt uitgenodigt... Anders val je bij de contest in herhaling. succes!
Day-One    posted on 29-07-2006 13:18
zit wel degelijk verschil in, voor een publiek draaien nof contest doen..bij publiek kan je wat langer opbouwen (naar je climax) bij een contest willen ze (vaak) gelijk de climax horen en mix (wat belangrijker is dan opbouwen) maw het is gewoon anders draaien bij contesten dan bij gewoon publiek.

komt bij dat je max (vaak) 30 min hebt om wat te laten horen...(bij genoeg kandidaten natuurlijk)
User edit by Day-One on 29-07-2006 @ 13:19:17 (33%)

This is an old Topic

No new postings for 6.984 days.
 Post CommentThat would be 232.8 months
or a whopping 19.1 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

327 Users online: 258 Guests (69 Unknown)
Pages generated today : 7.317
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.756.789