Muziek / Mp3
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

BURN    posted on 18-04-2006 14:11
Vraagje aan de Dj's hier... kopen jullie al je muziek legaal?

Op feestjes zie ik regelmatig Dj'es met 'n mapje vol recorded muziek lopen, ik vraag me af of dat allemaal legaal is. Ik heb zelf heel veel muziek legaal, en als je iets niet kent is het makkelijk ff te luisteren alsvorens te kopen maar ik begreep dus dat je in the UK per jaar een bedrag betaald om al je muziek waar ook te kunnen draaien, hoe zit dat in NL voor Dj's; is daar regelgeving voor? Draaien jullie alles legaal of ook nog veel mensen die niet zo legaal draaien?
Mod edit by greup on 05-10-2006 21:23 (3%)

What do you think about Muziek / Mp3 ??

Vote :   

DJMichel    posted on 18-04-2006 14:19
Er zijn natuurlijk altijd dj's die hun platen illegaal van een 1 of ander download programma afhalen. Ik kan me niet voorstellen dat nog nooit iemand dat gedaan heeft. Maar tegenwoordig kan je voor 0,99 euro al een plaatje downloaden. De kwaliteit is goed en het is legaal en dat tegen zo'n prijs haalt de mensen al vaak om om legaal een nummer te kopen. Ze downloaden dit dus ook op een cd'tje en dan is het legaal, ze hebben er immers voor betaald. Je kan dus nooit zomaar zeggen als jij een dj met een zelf gebrande cd ziet lopen dat het een illegale cd is.

Even terugkomend op het illegaal downloaden van muziek, volgens mij mag dit wel, alleen als je het gebruikt voor je eigen gebruik. Als jij ergens draaid met zulke cd's is het dus illegaal, correct me if I'm wrong.

User edit by DJMichel on 18-04-2006 @ 14:33:11 (1%)
killerbee    posted on 18-04-2006 14:21

ik draai legaal moet altijd zorgen voor legaal want als dr een controle komt en dat is best mogelijk ben je flink het sjakie ik heb zelf cd en platen + dat ik een alcas systeem gebruik werkt wel makkelijk heb je heel veel nr bij je. voor een drive in ideaal heb je een aanvraag je check even in het systeem meestal staat dat dr in je krijgt om de 2 weken een update cd. ik raad dat echt aan. maar precies de wet ge ving in Nederland weet ik niet maar horeca eigenaren betalen geld. jij als klant krijgt dat door berekend.

Greats Bee 

BURN    posted on 18-04-2006 14:41
Okay maar k surf regelmatig links dance-tunes.com, fijne site al klopt er van die charts geen hol, en het downloaden wordt iid heel makkelijk gemaakt, goedkoop en easy betaald. Maar hoe is aan dit mp3 bestandje op mijn schijf nu te zien dat het legaal is??

En weten jullie meer van dit soort sites want iTunes heb je dus nix aan voor deze muziek...??

Day-One    posted on 18-04-2006 14:43

en ze houden een lijst op na wat je allemaal gekocht hebt. dus kan je ten allertijden (achterhalen) aantonen dat je ze legaal hebt.

Bij het remixen en produceren is het een ander verhaal....veel complexer. maar goed, dat was de vraag niet zo zeer.

_Ivan_    posted on 21-04-2006 19:32
k'draai voor heel groot gedeelte met vinyl en niet met cd's... alsk met cd's draai zijn ze bijna altijd legaal,, gedownloadWinking my eye
Feel&.Celebrate.Life!
Stephanie    posted on 21-04-2006 19:54
Is al een keer een complete uitleg en discussie over geweest;////www.djresource.eu/Forum/topic/1933/p/1/highlight/buma/   (sorry....kan nog steeds geen linkjes posten vanaf een Mac)
Mod edit by Jorrit on 05-10-2006 20:49 (4%)
Nyana    posted on 23-04-2006 19:28
Een paar locaties waar je (met creditcard) kwalitatief goede muziek kan kopen:
- www.beatport.com > 320kbps LAME encoded mp3's of wave (tegen $1 meerprijs)
- www.audiojelly.com > 192/320 mp3's
- www.dance-tunes.com > 192kbps van ID&T Happy, laughing
the-melody    posted on 23-04-2006 19:36
@ nyana: offtopic: andere naam ivan?:p
              ontopic: hoe bewijs ik bij dance-tunes dat die nummers legaal zijn?
Twello    posted on 23-04-2006 19:41
Poster: killerbee

ik draai legaal moet altijd zorgen voor legaal want als dr een controle komt en dat is best mogelijk ben je flink het sjakie ik heb zelf cd en platen + dat ik een alcas systeem gebruik werkt wel makkelijk heb je heel veel nr bij je. voor een drive in ideaal heb je een aanvraag je check even in het systeem meestal staat dat dr in je krijgt om de 2 weken een update cd. ik raad dat echt aan. maar precies de wet ge ving in Nederland weet ik niet maar horeca eigenaren betalen geld. jij als klant krijgt dat door berekend.

