Cue-en met een CDJ
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Maartenb    posted on 09-06-2006 15:15
Ik heb nou al een tijd ervaring met het draaien met vinyl maar heb sindskort cd-spelers aangeschaft. ik heb hier nog nooit mee gewerkt en vraag me nu af wat precies de logische manier van werken is. Met platen is het simpel je beweegt de plaat langs de naald, je hoort de beat op de eerste tel bijv, en je laat em los op et juiste moment maar bij cdspelers zit je met de start en de cue-knop.
Ik begrijp dat je een cue-point moet zetten maar verder vind ik het nog wat vaag (ik werk met cdj-200). als je de cue knop los laat stopt de muziek ook, ik ben er nog niet helemaal uit kan iemand mij wat duidelijker de functie van de knoppen uitleggen in relatie tot het beatmixen.

bvd
Mod edit by Lead on 09-06-2006 16:36 (1%)

What do you think about Cue-en met een CDJ ??

Vote :   

BillyArd    posted on 09-06-2006 15:28
met cue spring je terug naar je cue point dat je eerder hebt gezet(bijvoorbeeld de eerste beat van je track)
daarna is het even meetellen , later doe je dat op gevoel en druk je bij tel 1 op play.
wanneer je nu weer cue zou indrukken ga je wederom terug naar je beginpunt !
met cueknop kan je ook stotter effecten laten horen door hem herhaald in te drukken !
Happy, laughing
Maartenb    posted on 09-06-2006 15:30
ok, maar hoe zet je in het begin een cue point dan? want je kunt door op start te drukken een plek bepalen toch? dan hoor je dat stotterende geluid en dan beweeg je em naar de juiste plek, en hoe zet je dan een cue point vast?
BillyArd    posted on 09-06-2006 15:32
door op cue te drukken als je het punt gevonden hebt !
Happy, laughing
Maartenb    posted on 09-06-2006 15:39
ja ok, met het cue knop kom je steeds terug bij het punt wat je met start het vastgezet, (correct me if i'm wrong). denk dat ik het nu wel snap ja, tis even wennen he, heb net 1 dag mijn cdspeler binnen, en als je dan vinyl zonder poespas gewend bent:P.. 

Lead    posted on 09-06-2006 15:39
Cue Maken
Druk op play/pauze als je je cue vorbij hoort komen. De CDJ zal nu in stutter play telkens een stukje herhalen. Draai aan je jog tot je het geluidje met een een tik/click hoort beginnen. Druk dan op CUE om je punt te onthouden.

Als de CDJ in pauze staat en je drukt op Cue, wordt een nieuw cue punt gemaakt. Als je op Cue druk als de speler iets anders aan het doen is (spelen) zal de CDJ het Cue punt op gaan halen en beginnen te spelen vanaf dit punt.

Cue Afspelen
Als de CDJ speelt en je drukt op Cue, zal de CDJ terug gaan naar het cue punt en verdere actie afwachten. Als je op Cue drukt zal de CD afgespeeld worden vanaf het cue punt, net zo lang als je de knop vast houd. Erg makkelijk voor een grove instellen of meetappen in de maat met een sampletje.

Praktijk
Ik maak zelf altijd als eerste een cue punt. Vervolgens stutter is ongeveer 4 of 8 bassen en doe de grove instellen. Je kunt pitch instellen en pitch bend geven terwijl je Cue ingedrukt houd. Meestal kun je dan in 3-4 keer instellen alvast een grove instelling maken die redelijk klopt. Dan tik ik op het goede moment op Play en ga dan pitch benden en fine-pitchen.

Door de Cue als stutter te gebruiken kan ik meer platen in een uur draaien.... en vaak de plaat al gelijk hebben voor de break. Ik hou niet van breaks dus die kan ik vaak wegwerken door in de break al 2 platen te laten horen.

