Versterker Specs begrijpen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 11-04-2006 20:07

Een ieder alvast bedankt voor reply.

Amplifier                                                            EP1500       EP2500

Output power
20Hz-20kHz@0.1%THD, both channels driven
8 ohm per channel                                                 260W         450W
4 ohm per channel                                                 400W         650W

1kHz@0.1%THD, both channels driven
8 ohm per channel                                                 280W         500W
4 ohm per channel                                                 450W         750W
2 ohm per channel                                                 700W       1200W

Vraag 1. Waarvoor staat THD?

Vraag 2. Waarom vermeldingen in 20 Hz - 20 kHz en 1kHz @ 0.1 % THD?

Een feit is dat afhankelijk van de frequentie van de muziek, de ohm waarden schommelen voor een juiste weergave van de muziek.

Vraag 3. De "output power" waarden voor 8, 4 en 2 ohm, is dat om te bepalen wat de output zal zijn van 8 ohm tot frequentie dips naar 2 ohm tijdens het spelen van de muziek?

Vraag 4. Zijn de opgegeven output power waarden van belang bij het doorlussen van speakers?

Vraag 5. Waarvoor staat "voltage gain?" Bv. voltage gain EP2500: 50 x ( 34 dB )

Stel ik heb een setje speakers EON 1500, met de volgende specs:
Power handling (IEC filtered noise with 6 dB crest factor) average 225 W and peak 900 W.
Nominal Impedance 8 ohms

Welke van mijn volgende beweringen is juist?
Ik kies voor de EP2500 versterker voor de EON 1500 speakers, omdat

A. 1,5 x 225 W (speaker) = 338 W (amp) bij 8 ohm, dus de EP1500 levert te weinig en liever een beetje teveel dan te weinig.

B. De speakers kunnen een peak van 900 W aan en bij 2 ohm levert de EP2500 1200 W en het mag een beetje meer dan 900 W (peak speaker), minder bv 700 W @ 2 ohm van de EP 1500 wil ik niet, want ik krijg onderbenutting van mijn speakers, ook rekening houdend dat ik muziek wil draaien met grote crest factor.

C. Ik kon toch de EP1500 hebben gekozen want 260 W (amp) is meer dan 225 W (speakers).

D. Ik moest uitkijken naar andere versterker specs d.w.z. dan de EP1500 en EP2500 me bieden.

Tic Toc
User edit by Winston on 12-04-2006 @ 18:15:53 (38%)

What do you think about Versterker Specs begrijpen ??

Vote :   

robbert    posted on 11-04-2006 20:43
Zo dat zijn nog al wat vragen en ik kan echt niet op alle vragen een antwoord geven. Als ik jou was zou ik even langs een erkende DJ-gear zaak gaan. Daar kunnen ze je vast alles vertellen over versterkers.
Camino    posted on 11-04-2006 21:00
THD = {total?} harmonic distortion
Basrose    posted on 11-04-2006 21:52
is thd niet gewoon de maximale afwijking die erin kan zitten?
Camino    posted on 11-04-2006 22:03
nope... HD staat in ieder geval voor harmonic distortion - dus hoeveel vervorming je krijgt.
victorn    posted on 11-04-2006 23:57
Poster: Winston
Vraag 1. Waarvoor staat THD?

Total Harmonic Distortion (totale harmonische vervorming)

Vraag 2. Waarom vermeldingen in 20 Hz - 20 kHz en 1kHz @ 0.1 % THD?

Het is voor een versterker makkelijker om veel vermogen te leveren op 1 kHz (middenin het hoorbare frequentiebereik) dan over het hele hoorbare frequentiebereik. Daarom is het maximale uitgangsvermogen bij 1 kHz hoger dan bij heel lage of heel hoge tonen. Veel fabrikanten geven het vermogen voor beide testsituaties op.

Een feit is dat afhankelijk van de frequentie van de muziek, de ohm waarden schommelen voor een juiste weergave van de muziek.

Vraag 3. De "output power" waarden voor 8, 4 en 2 ohm, is dat om te bepalen wat de output zal zijn van 8 ohm tot frequentie dips naar 2 ohm tijdens het spelen van de muziek?

Nee, dat is bedoeld om aan te geven hoeveel vermogen de versterker levert aan speakers van nominaal 2, 4 of 8 Ohm. De impedantievariaties (die er inderdaad zijn) worden gemakshalve buiten beschouwing gelaten. Overigens zijn veel low-budgetversterkers niet erg goed met 2 Ohm-last. Ze worden te heet, slaan in de protect of gaan in het ergste geval zelfs stuk.

