Wanneer mag iemand zich DJ noemen (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

Reemz    posted on 22-06-2006 12:12
Naar aanleiding van de discussie in het andere topic "Concurenten of Vrienden" ben ik benieuwd naar de meningen over:

Wanneer mag iemand zich DJ noemen volgens jou....

Mijn persoonlijke mening is dat iemand zich DJ mag noemen wanneer men er geld aan verdient.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je geen kwaliteiten hebt ondanks dat je er geen geld aan verdient.

Maar het wordt DJ word al vaak in de mond genomen wanneer met bijvoorbeeld het programma Virtual DJ op z'n PC heeft staan.

User edit by Reemz on 22-06-2006 @ 12:25:09 (100%)

What do you think about Wanneer mag iemand zich DJ noemen ??

Vote :   

Reemz    posted on 22-06-2006 12:17
hier onder een paar quotes (thanx to Greup)

quote:

veel mensen hier, en elders noemen zichzelf al dj als ze een computer hebben met een programma a la Visual dj of degelijke. Dat ze verder nog nooit publieke hebben gewerkt, of slechts 1 a 2 keer voor een familie feestje plaatjes aan elkaar hebben morgen draaien is niet van belang.....

Ik denk hier totaal anders over! Als dj ben je actief, je heb ervaring in club's, drive-in shows en of dergelijke. Ook heb je thuis een redelijke set waarop draaien MOGELIJK is. ( want er zijn een hoop cd's spelers die als proffesionele dj spelers worden betieteld, maar waar je niet eens op kunt beatmixen).
voldoe je hierniet aan, dan ben je hoogstens een hele kleine hobbyist. en vind ik dat je je zelf geen dj mag noemen ( hier hoeven jullie het niet mee eens te zijn, maar het is wel hoe ik er overdenk)

quote:

Ik zie andere (DJ's) als vrienden maar ook als concurrentie. Het is gewoon belangrijk dat je goeie connecties hebt maar ik vind dat je als (DJ) je moet onderscheiden van de rest. En dan komt het stukje concurrentie om de hoek kijken.

De reden dat ik DJ tussen haakjes heb staan is omdat ik vind dat je jezelf DJ mag noemen als je er geld mee verdient.

En ik ben het ook eens dat men zichzelf te snel DJ noemt. Maar goed deze groep mensen vallen snel door de mand wanneer je vraagt naar een demo van ze. Vaak krijg je als antwoord "Geen tijd, PC kan niet opnemen etc etc."  

Deze groep hebben vaak een gelikte site maar als het erop aankomt blijkt al snel dat ze helemaal niet het niveau van een DJ hebben.

quote:

Naar mijn mening ben je dan geen prof DJ maar een hobby DJ, om voor mezelf de prof DJ's te onderscheiden van de "hobby" DJ's gebruik ik het argument dat je pas een echte DJ bent als je er geld mee verdient.

Prima dat iemand zich DJ noemt ookal verdient die persoon er geen geld mee maar dat is dan in mijn ogen geen (echte "Prof" DJ)

brand maar los!
User edit by Reemz on 22-06-2006 @ 12:23:21 (100%)
Rens    posted on 22-06-2006 12:36
Ik vind dat je je ook dj mag noemen als je er geen geld mee verdient, als je alleen VDJ hebt wat je zegt dan vind ik dat je geen dj bent maar als je menpaneel en rest v/d belangrijkste benodigheden heb (hoeft niet de beste kwaliteit te zijn, wel enigzins natuurlijk) dat je je dj kunt noemen. Je bent dan nog geen amateurdj (op het gebied van kwaliteiten waarmee je geld zou kunnen verdienen) maar je bent wel op weg...
djmamo    posted on 22-06-2006 12:38
ben ook van mening dat je pas je eigen dj mag noemen als je er ook daadwerkelijk geld mee verdiend.

edit. dus al iemand een cd speler heeft en een mixer is dan meteen dj?

dus elke cafe/kroeg eigenaar zou dan dj zijn en iemand die een audio winkel heeft zou dan ook dj zijn?

je bent pas een dj als je er werk in hebt en anders ben je nog maar gewoon een studentje dat stage loopt, je weet wel hoe het werkt maar je kan het nog niet

www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 22-06-2006 @ 12:41:05 (100%)
Dj_Fantasy    posted on 22-06-2006 12:39
waarom open je opnieuw zo'n topic als er net zo ene al is gesloten :s
dj2dj.nl
the-melody    posted on 22-06-2006 12:39
deze was eerst... Ander is al gesloten, misverstand dus!Happy, laughing
jordy    posted on 22-06-2006 12:47
ik heb 2 CDJ's 2 TT's en een Mixer Winking my eye en ik noem mezelf geen DJ

ik kan natuurlijk wel muziek draaien.. maar tsja.. geld ermee verdienen zal ik nooit waarschijnlijk..

