Laptop DJíng
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Nyana    posted on 23-04-2006 19:39
De laatste tijd ben ik erg onder de indruk wat software kan doen binnen het DJ-circuit, men neme bijvoorbeeld Ableton Live. Mixen en remixen alles on-the-fly. En mede daardoor ben ik geprikkeld om ook eens te proberen een laptop DJ setup te regelen.

Op dit moment ben ik zeer goed te spreken over Mixmeister 6 Pro (www.mixmeister.com / www.beatmixing.com) en kwam daarbij in aanraking met harmonieus mixen (www.harmonic-mixing.com). Met muis en toetsenbord is het een koud kunstje om iets leuks in elkaar te flansen. Maar hoe doe je dat live? Welke apparatuur kan ermee overweg? Uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook wat effecten consoles en sampling pads bij komen om live eens lekker aan de slag te gaan met je eigen bewerking en interpretatie te maken van een nummer, wat voor mij straks de opstap naar Ableton makkelijker maakt. Op dit moment is Ableton nog abracadabra af en toe en wil me erin verdiepen door eerst bij de basis te beginnen, daarvoor ben je uiteindelijk een leek Happy, laughing

Mijn vraag is dan ook, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben opgedaan? Zij het in clubs of op zolderkamers. Wat voor apparatuur gebruik je, en hoe ga je te werk?

What do you think about Laptop DJíng ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 23-04-2006 21:10
Doet rank 1 niet zoiets....

check trouwen je pm ef
Feel&.Celebrate.Life!
Camino    posted on 23-04-2006 21:17
rank 1 had ik over het laatst nog live gezien en dat was gewoon CDJ/Vinyl hoor...
Nyana    posted on 23-04-2006 21:28
Rank1 hun live-acts bestaan uit live instrumentaal, dus hun hele studio mikmak op een podium. Daarnaast is Piet Bervoets de DJ van het tweetal.

DJ's als Sasha werken dus met software (Ableton), Paul van Dyk heb ik het ook een keer zien doen, of hij zat gewoon te msn'en tijdens zijn set Happy, laughing
Winston    posted on 24-04-2006 15:02
Als je een laptop hebt is het relatief goedkoper dan "echte" gear. De displays zijn veel informatiever en je kunt meer. Of je sets mooier worden ligt dan nog meer bij jou. Bij sommige features is het makkelijker dan bij echte sommige weer moeilijker, afhankelijk van je software. Een aparte controller is raadzaam. Sommige nieuwe dure clubmixers hebben MIDI en heb je geen losse controller nodig. Een mixer blijft essentieel als je externe EFX op wil, anders wordt het te ingewikkeld.
Tic Toc
Nyana    posted on 24-04-2006 15:54
Maar welke software werkt met welke controller (en omgekeerd)?
the-melody    posted on 24-04-2006 16:05
BPM Studio is een goede sofware, wij gebruikten die ook voor de drive-in(stuk). Deze werkt samen met de RCP1001(basic versie dus geen directe cue pionts, geen loop player, geen CUP en geen sampler toetsen) Je hebt dan ook nog de RCP2001(deze heeft dan weer wel directe cue pionts, wel een loop player, wel CUP en wel sampler toetsen)
Grtz

edi:t kzie juist dat je ableton, etc als voorbeelt neemt, daarover heb'k geen verstand
User edit by the-melody on 24-04-2006 @ 16:08:56 (26%)
Winston    posted on 24-04-2006 20:02
Koop eerst de software. Alles is met toetsenbord en muis te bedienen. In de manual staat wel welke controllers worden aanbevolen. En kun je dan een beetje kiezen.
Tic Toc
IbiziX    posted on 24-04-2006 21:48
ik vind virtualDJ een heel goed programma en ik gebruik het zelf (www.virtualdj.com)
een goeie controller voor virtualDJ is de hercules dj console of hercules dj control mp3 en het is niet duur!
Nyana    posted on 25-04-2006 22:30
Beetje gebrowsed over het net, naast die beetje kinderachtig uitziende Hercules console is m'n oog over de nieuwe HDMIX van Numark gevallen. Denk dat ik wel verliefd ben geworden alleen al op het design

