Gebalanceerde master output
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

neutje    posted on 28-06-2006 20:48
ik heb een dateq vibe sinds kort.
maar er zit een gebalanceerde output op met xlr, en een ongebalanceerde
wat is het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd ??
ik neem aan dat gebalanceerd beter is.

alvast bedankt

What do you think about Gebalanceerde master output ??

Vote :   

Basrose    posted on 28-06-2006 21:36
volgens mij is gebalanceerd beter als je lange audio kabels gebruikt... dus volgens mij is gebalanceerd altijd beter
_Ivan_    posted on 28-06-2006 21:39
Ik heb eigenlijk ook geen idee wat het verschil is... ik ga eens googlen alsk wat vind post ik het wel
Feel&.Celebrate.Life!
Dj_Fantasy    posted on 28-06-2006 21:41
Ik weet het niet zeker, maar kdenk dat dit normaal staat in uw handleiding mocht je die dingen OOIT eens lezenHappy, laughing
dj2dj.nl
_Ivan_    posted on 28-06-2006 21:41
Poster: fantasy164
Ik weet het niet zeker, maar kdenk dat dit normaal staat in uw handleiding mocht je die dingen OOIT eens lezenHappy, laughing

dat wat in de handleiding staat

Dit is wat ik vond :

Bij een gebalanceerde uitgang wordt het geluid overgedragen aan een kabel met twee geleiders (plus een afscherming).
Bij een niet-gebalanceerde uitgang wordt het elektrisch signaal door een (1) geleider overgedragen
Feel&.Celebrate.Life!
User edit by _Ivan_ on 28-06-2006 @ 21:45:30 (100%)
Lead    posted on 28-06-2006 21:54
Gebalanceerde signalen maken inderdaad gebruik van 2 signaal en een massa draad, eentje meer dus dan een normale tulp (cinch) aansluiting.

Naast de normale fase (signaal) en de massa, wordt de extra draad gebruikt om het signaal in tegen-fase door te geven. Dit wordt gedaan in een filtertje, vlak voor de connectors.

In het ontvangende apparaat (je versterker) zit een omgekeerd filter, in dit filter kunnen storingen in 1 van de kabels weg gefilterd worden. Het filter kan door de twee te vergelijken storingen detecteren. Hoe het precies werkt is een verhaal over fase-draaiingen en rekenformules Winking my eye

Ook heeft een gebalanceerde plug als voordat dat de massa ALTIJD als eerste contact maakt (indien goed gesoldeerd) zodat je 'live' kabel zou moeten kunnen wisselen. Hoewel ik je dit NOOIT aan zou raden om te doen indien het niet echt noodzakelijk is.

Het gebruiken van de gebalanceerde output heeft ook alleen maar zin als je versterker zo'n input heeft, als je dit met een kabeltje om zou  zetten naar tulp, kun je net zo goed de gewone uitgang gebruiken.
Let the BASS be louder
neutje    posted on 29-06-2006 18:04
dus gebalanceerd is beter dan ongebalanceerd.
nou dan gaat ik binnenkort ff 2 xlr kabels kopen dan.

bedankt

_Ivan_    posted on 29-06-2006 18:27
Niet nodig dus
Feel&.Celebrate.Life!
User edit by _Ivan_ on 01-07-2006 @ 08:49:55 (100%)
tairip    posted on 29-06-2006 23:54
Poster: Lead
Gebalanceerde signalen maken inderdaad gebruik van 2 signaal en een massa draad, eentje meer dus dan een normale tulp (cinch) aansluiting.

Naast de normale fase (signaal) en de massa, wordt de extra draad gebruikt om het signaal in tegen-fase door te geven. Dit wordt gedaan in een filtertje, vlak voor de connectors.

