bpm analyzer
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

tym    posted on 24-06-2006 13:29
jooo.. als beginnend dj vind ik het nog wel handig om op al mn tracklists een BPM achter het nummer te hebben, is gewoon fijn dan hoef ik me niet zo'n zorgen te maken daarover maar alleen te focussen op mn mix..

op internet zijn er zat van die bpm analyzer programmetjes.. mijn vraag, welke gebruiken jullie (als je eentje gebruikt) en welke is et beste? Happy, laughing

What do you think about bpm analyzer ??

Vote :   

lolbroek    posted on 24-06-2006 14:45
Mixmeister Happy, laughing for sure ^^
Gery    posted on 24-06-2006 16:10
Wat ik persoonlijk handiger zou vinden is een tool om de BPM's in te vullen in de ID-3 tag, zodat deze kan ingelezen worden in iTunes.

Ik beheer al mijn muziek nl in iTunes, dus dit zou handig zijn voor het makkelijk samenstellen van playlists enzo Happy, laughing

helaas heb ik zo'n tool nog niet tegen gekomen Unhappy
Ik gebruik traktor, en vul alles manueel in...
DJ - Producer
phoz    posted on 25-06-2006 09:36
Gery, bij iTunes, rechtermuisknop op een schijf, dan info
-> dan klik je op het tabblad info en je kan alles invullen
Lead    posted on 25-06-2006 10:28
Ik gebruik zelf Mixmeister, ik gebruik dit niet om te mixen oid, maar puur om BPM's van hele mappen te checken. als je een map geslecteerd/toegevoegd hebt gaat hij auutomatisch de BPM's van die hele map meten.

Let the BASS be louder
tym    posted on 25-06-2006 12:49
okee dope ik ga het even proberen thanks!
Cyspoz    posted on 25-06-2006 12:56
Poster: Lead
Ik gebruik zelf Mixmeister, ik gebruik dit niet om te mixen oid, maar puur om BPM's van hele mappen te checken. als je een map geslecteerd/toegevoegd hebt gaat hij auutomatisch de BPM's van die hele map meten.

Zet mixmeister daarna ook de BPM in de ID3-Tag?
Winston    posted on 25-06-2006 14:39
Poster: tym
als beginnend dj vind ik het nog wel handig om op al mn tracklists een BPM achter het nummer te hebben, is gewoon fijn dan hoef ik me niet zo'n zorgen te maken daarover maar alleen te focussen op mn mix..

Kun je vertellen waarom je het precies handig vindt. Als beginner zou ik me alleen focussen op het mixen.

Pro DJ's die zwemmen in de titels doen het natuurlijk wel. Maar tegelijk met de bpm doen ze ook info over de key, de sfeer, cue's, EQ settings etc.
Tic Toc
Gery    posted on 25-06-2006 19:04
Poster: phoz
Gery, bij iTunes, rechtermuisknop op een schijf, dan info
-> dan klik je op het tabblad info en je kan alles invullen
 dát weet ik ook...

enkel wil ik het niet meer manueel hoeven te doen...
of zoals Cyspoz aanhaalde, een programma die de BPM's in de ID3 tags zet Happy, laughing
DJ - Producer
Abc123    posted on 25-06-2006 22:13
Als je cd's wilt zelf wilt samenstellen.

Is dat dan als je bv. 10 liedjes hebt van 120 BPM ---> 2 cd's hebben en de 10 liedjes die je hebt in 5 verdeeld.

is dit een goede methode of zyn er nog betere?
sonik    posted on 26-06-2006 19:50
ik zou gewoon 2 cd's branden met dezelfde 10 tracks
User edit by sonik on 26-06-2006 @ 19:51:32 (8%)
lolbroek    posted on 26-06-2006 21:23
@ winston, ik heb echt shitloads aan muziek, en alles is bij mij geordend op bpm, key, en bij alles een korte samenvatting van de song in de comment (traktor is daar erg goed voor). Anders houd ik het echt niet bij soms.
Winston    posted on 27-06-2006 00:41
Ah ja. Eigenlijk heb ik hetzelfde probleem, met het verschil dat ik niks bijhou, dus eigenlijk een groter probleem. Dat komt omdat ik geen tijd wil vrijmaken voor dat werk.

Maar zolang ik plezier heb van de muziek vindt ik dit probleem niet erg. En herontdek ik af en toe weer de sound van oude titels.
Tic Toc
tym    posted on 27-06-2006 14:32
quote:
Poster: Winston

Kun je vertellen waarom je het precies handig vindt. Als beginner zou ik me alleen focussen op het mixen.

Pro DJ's die zwemmen in de titels doen het natuurlijk wel. Maar tegelijk met de bpm doen ze ook info over de key, de sfeer, cue's, EQ settings etc.

juist omdat ik me zoveel mogelijk wil focussen op mn mix, vind ik het fijn als ik -snel- een plaat kan uitkiezen en dan niet perongeluk eentje met een tempo dat 15bpm hoger ligt dan ik wil.. Daarbij heb ik dan al vanaf het begin een indicatie heb of ik mn uitgekozen track ga moeten versnellen of vertagen. Scheelt allemaal weer tijd -vind ik- ..
Ik weet natuurlijk wel ongeveer of mn plaatjes een hoog of laag tempo hebben maar ken ze nog neit zo door en door goed -ookal heb ik er nog neit zoveel - dat ik precies weet of die ene track nou 90 of 100 bpm is
Winston    posted on 30-06-2006 02:47
Mja. Tuurlijk kan je het sneller leren op deze manier. Dat ik het niet op deze manier heb gedaan, betekent niet dat jij het niet op deze manier mag doen.

Maar als je het eenmaal kan, zul je merken dat het je meer tijd kost om de bpm's te analyzen en te noteren dan om te beatmatchen.

Bpm's zijn in principe niet het belangrijkste, want binnen een bepaalde muziekstijl kun je van alles beatmatchen met de pitch ranges die mogelijk zijn op moderne cd-players.

De andere factoren spelen een belangrijkere rol. Bv. een rustig klinkende track kan een snelle beat hebben. En omgekeerd kan ook een hard klinkende track een lage bpm waarde hebben. Ik vindt het best moeilijk om een database te ontwerpen die rekening houdt met alle factoren.

Zorg dat je dus niet krampachtig op bpm blijft focussen, maar denk ook gewoon aan de flow van de muziek als je eenmaal redelijk weet te beatmatchen.

Ik mix gewoon op gevoel en als ik via de headphone hoor dat een track die ik opzet, niet meer behoorlijk blijkt te passen in de set, haal ik hem weer eraf. Dan heb ik een reden om de volgende dag weer te draaien.

Pro DJ's lossen dat soms ook op door verschillende versies mee te nemen met varierende energie levels, zodat altijd een versie past op elk tijdstip in hun set. Of anders doen ze snel een remix door de klank te veranderen met equalizers, effecten en/of een loop van een beat die past op dat moment van de set.

Anyway, wens ik je veel succes en 'speed' met het leerproces.

Tic Toc

This is an old Topic

No new postings for 6.893 days.
 Post CommentThat would be 229.8 months
or a whopping 18.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

135 Users online: 14 Guests (121 Unknown)
Pages generated today : 9.230
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.817.689