Lukt niet om je stuk te downloaden, maar wat dancedimension uitlegt, vindt ik juist.
Over het algemeen is er absoluut geen verschil tussen 19'' DJ mixers en de andere DJ mixers, behalve de afmeting in de breedte.
In de gear industry maken ze onderscheid naar de doelgroep waarvoor ze de mixer maken.
Er zijn voor zover ik weet 4 hoofdcategorien geluidsmixers: DJ mixers, Studio/recording mixers, PA mixers en pre-amp mixers. Dan zijn er ook nog video mixers.
DJ mixers worden weer onderverdeeld in:
dance mixers, geen bijzondere crossfader (omdat je bij dance music niet als een wildeman met de x-fader tekeer gaat), lange line faders (voor soepele lange overgangen), soms effecten (op de duurdere zeker, tenminste een send optie)
club mixers, altijd meer dan 3 kanalen (meerdere cd players, turntables tegelijk), nadruk op geluidskwaliteit, vaak effecten (moet alle DJ stijlen kunnen handlen) en extra's als MIDI, send/return. Duurdere kunnen ook PA voor een klein bandje doen, maar recording opties zijn beperkt
battle mixers, nooit meer dan 3 kanalen, speciale cross fader, soms effecten
scratch mixers, speciale vorm van de battle mixer, nooit meer dan 2 kanalen (meer zijn echt niet nodig), speciale cross fader met cross fader instel mogelijkheden, soms ook smal (3''?), nooit effecten (allerlei soorten scratch zijn de effecten)
19'' mixers zijn meestal (goedkopere) club mixers, die zo worden gebouwd om te passen in de standaard 19'' rack. Qua features loopt het echter ook behoorlijk uiteen.
Er zijn ook wat mengvormen. In de super grote clubs van de wereld heb je soms zelfs enorme studio grade mengpanelen.
Versterkers of zo je wilt amplifiers vindt ik wel boeiend, zeker als je club set ups bekijkt waarbij 10 tallen tegelijk aan elkaar worden gekoppeld, alleen maar om de beste sound te krijgen. Jammer genoeg heb ik nog nooit zo'n set up gehoord.