Vraag 4. Zijn de opgegeven output power waarden van belang bij het doorlussen van speakers? (Hiervan ken ik je antwoord Greup)

Ja, als je speakers doorlust (=parallel op je versterker aansluit) daalt de impedantie en zal het verstekervermogen stijgen. Als de versterker tenminste met die lage impedanties kan werken...

Vraag 5. Waarvoor staat "voltage gain?" Bv. voltage gain EP2500: 50 x ( 34 dB )

Dat is de factor waarmee de versterker de ingangsspanning (bijvoorbeeld 1 Volt) versterkt. In dit voorbeeld: geef je de versterker een signaal van 1 Volt op zijn ingang, dan levert hij 50 Volt op de speakeruitgang.

Stel ik heb een setje speakers EON 1500, met de volgende specs:
Power handling (IEC filtered noise with 6 dB crest factor) average 225 W and peak 900 W.
Nominal Impedance 8 ohms

Welke van mijn volgende beweringen is juist?
Ik kies voor de EP2500 versterker voor de EON 1500 speakers, omdat

A. 1,5 x 225 W (speaker) = 338 W (amp) bij 8 ohm, dus de EP1500 levert te weinig en liever een beetje teveel dan te weinig.

Juist, dit zou qua vermogen een goede versterker zijn. Bij een te krappe versterker heb je grotere kans deze te laten clippen (=extreme vervorming), waardoor de speakers kunnen beschadigen. Het hogere vermogen van de zwaardere versterker kunnen ze prima hebben.
B. De speakers kunnen een peak van 900 W aan en bij 2 ohm levert de EP2500 1200 W en het mag een beetje meer dan 900 W (peak

speaker), minder bv 700 W @ 2 ohm van de EP 1500 wil ik niet, want ik krijg onderbenutting van mijn speakers, ook rekening

houdend dat ik muziek wil draaien met grote crest factor.

Dit is volgens mij dezelfde redenering als onder A, alleen zou ik zo min mogelijk naar de piekbelastbaarheid kijken. Die zegt niet zoveel. Zie verder onder A.
D. Ik moest uitkijken naar andere versterker specs d.w.z. dan de EP1500 en EP2500 me bieden.

Het kan altijd duurder en beter. Duurdere versterkers hebben vaak meer reserves, blijven langer koel, zijn betrouwbaarder on-the-road, kunnen soms beter overweg met lage impedanties (2 Ohm) etc. Maar een EP2500 op een Eon1500 lijkt mij niet gek. Op deze speaker ga je natuurlijk geen versterker van € 3.000 gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Lead    posted on 12-04-2006 00:27
Gezien de specs denk ik niet dat de EP1500/2500 2 Ohm stabiel zal zijn, anders hadden ze het vermogen wel aangegeven. Op 1kHz stabiel blijven is niet zo'n probleem Winking my eye
20- 20kHz zegt ook iets over het bereik van de versterker, hij zal dus geen lagere tonen kunnen produceren dan 20 Hz.

Stelling B is eigenlijk niet van toepassing want je speaker is 8Ohm en dit zal niet veranderen.

De EP2500 lijkt mij in dit geval ook de beste keus. De 1500 zal waarschijnlijk voldoen voor thuis gebruik, maar ik zou niet willen bezuinigen op versterker vermogen.

Ik heb zelf een mackie M1400, ik weet niet wat ze tegenwoordig kosten, maar da's echt een aanrader. Ik weet niet in welke prijsklasse/merk de EP zit. De M1400 kost volgens mij rond de 500-600 euro.

Naast ingebouwde limiter heeft hij ook nog wat filter/crossover mogelijkheden op de achterkant zitten. Je kunt ook nog 2 filters gebruiken waardoor je de klank naar je eigen omstandigheden nog iets kunt kleuren.

Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 12-04-2006 00:28 (1%)
Winston    posted on 12-04-2006 00:34
Poster: victorn
Ja, als je speakers doorlust (=parallel op je versterker aansluit) daalt de impedantie en zal het verstekervermogen stijgen. Als de versterker tenminste met die lage impedanties kan werken...

Oeps, dit stuk staat haaks op iemand anders mening. De stand is 2 - 1. Wat zegt Lead?
Thanks a lot Victorn e.a. Ik heb de basics over speakers en amps nu bijna helemaal door.

@Lead : De EP's zijn EuroPower amps (Behringer), de EP2500 kost tegen de 600 euro.

Poster: victorn
Dat is de factor waarmee de versterker de ingangsspanning (bijvoorbeeld 1 Volt) versterkt. In dit voorbeeld: geef je de versterker een signaal van 1 Volt op zijn ingang, dan levert hij 50 Volt op de speakeruitgang.

