Van concept tot plaat (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Twizz    posted on 13-06-2006 12:54
heej mense
ik heb dit topic opgestard omdat ik zelf nog niet helemaal begrijp hoe het nou precies allemaal in elkaar steekt.
ik bedoel: (verhaaltje:D)

een dj/producer loopt door de stad. opeens krijgt hij een idee van een melodietje, hij neemt dit op in zn voicemail en thuis gaat hij met zn midiboard aan de gang. de vraag is, hoe gaat het nu verder? en hoe zorg je ervoor dat het uiteindelijke liedje gepromoot word en op plaat en cd terechtkomt en in de winkelrekken komt te liggen?

een deelvraag is: als deze dj/producer het deuntje heeft gemaakt met de computer, mixt hij dit later dan nog met een bestaande plaat? of maakt hij dan het liedje helemaal op de computer?

ik hoop op veel reacties
greetz
T4Twister

ps ik heb 10x gezocht met search naar verschillende mogelijkheden.
User edit by Twizz on 13-06-2006 @ 17:23:18 (9%)


What do you think about Van concept tot plaat ??

Vote :   

BillyArd    posted on 13-06-2006 13:17
Hoi T4Twister,

Ik denk dat het voor jou tijd wordt dat je eens wat goede tijdschriften en boeken gaat lezen .
Ik merk dat je interesse hebt in producing.
Echter is het zo dat je meteen een dusdanig vakgebied kiest waarbij je niet zomaar kan zeggen ``ik ga produceren``
Je zal je dus moeten inlezen als je geheel geen ervaring hebt want anders is en zal het abacadabra blijven.
Het goed produceren van muziek is een regelrecht ambacht en vereist dus ook degelijke en gegronde kennis van audio.
Ik kan je alleen maar adviseren om te beginnen bij het begin , koop een boek waarin verteld wordt wat audio is, wat sinussen zijn en wat electriciteit is en hoe dat in verhouding staat tot audio.
inlezen over het digitale domein. midi, en alles wat daarbij hoort is ook een must.
Anders kan je echt stellen dat je een schaatser bent op het WK zonder schaatsen.
Ik merk heel vaak dat mensen het allemaal wat te licht nemen, dat zijn ook de mensen die na 2 jaar een berg gear hebben staan en uiteindelijk zijn afgehaakt omdat ze nooit over die``magische grens van ``kunnen``heen kwamen.
de apparatuur is op zolder in het berghok gezet , en als je tegen die mensen zegt hoe is het met de muziek?,............dan krijg je een min of meer chagarijnig gezicht omdat ze zich dan ineens beseffen dat ze zich in het diepe hebben gegooid en dat ze dat veel geld heeft gekost.
Met alle respect , maar op dit soort vragen had je zelf allang een antwoord moeten hebben.
Eerst lezen en dan vragen wat je niet snapt over de gelezen/geziene/gehoorde stukken !
als je verder wil , begin met lezen !, want er is niemand die met jouw een jaar de basis principes van het productieproces gaat doornemen.
om op al je vragen antwoordt te geven wordt teveel werk en komt neer op een basis cursus audio.
Happy, laughing
Succes
(en mijn reply is echt niet hard of lullig bedoeld, ik hoop dat het aanzet tot onderzoek.

audio/producing is net zoiets als kung fu, je bent nooit uitgeleerd, zal altijd nieuwe ervaringen opdoen en dat houdt nooit op , zelfs niet als 60 bent ,maar je moet wel zorgen dat je eerst op het niveau komt dat je mee kan sparren , dan pas ga je ook lering trekken , veeeeeeeeeel lering en valt alles op zijn plaats

Happy, laughing

Twizz    posted on 13-06-2006 15:27
kun jij dan een boek of tijdschrift noemen die ik waarschijnlijk wel kan gebruiken. ik heb nu de djgear, af en toe djbroadcast. kun jij nog iets anders aan raden?