In het ontvangende apparaat (je versterker) zit een omgekeerd filter, in dit filter kunnen storingen in 1 van de kabels weg gefilterd worden. Het filter kan door de twee te vergelijken storingen detecteren. Hoe het precies werkt is een verhaal over fase-draaiingen en rekenformules Winking my eye

Ook heeft een gebalanceerde plug als voordat dat de massa ALTIJD als eerste contact maakt (indien goed gesoldeerd) zodat je 'live' kabel zou moeten kunnen wisselen. Hoewel ik je dit NOOIT aan zou raden om te doen indien het niet echt noodzakelijk is.

Het gebruiken van de gebalanceerde output heeft ook alleen maar zin als je versterker zo'n input heeft, als je dit met een kabeltje om zou zetten naar tulp, kun je net zo goed de gewone uitgang gebruiken.

Als je geen XLR inputs of outputs hebt en je moet toch een lange afstand overbruggen en je wil geen brom of vervelende ruis in je signaal dan kan je altijd nog gebruikt maken van 2 stereo DI boxen.

Uitleg van de Behringer Ultra DI
Winston    posted on 30-06-2006 01:39
Nu je het verschil weet tussen gebalanceerd en ongebalanceerd moet je je nu eigenlijk eerst afvragen, waarom er niet alleen maar gebalanceerd bestaat als het beter is dan ongebalanceerd. Dan pas kun je eigenlijk beslissen of je echt voor gebalanceerd moet kiezen.

Uit de post van Tairip blijkt al dat het gaat om het wegwerken van ruis bij het overbrengen van signalen voornamelijk, mic en line levels, over lange afstanden.

Gebalanceerd wordt ook gebruikt voor het overbrengen van zwakke signalen bv. van microfoon levels.

Volgens mij gaat het onderdrukken bij gebalanceerd alleen op voor externe ruis. Ik zal het natrekken morgen. Een kabel werkt een beetje als een antenne namelijk, die signalen uit de lucht oppakt en dat wordt hoorbaar als ruis. Als ik geen corrigerende bericht post na deze, gaat het inderdaad alleen om externe storingen. Of misschien doet een ander member eerder de nodige correctie.

Als je versterker vlak onder je mixer staat zul je dus praktisch geen verschil merken tussen gebalanceerd en ongebalanceerd.

Tic Toc
_Ivan_    posted on 30-06-2006 07:56
Dus je zou dan beter XLR kunnen gebruiken voor grote afstanden dus mics etc.?
Feel&.Celebrate.Life!
Lead    posted on 30-06-2006 09:48
om kort te gaan : Ja zeker....
Let the BASS be louder
_Ivan_    posted on 30-06-2006 10:49
Maar waarom zitten er dan op mengpanelen de master out xlr uitgangen? Om de grote afstanden bij grote evenementen te overbruggen? of vanwege de ruis?

Feel&.Celebrate.Life!
BillyArd    posted on 30-06-2006 13:30
Masters op cinch zijn vaak -10db

Basrose    posted on 30-06-2006 18:20
Poster: Lead

hoogdoorlaatfilter bedoel je wat ze ook wel s op speciale kabels hebben om minder overspraak/storing te krijgen?
Lead    posted on 30-06-2006 18:37
Nee geen hoogdoorlaatfilter. Het is ietsje ingewikkelder. De 2 signalen zijn 180 graden tov elkaar verschoven, hierdoor kun je controleren of beide gelijk zijn, alleen dan heb je het juiste signaal.... Alle vervormingen (storingen, tikjes etc) die ongelijk zijn worden wegefilterd.

Eerder een compare dan subtract Winking my eye

Poster: _Ivan_
Maar waarom zitten er dan op mengpanelen de master out xlr uitgangen? Om de grote afstanden bij grote evenementen te overbruggen? of vanwege de ruis?

Gebalanceerde kabels/signalen zijn standaard voor de pro's. Dit vergemakkelijkt het leven, met 1 soort kabels kun je bijna al je equiment op elkaar aansluiten. Je hoeft alleen nog maar aan lengtes te denken.

De connectoren zijn degelijk en solide, veel beter dan zo'n aangegoten stukje rood/wit plastic. Ze hebben een veel langere levensduur en betere contact eigenschappen.
Ook maakt een goed aangesloten XLR plug eerst contact met de massa, voordat de signaal voerende draden contact maken. Dit voorkomt klikken en tikken.

