Watt verbruik berekenen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Blast    posted on 27-06-2006 16:45
Hallo iedereen,

ik heb een vraag :P.
Hoe weet je hoeveel watt je pc nodig heeft?
De onderdelen in een pc (moederbord, videokaart, cd speler etc) hebben allemaal hoeveel watt nodig. Hoe kom ik daar achter? Staat dat op onderdelen zelf?

Alvast bedankt.
Grtz.

What do you think about Watt verbruik berekenen ??

Vote :   

ScottB    posted on 27-06-2006 16:52
waarom wil je weten hoeveel watt je pc verbruikt? het staat op de onderdelen neem ik aan. anders kun je het berekenen. met U*I=P alles staat onder 230 volt denk ik en het aantal amper zul je dan moeten opzoeken. en dan tel je gewoon alle vermogens op.
phoz    posted on 27-06-2006 16:52
kijk op je voeding, een normale pc heeft rond de 300 watt nodig dus ong 1.3 A
Poster: ScottB
alles staat onder 230 volt denk ik

Toch niet, waarom denk je dat een pc een voeding heeft??
User edit by phoz on 27-06-2006 @ 16:54:27 (100%)
Blast    posted on 27-06-2006 17:06
niet op alle onderdelen staat het aantal watt. je kan idd wel volt * ampere = watt doen. Maar ook op sommige onderdelen staat niet t volt, of t ampere of t watt.

Ik wil een server gaan maken (voor een game) en aangezien een server bijna dag en nacht aan staat verbruikt dat dus allemaal watt. En voor watt moet je betalen, dus wil ik uitrekenen hoeveel ik kwijt ben en wat de goedkoopste manier is.

DJ_Inspiration    posted on 27-06-2006 17:10
Dan zal je denk ik eens moeten vragen aan de eigenaar van die server dan.
Zonder deze gegevens is het in mijn ogen onmogelijk om op voorhand uit te rekenen.

greup    posted on 27-06-2006 17:45
op een pc , en vele andere aparaten staan de amperage gewoon op de achterkant aan gegeven. Waarom je het wattage wilt bereken snap ik niet ..
Basrose    posted on 27-06-2006 18:30
vanwege de kosten maar dat wordt een lastige en grote rekensom...
Winston    posted on 27-06-2006 18:46
Alles optellen wat je vindt. Maar het scheelt volgens mij weinig in kosten. Pas na jaren of zo merk je een winstje.
Tic Toc
phoz    posted on 27-06-2006 18:50
K ik weet niet waar jij ge gameserver host maar dat is echt raar. Je betaalt normaal NOOIT voor je elektriciteit!!! Je moet enkel voor het aantal slots dat je inneemt en je download/upload limiet ( dus bv 1u 200gb of 4u 1000gb)
Lead    posted on 27-06-2006 18:58
Je hebt alleen maar te maken met het vermogen wat je voeding trekt.... die voorziet ieder component van de benodigde spanning.... Als je een 350W voeding hebt is dit het maximale wat hij kan trekken uit het stopcontact...

Let the BASS be louder
Blast    posted on 27-06-2006 18:58
Poster: phoz
K ik weet niet waar jij ge gameserver host maar dat is echt raar. Je betaalt normaal NOOIT voor je elektriciteit!!! Je moet enkel voor het aantal slots dat je inneemt en je download/upload limiet ( dus bv 1u 200gb of 4u 1000gb)

klopt, maar ik/m'n pa betaal wel voor de de elektriciteit thuis die dat ding verbruikt.
phoz    posted on 27-06-2006 19:03
Wat voor verbinding heb jij?
Als je collocatie doet, heb je altijd ofwel 100mbps of x*100mbps
Lead    posted on 27-06-2006 20:14
Hij heeft het over THUIS.... Lijkt me dus dat Blast zijn PC als server gaat inrichten..

Hoeveel Watjes staat er op je voeding Blast ??

stel : 350W = 0.35 kWh

Electra kosten (eneco) is opgebouwd :

kostprijs : 0.0809
belasting: 0.0408 = 0.1217 euro per kWh

Je PC verbruikt per uur 0.35kWh * 0.01217 = 0.0042595

Per dag : * 24 = 0.102228

Per week: * 7 = 0.716
Per maand: *31 = 3.16
Per jaar * 365 = 37.31

Dat is te overzien toch, immers, grote delen van de week zou je computer toch al aanstaan voor je normale gebruik. Of ging je een aparte pc neerzetten als server?
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 27-06-2006 20:15 (2%)
phoz    posted on 27-06-2006 20:28
Het is niet dat je voeding 350 watt is dat je 350watt verbruikt
gethigh    posted on 27-06-2006 21:04
je kan besparen op verbruik door zuinigere onderdelen te gebruiken
het een moederbord verbruikt al meer als het ander, de ene grafische kaart ook
amd processoren verbruiken over het algemeen minder als pentium
als je mobile processoren gebruikt verbruik je nog een pak minder
als je de spanningen over processor, geheugen, chipset zo laag mogelijk zet bespaar je ook al weer wat
phoz    posted on 27-06-2006 21:09
Op die 5 euro gaat het er nu ook niet op aankomen >_>
Je gebruikt geen mobile processoren voor een server, als je de spanningen omlaag zet, wat heeft dan het nut dat je die apparatuur koopt. Spanning lager --> performance lager.
W.i.M    posted on 27-06-2006 21:24
Een server heeft helemaal niets aan een heethoofd als processor dus wattage bij een server is zeker belangrijk. Een server moet een zo goed mogelijke performance hebben en een zo laag mogelijke wattage.

