Hoe deel jij je CD map in??? (8/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Reemz    posted on 24-05-2006 10:26
Voor de mensen die met CD's draaien heb ik de volgende vraag.

Hoe deel jij je CD map in?

Ik heb zelf een CD map waarin 240 CD's kunnen. Ik draai zelf 3 genre's namelijk House, Club en Techtrance.

Aangezien ik mijn nummers legaal download sorteer ik ze op soort genre. Voor elke CD maak en print ik zelf de voorkant uit met de artiestennaam, titel en de versie.

Per CD brand ik 7 nummers... Misschien een raar getal maar het is mijn geluksnummer. Je weet maar nooit

Aan de zijkant van de cover vermeldt ik de genre en het vervolgnummer van de CD bijvoorbeeld Techtrance 07.
Mod edit by Nvie on 24-05-2006 15:49 (1%)

What do you think about Hoe deel jij je CD map in??? ??

Vote :   

Lucalicious    posted on 20-01-2010 20:27
ja? natuurlijk!
zijn er hier trouwens mensen die ook de toonhoogte van?de track erbij zetten? (kijk vooral naar de trance en deep house dj's)
Esmee    posted on 20-01-2010 21:19
ik brand het maximale aantal nummers wat er op een cd past vaak. Dus rond de 12 nummers. Ik zet t zo neer:
1. artiest - naam????? lengte

dus geen dingen als key, bpm en dat soort dingen.
dan hebben al mn hoesjes van mn cd's een andere kleur. de artiest is namelijk in een bepaalde kleur geschreven en dik gedrukt. Derest is zwart. Boven aan heb ik een titel als:
dirty house (en dan t nummer van de cd)
progressive house
latin house
hardstyle
dance
urban
varia

ieder genre heeft zn eigen kleur zodat ik ze direkt kan herkennen. Verder is t allemaal heel makkelijk. Ik brand mn cdtjes met nero, je maakt 1x op een saaie zondag middag alles, nu is het alleen maar zorgen dat je tags goed staan.
djmathijs    posted on 20-01-2010 21:40
Thnx hier heb ik wat aan!
Is de key alleen handig wanneer je gebruik maakt van Ableton, Traktor, etc of ook wanneer je gewoon met cd's werkt?

Het lijkt me dan in ieder geval moeilijk om snel even een andere cd op te zoeken waar een nummer met dezelfde key op staat.
En bestaat hier ook freeware software voor om de key te laten zien?
User edit by djmathijs on 20-01-2010 @ 21:42:15 (29%)
Esmee    posted on 20-01-2010 21:49
freeware ben ik nog niet tegen gekomen. Al kan mijn virtual dj het tegenwoordig wel Winking my eye (ik heb gewoon de trial versieWinking my eye? Dus in die zin in het gratis. In Key mixen zal vast heel leuk zijn en t zal beter bij elkaar klinken... maar t lijkt me ook wel weer lastig. Je kunt het gebruiken zover ik weet bij alle vormen van draaien. Dus ook cd en vinyl.
spilo    posted on 21-01-2010 08:40
Ja ik heb keys bij al mijn tracks staan, ik gebruik rapid evolution, dit is volledig gratis. Daarna krijg ik keycodes als 1a, 1l, 2a, 2l, ...

Dus als ik draai doe ik gewoon huidige track +/- 1, a & l maakt niet zoveel uit. Soms +/-2 voor een snellere boost, kan ook gebeuren dat ik er volledig geen rekening mee houd (aangezien ik weet dat 2 tracks goed samen gaan ook al zegt de keycodes van niet).

