welk soort laptop voor geluids bewerking (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Engage    posted on 06-05-2006 19:46
forummers,

ik wil binnenkort een laptop kopen om mijn mixes mee op te nemen en om met een software programma muziek te maken.

ik heb alleen geen id wat nu de beste keus zal zijn, qua processor e.d.

ik heb geen poll zodat mensen hun mening hierin kunnen onderbouwen!

m.v.g.

Engage!

What do you think about welk soort laptop voor geluids bewerking ??

Vote :   

Camino    posted on 06-05-2006 20:17
kan je een budget geven? laptops kunnen van 500-5000 euro kosten...
PatrickBeuken    posted on 06-05-2006 20:22
De keuze in laptops is werkelijk gigantisch. Voor 1500 euro heb je tegenwoordig al een erg goede laptop. Zo ontzettend zwaar is het niet voor een pc om een mix op te nemen, of om wat mixjes te maken. Ik heb een laptop met 512mb ram en een Intel Celeron 2,8 Ghz processor en die trekt het makkelijk. Misschien kun je wat meer uitleg geven over "met een software programma muziek te maken".
Laidback    posted on 06-05-2006 20:41
als je echt helemaal PRO wil gaan..

Apple.. Happy, laughing  een I-Book (als je geld teveel hebt Powerbook of Macbook)

maar je kan ook wel voor een Acer gaan.. die kosten niet zoveel..

en dat werkt echt wel hoor Winking my eye

Camino    posted on 06-05-2006 20:48
hmm... ik denk eigenlijk dat als het voor op te nemen is je best een redelijk goedkope laptop en dan een externe geluidskaart kopen.... want in laptops is die meestal niet echt super. Al zijn computers ook weer niet m'n sterkste kant...

Blast    posted on 06-05-2006 21:58
Voor een mix opnemen en muziek te maken met een software prog heb je geen super laptop nodig. Ligt er wel aan welk muziek programma je wilt gebruiken (ejay, magix music maker, fruity loops). Alleen een goeie geluidskaart is belangrijk. Ram hoeft niet zo hoog te zijn (256 mb) lijkt mij meer dan genoeg (512 is tegenwoordig standaart). CPU: 1 Ghz of hoger is denk ik ook wel voldoende. Grafische kaart: tja je bent met geluid bezig en niet met beeld dus grafische kaart boeit niet echt, harddisk: tja  je gaat geen games erop spelen en nummers zijn niet zo heel erg groot (op mp3 formaat dan), dus aan 40 gb heb je meer dan genoeg. (probeer maar eens 40gb aan nummers/tracks/mixes vol te krijgen), Merk is niet echt van belang.

Laidback zei Apple, maar Apple heeft volgens mij bijna geen muziek software, dus dat is lastig (k weet niet of dit waar is).

Dus een laptop vanaf 600E lijkt mij goed voor het DJ-en. Een geluidskaart zou ik ook idd extern kopen. En deze is wel belangrijk want je bent tenslotte met geluid bezig. Maar over geluidskaarten heb ik geen verstand.
Jorrit    posted on 06-05-2006 22:33
voor de Apple is ZAT muziek software te krijgen.
Blast    posted on 06-05-2006 22:37
Poster: Jorrit
voor de Apple is ZAT muziek software te krijgen.

oohhh oke Dat wist ik niet.

PatrickBeuken    posted on 07-05-2006 02:27
Poster: Blast
harddisk: tja je gaat geen games erop spelen en nummers zijn niet zo heel erg groot (op mp3 formaat dan), dus aan 40 gb heb je meer dan genoeg. (probeer maar eens 40gb aan nummers/tracks/mixes vol te krijgen), Merk is niet echt van belang.

Heb hier 71,6 Gb muziek Maar je zou uiteraard nog altijd een externe HD kunnen kopen...
User edit by PatrickBeuken on 07-05-2006 @ 02:27:31 (2%)
Blast    posted on 07-05-2006 10:55
Poster: PatrickBeuken

Heb hier 71,6 Gb muziek Maar je zou uiteraard nog altijd een externe HD kunnen kopen...

71,6 gb aan muziek.............. lkkr veel gedownload neem ik aan...

dat lukt mij nooit. Maare wat heb je eraan :P

Lead    posted on 07-05-2006 12:08
Over het algemeen geld wel: hoe sneller de computer, des te lekkerder werkt het.

