Je eigen sound
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Je eigen sound ontwikkelen als dj/producer is

-een must
-apart
-moeilijk, je kunt het proberen
-zolang je niet proff. bezig bent niet doen
- eigen sound?? wat is dat nou weer!

Voting is only possible for our Members
Twizz    posted on 15-06-2006 16:19
heej
net zoals special d hebben veel dj's/producers hun eigen sound "ontwikkelt".
ik vraag me af, hoe maak je zo'n sound en wat komt er allemaal bij kijken.
kun je er ook patent op aanvragen ofzow? en is het een aparte/bijzondere keus om een eigen sound te maken? en op welke punten moet je eventueel letten?

tnx alvast
greetz dé T4Twister:P
User edit by Twizz on 15-06-2006 @ 16:21:23 (1%)

What do you think about Je eigen sound ??

Vote :   

BillyArd    posted on 15-06-2006 16:28
Hoi T4Twister:een eigen sound kan je pas ontwikkelen als je helemaal weet wat je aan het doen bent.
dat komt dus neer op een grote know how van het audioproces.
want hoe wil je een algemene sound scheppen.
dat kan alleen als je weet hoe die sound te verkrijgen !
en als je weet hoe je een sound krijgt/schept komt het er op neer dat je veel weet van synthesizers/studio en mastering processen/midi en editing/software en hardware/sequencers/omgang met performers,zangers,instrumentalisten etc etc

patent kan je niet aanvragen , maar op het moment dat je nummer uitkomt en je het zelf beschermd hebt (d.w.z. samples beschreven en opgeslagen en je nummer aangetekend naar jezelf versturen zou je mensen gerechtelijk kunnen aanpakken omdat ze jouw materiaal hebben gebruikt.
echter blijft de bescherming altijd een lastig verhaal.
Op het moment dat je onder een label uitkomt doen zij ook veel van dat werk voor je .
wanneer er dan muziek ``gejat`` wordt maakt de platenmij/label zich ook hard.en dan heb je nog buma en allerlei andere instanties die aan registratie doen
maar een letterlijk pattent is niet mogelijk Happy, laughing
User edit by BillyArd on 15-06-2006 @ 16:50:12 (34%)
gethigh    posted on 15-06-2006 17:37
stemmen zijn verspreidt precies
BillyArd    posted on 16-06-2006 12:52
Getigh: stemmen zijn verspreidt precies

Billy:ik snap deze post niet , wat bedoel je ?
Happy, laughing
User edit by BillyArd on 16-06-2006 @ 12:52:59 (2%)
Jorrit    posted on 16-06-2006 17:16
Voor de mensen die het fenomeen 'switch' (ookwel 'solid groove') kennen:
Een must dus!
Deze producer (en velen anderen) hebben het zo ver geschopt door een 'nieuwe' sound, een eigen sound te hebben.  Switch is wat mij betreft het schoolvoorbeeld als onderschrijving van deze visie, zo'n aparte sound: en toch zo'n grote aanhang.
Twizz    posted on 16-06-2006 17:19
en hoe zit het eigenlijk met don diablo, bijvoorbeeld met het nummer who's your daddy. het klinkt eigenlijk eeen beetje chaotisch, maar heeft hij daar eigenlijk ook zijn eigen sound in ofzow?
Jorrit    posted on 16-06-2006 17:34
Nee, ik vind de sound van don diablo niet heel origineel: gewoon house geschikt voor zelfs de clubs met publiek wat niet diep in die muziek zit.
emre90    posted on 16-06-2006 21:24
Ik zou zeggen dat Benny Benassi en eigen sound heeft(dat hoort iedereen wel). Ik weet niet preciez of hij de eerste was met die sound maar volgens mij is hij wel de beroemdste.

Nog een artist die ik ken met zijn eigen sound is Bob Sinclair. Ik weet aleen niet of dat echt een eigen sound is maar als je een lied van hem hoort hoor je meteen dat het van hem is.