Dit is dus het geval als de gains van de amp op maximaal zijn gedraaid (dus 50 v / 34 dB )?

Mod Edit:
Gebruik EDIT ipv REPLY op jezelf !
Tic Toc
Mod edit by Lead on 12-04-2006 00:44 (100%)
Lead    posted on 12-04-2006 00:47
Als je speaker doorlust kan dit van invloed zijn op de impedantie van het geheel. Afhankelijk van het feit of 1 of beide speakers een ingebouwd filter heeft.

EP's van Tehringer en bijna net zo duur als de Mackie Confused Ik zou het wel weten :D

De factor is een verhouding die wordt aangegeven, geen absolute waarde. Een versterking kun je opgeven in dB's. Dit is de toename van geluidsdruk en de totale geluidsdruk is natuurlijk afhankelijk van de versterking + ingangsnivo.
Let the BASS be louder
Winston    posted on 12-04-2006 00:56
Ja over de impedantie bij doorlussen is een ieder het wel eens. Maar wat gebeurt vermogens wise met de versterker, wordt dat meer of minder of blijft het hetzelfde.

Over REPLY op mezelf.
Soms of eigenlijk vaak krijg ik zomaar dubbele of driedubbele quote vakjes tijdens het editen, zonet ook nog. De vakjes zijn zelfs ook niet weg te krijgen in de bron code. Daarom startte ik liever in een reply. Zolang ik geen domme one-liners neerzet heb ik daarmee geen gewetensbezwaar, als je dat niet erg vindt, tenzij de EDIT precies gaat doen wat ik wil.

De EP kost ergens tussen de 400 en 600 euro, weet niet meer precies, kan het wel checken. M'n baas heeft die keus gemaakt, er waren geen Mackies in de winkel op moment van de koop.

Tic Toc
User edit by Winston on 12-04-2006 @ 01:36:49 (46%)
Lead    posted on 12-04-2006 01:50
Vaak licht het aan een < /quote> te veel aan het einde van je post...

Als de impedantie zakt kan de versterker meer vermogen gaan leveren.

Let the BASS be louder
victorn    posted on 12-04-2006 11:46
Als de impedantie daalt kan de versterker inderdaad meer vermogen leveren. Dit  volgt simpelweg uit de Wet van Ohm: door de lagere impedantie (=electrische weerstand voor wisselstroom) STIJGT de stroomsterkte bij gelijkblijvende uitgangsspanning. De versterker moet die hogere stroom natuurlijk wel kunnen leveren, en daar zit hem vaak het probleem.

Overigens geeft Behringer wel het vermogen aan 2 Ohm op. Maar dat wil niet zeggen dat deze versterkers dat probleemloos een hele avond volhouden.

20- 20kHz zegt ook iets over het bereik van de versterker, hij zal dus geen lagere tonen kunnen produceren dan 20 Hz. 

Als een fabrikant opgeeft dat een versterker 600 Watt levert van 20Hz tot 20 kHz wil dat niet zeggen dat de versterker geen lagere tonen dan 20 Hz (of hogere dan 20 kHz) kan weergeven. Alleen haalt hij dat vermogen dan niet. Het frequentiebereik wordt apart opgegeven. Overigens wil je i.h.a. helemaal geen tonen lager dan 20 Hz (of zelfs 30 Hz) omdat die vermogen vreten en makkelijk je speakers om zeep kunnen helpen.

robbert    posted on 12-04-2006 11:57
Mmh sorry, maar de Behringer is een stuk goedkoper!
De ep1500 zit op 300 euro en de ep2500 op 350.

Dit is dus nog lang geen 600.

Ik gebruik nu de ep2500 en heb er echt niks over te klagen.
Het vermogen is goed voor de prijs en de versterker is ook zeker niet zwaar (15 kilo).
Winston    posted on 12-04-2006 12:58
Ja inderdaad klopt het van de prijzen. Verwarde het met een QSC amp die onze eerste keus was maar te duur.

Thanks voor de uileg. Ik heb er zeker wat aan gehad.

@ Lead: Ja heeft met de quote te veel te maken, maar al haal ik het weg komt tie vanzelf terug na Submit.

Tic Toc
User edit by Winston on 12-04-2006 @ 13:00:29 (10%)
wl    posted on 12-04-2006 13:35
Als je echt een goede prijs-kwaliteitsverhouding wil, dan moet je eens kijken naar versterkers van American Dj, die zijn in de semi-pro wereld wel bekend. Deze versterkers zijn wel 2 Ω stabiel en hebben een ruim bemeten voeding.

