luidspreker maken (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Sintec    posted on 18-04-2006 16:49
Ik en van plan om zelf boxen ineen te steken, aangezien je al direct wat geld neerlegt voor een goede box dacht ik, ik probeer het zelf. Een chiroleider heeft het ook ooit gedaan en er komt echt prachtig geluid uit. Maar zoveel weet ik er niet van,

- moet ik een all in one box pakken (hoog en laag tesamen) of een tweeter en een basbox (en hoe moet ik deze aansluiten)
- de berekening van de klankkast? hoe zit dat juist?
- en wat voor versterker moet ik er bij zetten?

- heeft er iemand hier ervaring in en wil die met me delen?

mijn budget ligt niet zo hoog (daarom dat ik het zelf wil doen) de boxen moeten geen enorme zalen kunnen vullen maar er mag wel een proper geluid uit komen.

What do you think about luidspreker maken ??

Vote :   

MoXeGy    posted on 23-04-2006 17:19
een simulatie programma is: winisd
website: http://www.linearteam.dk
mischien heb je er wat aan
User edit by MoXeGy on 23-04-2006 @ 17:19:58 (12%)
Gilly    posted on 20-05-2006 13:49
Je moet bij een speaker inderdaad kijken naar de geluidsdruk (decibel)

voorbeeld een speakercabinet heeft een vermogen van 400watt 96db

daarnaast staat een speakercabinet ook met 400watt maar dan 99db, als je ze allebei aanzet gaat de speakercabinet van 99db een heeeel stuk harder terwijl je er allebei het zelfde vermogen inpompt.

wat ook vaak wordt vergeten bij een versterker is, de dempingsfactor hoe hoger de dempingsfactor hoe hoger het rendement, hoe meer vermogen je overhoudt in de speaker zelf.

De dempingsfactor wordt ook bepaald door je bekabeling, dus niet, ik heb hier nog een kabeltje van 2x0,75mm2 liggen, dit geeft dus te veel verliezen, dit merk je niet bij lage vemogens (huis,tuin en keukengebruik)maar als je met grote vermogens werkt zeker wel..

Dus niet kijken naar watts en inches maar naar db's en dempingsfactor.

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

242 Users online: 153 Guests (89 Unknown)
Pages generated today : 56.132
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.677