Wat doet de organisatie N.V.P.I. ?
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Reemz    posted on 24-05-2006 16:41
Ik heb contact gehad met de BUMA/STEMRA en de N.V.P.I. over de regelgeving omtrent het ten gehore brengen van legaal gedownloade muziek.

Voor de reactie van BUMA/STEMRA zie het topic: Muziek downloaden mag wel mag niet?

Om de muziek ten gehore te brengen aan het publiek heb je de toestemming ook nodig van de N.V.P.I. (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers)

Ook met deze organisatie heb ik contact gehad en vertelde mij dat indien er op de desbetreffende site met legale downloads staat dat men de nummers enkel mag gebruiken voor privégebruik men toestemming moet vragen aan de desbetreffende platenmaatschappijen of ik deze nummers mag gebruiken.

Ik vind dit wel een raar verhaal aangezien de N.V.P.I. een overkoepelend orgaan is van alle platenmaatschappijen in Nederland.

Heeft iemand dit eerder gehad, dat men door werd verwezen naar de desbetreffende platenmaatschappij? En hoe gaan platenmaatschappijen hiermee om?

(Hoop dat de bezoekers van dit forum die werkzaam zijn bij een platenmaatschappij of een eigen platenlabel hebben ook antwoord willen geven)

User edit by Reemz on 24-05-2006 @ 16:43:41 (14%)

What do you think about Wat doet de organisatie N.V.P.I. ? ??

Vote :   
ScottB    posted on 24-05-2006 16:45
lijkt me idd ook raar, omdat zoals je al zegt een overkoepelende organistatie zijn. hoe zit het dan eigenlijk met buitenlands labels die je hier wil draaien en die je gedownload hebt?
Stephanie    posted on 24-05-2006 17:46
De NVPI is een vereniging. Voor een dergelijke regel als bij de BUMA/Stemra moeten dus alle leden (of een bepaald percentage) toestemming geven. En die toestemming is er dus nog niet. De enige mogelijkheid die overblijft is dus het individueel benaderen van de platenmaatschappijen (de leden van de NVPI dus). Naar ik heb begrepen doet de NVPI er wel veel aan om de leden tot een akkoord te krijgen, want met wel een regeling bij de BUMA/Stemra en niet bij de NVPI krijg je een onhoudbare situatie. Gezien de hele regelgeving van zowel de BUMA/Stemra als de NVPI op jurrispudentie is gebaseerd is het misschien ook wel afwachten tot de eerste dj met BUMA/Stemra "vergunning" die door de NVPI voor de rechter wordt gesleept. Lijkt me namelijk niet dat de NVPI erg sterk staat. Naar mijn idee de beste oplossing tot nu toe als je mp3 of gebrande cd's (met tracks waar je voor betaald hebt of de orginelen van hebt) is netjes een BUMA/Stemra "vergunning" aanvragen, je administratie op orde hebben en vooral je goede wil tonen. Het blijven tenslotte monsterlijk grote organisaties waar je mee te maken hebt.
Stephanie    posted on 24-05-2006 17:47
Poster: ScottB
lijkt me idd ook raar, omdat zoals je al zegt een overkoepelende organistatie zijn. hoe zit het dan eigenlijk met buitenlands labels die je hier wil draaien en die je gedownload hebt?
  NVPI vertegenwoordigd ook de leden van soortgelijke organisaties in het buitenland. Dus bijna elke platenmaatschappij in de wereld.
Reemz    posted on 24-05-2006 19:59
Ja inderdaad Stephanie, ik heb dan ook vandaag een vergunning aangevraagd bij BUMA/STEMRA. Die hebben tenminste een duidelijke regelgeving.

Vraag me ook inderdaad af op wat voor gronden de NVPI iemand juridisch wilt vervolgen als men geen duidelijke regelgeving handhaafd

This is an old Topic

No new postings for 7.043 days.
 Post CommentThat would be 234.8 months
or a whopping 19.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

164 Users online: 94 Guests (70 Unknown)
Pages generated today : 35.764
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.154.730