heb ik het ook niet voor gekocht Winking my eye maar wie weet haha

leuk voor feestjes Winking my eye
Rens    posted on 22-06-2006 12:58
Poster: djmamo
ben ook van mening dat je pas je eigen dj mag noemen als je er ook daadwerkelijk geld mee verdiend.

edit. dus al iemand een cd speler heeft en een mixer is dan meteen dj?

dus elke cafe/kroeg eigenaar zou dan dj zijn en iemand die een audio winkel heeft zou dan ook dj zijn?

je bent pas een dj als je er werk in hebt en anders ben je nog maar gewoon een studentje dat stage loopt, je weet wel hoe het werkt maar je kan het nog niet

Zo bedoel ik het niet, je moet wel een doel ermee hebben. Zoiets als de mensen zien dansen en natuurlijk ook geld verdienen voor iedereen is di verschillend.

IbiziX    posted on 22-06-2006 13:04
ik draai met pc maar kan perfect draaien zonder pc! ik draai met pc omdat je er meer mogelijkheden mee hebt!!!!!!!!
als je eens opzoekt van pcdj's zal je er veel meer vinden met pc dan zonder pc!
robbert    posted on 22-06-2006 13:15
Ik noem iemand een DJ als die gene kan mixen.
En of je er geld mee moet verdienen? nee ik denk het niet.
Stel je eens voor dat Tiesto nu zou stoppen met draaien op feesten, maar hij thuis wel nog gewoon mixt. Is hij dan geen DJ meer? Natuurlijk is hij dan nog een DJ.
greup    posted on 22-06-2006 13:16
Poster: IbiziX

als je eens opzoekt van pcdj's zal je er veel meer vinden met pc dan zonder pc!

pcdj's..... klink logisch dat die meestal een pc hebben.

echter heb ik een absolutie afkeur naar pc-dj's.  Al die digitale rommel! je hoeft alleen maar de bpm's goed te zetten en gaan. ( helaas is dat met cd-speler nu eigenlijk ook al het geval)

ik snap ook niet dat je zo kunt draaien. Draaien doe je met een mooie grote schijf weermee je de muziek bestuurd! neit met een muis en een toetsenbord.

BillyArd    posted on 22-06-2006 13:20
iemand is dj wanneer hij/zij platen/cd,s/muziek ten gehore brengt aan een toehorend publiek.
Ongeacht of je goed of slecht bent .
Happy, laughing
greup    posted on 22-06-2006 13:23
Poster: BillyArd
iemand is dj wanneer hij/zij platen/cd,s/muziek ten gehore brengt aan een toehorend publiek.
Ongeacht of je goed of slecht bent .
Happy, laughing

dus als ik een cd opzet in de klas, dan ben ik al djConfused 

( dat heb ik zelfs bij mij laatste presentatie nog "ge-dj't" )
User edit by greup on 22-06-2006 @ 13:24:16 (40%)
BillyArd    posted on 22-06-2006 13:36
Greup , nu niet op slakken zout leggen he !
Maar in principe ben je als je dat op frequente basis zou doen een DJ
DJ=DISc JOCKEY=PLATEN RIJDER=PLATEN DRAAIER
Simpel toch ?
soundcollector    posted on 22-06-2006 13:37
als je liedjes aan elkaar mixed zonder dat de muziek stil valt ben je een dj hoe slecht je het dan ook kan dan ben je een slechte dj
greup    posted on 22-06-2006 13:40
maar jullie vinden dus dat het hebben van een instalatie thuis al genoeg is om dj te zijn??

ik vind dat je dan mag zeggen dat je voor je hobby plaatjes draait, maar ik vind dat om je zelf echt als dj te mogen betitelen wel met enige regelmaat ergens in een publiekelijke ruimte moet staan draaien. ( hoeft niet weekelijks, zelfs niet maandelijks maar toch wel een paar keer per jaar)
Dj_Fantasy    posted on 22-06-2006 13:43
@Greup: Sommige personen hebben niet dezelfde kansen zoals jij ehHappy, laughing Sommige zijn al blij als ze Gear hebben. Ik vind als iemand de gear heeft de skills en het komt fatsoenlijk overHappy, laughing dan is hij een dj. Een PC Dj is soms wel is elke dj hoor Happy, laughing Denk na als je jouw mix opneemtWinking my eye gebruik je toch pcWinking my eye
dj2dj.nl
User edit by Dj_Fantasy on 22-06-2006 @ 13:43:23 (19%)
BillyArd    posted on 22-06-2006 13:47

2 greup :je moet inderdaad wel af en toe draaien voor publiek zoals ik al zei!
alleen in je slaapkamer is niet genoeg , dan heb je een dj-hobby.
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 22-06-2006 @ 13:48:49 (1%)
Reemz    posted on 22-06-2006 13:53
Poster: fantasy164
@Greup: Sommige personen hebben niet dezelfde kansen zoals jij ehHappy, laughing Sommige zijn al blij als ze Gear hebben. Ik vind als iemand de gear heeft de skills en het komt fatsoenlijk overHappy, laughing dan is hij een dj. Een PC Dj is soms wel is elke dj hoor Happy, laughing Denk na als je jouw mix opneemtWinking my eye gebruik je toch pcWinking my eye

Ben ik het niet mee eens. Ben van mening dat men een DJ is wanneer men voor een publiek draait en daarvoor een vergoeding ontvangt.