_Ivan_    posted on 16-06-2006 21:27
Tiesto heeft ook vind ik z'n eigen sound!
Feel&.Celebrate.Life!
Twizz    posted on 17-06-2006 13:06
tiësto's live virus soundset ofozw? kheb dr tijdens dj-expo 2004 een workshop van gezien, gepresenteerd door mike clark, toendertijd snapte ik er nog geen bal van.:P

nu nog steeds niet:D
Winston    posted on 17-06-2006 13:27
Poster: T4Twister
 hoe maak je zo'n sound en wat komt er allemaal bij kijken.
kun je er ook patent op aanvragen ofzow? en is het een aparte/bijzondere keus om een eigen sound te maken? en op welke punten moet je eventueel letten?

Als je als producer een eigen sound wil maken, moet je niet de standaard samples en synths gebruiken, die voorkomen in de computer etc., maar maak je zelf je samples en synths. Kortweg komt het erop neer dat je een geluidje opneemt en het zwaar gaat 'sound processen' in de studio. Dan nog moet je denken aan een sfeertje, een gevoel die met je muziek moet worden opgewekt. Happy, mysterieus, hard, rustig, wild, of zweverig, etc. Dat is de inspiratie zijde. Dat hou je 1 of 2 jaar en dan doe je weer iets nieuws.

Als DJ een eigen sound creeren gebeurt door dezelfde muziekstijl binnen een bepaalde genre te draaien. Komt neer dat je je rot zoekt naar tracks die bij elkaar passen. Gaat weer om de feeling - hard, rustig, of happy, zomers, space, of sexy - die je wilt creeren. Verder let doe je typische overgangen en set opbouw. Dan wordt je herkenbaar aan je sound. Dit betekent wel dat je niet alle platen zou kunnen draaien voor je publiek. Maar dan kun je een eigen edit remixen z.a. bv. DuMonde vaak doet.

Marketing wise is een eigen succesvolle sound, dus stijl belangrijk. Omdat men je herkent en weet wat men van je kan verwachten. Dan vraagt men je dus vaker. En men weet of je in het concept past van een party.

Maar het is dus een enorme full time klus. Als amateur kom je meestal niet aan toe om het te perfectioneren.
Tic Toc
Twizz    posted on 04-07-2006 17:05
zijn er ook dj's die meerdere eigen sounds gebruiken in één nummer?

en zijn er bekende dj's/producers die géén eigen sound hebben?

User edit by Twizz on 04-07-2006 @ 17:05:50 (4%)
BillyArd    posted on 05-07-2006 13:05
quote T4T:
zijn er ook dj's die meerdere eigen sounds gebruiken in één nummer?
Billy:ja hoor die zijn er zat, bij die lieden bestaat huin hele nummer vaak uit eigen samples

Quote T4T:en zijn er bekende dj's/producers die géén eigen sound hebben?

Billy: Daar zijn er nog veeeeeel meer van , het overgrote deel knipt en plakt loops zo vanaf hun laats aangekochte sample cd die op het moment ``hot`` is .
Er is een club/groove dj in nederland die daar actief mee bezig is en werkelijk op alles zo klakkeloos copy and paste toepast.
ikheb het trouwens niet over jean hoor ! Happy, laughing

Ik weet ook wel hoe dat komt , veel  mensen die ``dancemuziek``produceren zijn absoluut niet muzikaal ontplooit.
Mensen vinden het dan ineens allemaal nodig om hun ``eigen``muziek te maken terwijk ze niet weten wat ze met een instrument moeten doen.
Dat zijn dan mensen die goudgeld uitgeven aan een ``massive sequencer`` en ja wat dan Confused
dan zitje naar je scherm te kijken zonder dat er iets uit je komt.
want je kan nog zoveel creatieve ideeen hebben,.........je moet ze ook vorm kunnen geven.
Producing is echt niet voor iedereen weggelegd, het is een ambacht, het is een vak en het is een zaak van absolute kennis.
.....................Dus ja hoe dan verder want men wil toch resultaten en een plaat met eigen naam erop(ook al is werkelijk niet een klank op die plaat van die mensen zelf......allemaal gejat)
hoe het dan verder gaat(veelal voorkomend uit onkunde) is dus reeds bestaande loops plakken die je zo worden aangeleverd op sample cd,s die je via internet besteld.
Jammer dus
Happy, laughing

