Pitchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Abc123    posted on 29-05-2006 23:29
Heb my een paar dagen bezig gehouden met het beatmixen en heb nu het tellen enzo onder de knie. (denk ik toch :p )

Maar als je nu een nummer hebt van bv. 125 BPM en dat wilt mixen met een nummer van 135 BPM.
Hoeveel moet je dan bijpitchen? Of heeft dat niets te maken dat het 2de nummer -10% moet doen? :s

ps: wat zouden jullie doen? 2 nieuwe cdj800's mk2 kopen of eerst even wachten tot je wat 'feestjes' gedraaid hebt en wat beter weet of je het echt kunt?

grtz

What do you think about Pitchen ??

Vote :   

Dj_Fantasy    posted on 29-05-2006 23:32
ik zou eerst even een paar feestje draaien zodat je het wat onder de knie krijgt.. waarom al beter materiaal kopen als je het nog aan het leren bent??hou het nu maar nog ff bij je draaitafels en jb-systemWinking my eye als je een paar feestjes hebt gedaan heb je ook al meer geld en kun je misschien duurder en beter materiaal kopen!!
dj2dj.nl
Illusion    posted on 29-05-2006 23:37
Poster: Abc123

Maar als je nu een nummer hebt van bv. 125 BPM en dat wilt mixen met een nummer van 135 BPM.
Hoeveel moet je dan bijpitchen? Of heeft dat niets te maken dat het 2de nummer -10% moet doen? :s

grtz

Ik denk zo... niet kijken maar luisteren... je moet gewoon luisteren of de beat gelijk loopt. Ik kijk nooit naar hoeveel bmp. K'heb niet eens een bmp counter. Listening is the way to be a Dj.

En wat de cdj 800 betreft. Wacht maar ff... je bent nog niet echt ervaren (niet lullig bedoeld hoor, maar probeer het duidelijk uit te leggen) en je ziet steeds vaker dat mensen gewoon wat kopen, omdat het populair is bij andere mensen.

Je kan wel 800tjes kopen... maar kun jij mij vertellen wat de functies ervan zijn? Hoe het werkt? Waar je de 800 allemaal voor kunt gebruiken? Hoe je moet scratchen?

Misschien kun je eerst gewoon 2 pioneer cdj 100tjes nemen. Zijn goed om mee te beginnen op cd, en je kunt ze 2e hands voor ongeveer mooi 200/250 per stuk krijgen.

succes!
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 29-05-2006 @ 23:39:04 (2%)
djjw    posted on 29-05-2006 23:46
over het pitchen:
begin er niet aan om te denken hoeveel procenten je bij moet pitchen,
probeer het op je gehoor tedoen, al moet je 1000x het zelfde stukje
oefenen, maakt niks uit, maar het bereken hoeveel je bij moet pitchen
is geen beginnen aan..

over de gear:
ik zie erg veel mensen hier( en ook op andere fora's) alleen cdj 800 mk2 of
zelfs cdj 1000 mk3 aanraden.( mensen waar ik van twijfel of ze ook ooit maar
zo'n apperaat hebben aangeraakt)
maar voor een beginnende dj zoals je bent, zijn er genoeg andere opties die
een stuk goedkoper zijn, maar zeker goed genoeg om te beginnen.

ik ga niet een stukje schrijven welk merk je moet kopen..
omdat je maar even met de zoekfunctie wat topic's moet zoeken over
startende dj's, en de dj gear voor startende dj's.

zelf zou ik pas voor de dure top merken gaan, als je ook zeker weet dat
draaien is wat ik wil, en dat weet je niet voor je ook echt de moeite
hebt genomen om je zelf helemaal suf teoefenen.
User edit by djjw on 29-05-2006 @ 23:48:41 (1%)
Abc123    posted on 29-05-2006 23:51
Ok over een andere cd-speler weet ik genoeg :p

Zal nog maar is een paar dagen oefenen op het gehoor
Khoop dak et wa rap onder de knie kryg want ben nie echt zo nen doorzetter :d
emre90    posted on 30-05-2006 14:17
Ik heb eigenlijk ook nog een vraagje over dit. Ik wil vaak van bijvoorbeeld een house nummer naar een hiphop nummer veranderen dat veel langzamer is. Dus laten we zeggen dat de house 130bpm is en de hiphop 90bpm. Hoe moet je dan de overgang maken want als je zei gelijk laat lopen met pitchen verandert het hele muziek en dat wil ik juist niet. Kunnen julie me hierbij helpen? Hoe moet ik dan die overgang maken? Of moet ik juist steeds elke keer een langzamer lied spelen zodat het dan aan het eind met een lied kom met een bpm van 90.
DonBasco    posted on 30-05-2006 14:34
Poster: emre90
Dus laten we zeggen dat de house 130bpm is en de hiphop 90bpm...

