Aansluiten van Speakers (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

neutje    posted on 05-04-2006 21:49
ik heb een set gekocht met 2 subwoofers en 2 tops + versterker en daar heb ik ff een vraagje over.
want ik durf het niet aan om mijn versterker voluit te zetten want ben nogal bang me speakers op te blazen.

hier zijn de specificaties van de speakers + versterker.
denken jullie dat ik mijn versterker voluit kan zetten.

versterker audiopony cx1200

stereo rms 4 ohm 2x600 watt
stereo rms 8 ohm 2x420 watt
mono bridge 1x840 watt

audiophony a bass subwoofers

300 watt rms , 600 watt peak
8 ohms

audophony tops t15

200 watt rms, 400 watt peak
8 ohms

alvast bedankt
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:59 (2%)

What do you think about Aansluiten van Speakers ??

Vote :   

neutje    posted on 07-04-2006 19:17
nou hier zijn ze dan

ik heb eerst alleen de tops aangesloten.
me versterker op 3 kwart gezet en dan ging ik met de master van me mengpaneel steeds harder. me gain stond op de helft. maar toen stond me master voluit en toen klonk het nog niet slecht en de vu meter bleef groen dus toen ging ik me gain verder open zetten en toen ging die op protect.
maar toen die weer van protect af was zette ik de gain op de helft en de versterker steeds harder. toen ging het fftjes goed ongeveer 2 streepjes en toen ging die weer op protect

toen me subwoofers.
daar ging het bijna hetzelfe volgens mij
het klonk niet echt goed zonder hoge tonen maarjah wat wil je.

Winston    posted on 08-04-2006 02:28
Ik heb niet al teveel verstand van speakers en amps en probeer dit topic dus te volgen, maar ik heb grote moeite met het begrijpen van je uitleg van je test.

Volgens boekje gaat volume regelen zo en hopelijk zeg ik niks stoms:

Draai een muziekje.
Gain, volume master mengpaneel en volume versterker helemaal uit. Kanaal fader helemaal open.
Draai de gain zover open dat de volume pieken van je muziekje net niet in het rood komen op de VU meter.
Schuif dan de master van je mixer zover open dat de pieken van je muziekje net niet in het rood komen op de VU meter.
Draai dan de volume knoppen van de versterker open totdat de pieken net niet de rode clip lichtjes van de amp aandoen.

Als de amp en de speakers goed op elkaar zijn afgestemd heb je dan het luidste geluid dat je systeem kan produceren, zonder gekraak of schade risico's.

Hou wel rekening mee dat de lichtjes niet altijd de juiste waarde aangeven van de dB uitstoot. Dus als je toch distortie hoort breng dan 1 van de 3 volumes terug, totdat het verdwijnt. Test 1 voor 1 of de distortie komt door de gain van het kanaal, de master volume van de mixer of van de versterker.

Check tijdens het mixen voor elke nieuwe track de uitslag van de VU meter van de gain en ook van de master. En stel bij als het nodig is. Ook de waarschuwings clip lichtjes van de versterker als je vol draait zonder limiter of zo, want:

Regel nummer 1: Draai nooit iets op rood.

Het enige waar je in jouw geval moet opletten is als de speakers goed zijn afgestemd op de versterker. Ik heb het gevoel dat dat niet het geval is. Je versterker heeft waarschijnlijk onvoldoende vermogen om alles op vol vermogen te pushen. Dus toch sparen voor een tweede versterker, en/of cross over situatie. Vraag meer advies. Tot dan kun je gewoon alleen de tops gebruiken.

Omdat ik ook voorzichtig ben vanwege mijn gebrekkige kennis over het matchen van speakers en amps speel ik op veilig. Ik heb een overkill aan vermogen vlak bij mijn oren, waardoor het volume nooit maximaal hoeft. Ik wordt eerder doof dan dat de speakers het begeven. Works for me. Lang geen speakers meer opgeblazen. Door schade (en gelukkig geen schande) en onderzoek wat wijzer geworden.

Maar waarom wil je zo luid mogelijk met zoveel vermogen in een thuis situatie als ik dat vragen mag? Of is de sensitivity van de speakers van bloedarmoede kwaliteit?

Tic Toc
User edit by Winston on 08-04-2006 @ 02:42:16 (10%)
neutje    posted on 08-04-2006 11:30
nou de speakers zijn ook voor de drive in
greup    posted on 08-04-2006 12:33
Poster: neutje
nou hier zijn ze dan

ik heb eerst alleen de tops aangesloten.
me versterker op 3 kwart gezet en dan ging ik met de master van me mengpaneel steeds harder. me gain stond op de helft. maar toen stond me master voluit en toen klonk het nog niet slecht en de vu meter bleef groen dus toen ging ik me gain verder open zetten en toen ging die op protect.
maar toen die weer van protect af was zette ik de gain op de helft en de versterker steeds harder. toen ging het fftjes goed ongeveer 2 streepjes en toen ging die weer op protect

toen me subwoofers.
daar ging het bijna hetzelfe volgens mij
het klonk niet echt goed zonder hoge tonen maarjah wat wil je.