dane86    posted on 05-07-2006 13:13
Ik ben het wel eens met Jorrit, Altijd als je een nummer van switch hoort weet je van wie het is. Ook als je niet weet dat het van hem is. Switch heeft zo'n aparte en ongewone stel van produceren en remixen. Je moet je kunnen onderscheiden van de rest, en met een eigen sound kan je dat doen. Als iedereen je sound kent, wordt je bekend.

En is het eigenlijk niet precies hetzelfde met draaien. Je weet van een bepaalde dj welke muziek hij draait, trance, house, techno enzovoorts. Maar een dj heeft daarin ook nog een bepaalde sound en bepaalde nummers die hij draaid.
User edit by dane86 on 05-07-2006 @ 13:50:52 (68%)
Winston    posted on 07-07-2006 19:08
Bij een echte top productie werkt een behoorlijk team van mensen. Een componist, arrangeur, muzikanten, zangers en sound engineer. Het grootste deel moet dan het conservatorium hebben gedaan. Dus kennis van zaken speelt een grote rol. De bedoeling is dat iets nieuws wordt gemaakt.

DJ's begonnen op een bepaald moment platen te remixen. Dat varieerde van de volgorde van de plaat veranderen, tot het verwerken van samples van andere platen tot het bijna helemaal onherkenbaar maken van het originele werk. Toen werd de DJ dus een beetje arrangeur. Die noemen sommige mensen ook wel een "Remix DJ." Vroeger moest je er speciaal bijzijn op de party waar zo een DJ bezig was om de remix te horen. Maar het werd gebruikelijk om ook de remix van DJ's uit te brengen.

Ik vindt dat DJ's samples mogen gebuiken, en succesvolle sounds mogen uitwerken of uitmelken. Plaatjes van anderen gebruiken is eenmaal hun ding. Maar als je je producer wilt noemen verwacht ik wel van je origineel en vernieuwend te zijn.

Zowel het uitwerken van bekende sounds als het scheppen van nieuwe sounds moet er zijn. Soms wordt de originele sound veel mooier als iemand, een remix DJ met talent, eraan werkt. En vernieuwing moet er ook zijn, anders zou muziek saai worden. Gaat men van vervelen.

Nu heb je een verstrengeling van vakgebieden: arrangeurs die copieren, DJ's die origineel producen, en. Moet dus kunnen. Alleen wie rommel maakt, moet je als DJ dus niet draaien. Houdt dan vanzelf op.

Tic Toc
User edit by Winston on 07-07-2006 @ 19:10:24 (2%)
RenéKuppens    posted on 07-07-2006 19:59
Ik produce al van af mijn 10e gewoon doen
Als je een beetje muziek in zicht hebt zou ik altijd gaan produceren het is veel werk maar ik vind het personlijk het leukste wat er is ze zeggen wel altijd je moet bekend zijn maar ik denk dat een niet bekende DJ makkelijk een hit kan krijgen... zorg wel dat je altijd bij een goede platenmaatschapij gaat en daar goede afspraken maakt (meestal zorgen zij dan voor de rest) veel suc6:D

www.djrk.nl.tt is een van mijn Nummers te horen BINNENKORT NOG 10 andere(mijn nieuw album)
En nog een tip voor diegene die wil beginnen met producen MAAK JE EIGEN STIJL

Mod Edit:
Waarom maak je 3 losse posts binnen tien minuten?
Dubbelposts samengevoegd.
Mod edit by Jorrit on 07-07-2006 20:11 (24%)
Insanex    posted on 18-07-2006 20:31
"Ik vind het moeilijk om een algemene sound te produceren" staat er niet tussen

This is an old Topic

No new postings for 6.993 days.
 Post CommentThat would be 233.1 months
or a whopping 19.2 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

244 Users online: 91 Guests (153 Unknown)
Pages generated today : 156.908
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.675.823