Ik ben geen expert in indelingen. Normaal als ik draai, rommel ik in de cd bakken en neem zo de titels door en laat me inspireren.
Maar jouw situatie: Je hebt een harde schijf in je PC vol met mp3's die je wilt branden op cd als cd audio (dus geen mp3 als ik je goed begrijp).
Het proces dat ik zou volgen is:
- Maak mapjes voor de verschillende hoofdgenres. Ik weet niet precies wat je draait. bv. "progressive nieuw map." Kunnen een paar genre mappen zijn tot erg veel.
- Sorteer de MP3 bestanden op datum.
- Verplaats ze naar de juiste genre mapjes.
- Maak weer dezelfde mapjes, maar nu zijn ze bestemd voor bestanden die al gebrand zijn. bv. "progressive gebrand map"
- Maak een mapje "wachtlijst branden" om de mp3 bestanden die je bezig bent te branden in te zetten.
- Verplaats 20 tracks naar "wachtlijst branden"
- Brand die handel op cd
- Type de tracklist
- Verplaatst wat je al heb gebrand naar de juiste al-gebrand-genre-map bv "progressive gebrand map"
- Wat niet kon worden gebrand aanvullen voor nieuwe 'burn session' of terug naar nieuw
Op deze manier behoud je dus het overzicht van wat al gedaan is en wat nog niet. En alles is gesorteerd in de tijd. Want de sound van een bepaalde genre veranderd altijd in de tijd. Sommige genres houden zelfs op te betaan of krijgen een andere naam. Nieuwe tracks zet je in de juiste genre map nieuw.
Bij favoriete tracks komt het probleem van 2 tracks opdezelfde cd voor. Deze kun je bij een volgende burnsessie dus nog een copie van branden.
Nog wat tips voor de indeling:
Luister vooraf naar de tracks en probeer qua track volgorde een leuk muziek programma te maken.
Een echte indeling maken die je helpt bij het draaien is moeilijk. Daarom laat ik mij inspireren door telkens langs alle tracks te gaan. Ik ben bedroom DJ en kan dus ook oud draaien als ik zin in heb.
Als je uitsluitend vanaf je harde schijf zou draaien bestaan er wel programma's die helpen.
Of je zou met de computer aan moeten werken, alleen maar om tracks te helpen zoeken.
Je kunt wel aantekeningen maken in je lijst, cover over kenmerken zoals sfeer, melodie, toon, etc.
Je kunt ook een sfeer cd maken binnen de genre als je het naar de "te branden map" selecteerd en verplaatst, bv progressive zweverig cd of progressive met zware bass cd"
Als je naar een bepaald sfeertje wil, weet je dan meteen dat je met zo een cd goed zit.
Achter de laatste track zet ik nog een kleine sound als laatste cd track. Dat helpt als je achterwaarts wil zoeken in de laatste titel track, naar een sample of zo.