Of dit voor jouw ook werkt weet ik niet, het is toch iets persoonlijks waar je zelf voor jezelf de snelste/beste/makkelijkste moet zoeken.
Let the BASS be louder
Twizz    posted on 09-06-2006 15:48
Poster: BillyArd
door op cue te drukken als je het punt gevonden hebt !
Happy, laughing
  dan moet je wel eerst ff op start/pause drukken! dat je dat goe dweet!.
Bij mijn cd-speler(numark cdn-35) werkt het anders. Daar zet je een cue punt door op play/pause te drukken en dan weer op play/pause. als je (als ie op pause is gezet) op cue drukt, dan gaatie terug naar ut cue-punt. Voor het geval je het wil weten; op deze cd-speler zit ook een stutter(aka bop of instant play), dit is een knop die ervoor zorgt dat als je erop drukt datie niet naar het cue-punt gaat en stopt, maar datie naar het cue-punt gaat en naadloos afspeelt. ik d8 daat er op de cdj200 ook "instant play" zat? of niet.
Maartenb    posted on 09-06-2006 16:13
Bedankt, heb nu het systeem door. toch vrij eenvoudig en helder, iig bij deze cdj-200 dan, het lijkt me dat het beatmixen allemaal wat sneller en gemakkelijker gaat met cd's, echt een fijne cd-speler.
Twizz    posted on 09-06-2006 16:19
Poster: Maartenb
Bedankt, heb nu het systeem door. toch vrij eenvoudig en helder, iig bij deze cdj-200 dan, het lijkt me dat het beatmixen allemaal wat sneller en gemakkelijker gaat met cd's, echt een fijne cd-speler.

dat moet je niet zomaar segge:D want daar zijn ZO'N GROTE meningsverschille over dat er bijna een djoorlog over uitbarst, ik bijvoorbeeld vind draaitafels stukken handiger.
Maartenb    posted on 09-06-2006 16:24
ja ok, voor mij persoonlijkWinking my eye is het draaien met cd-spelers denk net even wat makkelijker, sowieso uitgebreider als je geen extra dingen op je mixer hebt zitten..
DjStijn    posted on 09-06-2006 16:59
volgens mij is bij de pioneer als je op cue drukt en die dan inhoud en dan tegelijk de play indrukt dat hij dan door gaat. Weet niet zeker maar dacht van wel
Maartenb    posted on 09-06-2006 17:06
ja dat klopt, iig bij de cdj-200, als je cue indrukt, en ingedrukt houdt en daarbij op de play/pause knop drukt speelt hij door.
Twizz    posted on 09-06-2006 17:07
dat is met de mk3 ook zo(cdj1000)
BURN    posted on 09-06-2006 20:04
Poster: Lead
Praktijk
Ik maak zelf altijd als eerste een cue punt. Vervolgens stutter is ongeveer 4 of 8 bassen en doe de grove instellen. Je kunt pitch instellen en pitch bend geven terwijl je Cue ingedrukt houd. Meestal kun je dan in 3-4 keer instellen alvast een grove instelling maken die redelijk klopt. Dan tik ik op het goede moment op Play en ga dan pitch benden en fine-pitchen.

Door de Cue als stutter te gebruiken kan ik meer platen in een uur draaien.... en vaak de plaat al gelijk hebben voor de break. Ik hou niet van breaks dus die kan ik vaak wegwerken door in de break al 2 platen te laten horen.

Of dit voor jouw ook werkt weet ik niet, het is toch iets persoonlijks waar je zelf voor jezelf de snelste/beste/makkelijkste moet zoeken.

Ik begrijp het niet helemaal wat er allemaal geschreven is. Als je de CDJ op Vinylmode hebt staan heb je geen stutter als je Play/Pause indrukt als je je cue point voorbij hoort komen. Wat wordt er bedoeld met Pitch Bend geven? Is dit grofweg pitchen?
Jorrit    posted on 09-06-2006 20:06
Pitchbend is bijsturen van de pitch via het jogwheel. Stutteren gaat in vinylmode (en ook in cdj mode) door de Cue knop ingedrukt te houden.
Lead    posted on 09-06-2006 21:54
Poster: BURN
...
Als je de CDJ op Vinylmode hebt staan heb je geen stutter als je Play/Pause indrukt als je je cue point voorbij hoort komen...