En het ligt er ook aan waarvoor je natuurlijk de server gaat gebruiken. Als je een serverpark gaat neerzetten dan zou ik er geen P4 in stoppen. Bij een thuisgebruik servertje zal het allemaal niet zoveel uitmaken.

@phoz: De nieuwe conroe van intel is een afgeleide van de pentium mobile omdat het stroomverbruik lager is en de performance hoger.
Waarom lees je dit nu eigenlijk ?
phoz    posted on 27-06-2006 23:50
Dat zal wel te duur zijn voor hem denk je niet?
Blast    posted on 28-06-2006 07:31
Poster: W.i.M
Een server heeft helemaal niets aan een heethoofd als processor dus wattage bij een server is zeker belangrijk. Een server moet een zo goed mogelijke performance hebben en een zo laag mogelijke wattage.

En het ligt er ook aan waarvoor je natuurlijk de server gaat gebruiken. Als je een serverpark gaat neerzetten dan zou ik er geen P4 in stoppen. Bij een thuisgebruik servertje zal het allemaal niet zoveel uitmaken.

Dit dacht ik dus ook, want een P4 verbruikt veel meer energie dan een oude P3, en voor een server die de hele dag aan en uit staat is 't zonde om daar extra watt te gaan verbruiken.

En ik ga een aparte pc gebruiken als server en niet de pc de home pc. De onderdelen voor die server niet echt niet goed ofzo, maar wel voldoende om er een server op te laten draaien.
Cyspoz    posted on 28-06-2006 08:33
Je kan natuurlijk een energie meter gratis lenen via een actie en dan meten. Maar dat is achteraf. Meten van te voren is bijna onmogelijk omdat al die onderdelen niet continu zoveel energe verbruiken maar wisselvallig.
Ik heb van veel mensen begrepen dat de winst die je behaalt met goedkopere processoren zo'n 50 euro per jaar max oplevert op je energie rekening. Maar vaak ben je het 6 voudige kwijt aan onderdelen om die winst te realiseren. Dus het is maar de vraag of je dat wilt.
Ik zou gewoon focussen op een paar dingen: de processor, harde schijf en voeding. Neem een processor die eventueel de mogelijkheid bied om zijn snelheid aan te passen nagenoeg de belasting. Met speciale programma's kun je namelijk tijdens het werken de snelheid terug schroeven als je machine niet veel hoeft te doen.
Zoek verder een HD die niet veel energie verbruikt, laptop schijf is een mogelijkheid maar vaak weer erg duur. Je zou kunnen gaan voor een 5400 model als de performance niet te hoog hoeft te zijn. Je zou ook nog kunnen kijken naar een mogelijkheid om alles op Flash geheugen te zetten. Dat is met Windows wat lastig maar met Linux goed mogelijk. Dan heb je een hele energie zuinig, stille en snelle opslag mogelijkheid.
Bij de voeding kan het interresant zijn om te letten op de efficientie. Een dure voeding is zoiezo bij servers vaak aan te raden omdat goedkope voedingen meestal snel kappot gaan en daarbij soms al je hardware vrolijk meenemen. Ik raad jou een Cooler Master Real Power 450 aan. Die heeft een efficientie van 85% ten opzichte van de gebruikelijke 75% en is ook nog eens lekker stil.
User edit by Cyspoz on 28-06-2006 @ 08:36:33 (4%)
phoz    posted on 28-06-2006 11:49
5400 model in een server??
normaal steek je er 10 000 rpm model in.
Cyspoz    posted on 28-06-2006 13:50
Poster: phoz
5400 model in een server??
normaal steek je er 10 000 rpm model in.

Je moet je wel even in de situatie inleveren. In dit geval is het zeer waarschijnlijk niet nodig voor de topic starter en bovendien wil hij zijn energie probleem onder controlle hebben.
Blast    posted on 28-06-2006 20:52
Heel erg bedankt iedereen, ik ben er al uit
hier kan een slotje op.

This is an old Topic

No new postings for 7.030 days.
 Post CommentThat would be 234.3 months
or a whopping 19.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

226 Users online: 40 Guests (186 Unknown)
Pages generated today : 63.106
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.715.118