luidspreker maken (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJ_Sintec    posted on 18-04-2006 16:49
Ik en van plan om zelf boxen ineen te steken, aangezien je al direct wat geld neerlegt voor een goede box dacht ik, ik probeer het zelf. Een chiroleider heeft het ook ooit gedaan en er komt echt prachtig geluid uit. Maar zoveel weet ik er niet van,

- moet ik een all in one box pakken (hoog en laag tesamen) of een tweeter en een basbox (en hoe moet ik deze aansluiten)
- de berekening van de klankkast? hoe zit dat juist?
- en wat voor versterker moet ik er bij zetten?

- heeft er iemand hier ervaring in en wil die met me delen?

mijn budget ligt niet zo hoog (daarom dat ik het zelf wil doen) de boxen moeten geen enorme zalen kunnen vullen maar er mag wel een proper geluid uit komen.

What do you think about luidspreker maken ??

Vote :   

dancedimension    posted on 18-04-2006 16:50
jou budget is niet zo hoog.. maar wat is niet hoog?:P
greup    posted on 18-04-2006 16:57
Poster: DJ_Sintec
Ik en van plan om zelf boxen ineen te steken, aangezien je al direct wat geld neerlegt voor een goede box dacht ik, ik probeer het zelf. Een chiroleider heeft het ook ooit gedaan en er komt echt prachtig geluid uit. Maar zoveel weet ik er niet van,

- moet ik een all in one box pakken (hoog en laag tesamen) of een tweeter en een basbox (en hoe moet ik deze aansluiten)
- de berekening van de klankkast? hoe zit dat juist?
- en wat voor versterker moet ik er bij zetten?

- heeft er iemand hier ervaring in en wil die met me delen?

mijn budget ligt niet zo hoog (daarom dat ik het zelf wil doen) de boxen moeten geen enorme zalen kunnen vullen maar er mag wel een proper geluid uit komen.

Het bouwen van een box is net zo simpel als het bouwen van een kastje.. En d'r zijn een hoop mensen die geen kastje kunnen bouwen.... Wanneer het lastig wordt is op het momment dat je een niet bestaand consept wil bouwen.

Dan komt er een rekenwerk bij kijken waar jij gezien jou vragen nog LANG niet aan toe bent. ( het luisterd namelijk ongeloofelijk nauw) ..... ps ik kan dat ook niet

Wat je wel zou kunnen doen is gewoon eens beginnen met het bouwen van een simpel subje ( dus geen punichers ect.) Ga gewoon eens op wat fora's lezen.

Vervolgens koop je bij een webshop waarvan ik de naam neit mag noemen een beyma sm 115 en dan krijg je daar een mooie bouwtekening bij voor een box met een ongekende prijs kwalitiet verhouding. Het kastje is mits het goed en erg precies op maat gezaagd is erg simpel en compact.

Hou er wel rekening mee dat een goede kast ( 9mm berken miltie plex en goede hardware) niet goedkoop is.

Beyma sm 115 kost 115 euro. Als je een leuke kast bouwd en die fatsoenlijk afwerkt heb je voor 250 euro wel een erg leuke baskist

DJ_Sintec    posted on 18-04-2006 17:10
mijn budget ligt niet zo hoog, de boxen moeten geen 500 / 1000 watt produceren, de kast kan ik door iemand laten berekenen als het nodig is. als ik mss later wat meer geld heb dan kan ik me aan die beyma wagen, maar is er een box die minder produceerd en dus minder kost?

je mag die webshop altijd doorgeven via mail:

simon_vantomme@hotmail.com
greup    posted on 18-04-2006 17:17
Poster: DJ_Sintec
mijn budget ligt niet zo hoog, de boxen moeten geen 500 / 1000 watt produceren, de kast kan ik door iemand laten berekenen als het nodig is. als ik mss later wat meer geld heb dan kan ik me aan die beyma wagen, maar is er een box die minder produceerd en dus minder kost?