Het is wel leuk omdat het goed klinkt, het beperkt me soms wel in mijn platenkeuze maar aan de andere kant bouw ik onbewust altijd een opbouw. Ik wil een bepaalde track graag spelen maar ik moet me erzelf altijd naartoe werken. Kwa moeillijkheid is er niet veel aan, ik kijk gewoon eerst naar de key, daarna naar de track en als de titel me aanstaat steek ik hem erin.
djmathijs    posted on 21-01-2010 22:33
Een apple geeft dus ook z'n beperkingen, is niet voor mac te downloaden :S
RemcoV    posted on 21-01-2010 23:40
Wat grappig dat sommige mensen zo moeilijk doen Smile

Ik doe het heel simpel, ik ben allround DJ dus ik heb mijn cd map opgedeelt in genres:

House | Urban | Top40 | Dance | Apres-ski | 80's & 90's

House cd's nummer ik gewoon van 1 t/m inmiddels 78 (met 5-10 tracks per cd).

En wat betreft tracklists, ik doe gewoon 1. Afrojack - Bald 'n Hairy (Ext. mix) en zo verder...
Bpm, tracklengte etc is allemaal nergens voor nodig, dat zie je vanzelf als je hem in je speler steektCool

En eigenlijk ken ik al mijn tracks wel uit mn hoofd inmiddels (312 cd's inmiddels in mn map).
Starmack    posted on 22-01-2010 12:25
Het is vaak zo dat je een systeem bedenkt en achteraf blijkt het niet lekker te werken. Dit heb ik zelf ook een aantal keer gehad maar ik heb nu een systeem bedacht wat voor mij het beste werkt.

Ten eerste schaf ik al mijn muziek digitaal aan?via?BeatPort. Vervolgens gebruik ik een aantal programma's (betaalde software)?om de bestanden te wijzigen:

Tag & Rename; uber Tag programma. Ik zorg ervoor dat minimaal artiest, titel, jaar, genre, uitgever en dat er een afbeelding in zit (veel bestanden van beatport doen dit al standaard gelukkig).

Platinum notes; dit programma spoort fouten op in de file en corrigeert dit. Denk aan clipping etc. Ook wordt het volume op ??n niveau ingesteld (scheelt de gain knop gebruiken)

MixedInKey; dit programma scant de file en voegt vervolgens het aantal BPM en de Key (camelot systeem)?aan?de bestand tag toe

Dat is stap 1 in het hele proces. Ik heb dan een compleet?werkbaar bestand dat ik vervolgens op CD ga zetten.??

Ik brand ??n CD per release inclusief CD-text. Dit kan verschillen met 1 nummer tot 5 nummers per CD (remixes). Ik doe dit omdat ik dan sneller door mijn map kan bladeren en een nummer kan vinden met gelijk alle remixes. Een nadeel is dat je selectiever om moet gaan met je ruimte en je dus meer CD's krijgt. Nummers die wat ouder zijn en je niet meer zoveel draait berg ik op in een archief kist. Die kan ik later altijd nog een keer gebruiken Happy, laughing Een bijkomend voordeel waar veel mensen niet over nadenken is dat je een CD vaak vast pakt aan de buiten(onder)kant. Als je niet veel informatie op de CD zet wordt hier dus ook geen informatie geschreven waardoor je CD langer goed blijft en je zonder probleem je CD kan vastpakken. ?

Ik heb labels ontworpen?die ik uitprint en op de CD plak. Wat staat hierop? Artiest, Titel, Jaar, Genre (elk genre een eigen kleur), Uitgever en een overzicht van de nummers met BPM en Key informatie. Gelukkig?hoef ik weinig te typen aangezien het label zo is gemaakt dat hij automatisch informatie?(wordt uit de?TAG gehaald)?al neerzet!?Natuurlijk wil je een voorbeeldje zien:

Dan stop ik de CD in mijn map. Ik heb twee mappen waar ik mijn genres in verdeel. Een gedeelte van de map blader ik van voor naar achter en voor een ander genre blader ik van achter naar voor. Ergens ontmoet het elkaar in het midden. Zit je ook nooit met het probleem dat je een genre niet kan vinden. Ik doe altijd de nieuwste tracks achteraan. Dat vind ik het makkelijkste onthouden en kun je ook nog is door de weken terug bladeren.