Je versterker levert zoals je zei 420 watt op bij 8Ohm. Je tops zouden 200 watt leveren bij 8Ohm. Dus theoretisch gezien is het wel denkbaar dat jou versterker in de protect springt.

Echter leveren je subs 300 watt bij ohmage van 8ohm.. Dan vind ik dat je versterker wel redelijk vroeg in de protect springt ( zeker als je hem nog maar 3 kwart open had staan)

Nu vraag ik me af hoe jou subs geklonken hebben.. Als het goed is hoorde je alleen boem,boem, boem met een zeer klein persentage mid. Ik heb het idee dat jou speaker met een stuk meer mid klonken... Ik vermoedt dus nog steeds dat jou basboxen geen ingebouwd filter hebben..... dat zou inieder  geval wel verklaren waarom jou versterker zo raar doet, en waarom deze set dus niet zo hard kan spelen
greup    posted on 08-04-2006 12:41
Poster: Winston
Volgens boekje gaat volume regelen zo en hopelijk zeg ik niks stoms:

Draai een muziekje.
Gain, volume master mengpaneel en volume versterker helemaal uit. Kanaal fader helemaal open.
Draai de gain zover open dat de volume pieken van je muziekje net niet in het rood komen op de VU meter.
Schuif dan de master van je mixer zover open dat de pieken van je muziekje net niet in het rood komen op de VU meter.
Draai dan de volume knoppen van de versterker open totdat de pieken net niet de rode clip lichtjes van de amp aandoen.

Als de amp en de speakers goed op elkaar zijn afgestemd heb je dan het luidste geluid dat je systeem kan produceren, zonder gekraak of schade risico's.

Hou wel rekening mee dat de lichtjes niet altijd de juiste waarde aangeven van de dB uitstoot. Dus als je toch distortie hoort breng dan 1 van de 3 volumes terug, totdat het verdwijnt. Test 1 voor 1 of de distortie komt door de gain van het kanaal, de master volume van de mixer of van de versterker.

Check tijdens het mixen voor elke nieuwe track de uitslag van de VU meter van de gain en ook van de master. En stel bij als het nodig is. Ook de waarschuwings clip lichtjes van de versterker als je vol draait zonder limiter of zo, want:

Regel nummer 1: Draai nooit iets op rood.

Tis een erg ingewikkelde uitleg, en ik ben het er ook niet mee eens. Sommige nummers hebben namelijk een ander opname niveau. Zorg daarom dat je je mengpaneel NIET net onder het rood hebt staan, maar op een veilig niveau ( tenzij je mengtafel een goede headroom heeft) Je versterker is eigenlijk het eenigste wat je echt goed in de gate moet houden. Zorg ervoor dat die niet gaat clippen, en dat heb je met goed op elkaar afgestemde app. geen problemen.

Het enige waar je in jouw geval moet opletten is als de speakers goed zijn afgestemd op de versterker. Ik heb het gevoel dat dat niet het geval is. Je versterker heeft waarschijnlijk onvoldoende vermogen om alles op vol vermogen te pushen. Dus toch sparen voor een tweede versterker, en/of cross over situatie. Vraag meer advies. Tot dan kun je gewoon alleen de tops gebruiken.

Zoals je kunt lezen leverd zijn verterker zeker geen vermogen te kort. Ik vind de verhouding tussen zijn speakers en versterker wel goed. de vuistregel die gehanteerd wordt is namelijk.. speaker rms watts *1.5 = versterkers rms vermogen ( dit gezien de dynamiek, speaker waarbij de amp op vol vollume moet pompen zijn eerder geneigt wat slechter te klinken door slecht uitgestuurd signaal)
Wat ook nog zou kunnen is dat de watts van de speakers ZOOO  belabbert zijn opgegeven dat ze die in de praktijk niet aankunnen....

User edit by greup on 08-04-2006 @ 12:45:22 (1%)
Winston    posted on 08-04-2006 14:32
Poster: greup
Je versterker levert zoals je zei 420 watt op bij 8Ohm. Je tops zouden 200 watt leveren bij 8Ohm. Dus theoretisch gezien is het wel denkbaar dat jou versterker in de protect springt.

Echter leveren je subs 300 watt bij ohmage van 8ohm.. Dan vind ik dat je versterker wel redelijk vroeg in de protect springt ( zeker als je hem nog maar 3 kwart open had staan) ......

..... Ik vermoedt dus nog steeds dat jou basboxen geen ingebouwd filter hebben..... dat zou inieder  geval wel verklaren waarom jou versterker zo raar doet, en waarom deze set dus niet zo hard kan spelen

Ik heb een vraag.

Ik weet wel dat je niet zomaar watts kunt optellen als je speakers parallel aansluit. Dit vanwege de schommelende impedantie (ohm waarden) als de muziek speelt. Maar waarom is de optelsom van de watts per kanaal niet te gebruiken als indicatie? En zeker mogelijk op te tellen bij identieke spakers?

Heeft het te maken met de filter in geval van subs? Dus ziet de amp 8 ohm als er een filter is. En als er geen filter is ziet hij 4 ohm.

