Hallo mensen ik ben ff aan t kijken voor een zaklampje maar nu kwam ik een term tegen die mij vrij onbekend is. (bij een led lampje)
Licht opbrengst 12000mcdx5
5x is dat er 5 ledjes in zitten maar hoeveel is dat andere?
Is dat bv 5x 12 lumens?
Groetjes,
Basrose
What do you think about vraagje over lichtopbrengst ??
Vote :
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
maarja ik weet ongeveer hoeveel een lamp van 35 lumen is dus in lumen kan beter vergelijken dan in Watt's
Candela (eenheid)
Ga naar: navigatie, zoek De candela (symbool cd) is de eenheid van lichtsterkte. Het is een van de zeven basiseenheden van het SI. De officiële definitie luidt als volgt: "De candela is de lichtsterkte, in een gegeven richting, van een bron die een monochromatische straling met een frequentie van 540 * 1012Hz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is." Deze definitie vereist een zekere mate van voorkennis en het brengt bovendien meer termen naar boven die om een bijkomende verklaring vragen. Zo is monochromatische straling een straling die bestaat uit één golflengte. 540 * 1012 Hertz komt overeen met ca. 555 nm (groen licht). Een steradiaal is de eenheid van ruimtehoek (in 3 dimensies); als een lichtbron helemaal rondstraalt komt dat overeen met 4 π steradialen. Eén candela komt ongeveer overeen met de lichtsterkte van een gewone kaars. Deze betekenis heeft een historische oorsprong. De Engelse standaardeenheid van kunstmatig licht, de candle (kaars), was gebaseerd op de lichtsterkte van een kaars van puur spermaceti van 1/6 pound met een brandsnelheid van 120 grains per uur. 'Candela' betekent trouwens 'kaars' in het Latijn. Enkele andere voorbeelden om te vergelijken: de lichtsterkte van een gewone zaklamp is ongeveer 1 candela, een gloeilamp van 100 watt heeft een lichtsterkte van circa 100 candela.
User edit by Basrose on 18-06-2006 @ 21:35:29 (4%)
ja zover was ik :D maarja dat is niet om te rekenen in lumen? want ja dit kan je niet vergelijken met een gloeilamp omdat de kleur van het licht en de specificatie's gewoon heel anders zijn...
"dit is weliswaar gebaseerd op een internationale definitie; doch helaas geldt volgens de definitie de gegeven omrekening slechts voor de golflengte 555 nm. Voor andere golflengtes moet rekening gehouden worden met de golflengte-afhankelijkheid van het oog. Zo is bij 610 nm de gevoeligheid van het standaard oog de helft van de gevoeligheid bij 555 nm. Bij 610 nm is de omrekeningsfactor dus ook de helft, dus 1 watt <=> 342 lumen."
met een lamp van 450 lumen kan je een heel gebouw verlichten... de meeste lampjes zijn maar 3 of 4 lumens en als je een goeie dure surefire hebt kan je tot 120 lumens kopen... ze zijn er wel met meer maarja die zijn veel groter. of dat zijn gasontladingslampen dus ik denk dat iets van de bovenstaande informatie niet klopt of dat wij het verkeert begrijpen.
OK we understand you don't like ads (so don't we) but, Please consider making this website possible by disabling your Ad Blocker. Or become a Gold Member, they don't see ads.
This is an old Topic
No new postings for 6.900 days. Post CommentThat would be 230 months or a whopping 18.9 years You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...