XLR kabels zijn ook veel sterker door een solide mantel, en de extra draad is de kabel al een stuk steviger dan een normaal tulp snoertje. Doordat de massa meestal als schild er omheen gevlochten zit maakt dit de kabel nog steviger.

Let the BASS be louder
Winston    posted on 30-06-2006 21:43
Voor pro toepassingen zoals studio recording, radio uitzendingen en PA wordt altijd met gebalanceerd signaal gewerkt. De afstand en de redenen die Lead eerder noemde zijn maar enkele factoren waarom men dat doet. Voor PA ken ik nog 3 redenen; kan dat er nog meer zijn.

Het kan dat de afstand die moet worden overbrugd kort is. Maar omdat er veel apparatuur in de buurt is, zijn de electro magnetische golven, die ruis veroorzaken, ook sterker. Een bekende veroorzaker van brom zijn stroomkabels en trafo's van apparatuur.

Een andere reden is dat in vergelijking met home stereo systems, er veel meer apparatuur zit, en ook kabel natuurlijk, tussen mixer en speakers in een groot PA system. En elk onderdeel, bv. crossovers, limiter, equalizer, draagt een beetje ruis bij. En de amplifiers versterken ook nog de ruis. De optelsom van alle ruisjes, die ook nog zijn versterkt door de amplifiers, wordt uiteindelijk goed hoorbaar door de speakers.

Het loont dan de moeite om kostbare apparatuur uit te zoeken, die zeer weinig ruis bijdraagt aan het hele systeem. De optelsom van alle ruisjes, van alle apparatuur, moet net niet hoorbaar zijn, of op acceptabel niveau zitten. Als je een echte pro geluidstechnicus bent, weet je de berekening te maken. En al is een korte balanced XLR kabel een slechte antenne, het vangt toch nog wat op. Onhoorbaar in een eenvoudig bedroom set up zoals bij mij thuis, maar in de grote optelsom van een PA system maakt het wel uit.

De laatste reden die ik ken is, in het echt, het makkelijkst te begrijpen. Stop de muziek. Gooi de input gain, kanaalfader en master volume van je mixer langzaam helemaal open. Behalve als je een superieure system hebt, zal een duidelijke ruis steeds beter hoorbaar voor je worden. De conclusie is dus hoe luider, hoe beter de ruis hoorbaar wordt. Bij PA wordt vaak gewerkt met levels boven de 120 dB. Dus trek zelf je conclusie.

Maar voor thuis, kleine drive-ins en kleine clubs hoef je niet speciaal XLR balanced output te hebben. Dan spelen je mixer en amplifier een grotere rol voor de geluidskwaliteit. Dan i.p.v. de optelsom, gebruik je gewoon de zwakste schakel methode om in te schatten wat de geluidskwaliteit zal zijn. Hangt dus af van de situatie enm dat kan altijd verschillen. Een beetje kennis over dit onderwerp kan dus geen kwaad.

Tic Toc
neutje    posted on 30-06-2006 22:06
dus het is niet echt nodig dat ik xlr's ga kopen voor me balanced output, want ik heb niet zo een grote drive-in.

bedankt allemaal voor de informatie.
ik heb weer wat geleerd
Winston    posted on 01-07-2006 01:10
Jip. Graag gedaan.

Het is waarschijnlijk niet nodig, want niemand zal het verschil merken. Maar het kan verder geen kwaad als je dat wel zou doen. Want kabels zijn goedkoop vergeleken met als je slechte versterkers of speakers hebt gekocht.

Als je gear koopt let je dan voortaan goed op de specs zoals noise floor, dynamic range, signal to noise ratio (S/N) at rated level en total harmonic distortion (THD).

Ik heb ook weer een klein beetje bijgeleerd van "jou" topic, dus ook bedankt voor het interessante topic
Tic Toc

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

275 Users online: 181 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 55.990
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.535