Dan heeft Neutje voor de speaker 500W rms per kanaal nodig en haalt de versterker de 1,5 x speaker W rms = amp W rms regel dus niet bij 4ohm. Want de versterker levert 600 W rms bij 4 ohm en 1,5 x 500 W rms = 750 W rms

Ik heb nog steeds het gevoel dat de versterker te weinig vermogen heeft. Hetzelfde gevoel lijkt de protector van de amp van Neutje ook te hebben en daarom grijpt tie in. En Neutje en ik ook staan voor raadsel.

Tic Toc
Winston    posted on 08-04-2006 14:43
Poster: greup
.... niet mee eens. Sommige nummers hebben namelijk een ander opname niveau. Zorg daarom dat je je mengpaneel NIET net onder het rood hebt staan, maar op een veilig niveau ( tenzij je mengtafel een goede headroom heeft) Je versterker is eigenlijk het eenigste wat je echt goed in de gate moet houden. Zorg ervoor dat die niet gaat clippen, en dat heb je met goed op elkaar afgestemde app. geen problemen.

De test die ik beschreef is als je echt het uiterste aan dB's uit je systeem wilt persen. Ik draai zelf veilig en zoveel mogelijk met de pieken op de mixer in het laatste groen. En dat beveel ik een ieder aan. Ook de amp draai ik voorzichtigheidshalve niet vol open, tot onder het clippen aan.

Later gaf ik ook aan dat je rekening houdt met het verschil in opname niveau van tracks, door telkens bij elke nieuwe track de gain bij te stellen.

Tuurlijk hou je de versterker het meest in de gaten, omdat daar de kans op onherstelbare en grote schade het grootst is.

Maar als je mooi helder geluid op prijs stelt zorg je ook dat clipping niet optreedt in je kanalen en master van je mixer.

Mijn eigen vuistregel is dat ik 2 x meer vermogen installeer dan ik zelf wil horen.

Zou je ook alsjeblieft willen aangeven welk deel of alles niet klopt van mijn verhaal. Dan leer ik en waarschijnlijk anderen ook wat van.
Tic Toc
User edit by Winston on 08-04-2006 @ 14:55:44 (51%)
greup    posted on 08-04-2006 16:03

Ik heb een vraag.

Ik weet wel dat je niet zomaar watts kunt optellen als je speakers parallel aansluit. Dit vanwege de schommelende impedantie (ohm waarden) als de muziek speelt. Maar waarom is de optelsom van de watts per kanaal niet te gebruiken als indicatie? En zeker mogelijk op te tellen bij identieke spakers?

2* 300 watts is Heel wat anders dan 1* 600 watts per kanaal. Als ik een versterker heb van 300 watt per kanaal, en ik sluit daar eerst per kanaal een box van 250 watt op, dan is het niet zo dat wanneer ik 2 boxen per kanaal aansluit dat ik dan ook ineens 2 keer zoveel geluid heb! en het is zeker niet zo dat je dan tegen de klant mag zeggen van... Ik heb een geluids set van 2* 0.5 kw ( oftewel 500 watt)

Op het moment dat ik namelijk 2*250 watt aansluit blijft mijn versterker gewoon 1*250 watt afgeven. alleen het aantal geluidsdragers wordt meer

Een leuk testje is thuis eens eerst met 1 box te gaan draaien... en dan later daar een 2e box op aantesluiten. Je zult merken dat dat niet zo gek veel verschil uitmaakt.

het aantal watts is sowieso geen goede indicatie. Zo zouden ( als we ervan uitgaan dat de watts op een normale mannier zijn berekend) 400 watt boxen van type"x" veel harder kunnen klinken dan 400 watt boxen van type "y". Dit heeft namelijk te maken met de gevoeligheid of het rendement van de luidspreker.

Laten we stellen dat type "x" een gevoeligheid heeft van 102db.

en type"y" heeft een gevoeligheid van 99db.

het feit dat type "y" een gevoeligheid van 99db heeft wil zegge dat wanneer ik 1 watt heb, dat de box op 99 db speeld. elke verdubbeling van het aantals watts resteerd in 3db extra. Dus 102db bij 2W, 105db bij 4W, 108db bij 8W, 111db bij 16W, 114db bij 32W, 117db bij 64W, 120db bij 128W, 123db bij 256W en 126 db bij 512watt enzo.

type "y" haalt in dit verhaal dus een theoretische 124/125 db. terwijl type "x" 127/128 db haalt.

Tevens zijn er ook andere factoren zoals de kasten waar ze inzitten en opwarming van de spreekspoel die de uiteindelijk haalbare db van de box bepalen.

Heeft het te maken met de filter in geval van subs? Dus ziet de amp 8 ohm als er een filter is. En als er geen filter is ziet hij 4 ohm.

het feit dat er een passief filter in de subs zit maakt dat de versterker alleen dat ohmage ziet. In dit geval dus 8. . het filter zorgt vervolgens weer dat de top gevoed gaat worden met de juiste frequenties.