En sorry ik neem mijn mix ook op via de PC, maar dat maakt mij dan toch ook niet meteen PC DJ. Ik mix toch op me mixer en cd-spelers en toch niet op me PC

User edit by Reemz on 22-06-2006 @ 13:59:59 (43%)
dj-nick    posted on 22-06-2006 14:02
ik vind dat je je pas Dj mag noemen als je redelijk kan mixen en ook
regelmatig in clubs of discotheken staat.
en dan niet met je pc maar gewoon platen en cd's en niet
je computer het werk laten doen
BillyArd    posted on 22-06-2006 14:32
quote DJ nick:het begrip dj bestond al toen men nog uberhaupt niet mixte.
toen was het aan elkaar lullen van platen en het start stop gebeuren ook gewoon dj-en!
Happy, laughing

dus om dj te zijn hoef je in principe niet te kunnen mixen !
Happy, laughing
Stephanie    posted on 22-06-2006 14:33
Ooit is in de UK eens de term "bedroom dj" uitgevonden en ik denk dat dit woord hier wel eens kan helpen.

Bedroom Dj
draait voor z'n hobby lekker thuis plaatjes of ceedeetjes, of het nou lukt of niet, diegene heeft er lol in.
Soms met apparatuur van een paar tientjes, soms met hele dure dingen.

Dj
Iedereen die het ten gehore brengt voor het publiek, betaald of onbetaald, mixend of doorstartend.

Professioneel Dj
iemand die er z'n geld en levensonderhoud mee verdiend.

En ja......de Acid dj's die op de computer hele mooie dingen maken zonder ooit een cd of platenspeler te hebben aangeraakt? Is net zoiets als een formule 1 spelletje hebben op je playstation en je coureur noemen.
JayK    posted on 22-06-2006 14:41
Poster: Stephanie
Ooit is in de UK eens de term "bedroom dj" uitgevonden en ik denk dat dit woord hier wel eens kan helpen.

Bedroom Dj
draait voor z'n hobby lekker thuis plaatjes of ceedeetjes, of het nou lukt of niet, diegene heeft er lol in.
Soms met apparatuur van een paar tientjes, soms met hele dure dingen.

Dj
Iedereen die het ten gehore brengt voor het publiek, betaald of onbetaald, mixend of doorstartend.

Professioneel Dj
iemand die er z'n geld en levensonderhoud mee verdiend.

En ja......de Acid dj's die op de computer hele mooie dingen maken zonder ooit een cd of platenspeler te hebben aangeraakt? Is net zoiets als een formule 1 spelletje hebben op je playstation en je coureur noemen.

Ben het hier voldig mee eens!!
Collin    posted on 22-06-2006 15:27
iedereen heeft zijn eigen mening

en daar valt niet over te twisten

maar ik vind het van wat Stephanie zei ook waar ik mee eens ben
Twizz    posted on 22-06-2006 15:29
ik vind dat je een beetje op apparatuur kunt afgaan, ik bedoel, iemand die €500,- of meer heeft uitgegeve aan zn dj-gebeuren kun je toch al wel dj noemen nietwaar?tja, zo'n skytec home dj setje als je da hebt dan wil dat nog niet egt zegge da je dj bent, meer iets om in t hok te hebben om ff beetje te klungelen.

of je geld verdient vind ik niet zo'n rol spelen. want ik bijvoorbeeld draai in een discotheek als vrijwilliger, dan ben je toch als je ook nog zelf apparatuur hebt ook wel dj ofniet. misschien dat je t beter zo kunt noemen:
je bent pas dj als je er geld mee verdient
je bent pas dj als je ergens mag draaien

of noemen jullie zo iemand als mij nog geen dj.
User edit by Twizz on 22-06-2006 @ 15:30:31 (8%)
Lead    posted on 22-06-2006 15:42
Tja, ik wilde eigenlijk hetzelfde verhaal als Stephanie neerzetten. Je hebt 3 groepen DJ's: Bedoom DJ, DJ en de professional.

Elke groep met zijn eigen eigenschappen en kunstjes.

Een DJ is een schijven-draaier (letterlijk).

dj (de ~ (m.), dj's)1 diskjockeyen

disk·joc·key (de ~ (m.))1 verzorger van een muziekprogramma op de radio of in een discotheek => deejayBron : van Dale

Let the BASS be louder

147 Users online: 57 Guests (90 Unknown)
Pages generated today : 48.781
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.956.073