De topicstarter had het over een CDJ-200 en geen CDJ-800 of cdj-1000. Pioneers met vinyl switch hebben geen gestotter als je vinyl aan hebt staan.

Pitch-bend = rotatie aan het jogwheel. De pitch zal kortstondig iets verhogen of verlagen.
Let the BASS be louder
Day-One    posted on 16-06-2006 22:10
wat ik zelf doe is het volgende...
Cue punt prikken....tempo regelen en dan op de cue knop de maat aan tikken en als dat klopt is het loslaten geblazen......(play knop dan he!?  wijsvinger op de Cue de maat aantikken en duim op de start Thumbs Up )
User edit by Day-One on 16-06-2006 @ 22:13:33 (40%)
Winston    posted on 18-06-2006 02:48
Zo zie je dat een ieder zijn eigen manier heeft. Ik pitch bijna uitsluitend met de fader. Druk meestal alleen play om te starten. Cue alleen maar om snel terug te gaan. Grof instellen doe ik op gevoel, zonder dat de "beats op elkaar" zijn en zonder te pitch benden.
Tic Toc
PhydomiR    posted on 18-06-2006 23:14
Heb ook sinds kort een cjd-800 en dit is ook voor het eerst dat ik met cd's werk. Ik werk als volgende.

Ik zoek het begin op, hiervan maak ik een cue point. Op de 1e maat druk ik op play en ga dan de pitch bijstellen zodat het gelijk loopt. Dan weer op cue zodat ie weer naar het begin gaat en dan mixen maar Happy, laughing
robbert    posted on 19-06-2006 01:42
Ik prik eerst het cue-punt, start dit dan op de eerste beat en begin met fijn afstellen door middel van pitchbenden. Het klinkt makkelijk, maar je moet echt enorm veel oefenen..

RoyBeware    posted on 19-06-2006 09:18
Ik maak eerst de gewenste cue-point. Dan gooi ik hem in stuur ik bij.

door middel van pitchen en aan het jogweel bij te sturen. Luisteren of hij nog scheef gaat lopen. zo niet, dan mix ik hem later gewoon in. :P

DonBasco    posted on 19-06-2006 10:56
Misschien lees ik er overheen, maar een veel makkelijkere manier om een cue-point te zetten op de CDJ-200 is om de LOOP-IN/REALTIME CUE (linksboven de jogwheel) te gebruiken. Op deze manier kan je als een nr draait je cue zetten. 
Nog even de uitgebreide uitleg:
Je wilt bijvoorbeeld op de 17e beat je startpunt hebben. Je start het nr en bij het bereiken van de 17e beat druk je op Loop-in. Het nr speelt door en daarom druk je op Cue. Hij gaat nu naar het nieuw ingestelde cue-point. Door weer op play te drukken kan je checken of je cue op de goede plek staat (na enige oefening 9 van de 10 keer wel). Mocht ie niet helemaal goed staan, druk je op de search-knopjes (of draait aan het jogwheel) om hem fijn te stellen. Als je de goede plek hebt gevonden kan je door weer op cue te drukken de aangepaste cue instellen.

Simpel toch?
Jorrit    posted on 19-06-2006 11:21
Je leest er niet over heen nee, ik heb namelijk mijn manier nog niet gepost Winking my eye
Wel met een CDJ-800, dus net iets anders:
Vinyl mode -> punt zoeken door te cue'en zoals bij vinyl -> loop in drukken -> play -> punt niet goed -> weer 'scratchend' zoeken -> weer loop in
DonBasco    posted on 19-06-2006 11:29
Ja Jorrit,

Heldere uitleg!!
Als het de rookies nou nog niet lukt......
Day-One    posted on 19-06-2006 22:54
Poster: DonBasco
Ja Jorrit,

Heldere uitleg!!
Als het de rookies nou nog niet lukt......

heb geduld... Thumbs Up of beter gezegt..geduld is een schone zaak LOL

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

337 Users online: 280 Guests (57 Unknown)
Pages generated today : 11.485
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.760.957