Dan heeft Neutje voor de speaker 500W rms per kanaal nodig en haalt de versterker de 1,5 x speaker W rms = amp W rms regel dus niet bij 4ohm. Want de versterker levert 600 W rms bij 4 ohm en 1,5 x 500 W rms = 750 W rms

De versterker blijft rondom de 8 ohm zitten. de versterker leverd 420watt op 8 ohm. De basbox vraag 300 watt op 8 ohm. 300*1.5= 450watt. Dus opzich kan dit prima samen.

User edit by greup on 08-04-2006 @ 16:03:51 (2%)
Mod edit by Lead on 08-04-2006 16:12 (4%)
greup    posted on 08-04-2006 16:08

De test die ik beschreef is als je echt het uiterste aan dB's uit je systeem wilt persen. Ik draai zelf veilig en zoveel mogelijk met de pieken op de mixer in het laatste groen. En dat beveel ik een ieder aan. Ook de amp draai ik voorzichtigheidshalve niet vol open, tot onder het clippen aan.

Later gaf ik ook aan dat je rekening houdt met het verschil in opname niveau van tracks, door telkens bij elke nieuwe track de gain bij te stellen.

Tuurlijk hou je de versterker het meest in de gaten, omdat daar de kans op onherstelbare en grote schade het grootst is.

Maar als je mooi helder geluid op prijs stelt zorg je ook dat clipping niet optreedt in je kanalen en master van je mixer.

Mijn eigen vuistregel is dat ik 2 x meer vermogen installeer dan ik zelf wil horen.

Zou je ook alsjeblieft willen aangeven welk deel of alles niet klopt van mijn verhaal. Dan leer ik en waarschijnlijk anderen ook wat van.

Op het moment dat ik het aantal db's dat ik naar mijn versterker stuur vanaf het mengpaneel wat lager hou, dan kan ik de versterker weer iets harder zetten.

vaak heeft een mengpaneel ( zeker in de budget series) niet z'n goede headroom en kun je dus beter zorgen dat je hier niet in het rood komt.

Tevens is jou verhaal ook niet fout. Ik had mijn reactie alleen gebasseerd op het moment dat je ergens op een feest staat.

Winston    posted on 08-04-2006 23:54
Thanks voor de uitleg. Nu begrijp ik het begrip "gevoeligheid van speakers" goed; echt de duidelijkste uitleg die ik hierover ben tegengekomen.

Maar ik heb toch nog vragen. Ik geef een aantal beweringen en ik vraag om aan te geven of het wel of niet klopt en waarom.

Neutje heeft enkel Tops aangesloten

Neutje's Tops: 200W rms @ 8 ohm per speaker
Neutje's Amp : 420W rms @ 8 ohm per kanaal

Vuistregel: 1,5 x speaker W rms = amp W rms
Dus 1,5 x 200W rms = 350 W rms

De amp levert 420 W rms, dus 70 W rms teveel.

En 70 W rms is 1/6 van 420 W rms.

Dus de volume knoppen van de amp mogen maximaal op 5/6 van vol open, als we voor het gemak aannemen dat het lineair gaat. En de amp de maximale signaal sterkte krijgt van de mixer.

Als Neutje voorbij 5/6 komt op de amp grijpt de protector in. Dat komt doordat de speakers zich bedreigd voelen. De versterker pushed te hard.

Wat klopt wel en wat niet van dit verhaal?

Neutje heeft enkel Sub woofers aangesloten

Neutje's Subs: 300W rms @ 8 ohm per speaker

Dus 1,5 x 300W rms = 450 W rms

De amp levert 420 W rms, dus 30 W rms te weinig.

Als Neutje nu de amp de maximale signaal sterkte vanuit de mixer stuurt en het volume op zijn amp langzaam open draait, grijpt op een bepaald moment de protector in. Hierbij neem ik wel verkeerde opgave van de fabrikant over het vermogen, bouw van de drivers en de rest, etc. in rekening.

Dit komt dit keer omdat de amp zich bedreigd voelt. De speakers zuigen teveel vermogen.

De passieve filter zorgt dat de amp alleen een impedantie van rond de 8 ohm ziet. Zijn de tops van Neutje dan aangesloten op de subs, en dus na de filters? Of worden de tops direct op de versterker aangesloten en zijn dus niet in verbinding met de filters in de subs?

Een amp heeft 2 kanalen in en 2 out voor zover ik weet. Kun je ook meer vertellen over de aansluitingen, dus inputs en outputs die cross overs hebben.

Stel nu dat Neutje 4 tops had en ze wil doorlussen, dus 2 om 2 per kanaal van de versterker parallel aansluit.

600W rms @ 4 ohm per kanaal

Zal zijn stroomrekening ongeveer 200Wuur zijn of ongeveer 400Wuur zijn na 1 uur draaien?

Tic Toc
User edit by Winston on 09-04-2006 @ 19:55:41 (1%)
greup    posted on 09-04-2006 01:06

Neutje heeft enkel Sub woofers aangesloten

Dus 1,5 x 200W rms = 350 W rms

De amp levert 420 W rms, dus 70 W rms teveel.

En 70 W rms is 1/6 van 420 W rms.