Numark HDMIX

HDMIX
At the core of the HDMIX is an 80 GB replaceable built-in hard drive coupled with a CD drive. The CD drive is included for performance playback and ripping music directly to the internal hard-drive eliminating the need for DJ’s to transport CD’s. To further simplify computer connectivity the HDMIX includes USB 2.0 and is compatible with MAC and PC computer platforms. The HDMIX allows the user to record directly to the hard drive from any input source, including the ability to record a live performance while in action. The HDMIX provides full support for MP3, WMA, WAV, Ogg Vorbis, and FLAC (lossless) formats—enabling DJs to dramatically reduce the volume/weight of the music library they transport—making their work easier. The new HDMIX Station offers track search by artist, album, song, genre, and BPM. The HDMIX incorporates a professional three-channel mixer with Metering, Gain and EQ controls on each channel. Additional inputs are provided for connecting additional line sources or turntables. Outputs include master XLR balanced as well as unbalanced and booth outputs.

> Download Product Overview

_ User replaceable 80 GB HD
_ A three-channel professional mixer with EQ & Gain on each channel.
_ CD drive for ripping and CD playback
_ One display area controls all of your music
_ Support for MP3, WMA, WAV formats
_ Large jog wheels for pitch and scratch control
_ Beatkeeper™ technology with auto-synchronization of loops, effects, and MIDI devices
_ Track search by artist, album, song, genre, and BPM
_ Automatic track identification and naming through the onboard Gracenote ® Music Recognition Service
_ Record to hard drive while performing
_ Create custom playlists while performing
_ Mac/PC compatible (no special software required)
_ Large jog wheels for pitch and scratch control
_ Keyboard included for fast searching

Tja, adviesprijs gaat richting de 1400-1500 euro, plus hij is pas in Juni leverbaar dat ik ergens las. Wordt dus mijn 2x SLDZ1200 op marktplaats neermikken, ik gebruik ze eigenlijk te weinig en staan iets teveel stof te happen
remixer    posted on 25-04-2006 22:43
?k gebruik BPM studio bij m'n drive inn alleen voor bruiloften en feesten e.d.
dat is namelijk wel makkelijk met verzoek nummers kun je dan mooi snel even opzoeken,
maar als ik house/trance moet draaien dan doe ik dit toch (liever) met vinyl en/of met cd 

DonBasco    posted on 26-04-2006 10:18
Ik denk dat die Numark HDMix zijn weg zal kunnen vinden naar sportkantines en verenigingen. Best handig voor de low-key dj
DizZorder    posted on 29-04-2006 20:11

......... geef mij maar et ouderwetse vinyl met daarnaast een CDJ'tje

Camino    posted on 29-04-2006 20:22
Poster: DonBasco
Ik denk dat die Numark HDMix zijn weg zal kunnen vinden naar sportkantines en verenigingen. Best handig voor de low-key dj

valt wel niet echt onder het budget "low key" vrees ik
Nyana    posted on 30-04-2006 23:10
Geen idee of die dingen als veredelde gameboys klinken of als een volwaardig soundsystem, ik ga zeer zeker dit apparaat ergens proberen te testen en bevalt het me, dan is het de 1400 euro overwegen waard. Ik denk dat je prima kan mixen met die dingen. Het gevoel van vinyl heb je niet meer, maar blijven beweren dat vinyl nog altijd beter is dan digitaal is gewoon achter de feiten aanrennen. Digital mixing is een flinke run aan het nemen op de markt. Tegenwoordig ben je niet meer speciaal als je 2 plaatjes aan elkaar kan mixen, dat kan elke boereschuur dj zo ondertussen wel. Maar probeer eens wat improvisatie en live bewerkingen te doen, dat gaat een stuk lastiger met vinyl. Zelf ben ik een gadget freak, vind het leuk om met nieuwe digitale spullen te werken.
DonBasco    posted on 01-05-2006 09:59
Poster: DeafDJ
valt wel niet echt onder het budget "low key" vrees ik

Hij is met zijn € 1500 idd niet echt heel goedkoop, maar voor een mixer en 2 cdspelers of een muziekcomputer kom je ook al snel in die richting (in het segment van Numark)

Camino    posted on 01-05-2006 12:17
ik zie deze dingen eerder in fitnesscentra staan dan ergens anders... in bars, clubs, of slaapkamers al helemaal niet
Nyana    posted on 02-05-2006 09:27
Omdat? Beetje onderbouwing svp Happy, laughing

Ik vraag me namelijk af waarom dit soort apparaten nog als 'kinderachtig' worden bestempeld.

This is an old Topic

No new postings for 7.072 days.
 Post CommentThat would be 235.7 months
or a whopping 19.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

325 Users online: 244 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 7.045
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.756.517