Als ik nu op key wil mixen kan ik snel door mijn map bladeren en kan ik in een oogopslag zien bij alle tracks wat het key is en de BPM. Door dit syteem kan ik snel een nummer vinden en hoef ik niet lang te zoeken zodat mijn aandacht voor het publiek niet wegvalt. Je map ziet er op deze manier ook professioneel uit.

Dit was even een korte kijk in mijn keuken. Ik hoop dat ik mensen hier ook op een goed idee kan brengen Winking my eye
Bringing the best in Trance & Progressive
spilo    posted on 22-01-2010 16:19
lijkt wel leuk en wel maar dat 1 liedje per cd vind ik echttttt? teveel werk :D ziet er wel sexy uit daar niet van
Esmee    posted on 22-01-2010 16:41
Ik ben er eens meebegonnen op die manier van starmack ... alleen zette ik toen wel 5 nummers op 1 cd, met de tracklist op de cd. Voormij werkte dat toch niet zo lekker.
Pedroz    posted on 22-01-2010 18:21
@ Starmack: werkt mixed in key de toonhoogte zoeken bij elk genre van track?
User edit by Pedroz on 22-01-2010 @ 19:06:40 (14%)
JollyJunkie    posted on 22-01-2010 18:44
Ik brand alle nummers van een album op een cd, heb ik maar 1 nummer van een album, dan staat er ook maar 1 nummer op de cd.
Op de CD schrijf ik eerste de artiest en de naam van het album, daaronder de tracklist.
In het voorste vakje van mijn Slappa map steek ik dan het plaatje (cover) van het album, ziet er erg mooi uit, al zeg ik het zelf.
Starmack    posted on 23-01-2010 02:28
Poster: Dj_wouter
@ Starmack: werkt mixed in key de toonhoogte zoeken bij elk genre van track?

MixedInKey checkt gewoon per track in welke toon hoogte of hoogtes deze staan. Je ziet op het voorbeeldje van mijn CD dat die bij de 1e track twee compatible toonhoogtes vind waar je je mix op kunt aansluiten. Super strak tooltje Happy, laughing
dJORD    posted on 23-01-2010 07:50
ik plaats de tracklists die meestal bij de cd in een soort boekje zitten en anders die van de achterkant van het hoesje in mijn slappa map met de cd er achter!
Lucalicious    posted on 23-01-2010 08:10
@starmack: dat heb je zeker strak gedaan! zo wil ik het ook ongeveer gaadn doen als ik wat ouder ben en meer in clubs en caf?s mag draaien. ziet er zeer overzichtelijk uit!
Esmee    posted on 23-01-2010 21:16
lullig alleen als je vergeten bent wat de key is van je nummer wat aanstaat. Kun je toch beter gewoon volle cdtjes hebben met de tracklist op een appart papiertje denk ik.
Boyd    posted on 23-01-2010 23:11
De key kun je in de ID3 tag van je nummer zetten, bijvoorbeeld achter de naam.
Starmack    posted on 23-01-2010 23:26
Poster: Esmee
lullig alleen als je vergeten bent wat de key is van je nummer wat aanstaat. Kun je toch beter gewoon volle cdtjes hebben met de tracklist op een appart papiertje denk ik.

De KEY en BPM zet ik in de CD-TEKST achter de titel. Kwestie van op je cd speler kijken! Happy, laughing
Gilles123    posted on 20-02-2011 20:20
Wat is eigenlyk de KEY ConfusedConfused
vanderVen    posted on 20-02-2011 20:32
Met puntjes... ? 1 Puntje soft ?2 Puntjes medium ?3 Puntjes hard ? ? ? ? ?1 streepje ?is een hit ?2 streeptjes ?is een knaller
vanderVen    posted on 20-02-2011 20:33
en natuurlijk bpm en alfabetische volgorde Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 5.310 days.
 Post CommentThat would be 177 months
or a whopping 14.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

228 Users online: 104 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 19.290
Most visitors online this month : 378
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.138.256