Dus de volume knoppen van de amp mogen maximaal op 5/6 van vol open, als we voor het gemak aannemen dat het lineair gaat. En de amp de maximale signaal sterkte krijgt van de mixer.

Als Neutje voorbij 5/6 komt op de amp grijpt de protector in. Dat komt doordat de speakers zich bedreigd voelen. De versterker pushed te hard.

Doordat somige fabrikanten nogal rommelen met de wattages van boxen ( zo ken ik fabrikanten die ze volgens mij niet eens meer meten maar gewoon wat neer zetten) is de wattage niet echt een betrouwbaar middel.. echter zullen we toch ergens op moeten basseren waar hoeveel versterker vermogen we moetn hebben.
Het is een feit dat ik boxen ken, waar ik i.p.v de opgegeven 250 watt met een gerust hart 500 watt opzet ( voorbeeld is de beyma sm-115)
Maar we gaan er even vanuit dat de 200 watt hier realistisch is. Het is zeker niet zo dat hij nu z'n versterker in op 5/6 mag open gooien(dan staat die waarscheinlijk in praktijk ook al te clippen). Dat we de vuistregel hanteren van 1,5 maal rms waarde van de box = rms waarde van versterker heeft namelijk te maken met het feit dat we liever niet zien dat ze versterker te hard moet werken! ( het geeft niet aan dat we gerust meer watts op de box kunnen zetten)
Eigenlijk kun je stellen dat op het moment dat je box ( van redelijke kwaliteit) kwa geluids kwaliteit er iets op achter uit gaat, dat dan de versterker te hard staat.

Ik zou denk ik ( maar dat is lastig te zeggen zonder de box gehoord te hebben, en geen verstand te hebben van de drivers die erin zitten) de versterker iets meer dan de helft open gooien.

Tevens moet ik je even meegeven dat de protectors op een vertsterker nou niet bepaald idiaal zijn. Het is echt een uiterste redt middel. Beter is uiterraard weer de compressor, en de daar onder geplaatste limiter.

De passieve filter zorgt dat de amp alleen een impedantie van rond de 8 ohm ziet. Zijn de tops van Neutje dan aangesloten op de subs, en dus na de filters? Of worden de tops direct op de versterker aangesloten en zijn dus niet in verbinding met de filters in de subs?

Een amp heeft 2 kanalen in en 2 out voor zover ik weet. Kun je ook meer vertellen over de aansluitingen, dus inputs en outputs die cross overs hebben.

Ik ga ervanuit dat hij z'n tops doorgelust heeft via z'n basboxen. Dat wil dus zeggen dat we per kant 1 sub en 1 top hebben. De tops worden dus NA het filter aangesloten!

Als de tops niet in verbinding staan met de subs dan zou het zo kunne zijn dat hij z'n tops op 1 kanaal heeft staan. Waardoor dat kanaal dus gewoon op 4 ohm staat te spelen. ( dit zou wel een erg onlogische situatie zijn en dan zou het filter ook zinloos zijn)
Een crossover wordt doorgaans voor de versterker aangesloten. vaak gebruik je bij een crossover 2 kanalen. de volgorde is dan als volgt

Mixer-----crossover------versterkers-------boxen

De crossover bepaald de frequenties die naar de versterkers worden gestuurd. De versterkers geven dit signaal dan weer door aan de boxen.

Doordat de top geen lage tonen hoeft te versterken kan hij meer vermogen op het hoog leveren, voor de versterker van de subs geld dat hij geen hoge tonen hoeft weer tegeven en dus ook wat meer vermogen kan geven op het laag.

Ook is het mogelijk om een crossover tegebruiken i.c.m 1 versterker. Dan krijg je dat kanaal 1 de hoge tonen gaat versterker.. en kanaal 2 de lage tonen.
Mocht neut dit willen doen, dan is het aan te raden om z'n filters uit z'n basboxen te halen. Deze filters zullen namelijk gevoed moeten worden door de versterker, en dat zijn allemaal verloren watts.

Een crossover is er te koop in vershillende soorten. De bekenste is de 2weg stereo crossover. Deze scheit het signaal van de versterker in 2 signale. 1tje voor je lage tonen. En 1 voor de hoge tonen. (uiteraard spreekt het voorzich hoe je die 2 van weer naar je versterker leidt) er zijn ook 3 weg series ect. Die schijt het signaal dan weer in 3e.... dus voor laag, mid en hoog
Stel nu dat Neutje 4 tops had en ze wil doorlussen, dus 2 om 2 per kanaal van de versterker parallel aansluit.

600W rms @ 4 ohm per kanaal

Zal zijn stroomrekening ongeveer 200Wuur zijn of ongeveer 400Wuur zijn na 1 uur draaien?

Voor kwh hoef je niet naar het aantal boxen te kijken. Alleen naar het aftegeven versteker vermogen.
hij draaid met 4 topjes van 200 wat op 4ohm.
de versterker geeft dus 200 watt per kanaal af.

waarom geen 400? dat is simpel... Stel nou eens dat hij 400 zou afgeven in de theorie dat de eerste 200 watts verdwijnen in box 1 ( iets wat natuurlijk ondenkbaar is maar toch) dan zouden die 200 andere watts toch ook eerst door box 1 moeten om box 2 te berijken.