je mag die webshop altijd doorgeven via mail:

simon_vantomme@hotmail.com

Het bouwen van een box in dat budget is zinloos. De bedrijven die in dat sigment zitten produceren veel goedkoper dan dat jij ooit zou kunnen maken. (mits je redelijk geluid wil)

hutjuh    posted on 18-04-2006 17:25
op conrad staan redelijk goede boxen van 300 watt die verkocht worden per twee stuks voor 29,95 misschien is dat iets voor je

in ieder geval succes met het maken van een eigen box anders, want dat is niet bepaald makkelijk, ik raad je aan om er een te kopen, je vind vast wel een goede voor een lage prijs

dancedimension    posted on 18-04-2006 17:30
Poster: hutjuh
op conrad staan redelijk goede boxen van 300 watt die verkocht worden per twee stuks voor 29,95 misschien is dat iets voor je

weggegooid geld, voor dat geld kan het nooit een goede box zijn, laat staan een fatsoenlijke
greup    posted on 18-04-2006 17:31
Poster: hutjuh

in ieder geval succes met het maken van een eigen box anders, want dat is niet bepaald makkelijk, ik raad je aan om er een te kopen, je vind vast wel een goede voor een lage prijs

Ga dan voor een behringer pro of dap ax setje

30 euro per box.... 2 goede handvate zijn al bijna duurder

djdonron    posted on 18-04-2006 20:48
Als je van plan bent om zelf wat uit te dokteren kijk dan eens naar het programma van Eminence die hebben een cd-rom met box berekeningen genaamd; Eminence speaker designer,met dit programma is het heel eenvoudig om zelf speakers te maken en berekeningen te maken wat voor soort speaker je kunt gebruiken enz,enz.
greup    posted on 18-04-2006 20:56
Poster: djdonron
Als je van plan bent om zelf wat uit te dokteren kijk dan eens naar het programma van Eminence die hebben een cd-rom met box berekeningen genaamd; Eminence speaker designer,met dit programma is het heel eenvoudig om zelf speakers te maken en berekeningen te maken wat voor soort speaker je kunt gebruiken enz,enz.

Ag er zijn zat programma's om de frequenties en boxinhoud te berekenen alleen moet je die specs wel kunnen begrijpen en je moet je door visualisatie een voorstelling avn het geluid kunnen maken. En dat vergert oefening, en dat is Zeker niet voor iedereen weggelegt

Day-One    posted on 18-04-2006 20:59
Opzicht....vrij eenvoudig...de whoofers zijn tricky....wbt polypropileen of karton...of je kan een combo hebben...karton trechter en polypropileen coon..(in mijn optiek het beste)....

Met een crosover filter tussen moet het goed komen Thumbs Up

Onderstaande boxen heb ik zelf gemaakt.

minimaal 18 mm MDF (Mdf dempt goed voor lage tonen)

Dj_Fantasy    posted on 18-04-2006 20:59
waarom perse ene maken als je er soms ook kunt vinden vanaf 50 euroConfused
dj2dj.nl
djdonron    posted on 18-04-2006 21:01
dat zeg ik;heel eenvoudig,en wel voor iedereen weggelegd
greup    posted on 18-04-2006 21:05
ja joh, gewoon ff een filtertje d'r in proppen... woofertje, piezo driver... en dan?? Hoe gaan we dat filter afstellen, hoe gaan we die kast inhoudt maken? Waar plaatsen we schotten?

en dan de vraag... Hoe gaat het geheel dan zomaar klinken?

Nou weet ik dat er een verschil tussen Goed, en GOED geluid zit hier... maar als je een serieuze box wil, bouw dan gewoon een bestaand consept na.

kijk eens op www.speakerstore.nl       en dan bij projecten.  

djdonron    posted on 18-04-2006 21:08
staat er allemaal in,en waarschijnlijk zegt Eminence je dan niks
jordy    posted on 18-04-2006 21:11
geef mij maar een aluminium conus :P
Day-One    posted on 18-04-2006 21:15
Poster: greup
ja joh, gewoon ff een filtertje d'r in proppen... woofertje, piezo driver... en dan?? Hoe gaan we dat filter afstellen, hoe gaan we die kast inhoudt maken? Waar plaatsen we schotten?

en dan de vraag... Hoe gaat het geheel dan zomaar klinken?