is er ook iemand op deze site die ooit een plaat heeft laten maken/drukken?
User edit by Twizz on 13-06-2006 @ 18:07:52 (48%)
ScottB    posted on 13-06-2006 20:00
Digitale Audio en Geluidsbewerking van Chris Middleton is een zeer goed boek daar staat alles in wat je moet weten Happy, laughing Ik heb hem zelf ook en weet er nu veeel meer over. Heel handig dat boek :D
User edit by ScottB on 13-06-2006 @ 20:01:11 (3%)
Twizz    posted on 13-06-2006 20:26
kun je die ook in de meeste bibliotheken krijgen? of anders, hoeveel kost dat boek?

oja en kan iemand ook misschien hier iets te zggen over dit topic?
User edit by Twizz on 13-06-2006 @ 20:30:43 (78%)
BillyArd    posted on 14-06-2006 09:02
Tijdschriften die ik erg goed vind zijn :

-Sound on sound
-Computer music
-Future music
-Music Tech .
(Bij bovengenoemde tijdschriften krijg je ook leuke dvd,s elke maand met toffe gratis plug-ins/samples/en nog veel meer )

-Goede boeken -Yamaha handbook for audiop engineering.
-Het groot opname boek(meer gericht iop studio/live werk)
-het boek dat Scott b noemt
Etc etc

Happy, laughing
User edit by BillyArd on 14-06-2006 @ 09:04:01 (47%)
JayK    posted on 14-06-2006 12:55
Ook voordat je een nummer op plaat of cd kan laten drukken zal het goed gemixt en gemasterd moeten worden dit zijn specialistische dingen die je beter kan uitbesteden aan profs en dat kost ook vaak een aardige duit.
Mod edit by Lead on 15-06-2006 23:09 (1%)
BillyArd    posted on 14-06-2006 13:09
Ik weet wel een goede, en niet duur !
als het zover is moet je me maar even naar het adres vragen !
Happy, laughing
the-melody    posted on 14-06-2006 13:20
to BillyArd: waar kun je van die tijdschriften vinden?
DNR    posted on 14-06-2006 13:40
ik zou ook wel willen weten waar je die tijdschriften kan kopen. ik ben ook geinteresseerd in producen maar het schiet nog niet echt op, dus hier heb ik wel wat aan

BillyArd    posted on 14-06-2006 14:24
Ik koop ze zelf altijd bij de Ako stationsshops, maar heb ook wel eens bij bruna gekocht.
bruna heeft in iedergeval Sound on Sound(daar zit nu net geen cd bij hahaha )
de rest haal ikop het NS station bij Ako
Happy, laughing
Ik heb deze maand weer 2,8 gig aan bruikbare samples !
Happy, laughing
Twizz    posted on 14-06-2006 15:37
wow nice, tnx voor jullie reacties. kan btw iemand antwoord vinden op mijn deel vraag?

User edit by Twizz on 14-06-2006 @ 15:39:18 (1%)
BillyArd    posted on 14-06-2006 15:43
die deelvraag is subjectief want een ieder heeft een eigen werkwijze.
de een zal m mixen met een plaatje , de ander gebruikt hardware om zijn nummer af te maken en de derde zal t geheel in zijn studio doen.
juist omdat dit allemaal zo ver uiteenlopend is adviseerde ik je ook eerder advies om zo sneller tot een voor jou geschiklte werkwijze te kunnen komen .
Happy, laughing

Twizz    posted on 14-06-2006 15:44
staat in die boeken ook welke apparatuur je als beginner je het beste kunt aanschaffen?

BillyArd    posted on 14-06-2006 16:09
om te beginnnen een goede M-audio kaart, een compuer en een midicontroller.
vanuit daar kan je al lerend beslissingen maken over wat je nodig hebt .
Nu kan je dat nog niet overzien want elke synth ziet er immers mooi uit en hoe meer knoppen hoe aantrekkelijker maar dat mag nooit een argument zijn om te kopen.
Happy, laughing

Twizz    posted on 14-06-2006 16:15
hoeveel euro zou je daar ong. voor moeten betalen(om er mee te kunnen beginnen?