Even een leuk natuurkunde lesje

p=200
u=230 (kan ook 220 zijn.. of misschien 240, dat is natuurlijk afhankelijk van het stopcontact)
I=??
E=??
T=1

P=U*I

200=230*I

I=200/230 = 0.87 A

E=P*T

1=0.2*1 = 0.2Kwh oftewel 200 watuur bij 0.87 ampere

Laten we er eens vanuit gaan dat 1kwh 0.12 euro kost.
0.12*0.2kwh= 0.024euro per uur oftewel een afgeronde 60 cent per kanaal per dag.

en dat is dan 1.20 per dag voor de bijde kanalen.
(jongens wat is stroom toch eignelijk goedkoop)

Om even simpel antwoord op je vraag te geven... 400wattuur dus!
User edit by greup on 09-04-2006 @ 01:15:38 (2%)
Mod edit by Lead on 09-04-2006 12:36 (5%)
Lead    posted on 09-04-2006 12:38
Goed he, alle formules van natuurkunde in de praktijk.

Kijk en daarvoor kies je nu natuur- en wiskunde op school :D
Let the BASS be louder
dane86    posted on 09-04-2006 12:45
haha, ja, of juist niet
wl    posted on 09-04-2006 15:35
Even een simpele toelichting ivm instellen van de "gain" (ingangsgevoeligheid) van de amps.

Ik heb het gevoel dat velen denken dat het niveau waarop de versterker zelf gaat clippen afhankelijk is van de belastbaarheid (bij speakers verkiest men meestal belastbaarheid ipv vermogen) van de aangesloten speakers.

Deze bewering is FOUT!

Een amp "ziet" namelijk niet welke belastbaarheid de aangesloten speaker heeft, hij ziet enkel de impedantie van de aangesloten speaker (4 - 8 - 16 Ohm meest gangbaar in PA-wereld).

Concreet betekent dit:

Het maakt niet uit of je een speaker van 1Watt of een speaker van 1000Watt aansluit, de AMP zal altijd op hetzelfde punt clippen en dit is wanneer de versterker een bepaalde ingangsspanning toegeleverd krijgt. (ingangsspanning staat meestal wel in de specificaties van de amp vermeld)

Het enige wat ik hiermee wil zeggen is:

Pas op met zomaar dingen te zeggen als "zet je gain van je amp halfweg" want in dit geval is het best mogelijk dat de amp al vol in de clip zit, afhankelijk van de spanning dat je mengpaneel levert bij 0 db.

Winston    posted on 09-04-2006 19:40
@ Greup

Thanks voor de uitleg.

Dat van de cross overs heb ik direct begrepen.

Dat van de natuurkunde les lijkt ook te kloppen. Ik was geen ster in natuurkunde, maar nu ik de formules weer heb zal ik even een schema tekenen en het narekenen.

Het stuk tekst van je over Neutje heeft enkel tops aangesloten begrijp ik wel. Per ongeluk staat er Sub Woofers, zou je even willen corrigeren? Oh, en ergens staat ook dat 1 van de crossovers "schijt" i.p.v. "scheidt." 

Maar toch blijft het gissen waarom Neutjes protectie ingrijpt. Ik hou het op clippen van de versterker voor beide gevallen (enkel tops en enkel subs). Ik las ergens dat versterkers over het algemeen met de volume knop op 10 uur al vol vermogen afgeven. En hij had de knopjes op 12 uur bij zijn test.

N.B. Voor degenen die het nog niet doorhebben, geen van beide verhaaltjes kloppen helemaal, vooral bij de conclusies niet.
Tic Toc
User edit by Winston on 09-04-2006 @ 20:10:37 (22%)
Winston    posted on 09-04-2006 19:47
Poster: wl
Ik heb het gevoel dat velen denken dat het niveau waarop de versterker zelf gaat clippen afhankelijk is van de belastbaarheid (bij speakers verkiest men meestal belastbaarheid ipv vermogen) van de aangesloten speakers.
.....
Een amp "ziet" namelijk niet welke belastbaarheid de aangesloten speaker heeft, hij ziet enkel de impedantie van de aangesloten speaker (4 - 8 - 16 Ohm meest gangbaar in PA-wereld).
.....
Het maakt niet uit of je een speaker van 1Watt of een speaker van 1000Watt aansluit, de AMP zal altijd op hetzelfde punt clippen en dit is wanneer de versterker een bepaalde ingangsspanning toegeleverd krijgt. (ingangsspanning staat meestal wel in de specificaties van de amp vermeld)

Dat spreekt voor zich. Maar ik heb toch een vraagje.

Stel ik sluit een speakers van 18W rms @ 8 ohm aan op een amp van 1000 W rms @ 8 ohm. Ik snap natuurlijk dat ik die speakertjes zo opblaas. Maar ik hoor dat zo een set up ook niet goed is voor de amp. Die kan ook stuk. Hoe kan dat?

Tic Toc
Winston    posted on 09-04-2006 19:53
Pas op met zomaar dingen te zeggen als "zet je gain van je amp halfweg" want in dit geval is het best mogelijk dat de amp al vol in de clip zit, afhankelijk van de spanning dat je mengpaneel levert bij 0 db.

Dat je amp clipt onafhankelijk clipt van anything snap ik wel.

Nog 3 vraagjes:
1. Grijpt de protectie van de amp in als je een geclipped signaal uitstuurt vanuit je mixer?
2. Ik dacht dat alle mengpaneel een standaard signaal of spanning uitsturen naar de versterkers op 0 dB, calibratieverschillen en onnauwkerigheden buiten beschouwing gelaten. Klopt dit niet?
3. Clipt je amp alleen van de ingangsspanning of alleen van het opvoeren van de volume knoppen van de amp of door beide?
Tic Toc
User edit by Winston on 09-04-2006 @ 20:05:31 (20%)
Camino    posted on 09-04-2006 20:16
vraag 2: ja, correct*

vraag 1 en 3 snap ik niet echt goed - je amp clipt als er een signaal binnenkomt van meer dan (in de meeste gevallen) rond de +3 dB... normaal gesproken als je mixer het signaal clipt voor dat hij het uitstuurt moet je wel erg je best doen om daar nog boven te komen

*let wel op dat je NA je master volume geen andere gains hebt - dit is bijvoorbeeld het geval op de DJM600 waar je de spanning op het achterpaneel nog eens kan tweaken. ik weet niet zeker of de VU meters hier rekening mee houden
User edit by Camino on 09-04-2006 @ 20:22:24 (80%)
wl    posted on 09-04-2006 20:44
quote:

Dat je amp clipt onafhankelijk clipt van anything snap ik wel.

Nog 3 vraagjes:
1. Grijpt de protectie van de amp in als je een geclipped signaal uitstuurt vanuit je mixer?
2. Ik dacht dat alle mengpaneel een standaard signaal of spanning uitsturen naar de versterkers op 0 dB, calibratieverschillen en onnauwkerigheden buiten beschouwing gelaten. Klopt dit niet?
3. Clipt je amp alleen van de ingangsspanning of alleen van het opvoeren van de volume knoppen van de amp of door beide?

1. Niet noodzakelijk. Je kan je amp "normaal" uitsturen met een geclipped signaal dat vertrekt uit je mengpaneel. Alleen is dat natuurlijk niet verstandig, je gaat een vervormd signaal met een factor versterken en daar wordt je geluid niet bepaald beter van!

2. Volgens mij worden er grosso modo 2 standaarden gebruikt. (0,775V en 1V??). Ik weet dit niet zeker hoor, pin er me dus niet op vast!
Anyway, de ingangsspanning waarbij versterkers gaan clippen verschillen zeker en vast van amp tot amp, dus universeel is het zeker niet wat de versterkers betreft.

3. Een amp clipt wanneer hij de spanning die hem geleverd wordt niet kan versterken met de ingestelde gain. Het antwoord is dan ook logisch; beide factoren kunnen aan de basis liggen bv. door een relatief zwak signaal op te krikken met de gains van de versterker of door een signaal uit te sturen vanuit je mengpaneel dat ettelijke db's boven de 0 db ligt (tenzij je gain op je versterkers zoooo laag staat, maar zoals ik al zei: niet verstandig!) 
User edit by wl on 09-04-2006 @ 20:50:33 (23%)
greup    posted on 09-04-2006 20:58
Blijf het toch raar vinden dat de versterker in de protect springt bij de set-up van neut.

Dat de versterker niet op headroom/oversturing van een mengpaneel reageerd is maar goed ook. (anders zoude vele problemen hebben bij de oudere djm serie)

Op vraag 2 weet ik helaas ook niet zo snel een antwoord.
User edit by greup on 09-04-2006 @ 21:06:23 (100%)
wl    posted on 09-04-2006 21:00
quote:

Stel ik sluit een speakers van 18W rms @ 8 ohm aan op een amp van 1000 W rms @ 8 ohm. Ik snap natuurlijk dat ik die speakertjes zo opblaas. Maar ik hoor dat zo een set up ook niet goed is voor de amp. Die kan ook stuk. Hoe kan dat?

Lijkt me sterk dat die versterker daar hinder van gaat ondervinden. Hangt er natuurlijk van af wat je verstaat onder "niet goed zijn voor de amp". Dat je die versterker verre van volledig kan belasten is logisch, maar ik zou niet durven zeggen dat die versterker daardoor defect zou raken. Misschien dat je doelt op de gevolgen voor de amp nadat je je speaker opgeblazen hebt? Wat dat precies tot gevolg heeft voor de amp heb ik zelf nog niet meegemaakt, mijn Focal's zijn tot nu toe nog allemaal in leven , dus geen ervaring met het opblazen van speakers

greup    posted on 09-04-2006 21:22
quote:

Lijkt me sterk dat die versterker daar hinder van gaat ondervinden. Hangt er natuurlijk van af wat je verstaat onder "niet goed zijn voor de amp". Dat je die versterker verre van volledig kan belasten is logisch, maar ik zou niet durven zeggen dat die versterker daardoor defect zou raken. Misschien dat je doelt op de gevolgen voor de amp nadat je je speaker opgeblazen hebt? Wat dat precies tot gevolg heeft voor de amp heb ik zelf nog niet meegemaakt, mijn Focal's zijn tot nu toe nog allemaal in leven , dus geen ervaring met het opblazen van speakers

Zolang jij die 18 watt boxjes heel houdt zal de versterker gewoon z'n werk blijven doen. * tis trouwens wel een erg extreem voorbeeld*

Winston    posted on 10-04-2006 02:17
Sorry dat ik jullie weer lastig val met vragen. Maar ik wil amps en speakers eindelijk eens goed begrijpen, omdat ik kwaliteitsgeluid het belangrijkste vindt voor mijn favoriete muziekstijl. Echt belangrijker dan een mooie CD player of mixer.

Ik heb dus een schema getekent met 2 parallel geschakelde weerstanden, R1 en R2, van 8 ohm en ben met de formules aan het rekenen geslagen. En toen snapte ik het weer niet. Want ik kom niet uit op het resultaat van Greup.

De weerstanden stellen dus de tops van Neut voor: 200W rms @ 8 ohm.

De vervangingsweerstand Rparallel van de 2 weerstanden R1 en R2 is 4 ohm.
Dit heb ik berekend met 1/Rparallel = 1/R1 + 1/R2

P = U.I = U²/R1
200 W rms = U²/8 ohm
U² = 200 W rms . 8 ohm
het spanningsverschil over 1 weerstand is dus U = 40 Volt
Dan is I = 5 Ampere, berekend met de Wet van Ohm (U = I.R). Dit is de situatie als 1 top is aangesloten.

Over beide parallel geschakelde weerstanden staat weer hetzelfde spanningsverschil U = 40 Volt, juist omdat de weerstanden parallel zijn geschakeld. De tops zijn natuurlijk nog steeds 200 W rms @ 8 ohm en vragen volgens de Wet van Ohm (U = I.R) nog steeds 5 Ampere.

Volgens de eerste Wet van Kirchhoff moet de som van de stroomsterkte nul zijn op het knooppunt. Er gaat vanuit het knooppunt 2 maal 5 Ampere naar de weerstanden. Dus naar het knoopunt toe moet 10 Ampere komend vanuit de richting van de versterker die ik beschouw als de spanningsbron.

Maar de amp ziet nu een belasting van 4 ohm totaal. Ook ziet de amp nog dat de speakers vragen om 10 Ampere en 40 Volt.
Het nominaal vermogen wat de beide parallel geschakelde speakers vragen is dus 400 W, berekend met
P = U.I = 40 Volt . 10 Ampere = 400 W rms of ook
P = U²/Rparallel = 40² Volt / 4 ohm = 1600 Volt / 4 Ampere = 400 W rms

Dat lijkt me logisch. Om de driver van de speaker te laten werken is arbeid nodig. Om 2 speakers aan te drijven is er tweemaal meer arbeid nodig. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat de materie van amps en speaker matching enorm ingewikkeld is en dat dit een sterke vereenvoudiging is.

Omdat de ohm waarde lager is, 8 ohm i.p.v. 4 ohm kan de versterker ook meer vermogen leveren.

Waarom staat er op de specs van amps bv die van Neut:
420 W rms @ 8 ohm
600 W rms @ 4 ohm

Dit wekt bij mij de suggestie dat de amp 600 W kan leveren bij een belasting van 4 ohm. Als de amp van Neut een ideale spanningsbron zou zijn zou hij bij een belasting van 4 ohm 840 W rms kunnen leveren. Dat is geen enkele amp dus levert tie maar 600 W rms i.p.v. 840 W rms.

Maar als Neutje 2 identieke tops van 200 W rms @ 8 ohm per kanaal parallel zou aansluiten zou zijn versterker met 600 W rms @ 4 ohm per kanaal het dus aankunnen.
1,5 . 400 W rms = 600 W rms exact.

Zijn stroomrekening zou min of meer worden bepaald door 2 x 400 Wuur = 800 Wuur

Wie kan mij helpen de fouten uit bovenstaande redenering weg te halen? Alvast heel hartelijk bedankt, want ik weet dat dit erg lastige stof is.

Tic Toc
User edit by Winston on 10-04-2006 @ 03:05:11 (8%)
Laidback    posted on 10-04-2006 02:23
DAMN WOW... 

Dit is best lastige stoff Indd :P.. maar ben blij dat er mensen zijn die dit heeeeel goed kunnen :D..

Winston    posted on 10-04-2006 02:52
Ja, maar ik vindt het belangrijk dat ik minstens de basics goed snap. Dan kan ik een betere keus maken en adviezen van verkopers beoordelen. Verkopers hebben niet altijd evenveel verstand, juist omdat het lastige materie is. En zij hebben ook een andere agenda dan jou. En kwaliteits sound, daar stel ik heel erg prijs op, kost enorm veel geld en dan wil ik wel maximum efficiency voor mijn geld.
Tic Toc
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

275 Users online: 181 Guests (94 Unknown)
Pages generated today : 55.997
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.542

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use