Pffff zijn best zware boxen moet ik zeggen.....dat wil je volgensmij niet in je kamer hebben Happy, laughing akoestich gezien zou dat niet klinken in een kleine ruimte..maja...

je hebt het over een labirind......dat ga je pas doen of toepassen als je met basreflex gaat werken. anders niet Thumbs Up

Mod edit by Lead on 19-04-2006 08:54 (30%)
DJ-Emotion    posted on 18-04-2006 21:16
Poster: greup
Ag er zijn zat programma's om de frequenties en boxinhoud te berekenen alleen moet je die specs wel kunnen begrijpen en je moet je door visualisatie een voorstelling avn het geluid kunnen maken. En dat vergert oefening, en dat is Zeker niet voor iedereen weggelegt

Als je er moeite voor wilt doen wel, en elk gerenomeerd merk zal je graag
bij staan voor het leveren van de benodigde hulp en info.
En dan heb ik het nog gehad niet over diverse forums op internet.
Maar ja, je kunt natuurlijk per definitie ervan uit gaan dat het je niet gaat lukken.
User edit by DJ-Emotion on 18-04-2006 @ 21:18:52 (100%)
greup    posted on 18-04-2006 21:23
Poster: djdonron
staat er allemaal in,en waarschijnlijk zegt Eminence je dan niks

O.k dus als je Eminence, wat ik idd als prog niet ken gebruik zijn parameters als

Qes: 0,31
Qms: 7,2
Qts: 0,297
Fs: 31 Hz
Vas: 297 ltr
Mms: 190 g
Re: 5,0 ohm
Bl: 24,7 Tm
Le: 2,3 mH
Xmax: 9 mm (one way)
Pe: 700 W
Sd: 1228,5 cm^2
Z: 8 ohm

allemaal te begrijpen.

En dingen als power dips en alles ziet men allemaal keurig netjes

En hoe we het filter instellen zien we netjes.

En dat alles terwijl we ook nog eens begrijpen wat we doen..

greup    posted on 18-04-2006 21:26
Als jij het leuk vind om z'n projectje te doen, Be my guest, Tis leuk om te doen!

Maar zkr in dit prijs sigment moet je het niet doen om geld te besparen.. want dat kan nauwelijks. Dan kn je beter iets 2e hands gaan aanschaffen.

Dus ik zeg.... Bouwen doe je hier voor de lol, en niet om geld te besparen
djdonron    posted on 18-04-2006 21:27
als jij dat zo uitgebreid wilt formuleren is dat idd mogelijk,neemt niet weg dat de simpele ziel er ook mee overweg kan,das het mooie van het programma
Day-One    posted on 18-04-2006 21:31
Je "inch" (dia meter) van je whoofer/type en de max vermogen (niet je peek vermogen) gaat de folume bepalen van je kast.

je hebt verschillende whoofers.......basreflex whoofer en geen bas reflex whoofers.. wel belangrijk is je crossover filter...dat moet gelijk staan of iets hoger dan de nominale ferq. dit om overstuur tegen te gaan.
DJ-Emotion    posted on 18-04-2006 21:33
Learning by Doing: LINK 
greup    posted on 18-04-2006 21:37
Poster: Day-One
Je "inch" (dia meter) van je whoofer/type en de max vermogen (niet je peek vermogen) gaat de folume bepalen van je kast.

Ik geef eerlijk toe dat ik me op glad ijs bevind omdat ik helemaal niet in de zelfbouw wereld zit, maar vergeet jij niet iets....

Of zulle we z'n kast maar gewoon even achterwege laten... enne, max vermogen?? welk max vermogen? 

een be?ma sm 115, uit mijn hoofd gezegt 250 en 400 watt max (schiet me d'r niet op dood) Hoezo zet men daar mits in een goede kast zo maar even 500 watt rms op......

Lead    posted on 19-04-2006 08:58
Bij speakers praten we over geluidsdruk. Vermogen is iets dat een versterker levert.

De kast is zoals al gezegd erg belangrijk. Met een goede kast, of een goed vulmateriaal in een kast kan ontzetten veel schelen.

Let the BASS be louder
Day-One    posted on 19-04-2006 10:19
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

273 Users online: 180 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 55.981
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.526

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use