Ik had een 1700+ AMD en heb nu 3.0 Intel. Verschill tussen die twee was niet zo groot kwa performance. Tot ik het geheugen uitbreide van 1Gb naar 2Gb, toen vloog ik overal doorheen.

Ik zou dan ook eerder op geheugen letten dan op CPU kracht (die laatste is tegenwoordig bij een nieuwe computer toch wel ok). Extra geheugen voor een laptop later erbij kopen is heel erg duur...

Een geluidskaart is voor het maken van opname het belangrijkste. Een goede kaart met een goede ingang heb je toch wel nodig. Ik heb zelf een Soundblaster Audigy Platinum, die heeft een losse break-out box met allerlei connectors erop, zo kan ik alles (analoog en digitaal) opnemen met mijn PC. De kwaliteit van je geluidskaart bepaald in grote mate de kwaliteit van de audio die je opneemt.
Let the BASS be louder
PatrickBeuken    posted on 07-05-2006 12:27
Poster: Blast

Maare wat heb je eraan :P

Ik kan vrijwel ieder verzoekje en iedere stijl draaien die niet in m'n cd-map zit.
ciderke    posted on 07-05-2006 12:29
Apple zal waarschijnlijk wel het beste zijn hiervoor, maar waarschijnlijk ook het duurste. Dan heb ik het niet alleen over de apple's zelf, maar vooral ook de software... Denk maar aan programma's als Reason van al vlug €500, maar dit kan natuurlijk wel meer dan opnemen alleen.
Prozei    posted on 07-05-2006 13:53
voor het opnemen heb je aan een 600 laptop zat.

voor het produceren heb je wel wat extra geheugen nodig.
1gig of meer is aan te raden.
op een pentium/turion/duo core cpu draaien audioapps toch wat soepeler.
door de extra cache op de cpu.
een goede low latency geluidskaart is wel een must.
er zit meestal een ac'97 geluidskaart in de meeste laptops.
deze chip laat nog veel berekeningen door de cpu berekenen
daardoor de hoge latency van 35ms+.
en tegenwoordig zijn er goede pcmia geluidskaarten te koop met low latency.
deze moet je ook niet bij een computerwinkel kopen.
maar bij een goede dj/muziek winkel.

Engage    posted on 08-05-2006 17:43
ok, dus laten we zeggen:

Amd 64 processor
1024 mb geheugen (shared of niet, dus 2 x 512?)
1ghz +
externe geluidskaart ( hoe moet je die dan aansluiten? --> usb?)

+- €1000,-
remixer    posted on 08-05-2006 18:15
Poster: Engage
externe geluidskaart ( hoe moet je die dan aansluiten? --> usb?)

een externe geluidkaart sluit je altijd via usb of firewire aan

en een standaard laptop is tegenwoordig voldoende als je maar genoeg geheugen erin stopt (512 of nog beter 1024mb)

User edit by remixer on 08-05-2006 @ 18:17:09 (5%)
youngDD    posted on 08-05-2006 19:31
ik dat je het beste een laptop kan nemen met een intel core duo processor(dit is een dual-core processor) en 1gb geheugen en een lekkere grote hardeschijf.

Prozei    posted on 08-05-2006 20:52
M-Audio Mobile Pre USB ,macky spike en terratec phase zijn goede usb geluidskaarten met low-latency drivers. firewire geluidskaarten zijn een stuk duurder als usb.

denk dat de terratec phase het beste past bij jou wensen.
2 stereo tulp line-inputs.
4 stereo tulp line-outputs
hoofdtelefoon en microfoon aansluitingen
en zit gelijk software bij om te starten.
fruityloops om eigen nummers te maken.
en wavelab om je sets op te nemen.

een laptop met een turion64 +1 van deze geluidskaarten kom je in de buurt van de 1000/1100 €
User edit by Prozei on 08-05-2006 @ 20:58:33 (17%)
LauW    posted on 08-05-2006 22:17
Ik heb laatst ook een laptopje voor €500,- aangeschaft, niet persee voor geluidsdoeleinden maar ik heb de software er wel opstaan.

