Het is vaak zo dat je een systeem bedenkt en achteraf blijkt het niet lekker te werken. Dit heb ik zelf ook een aantal keer gehad maar ik heb nu een systeem bedacht wat voor mij het beste werkt.
Ten eerste schaf ik al mijn muziek digitaal aan?via?BeatPort. Vervolgens gebruik ik een aantal programma's (betaalde software)?om de bestanden te wijzigen:
Tag & Rename; uber Tag programma. Ik zorg ervoor dat minimaal artiest, titel, jaar, genre, uitgever en dat er een afbeelding in zit (veel bestanden van beatport doen dit al standaard gelukkig).
Platinum notes; dit programma spoort fouten op in de file en corrigeert dit. Denk aan clipping etc. Ook wordt het volume op ??n niveau ingesteld (scheelt de gain knop gebruiken)
MixedInKey; dit programma scant de file en voegt vervolgens het aantal BPM en de Key (camelot systeem)?aan?de bestand tag toe
Dat is stap 1 in het hele proces. Ik heb dan een compleet?werkbaar bestand dat ik vervolgens op CD ga zetten.??
Ik brand ??n CD per release inclusief CD-text. Dit kan verschillen met 1 nummer tot 5 nummers per CD (remixes). Ik doe dit omdat ik dan sneller door mijn map kan bladeren en een nummer kan vinden met gelijk alle remixes. Een nadeel is dat je selectiever om moet gaan met je ruimte en je dus meer CD's krijgt. Nummers die wat ouder zijn en je niet meer zoveel draait berg ik op in een archief kist. Die kan ik later altijd nog een keer gebruiken

Een bijkomend voordeel waar veel mensen niet over nadenken is dat je een CD vaak vast pakt aan de buiten(onder)kant. Als je niet veel informatie op de CD zet wordt hier dus ook geen informatie geschreven waardoor je CD langer goed blijft en je zonder probleem je CD kan vastpakken. ?
Ik heb labels ontworpen?die ik uitprint en op de CD plak. Wat staat hierop? Artiest, Titel, Jaar, Genre (elk genre een eigen kleur), Uitgever en een overzicht van de nummers met BPM en Key informatie. Gelukkig?hoef ik weinig te typen aangezien het label zo is gemaakt dat hij automatisch informatie?(wordt uit de?TAG gehaald)?al neerzet!?Natuurlijk wil je een voorbeeldje zien:

Dan stop ik de CD in mijn map. Ik heb twee mappen waar ik mijn genres in verdeel. Een gedeelte van de map blader ik van voor naar achter en voor een ander genre blader ik van achter naar voor. Ergens ontmoet het elkaar in het midden. Zit je ook nooit met het probleem dat je een genre niet kan vinden. Ik doe altijd de nieuwste tracks achteraan. Dat vind ik het makkelijkste onthouden en kun je ook nog is door de weken terug bladeren.
Als ik nu op key wil mixen kan ik snel door mijn map bladeren en kan ik in een oogopslag zien bij alle tracks wat het key is en de BPM. Door dit syteem kan ik snel een nummer vinden en hoef ik niet lang te zoeken zodat mijn aandacht voor het publiek niet wegvalt. Je map ziet er op deze manier ook professioneel uit.
Dit was even een korte kijk in mijn keuken. Ik hoop dat ik mensen hier ook op een goed idee kan brengen