Poster: BillyArd
Nu kan je dat nog niet overzien want elke synth ziet er immers mooi uit en hoe meer knoppen hoe aantrekkelijker maar dat mag nooit een argument zijn om te kopen.
Happy, laughing

 

nou ik weet trouwens toch al stiekem een beetje van midi-controlles, maar ik vind juist niet dat die een hoop knoppen moet hebben zodat het eerder op een synthesizer lijkt.
BillyArd    posted on 14-06-2006 16:23
Tussen de 1500 en 2000 euro moet kunnen.
Ik moet wel zeggen dat ikzelf altijd uitga van het wat hogere segment.
het zou misschien wat goedkoper kunnen, maar ook in geluidkaarten zijn potmeters en solderingen belangrijk, dus liever een degelijk dan een goedkoop product.

Twizz    posted on 14-06-2006 16:27
de computer en een aantal softwareprogramma's  heb ik al.
maar 1500 euro vind ik wel veel. kan het totaal niet onder de 600 euro blijven? ik ben nog maar een "rookie" op het gebied van producing, of hoe ze dat hier ook noemen
:D

BillyArd    posted on 14-06-2006 16:51
voor alleen een controller en simpele kaart(maar wel op pro niveau) moet je het voor 600 kunnen redden
Happy, laughing
Twizz    posted on 14-06-2006 16:55
wat heb je aan die geluidskaart(temnimste ik denk dat je het daar over hebt)
BillyArd    posted on 14-06-2006 16:59
dat is het hart van je computer.
daarbij hebben de kaarten midi in/uit/ en spdif in uit !
die midi zou je bijvoorbeeld nodig kunnen hebben om een keyboard aan te sluiten of een synth te syncen !
Happy, laughing
_Ivan_    posted on 14-06-2006 18:17
Poster: JayK
Ook voordat je een nummer op plaat of cd kan laten drukken zal het goed gemixt en gemasterd moeten worden dit zijn specialistische dingen die je beter kan uitbesteden aan profs en dat kost ook vaak een aardige duit.
 

Dat zou ik pas als laatste doen... je nummertje moet natuurlijk wel aanslaan
Feel&.Celebrate.Life!
BillyArd    posted on 15-06-2006 11:27
track moet gemasterd worden voor persing anders heeft masteren geen zin meer.
Je kan natuurlijkw el eerst lekker je tracjk op cd branden(zonder mastering of zo nodig eigen mastering) en dan een paar keer draaien in de zaal om te kijken of het werkt !
dat zou je sowieso moeten doen voordat je m uberhaupt ergens aanbiedt bij een platenmij.
Happy, laughing
altijd een goede testmethode om te kijken of de mensen dansen
Happy, laughing
Lead    posted on 15-06-2006 20:33
Poster: ivan1991
Dat zou ik pas als laatste doen... je nummertje moet natuurlijk wel aanslaan
 

Maar als een goed nummer niet klinkt is het niet zeker of het net zo goed aanslaat Winking my eye

Een goed klinkend slechter nummer zou wel eens beter kunnen werken. Als er alleen al een goede kick in zit heb je de helft al gewonnen.
Let the BASS be louder
jerzz    posted on 15-06-2006 23:07
Over tijdschriften gesproken: www.interface.nl .. uitstekend blad waar de nieuwste hard en software in besproken wordt.
Verder: als je een plaat wilt laten persen zijn contacten gewoon belangrijk naast het feit dat je muziek goed moet zijn Winking my eye
Heel veel mensen denken dat het heel makkelijk is om een plaat gereleased te krijgen. Mijn tip: ben er veel mee bezig totdat je zelf overtuigd bent van je kunnen. Als dat het geval is ga je met je tracks leuren, veel demoos sturen en contacten leggen (netwerken) Wat ook wel wil helpen zijn netlabelreleases doen zodat je naam `bekend` raakt onder de `freaks`.. Zodoende heb ik een contract kunnen afsluiten met Native Instruments en sta op de promo cd/dvd van bv traktor dj studio.
Maar wat het voornaamste is: plezier in het produceren hebben, je progz goed kennen en aan je eigen stijl werken.


suc6!


..........
Ramon72    posted on 15-06-2006 23:25
Poster: Lead
Als er alleen al een goede kick in zit heb je de helft al gewonnen.
 

Dan maak je wel muziek voor een hele simpele doelgroep Happy, laughing




234 Users online: 87 Guests (147 Unknown)
Pages generated today : 156.882
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.675.797