Specs zijn:
Pentium M 1.5 Ghx
768 Mb DDR-Ram
60Gb Hd

Kortom niet het minste wat er is. Een setje/geluid opnemen gaat uiteraard prima maar produceren is verre weg van ideaal. Reason 3.0 bijvoorbeeld is niet bijster snel en soms geeft hij ineens de melding, not enough CPU Power. Het loopt gewoon niet optimaal, daarvoor kan je denk IK beter een gewone pc gebruiken. Als je trouwens dingen met geluid gaat doen op je laptop raad ik je wel aan een Creative Audigy 2 ZS (€100,-) te kopen aangezien de standaard geluidskaart van een laptop altijd zuigt Winking my eye

[edit] Had de replys boven mij niet gelezen :$ Maar dat kan natuurlijk ook.
User edit by LauW on 08-05-2006 @ 22:21:48 (11%)
Ramon72    posted on 08-05-2006 22:54
Ik prefereer:

• Pentium boven AMD, vooral als je werkt met processor-gestuurde efffecten (nvt bij DSP kaarten... zijn die er eigenlijk wel extern?!? Ik geloof dat EMU er een is...)

• Looooads of memory. Als je het je kunt veroorloven 2Gb. Het voordeel van veel memory is vooral bij software samplers en hardisk recording (playback vooral) te merken.

• Eigenlijk liever geen laptop: trage harde schijf, wordt vaak erg warm, geen 2e (of 3e) monitor aan sluitbaar.
Daarnaast: orienteer je goed op de geluidskaart die je wilt kopen. Er zijn er waanzinnig veel met diverse aansluitingen. Weet dus wat jewilt gaan doen en wat voor aansluitingen je nodig hebt: digitaal in/out, hoeveel analoog in / uit, etc.

Suc6!

DjStijn    posted on 09-05-2006 09:22
Ik heb het hier thuis nagevraagd want die zitten allemaal de hele dag in de computerwereld. die raden aan: als het een laptop is koop ASUS wel met externe geluidskaart want de inputs/outputs kraken vlug. En ga voor AmD en vooral geen celeron. celeron is gemaakt voor tekstverwerken en internetten maar niet voor zware programma's. Amd is op dit gebied eigenlijk het beste. Ze zijn gemaakt voor zware spellen dus die kunnen die programma's handig aan.
Wij thuis hier gaan dus voor asus met Amd processor.
LauW    posted on 09-05-2006 13:17
Vergeet niet veel geheugen en vooral ook een snelle hd. In laptops zijn de hd vaak zo traag. Maar Celeron is idd het laatste wat je moet kopen :P
MichelGoldy    posted on 09-05-2006 14:14
Ik heb zelf een AMD 64bit Acer laptop gehad. En ik moet zeggen dat die het goed deed! Maar als de zomer is aagekomen en je gaat in een warme ruimte zitte dan kettert AMD laptop soms hoor.. En neem een laptop met een goede geluidskaart. Niet een standaard AC97 geluidskaart. Komt beetje brak geluid van af.
remixer    posted on 09-05-2006 17:02
Poster: djprozei
M-Audio Mobile Pre USB ,macky spike en terratec phase zijn goede usb geluidskaarten met low-latency drivers.

denk dat de terratec phase het beste past bij jou wensen.

ik heb zelf de phase 26 USB van terratec en die bevalt goed moet ik zeggen
Prozei    posted on 09-05-2006 19:20
k heb zelf een amd turion 64 voor me neus staan en heb nog nooit een probleem met warmte gehad. op dit moment is heeft amd iig nog even mijn voorkeur.
dit gaat waarschijnlijk met de komst van de intel core 2 duo (conroe) veranderen.

zelf ben ik een paar maanden aan het zoeken geweest naar een laptop die alle functies erop had die ik wilde.
het is toen een acer ferrari geworden.
meerdere monitors aansluitbaar.(2 extra.)
genoeg hd ruimte / geheugen etc.
firewire & genoeg usb poorten.
en een slot in drive.(hufterproof :p)

komt alleen nog een terratec phase 26 usb bij.
de ac97 kaart is erg brak.

en ramon72 alle dingen die jij opnoemt zijn oplossingen voor.

alleen deze kosten meer als bij een desktop.

Den_ian    posted on 09-05-2006 19:30
Ik ga me binnenkort een Mac met intel processor aanschaffen. beest van pc en zeer goed voor geluidsbewerking (is ook mijn doel). Maar voor laptop versie zul je echt wel teveel geld mogen gana ophoesten

292 Users online: 180 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 120.646
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.467.424