Hoi Liberty:ga je eerst eens rustig inlezen over het onderwerp.
Koop eens wat tijdschriften als Sound on Sound, Computermusic, Futuremusic, Interface etc etc(zitten ook altijd leuke samples en gratis VST,s bij)
Als ik nu het hele topic doorlees dan denk ik , die jongen springt van de hak op de tak, omdat je eigenlijk niet precies weet wat je nodig hebt en uiteindelijk gaat dat je veel geld kosten .
Eigenlijk weet je nog helemaal niet wat je wil, je vraagt of een mac beter is dan een pc(heb ik ook al wat over gezegd in een ander topic), vervolgens roept hier iemand zonder het te gronden dat een mac beter is dan een pc en vervolgesn spring jij daar meteen op in met de zin: MAc dus toch beter?
je laat je op dit moment te veel maniplueren door derden, en zo,n manipulatie in het geval van de mac/pc discussie kan je gewoon 2000 euro extra kosten.
Ga gewoon rustig kijken wat je nodig hebt.
Onderstaande set heb ik bedachtzaam voorje uitgezocht en is echt voor de aankomende paar jaar voldoende.
Computer:liefst de laatste en snelste pentium, liefst dual processor.
Geluidskaart:M-audio2496 of bijvoorbeeld M-audio firewire interface(heeft wat meer ins en outs en ook twee mic pres)
Een ander alternatief is om voor een Novation remote 25 te gaan, deze is er ook in een variant met geluidskaart in een (dus dan heb je controller/audio/midi interface)
Echt belangrijk:groot werkgeheugen ,liefst 1 of 1,5 gig.
Software:cubase, reason 3.0, rewire, recycle, live 4/5, wavelab, soundforge.
Harddisk +/- 200 gig is ruim voldoende voor producties, samples en de hele reut !
En natuurlijk niet te vergeten boeken, handleidingen etc etc, zorg dat je die naast je set-up hebt liggen want je haren zullen nog wel eens overeind staan van de frustratie, maar geef nooit op !
Hetgeen iedereen meemaakt die pro gaat is dat je superenthousiast bent over het feit dat men wil gaan produceren , en dat er dan op het moment dat de spullen er zijn er een gigantische terugval is/komt omdat men niet uit de gear krijgt wat men verwacht.
Het is namelijk echt pittige koek, maar bovenal ontzettend leuk om mee bezig te zijn.
en op een gegeven moment kom je in de stroomversnelling omdat je de dingen door begint te krijgen en omdat je drumloops ineens niet meer statisch zijn maar swingen als een tierelier omdat je alles uit bijvoorbeeld cubase hebt leren trekken.
Dat is ook het moment om te gaan bekijken of je extra hardware nodig hebt om je dromen te verwezelijken.
ik denk dan aan mengstafels, samplers, synths etc etc .
Want hoe kan je bepalen of je iets nodig hebt als je nog niet weet hoe de motor werkt(en zie cubase dus even als die denkbeeldige motor)
Hier geldt echt: BEZINT EER GE BEGINT, dat scheelt je een hoop poen , en dat kan je later weer uitgeven aan spuillen die je echt nodig hebt.
ECHT belangrijk zijn monitors(=Referentie) en een goede geluidskaart/midiinterface.
Nog even terugkomen op het mac verhaal, dergelijke computers zijn echt interessant als je veel live studiowerk opneemt in real audio.
Puur door de busstructuur van de computer is deze gewoon sneller en stabieler wanneer het aankomt op verwerking van grote bestanden.
want een vocal line van een minuut of 3 met effecten , pitch correctie , en nog een handje vol vreet cpu power, zeker als je nog 4 zangers 2 gitaristen , drummer en percussie moet opnemen !
echter werk je vooral in de midi sfeer met midi noten en bijvoorbeeld aiff of rex/recycles samples dan heb je die overdaad aan vermogen niet eens nodig , sterker nog je zal het vermogen nooit aanspreken in dergelijke situaties .
Dus lekker rustig an kijken wat je nodig hebt en bezonnen te werk gaan !
dan houdt je je eigen hobby(misschien ooit professie)leuk , en verdrink je niet in een overdaad aan niet begrepen informatie !
Succes, en ik ben echt benieuwd naar je resultaten van zowel aankoop als productioneel
Rhino