User edit by DonBasco on 30-05-2006 @ 14:36:09 (3%)
Jorrit    posted on 30-05-2006 15:09
Opzich is het best leuk om dat mooi te doen, moet je op oefenen en je eigen creativiteit de loop laten gaan...

Ideetje:
House plaat loopt, je maakt een 4 beats loop van de hiphop plaat met een opvallende/bekende vocal, gooit die met MT aan omhoog tot 130 bpm, maakt de overgang, haalt de house plaat eruit met een echo, stutter de loop van de hiphop plaat die nog op 130 bpm loopt naar een halve of een kwart beat, breng de pitch terug naar de normale snelheid, en laat de loop los.

Maar waarom zou je dit willen, alle energie is weg uit je mix... lijkt mij.
DonBasco    posted on 30-05-2006 15:43
Dan nu toch maar mijn reply:
Ik zou een hiphop plaat gewoon er in 1 keer ingooien. Het gaat dan om timing en het kiezen van de juiste toonsoort, maar urban-dj's en apres-ski djs doen niet anders.

Gery    posted on 30-05-2006 19:50
wel om te wisselen van genre, is er idd een deel timing aan.

op sommige plekken in je spelende plaat lenen er zich toe om "plots" om te slaan naar bvb een crooklyn clan - wanna jump, of kanye west - gold diggers ofzo, of andere laag ge-bmp'de muziek liefst met een vocaal intro!

dit heeft als vorodeel dat je niet op de beats moet letten, en dit door het publiek meestal als 'waw' ervaren wordt...

(een andere techniek is dubbel laten lopen, wel al iets moeilijker, maar als je dan toch mooie overgang wilt maken, zonder special effects enzo... Happy, laughing )

DJ - Producer
Winston    posted on 31-05-2006 00:28
Ik zou niks mixen. Mix tussen 2 stijlen vindt ik zelden mooi. Gewoon een straight cut z.a. Don Basco.
En een bepaalde plaat draaien alleen om een overgang van stijl te doen? Teveel beperking.
Tic Toc
_Ivan_    posted on 31-05-2006 08:39
Poster: Abc123
Ok over een andere cd-speler weet ik genoeg :p

Zal nog maar is een paar dagen oefenen op het gehoor
Khoop dak et wa rap onder de knie kryg want ben nie echt zo nen doorzetter :d

dan kun je stoppen met dj'en Winking my eye DJ'en is doorzetten en blijven oefenenHappy, laughing
Over je gear is nu al genoeg gezegt... use the search button....

Succes
Feel&.Celebrate.Life!
Day-One    posted on 31-05-2006 15:20
je moet de bpm ff moet vergeten en de maten tellen anders gaat het nooit lukken.
Op de cdj-800 heb je de bpm en % VB 130 + 2% maar 90 + xx% ga je het zelf niet redden...kom je weer op het oude manier....tellen Thumbs Up

btw...tussen twee stylen mixen kan Thumbs Up daarvoor gebruik je wat extremer je hi/mid/lo pot's of kill switch (als je die hebt)
User edit by Day-One on 31-05-2006 @ 15:23:03 (58%)
emre90    posted on 31-05-2006 19:02
Ok tot nu toe lijkt mij de beste methode de vocal dus dat probeer ik zometeen wel effe en bedankt voor alle reacties
Twizz    posted on 01-06-2006 17:17
ik laat degene die het langste aant spele is gewoon op dezelfde snelheid, daar verander ik niets aan. Ik ga vooral op het gevoel af. Ik merk het zelf niet maar ik heb toch veel ervaring opgedaan, bijvoorbeeld nu heb ik toch wel binnen circa 30-40 seconden(denk ik??)het goeie tempo, terwijl dat vroeger wel 2-3 minuten kon duren. Dus veel oefenen, zo heb ik het gedaan.
Day-One    posted on 02-06-2006 08:52
@ T4Twister is meer een style van mixen hoor Thumbs Up
User edit by Day-One on 02-06-2006 @ 08:52:30 (4%)

This is an old Topic

No new postings for 7.041 days.
 Post CommentThat would be 234.7 months
or a whopping 19.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

315 Users online: 249 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 7.204
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.756.676