Met de Behringers (EP-1500) heb ik matige ervaringen. 2Ω belasting houdt ie volgens mij geen hele nacht uit want al na amper 5 minuten wordt die amp wel errug warm (verwarming is er niets tegen!). Qua klankbeeld heb ik de indruk dat naarmate de amp dichter bij de clip komt, de klankkwaliteit sterk achteruit gaat zelfs al is er nog geen sprake van "clipping".

Ingeval van de EP-2500 vraag ik mij trouwens af hoe Behringer een amp met amper 1 fan en gelijke opbouw aan de EP-1500 2Ω stabiel kan noemen!
Lead    posted on 12-04-2006 15:54
American audio staat nu niet echt bekend om zijn 'professionele'  spullen. Goedkoop is het wel...
Let the BASS be louder
greup    posted on 12-04-2006 16:38
Poster: Lead
American audio staat nu niet echt bekend om zijn 'professionele'  spullen. Goedkoop is het wel...

De american audio V-reeks is een versterker Die HEEL goed op 2 ohm weet te presteren.. En om nou te zeggen dat ze goedkoop zijn?

Ze zijn hun prijs zeker waard. ( en met de huidige dollar koers hebbe wij ze redelijk goedkoop) In de reek van 500 tot 1100 euro zijn staan deze versterkers zeker hun mannetje. En als het op duurzaamheid aankomt scooren ze ook behoorlijk hoog

greup    posted on 12-04-2006 16:40
Poster: wl
Als je echt een goede prijs-kwaliteitsverhouding wil, dan moet je eens kijken naar versterkers van American Dj, die zijn in de semi-pro wereld wel bekend. Deze versterkers zijn wel 2 Ω stabiel en hebben een ruim bemeten voeding.

Met de Behringers (EP-1500) heb ik matige ervaringen. 2Ω belasting houdt ie volgens mij geen hele nacht uit want al na amper 5 minuten wordt die amp wel errug warm (verwarming is er niets tegen!). Qua klankbeeld heb ik de indruk dat naarmate de amp dichter bij de clip komt, de klankkwaliteit sterk achteruit gaat zelfs al is er nog geen sprake van "clipping".

Ingeval van de EP-2500 vraag ik mij trouwens af hoe Behringer een amp met amper 1 fan en gelijke opbouw aan de EP-1500 2Ω stabiel kan noemen!

Jongens deze versterker is niet gemaakt om op 2 ohm te draaien. De behringer EP is kwalitatief misschien zelfs wel ondergeschikt aan de paladium series van dap. *ze zijn zeker niet beter*

Maar een versterker op 2ohm stabiel vind je niet in deze prijsklasse... Dat het erbij staat betekend niet dat ze het ook daadwerkelijk aankunnen

wl    posted on 12-04-2006 19:32
quote:
Poster: greup

Maar een versterker op 2ohm stabiel vind je niet in deze prijsklasse... Dat het erbij staat betekend niet dat ze het ook daadwerkelijk aankunnen

Je moet weten waar de betere budgetamps zitten... en die zijn er hoor!
Mijn kop eraf als een ADJ het niet uithoudt op 2 Ohm. Ik weet uit eigen ondervinding dat dat wel zo is, en dat zie je simpelweg al aan de interne opbouw van zo'n versterker: oerdegelijk! 

Ze zijn wel een slagje duurder dan de Behringers maarja... dan heb je ook wat.
greup    posted on 12-04-2006 19:41
Poster: wl
quote:
Poster: greup

Je moet weten waar de betere budgetamps zitten... en die zijn er hoor!
Mijn kop eraf als een ADJ het niet uithoudt op 2 Ohm. Ik weet uit eigen ondervinding dat dat wel zo is, en dat zie je simpelweg al aan de interne opbouw van zo'n versterker: oerdegelijk! 

Ze zijn wel een slagje duurder dan de Behringers maarja... dan heb je ook wat.

Zo je naar 4 potst boven je willen scrollen,... zie je gelijk dat je mij niet hoeft te overtuigen

wl    posted on 12-04-2006 19:49
Ow sorry had alleen je laatste post gelezen.

Nuja het kan niet duidelijk genoeg zijn

wl    posted on 12-04-2006 19:55
quote:
Poster: Lead

Daar zou je raar van op kunnen kijken! Een ADJ knalt er met gemak een Crest CPX uit, zonder moeite...

This is an old Topic

No new postings for 7.080 days.
 Post CommentThat would be 236 months
or a whopping 19.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

248 Users online: 160 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 56.343
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.888

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use