Greats Bee

nou ik heb 1x een mp3tje legaal gekocht via Freerecordshop.nl en het enige beweis daarvan is een lisensie (geen idee hoe je het schrijft) op mijn computer.. hoe willen hun checken in die club of dat mp3tje legaal is of niet
Nyana    posted on 23-04-2006 19:45
Poster: djliberty
@ nyana: offtopic: andere naam ivan?:p
ontopic: hoe bewijs ik bij dance-tunes dat die nummers legaal zijn?

off-topic: nee, las zijn signature ineens nadat mijn post geplaatst was en stomtoevallig is mijn forum nick zijn dj nick. Ik ben nog geen club-dj dus hij mag de eer hebben Nyana te gebruiken in clubs als ome Tiesto het goed vind Happy, laughing
on-topic: geen idee, het lijkt mij dat je autheursrechten betaald over de aanschafprijs van je mp3. Dus ID&T moet dat weer afdragen aan stichting BREIN. Al die mp3tjes die ze aanbieden moeten eerst 'gecleared' zijn door de recordlabels.

Ik denk ook wel dat er van die beunhaas sites zijn die p2p mp3tjes verkopen alzijnde legale mp3's.

edit: spelvouten
User edit by Nyana on 23-04-2006 @ 19:46:57 (3%)
Camino    posted on 23-04-2006 19:45
ik koop gewoon alles op cd/vinyl... en af en toe een minder legaal nummertje als hij echt niet te vinden is...
the-melody    posted on 23-04-2006 19:47
thanks nyanaHappy, laughing maar hoe bewijs ik dit aan bv: Sabam, Buma/Stemra?
Nyana    posted on 23-04-2006 20:12
Poster: djliberty
thanks nyanaHappy, laughing maar hoe bewijs ik dit aan bv: Sabam, Buma/Stemra?

Bewaar je afschriften en orderbevestigings emails voor een tijdje, jij hebt uiteindelijk een site in vertrouwen genomen met hun mp3 aanbod, dus elke consument gaat er in goede vertrouwen van uit dat die site natuurlijk ook correct handeld. Mocht dit niet het geval zijn sta je denk ik een stuk sterker in je schoenen als je die afschriften kan tonen.

Ik weet nog wel een verhaal van, ik dacht dat het Matthew Dekay was, die op Schiphol aangehouden werd met zn CD tas vol cd-recordables, leg dat maar eens uit dat je DJ bent, dat andere DJs jou promo materiaal uitdelen zodat ze naamsbekendheid krijgen enzo. Het feit was nog niet eens dat hij cd-recordables bij zich had, maar waar de douane over viel was het feit dat hij zn eigen cd-r stickers erop plakte.

Edit: Het was niet Dekay maar Laidback Luke, het verhaal kan je http://www.id-t.com/news-subpage.php?newsid=2660 hier lezen.
User edit by Nyana on 23-04-2006 @ 20:14:36 (15%)
Jorrit    posted on 23-04-2006 20:14
Laidback Luke is een keer aangehouden op een vliegveld, was niet schiphol dacht ik...
dj-nick    posted on 23-04-2006 21:29
wat is er met mij naam
Camino    posted on 23-04-2006 21:38
interessant artikel... heeft ook het antwoord op mijn vraag of je rips van je vinyls mag hebben: het mag niet dus :S. ook weer typisch
Nyana    posted on 23-04-2006 21:46
Het is mij ook nooit duidelijk geweest of je nu wel of geen backups mag hebben van legaal gekochte video's/dvd's/software etc (voor prive gebruik). Mag je van een legaal gekochte mp3 een duplicaat maken en op CD zetten, en mag je die CD afspelen in een publieke ruimte?

Lang leve de wetgeving en instellingen als BUMA/Stemra/Brein. Leuk dat ze opkomen voor de artiesten, maar oa. door Napster vroeger ben ik artiesten leren kennen en waarderen.
Gery    posted on 23-04-2006 23:54
het hele illegale downloaden gedoe begint mij tegen te steken...

blijkbaar 'mag' het voor privé gebruik in nederland (weet nie hoe dit is voor belgie)
En elk evenement betaald sowieso een bepaald bedrag aan auteursrechten voor de muziek die gespeeld wordt.

dan krijgt de artiest toch sowieso geld. legale of illegale cd...

het is voor mij praktisch onmogelijk om om alles legaal aan te schaffen daar ik als niet werkende student maar over een maandelijks budget van 100 euro beschik waar ik 'alles' moet van financieren...

DJ - Producer
Laidback    posted on 24-04-2006 02:25
Hmm..

tis echt Idioot..!
Verwachten ze dan dat je met 500 Vinyls aan komt lopen bij de Douane ? :SHeadscratch
ik download veel Muziek.. en zet dit ook op cd..
maar daarin tegen. koop ik ook veel muziek..
en het is nou eenmaal een FEIT!! dat de Nieuwste platen eerder op Internet te vinden zijn als in de platenzaak...!

dus dit zou betekenen dat elke dj snel zown 1 tot 2 maanden achterloopt. MITS die alleen Vinyl koopt!
en dit is helemaal erg voor de NON pro dj's
die moeten toch op 1 of andere manier ook de nieuwe tracks aan de man brengen?

als ze nou eens beginnen met een website die (onder het buma recht) De nieuwste Releases Verkoopt op CD..
elke week een cdtje met 15 gloed nieuwe releases...
en dan op alle stijlen..
van R&B tot Terror.. en alles er tussen!
(en dan niet sow ****** DUUR!!!...)

En ja.. ik mag dit jaar weer een weekje in spanje draaien..
maar je gaat toch niet denken dat ik 2/3 Vinyl Tassen mee ga sleuren naar schiphol../ spanje
ten 1e. je krijgd het NIET aan boord!!.. (TE ZWAAR!)
ten 2e.. Tis veelte zwaar/veel om mee te shouwen!
ten 3e.. wat jij in 3 volle UDG Large (90) Bags hebt zitten aan Vinyl . heb ik in 1 CD map zitten.. "A" Kanten en "B" kanten!!.
dus wat zou jij doen..
ik neem lekker 2 cd mappen mee.. de helfd wat er in zit zijn eigen vinyl rips..
de rest is 100% Illigaal.. allemaal nieuwe releases en Promo's  en Never released Tracks..
en er zitten ook wat albums in.. legaal..

en kwa verkoop van Vinyls...
10 euro per stukkie vinyl.. dat zuigd.. voor een max van 4 tracks!..

achjah..
zo kan ik nog wel 5 paginas vol gooien..

Conclusie..: Buma Stemra / Brein  verziekt et voor de DJ's. .

wat doen we eraan ??...
NIX nakkes NADA.. we kunnen nix doen..
dit komt van "hoger-hand"
dus dat betekend.. gewoon lekker elke week de nieuwe vinyls uit de bakken halen en kopen!
en downloaden..??
GEWOON DOEN!..
en draaien die platen!..
de Buma komt er vanzelf achter.. dat ze er zo minder aan verdienen!..
kunnen ze een paar dingen doen..
1.-> De vinyl prijs omhoog gooien..
wat resulteerd in HEEEL WEINIG VERKOOP!!

2.-> Legaliseren van "BEPAALDE DOWNLOADS"!!.. (niet alle DL's dus!)
wat resulteerd in..>
geen gezeik meer..
meer Airplay.. meer reclame voor de artiest..
en de Producer van de tracks!
(wat verdient een dj nou aan zn Vinyls.. het grootste deel gaat toch naar de platen maatschappij!..)

3.-> een Razzia gaan houden op alles en iedereen die maar wat met Illigale Muziek te maken heefd..
wat resulteerd in..
Heeeeel veel gezeik!!.
NOG MEER GEZEIK..

en word het daarmee opgelost??
NEE

nouja..
we moeten er maar gewoon mee leven Happy, laughing
hoe verziekt het ook is..
er is nix aan te doen .. helaas Unhappy

GreetsZ!

User edit by Laidback on 24-04-2006 @ 02:27:21 (2%)
Nyana    posted on 24-04-2006 09:25
Het gaat echt nog wel eens gebeuren dat die BUMRA gasten een soort van 'speciale interventie team' oprichten (B.I.G.) om feestjes te verzieken met razzia's. Muziek stil leggen, platen en cd tas inleveren, dikke boete aan dj en organisatie uitdelen, en het feestje verzieken.

De reden dat ik van vinylplaten ben overgestapt naar mp3 en cd-r's is wat Laidback hierboven ook al vermeld. Het rondzeulen met die platentassen is gewoon niet leuk meer. Bovendien komen de promo's toch eerst op CD uit (www.city16.com) en veel later pas op vinyl als het al grijs gedraaid is in de clubs. Maar het grootste voordeel van mp3 downloads is, dat je dus niet meer de hele release hoeft te kopen omdat je bv maar 1 track goed vind. En wat kan er nog makkelijker zijn dan je mp3tje op een CD fakkelen?

Het is niet leuk voor de artiest die downloads, maar aan de andere kant is het een stukje promotie voor hem. Leuk voorbeeldje, de laatste In Search Of Sunrise van Tiesto werd gratis uitgedeeld op het Miami Music Conference. Iemand was zo snugger dat CDtje te rippen naar mp3 en te verspreiden. Een dag later hebben heel wat mensen de nieuwe ISOS al gedownload, maar velen van hun gaan uiteindelijk toch het origineel kopen: boekje, originele cd, leuk voor de verzameling etc. Was het niet vanwege de downloads, dan had ik bv nooit (of pas vrij laat) van Markus Schulz, Gabriel & Dresden of Paul Oakenfold gehoord.

Conclusie? Bridget zag er goed uit!
ramses    posted on 05-10-2006 20:45
hoe zit dat nu

als je een fuif wil houden hoe moet je auteursrechten betalenen hoe werkt dat , moet je als deejay ook iets betalen na de cd's en pl's ?

greup    posted on 05-10-2006 21:20
greup    posted on 05-10-2006 21:21
Jorrit    posted on 05-10-2006 21:22
slot?

Topic is Locked

This Topic is Closed/Locked, posting in this thread is no longer possible.

You can always Start a new Topic yourself or search for other topics about this subject.

136 Users online: 12 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 2.636
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.811.095