eindelijk is hij er dan, de review van de numark 5000fx

het is een goed ingedeelde mixer met een overzichtelijke layout. alle knopjes zijn goed bereikbaar en je zult ook nooit 2 knopjes tegelijk indrukken.
de faders voelen goed aan, ze zitten erg stevig in de rail ze gaan lekker soepel. de x fader is vca controlled dus zal lang meegaan, ik weet niet of de verticale faders dat ook zijn maar daar ga ik wel vanuit!
de e.q. potten voelen goed aan en zullen niet zomaar stuk gaan(ook de e.q. werkt zeer goed wanneer je de bass potten vol open gooi zul je geen overstuurt geluid krijgen!), dit is anders wanneer je het over de potten van o.a. de gain, balance, koptel functies en de cf slope. deze zitten namenlijk erg losjes op de mixer oppassen dus.
de hamsterswitches zijn wel erg stevig en gaan ook soepel heen en weer, niks op aan te merken dus!
ook op de jog-weel is niks aan te merken, deze is extreem soepel en werkt snel wanneer je hem gebruik. je kunt hem wel iets omhoog halen. maar ik denk dat als je dat met rust laat er niets aan de hand zal zijn..
ik zal wel een groot vraagteken neerleggen bij de hamsterswitch van de reversefunctie. deze zat namenlijk erg losjes op zn plaats en je kon hem bijna een halve centimeter omhoog halen:S. hij deed het wel gewoon weer wanneer ik hem naar beneden drukte. hetzelfde zal dus gelden zoals bij de jogweel.
de knopjes voor het inschakelen voor de Que, Fx sampler, split bend en fader start zijn goed afgewerkt en zullen ook bijna onmogelijk kapot gaan. Hoewel de knopjes van de effecten wel een beetje los op hun plaats zitten, en de een de ander laat bewegen als je hem heen en weer haal. deze zullen op den duur (na 1,5/ 2 jaar ruwweg) misschien slijten.
de mixer heeft aardig wat functies in huis, waaronder
- 7 effecten (filter en sonar klinken erg goed!)
- Fader start
- Volwaardig loop/ sample unit
- koptel e.q. (beperkt maar heerlijk voor de super precieze beatmixers onder ons)
- scratchen
je kunt je creativiteit dus goed kwijt in deze mixer!
je kunt je samples niet opslaan daarom ben je iets beperkt in je creativiteit.
je kunt op 3 verschillende manieren je Que te gehore krijgen, dit is ietwat verwarrend maar zal een kwestie van wennen zijn.
je hebt geen send/ return functie waardoor je geen verdere effecten bakken of samplers erop kan zetten. Numark denkt, graag of traag:P
- 2x mic
- 9x line
- 3x phono
- fader start cfa/b
- zone
- booth
- record
- digitaal (rca digital) 44.1 khz, 24 bit s/pdif
- master (rca/ cinch analoog) ongebalanceerd
- master (xlr) gebalanceerd
- master uitgang attenuator (verzwakker)
foto:

als ik een cijfer zou moeten geven op schaal van
10 zou dat een
8 zijn,
veel functies, ruim voldoende kwaliteit, veel uit/ingangen!
Alstublieft! m.v.g.
Mike aka Engage