Poster: Winston
Vraag 1. Waarvoor staat THD?
Total Harmonic Distortion (totale harmonische vervorming)
Vraag 2. Waarom vermeldingen in 20 Hz - 20 kHz en 1kHz @ 0.1 % THD?
Het is voor een versterker makkelijker om veel vermogen te leveren op 1 kHz (middenin het hoorbare frequentiebereik) dan over het hele hoorbare frequentiebereik. Daarom is het maximale uitgangsvermogen bij 1 kHz hoger dan bij heel lage of heel hoge tonen. Veel fabrikanten geven het vermogen voor beide testsituaties op.
Een feit is dat afhankelijk van de frequentie van de muziek, de ohm waarden schommelen voor een juiste weergave van de muziek.
Vraag 3. De "output power" waarden voor 8, 4 en 2 ohm, is dat om te bepalen wat de output zal zijn van 8 ohm tot frequentie dips naar 2 ohm tijdens het spelen van de muziek?
Nee, dat is bedoeld om aan te geven hoeveel vermogen de versterker levert aan speakers van nominaal 2, 4 of 8 Ohm. De impedantievariaties (die er inderdaad zijn) worden gemakshalve buiten beschouwing gelaten. Overigens zijn veel low-budgetversterkers niet erg goed met 2 Ohm-last. Ze worden te heet, slaan in de protect of gaan in het ergste geval zelfs stuk.
Vraag 4. Zijn de opgegeven output power waarden van belang bij het doorlussen van speakers? (Hiervan ken ik je antwoord Greup)
Ja, als je speakers doorlust (=parallel op je versterker aansluit) daalt de impedantie en zal het verstekervermogen stijgen. Als de versterker tenminste met die lage impedanties kan werken...
Vraag 5. Waarvoor staat "voltage gain?" Bv. voltage gain EP2500: 50 x ( 34 dB )
Dat is de factor waarmee de versterker de ingangsspanning (bijvoorbeeld 1 Volt) versterkt. In dit voorbeeld: geef je de versterker een signaal van 1 Volt op zijn ingang, dan levert hij 50 Volt op de speakeruitgang.
Stel ik heb een setje speakers EON 1500, met de volgende specs:
Power handling (IEC filtered noise with 6 dB crest factor) average 225 W and peak 900 W.
Nominal Impedance 8 ohms
Welke van mijn volgende beweringen is juist?
Ik kies voor de EP2500 versterker voor de EON 1500 speakers, omdat
A. 1,5 x 225 W (speaker) = 338 W (amp) bij 8 ohm, dus de EP1500 levert te weinig en liever een beetje teveel dan te weinig.
Juist, dit zou qua vermogen een goede versterker zijn. Bij een te krappe versterker heb je grotere kans deze te laten clippen (=extreme vervorming), waardoor de speakers kunnen beschadigen. Het hogere vermogen van de zwaardere versterker kunnen ze prima hebben.
B. De speakers kunnen een peak van 900 W aan en bij 2 ohm levert de EP2500 1200 W en het mag een beetje meer dan 900 W (peak
speaker), minder bv 700 W @ 2 ohm van de EP 1500 wil ik niet, want ik krijg onderbenutting van mijn speakers, ook rekening
houdend dat ik muziek wil draaien met grote crest factor.
Dit is volgens mij dezelfde redenering als onder A, alleen zou ik zo min mogelijk naar de piekbelastbaarheid kijken. Die zegt niet zoveel. Zie verder onder A.
D. Ik moest uitkijken naar andere versterker specs d.w.z. dan de EP1500 en EP2500 me bieden.
Het kan altijd duurder en beter. Duurdere versterkers hebben vaak meer reserves, blijven langer koel, zijn betrouwbaarder on-the-road, kunnen soms beter overweg met lage impedanties (2 Ohm) etc. Maar een EP2500 op een Eon1500 lijkt mij niet gek. Op deze speaker ga je natuurlijk geen versterker van € 3.000 gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan.