Aansluiten van Speakers (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

neutje    posted on 05-04-2006 21:49
ik heb een set gekocht met 2 subwoofers en 2 tops + versterker en daar heb ik ff een vraagje over.
want ik durf het niet aan om mijn versterker voluit te zetten want ben nogal bang me speakers op te blazen.

hier zijn de specificaties van de speakers + versterker.
denken jullie dat ik mijn versterker voluit kan zetten.

versterker audiopony cx1200

stereo rms 4 ohm 2x600 watt
stereo rms 8 ohm 2x420 watt
mono bridge 1x840 watt

audiophony a bass subwoofers

300 watt rms , 600 watt peak
8 ohms

audophony tops t15

200 watt rms, 400 watt peak
8 ohms

alvast bedankt
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:59 (2%)

What do you think about Aansluiten van Speakers ??

Vote :   

dancedimension    posted on 05-04-2006 21:55
ik neem aan dat ze passief zijn gefilterd, want ik zie maar 1 versterker in beeld, beide speakers zijn 8 ohm, doorlussen wordt het 4 ohm voor de versterker. Dus dan heb je het over 500 watt rms aan elke kant, is 2 x 500 watt a 4 ohm voor je versterker, dus in principe zou het wel kunnen.

(ik durf dit niet met 100% overtuiging te zeggen, maar volgens mij klopt dit wel aardig)

User edit by dancedimension on 05-04-2006 @ 21:55:45 (1%)
kev0    posted on 05-04-2006 21:56
Meestal hoor je het al aan je speakers of je op de max zit, je krijgt dan namelijk een vertoning. Het zelfde geluid als dat je met je mixer in het rood draait
neutje    posted on 05-04-2006 21:56
ow okay. maar ik was 2 weken terug aan het draaien en toen stond me versterker op de helft en toen ging me versterker ineens op protect toen viel 1 kant een minuut lang helemaal weg.
greup    posted on 05-04-2006 21:57
o.k je werkt dus met 1 versterker... emh, heb je toevallig ook nog een crossover? Of heb je een ingebouwt filter in je subs?

Als je een ingebouwt filter in je subs hebt dan werkt dit setje op 8 ohm, 2*300 watt

En jou versterkert leverd 8ohm 2*420 watt.. Nou wil het welleens zijn ( watts zijn zo onbetrouwbaar als de pest) dat jij je versterker best volluit zou kunnen gooie.. echter kan ik alleen op specs beoordelen omdat ik het merk, en type boxen niet ken. Op specs lettende zeg ik, Hij kan niet volledig voluit ( wel ver, maar niet volledig)

Als jij een active crossover gebruikt wordt het verhaal weer anders. Dan staan ( gezien het feit dat je mara 1 versterker hebt, en je het hopelijk goed hebt aangesloten) de toppe op 1 kant, en de bassen op 1 kant. dit lever op kanaal 1, 4 ohm 200 watt, en op kanaal 2, 4ohm 300 watt. Jou versterker leverd per kant op 4 ohm 600 watt.. In geval van active crossover zou ik zeggen, Koop een limiter, of beter, een compresser!

kev0    posted on 05-04-2006 21:58
Inderdaad dat klopt, zolang hij niet op protect komt te staan is het meestal goed. maar al komt hij daar op te staan dan moet je je geluid gelijk zachter zetten. Om je protect weer uit het rood te halen..

Anders is het namelijk wel schadelijk

dancedimension    posted on 05-04-2006 21:58
ja dat zou kunnen, sommige specificaties kan je namelijk met een korreltje zout nemen, ik weet niet hoe dat zit bij audiophony, maar bijv merken als dap, met name de low budget series , die kloppen voor geen meter. das gewoon met de vinger de mond in en dan de lucht in en wat specificaties noteren.

neutje    posted on 05-04-2006 21:59
ik heb geen crossover
MaxvEck    posted on 05-04-2006 21:59
Poster: neutje
ow okay. maar ik was 2 weken terug aan het draaien en toen stond me versterker op de helft en toen ging me versterker ineens op protect toen viel 1 kant een minuut lang helemaal weg.

dat gebeurt niet als hij op de helft staat, tenzij je input ( van je mengpaneel ) heel hoog is.

neutje    posted on 05-04-2006 22:00
ow okay maar nu vraag ik me af waarom de versterker op protect gaat al staat de versterker maar voor de helft open

oeps te snel gevraagd
User edit by neutje on 05-04-2006 @ 22:01:23 (20%)
kev0    posted on 05-04-2006 22:00
ik heb geen crossover

Is wel erg handig voor een betere klank Happy, laughing

ow okay maar nu vraag ik me af waarom de versterker op protect gaat al staat de versterker maar voor de helft open

Misschien kunnen je boxen het dan niet uit ?
Of verkeerd aangesloten.. of niet goed op elkaar verdeeld

Mod Edit:
Gebruik EDIT ipv REPLY op jezelf !
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:56 (100%)
neutje    posted on 05-04-2006 22:02
ow okay maar wat is een crossover, ik weet nog niet zoveel sorry
kev0    posted on 05-04-2006 22:03
is om het geluid te verdelen enz..

equalizer is ook handig Happy, laughing

neutje    posted on 05-04-2006 22:03
dank je , weer wat geleerd vandaag

dancedimension    posted on 05-04-2006 22:10
mooiste is gewoon 2 versterkers, 1 voor het mid/high en 1 voor het Low, crossover in, filters uit de baskasten (beter geluid), equalizer er tussen, en knallen maar Winking my eye

neutje    posted on 05-04-2006 22:11
wat is het verschil tussen een compressor limiter en een gewone limiter?
want ik keek net ff op een site maar een limiter is veel duurder al een compressor limiter

Poster: dancedimension
mooiste is gewoon 2 versterkers, 1 voor het mid/high en 1 voor het Low, crossover in, filters uit de baskasten (beter geluid), equalizer er tussen, en knallen maar Winking my eye

dan moet ik nog ff sparen want ik moet ook een nieuw mengpaneel want die is een beetje dood aan het gaan. dus die staat als eerste op me verlanglijstje

Mod Edit:
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:57 (100%)
greup    posted on 05-04-2006 22:13
ik neem aan dat ze passief zijn gefilterd, want ik zie maar 1 versterker in beeld, beide speakers zijn 8 ohm, doorlussen wordt het 4 ohm voor de versterker. Dus dan heb je het over 500 watt rms aan elke kant, is 2 x 500 watt a 4 ohm voor je versterker, dus in principe zou het wel kunnen.

(ik durf dit niet met 100% overtuiging te zeggen, maar volgens mij klopt dit wel aardig)

Helaas klopt niet. Teneerst mag je bij doorlussen niet de wattages bij elkaar optellen. En gezien het feit dat ze in dit verhaal passief gefilterd zijn benut je allen de bassen. vandaar het behoudt van de omhage op 8 ohm.

Is wel erg handig voor een betere klank

misschien dat als je het hele verhaal had verteld dat je een leuke post had gehad.... Nu staat er dat als je gewoon een crossover koopt, dat dat het geluid verbeterd.. Je moet er natuurlijk wel even bij vertellen dat je dna het passieve filter zult moeten omzeilen, en dat je dan doorgaans een verbetering van het geluid zult ondervinden. Ook zal je box met een aantal watts meer kunnen belasten omdat je niet meer de passieve filter hoeft te voeden, en omdat je de freq. beter kunt afstellen. Het zorgen voor een geode herz verdeling maakt nou eenmaal dat je Net iets meer uit je box kunt halen.

is om het geluid te verdelen enz..

equalizer is ook handig

Het is om de frequenties te scheiden, en te bepalen welke naar welke box worden gestuurd en welke herz je wilt weg drukken. misschien bedoelde je dit ook, maar " om het geluid te verdelen" is geen goede omschijving.

equalizer is echt niet nodig bij dit setje.. De eq op je mengpaneel is ruim voldoende.

oeps te snel gevraagd

Klinkt je setje wel goed? Onder zou het erop kunnen duiden dat jij geen passieve filter hebt in je subs... en weet je zeker dat je het goed aangesloten hebt, en de omhage klopt?
neutje    posted on 05-04-2006 22:16
het klinkt gewoon goed.
ik heb hem nog nooit horen kraken maar dat is misschien omdat ik hem niet zo hard durf te zetten.
greup    posted on 05-04-2006 22:19
wat is het verschil tussen een compressor limiter en een gewone limiter?
want ik keek net ff op een site maar een limiter is veel duurder al een compressor limiter

Een limiter werkt veel agressiever. een limiter kapt zonder pardon alles af op het moment dat een bepaald limit wordt overschreden.

Een compressor doet die anders. Die kijkt welke frequentie een bepaald limiet overschreid, en druk vervolgens Alleen deze frequentie.

Dat is ook de rede dat een limiter ongeschikt is voor band versterking.. Vaak heeft een zanger wel even een uithaal.. Bij een limiter zal dan alles gedempt worden tot een bepaald niveau, terwijl bij een compressor allen de overschreidende frequenties gedempt worden.

Ook beschikt een compressor vaak over een een crossover, feedback destroyer en nog een hele reeks apperatuur. ( afhankelijk van het merk. de ideale compressoren zijn naar mij mening van dbx)

greup    posted on 05-04-2006 22:21
het klinkt gewoon goed.
ik heb hem nog nooit horen kraken maar dat is misschien omdat ik hem niet zo hard durf te zetten.

Mmm, en je basbox.. die geeft geen midtonen door? in dat geval krijgt je basbox verkeerde frequenties binne ( en daar kunnen ze HELEMAAL neit tegen) waardoor die ongelofelijk snel overbelast raak.

Vertel mij eens hoe je het setje per kanaal hebt aangesloten ( klinkt kinder achtig, maar dan kan ik gelijk ff kijke of het wel goed staat)

neutje    posted on 05-04-2006 22:22
@ greup

woow man jij weet echt veel.

@ iedereen die gereageerd heeft
Bedankt voor de reacties ik heb weer wat geleerd.

dan moet ik nog ff sparen want ik moet ook een nieuw mengpaneel want die is een beetje dood aan het gaan. dus die staat als eerste op me verlanglijstje

Mod Edit:
Mod edit by Lead on 05-04-2006 22:57 (100%)
greup    posted on 05-04-2006 22:30
perkant sub, en vervolgens top.

Je versterker staat ook gewoon normaal in stereo mode?

probeer eens om gewoon 2 tops aan tesluiten ( moet je morgen denk iik maar doen, ik denk niet dat je ouders het leuk vinden als jij nu je speakers gaat testen)

en dan te kijken of hij in de protectie springt

En daarna even los 2 subs te gebruiken ( en dan ook kijken of de versterker in de protectie springt)

neutje    posted on 05-04-2006 22:31
okay ik zal het morgen ff proberen en dan zal ik zeggen wat er gebeurde.
maar gaat nu slapen want ik ben moe.
de mzzl en nogmaals bedankt
greup    posted on 06-04-2006 20:50
Toevallig nog nieuws over je speakers? ( ben namelijk wel nieuwsgierig)
neutje    posted on 06-04-2006 21:49
nee heb nog geen nieuws. ik wilde ze ff testen toen ik thuiskwam dus ik had me subwoofers al naar boven getild ( die staan altijd beneden) en toen wilde ik gaan proberen. maar toen stonden de buren aan de deur en die zeiden dat me buurjongetje al op bed lag want hij was ziek.
dus vond het wel een beetje zielig om dan me muziek keihard aan te zetten.
dus hopelijk kan ik het morgen ff testen
dancedimension    posted on 07-04-2006 16:21
is je buurjongetje beter ?:P, dan ben ik benieuwd wat de resultaten zijn Winking my eye
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

193 Users online: 129 Guests (64 Unknown)
Pages generated today : 41.697
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.935.242

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use