Materiaal om te produceren: Goed of niet goed (2/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

the-melody    posted on 27-03-2006 19:29
Hoi hoi rond half mei komt men "muziekcomputer" waarmee ik dus ga beginnen te produceren even de gegevens:
Aopen qf50a case zwart of wit

MSI 915P COMBO 2 S775

CPU Intel 630 2 mb 64 3.0Ghz

DDR Ram 1 giga/400

200 gb maxtor SATA II 7200rpm 8mb

MSI Radeon x300xe/ 128mb PCI-E

Aopen DVD+-R/RW

Creative labs sound blaster x-fi music

Windows xp oem

HP PSC 1510 All in one

2x samsung 17" 710N 12ms

Is dit een goede computer enzo nee wat zou ik dan laten veranderen? Oja is 200 gb genoeg:s
En dan nu de software en hardware waar ikv ooral jullie hulp bij nodig heb:
-Midi controller
-Effecten: kan ik hiervoor men efx500 gebruiken omdat er midi in/out opzit
-Workstation
-Sampler of deze
Software: Cubase sx3, Ableton live 5, Reason 3 of Wavelab 5.
Ik heb ook al gezien bij Regi thuis(Regi's world) etc dat die zoon grote mixer hebben is dit "verplicht" en wat zijn de mogelijkheden daarvan?

Thanks voor iedereen die me hierbij helpt, Liberty

[edit: Geen links naar webshops, zoek info bij de importeur]
Mod edit by Lead on 27-03-2006 22:17 (13%)

What do you think about Materiaal om te produceren: Goed of niet goed ??

Vote :   

the-melody    posted on 28-03-2006 19:50
ok toch bij windows blijven:p en naar die beurs in duitsland gaak niet moest ik gaan wask daar te vinde:p maargoed dank je voor de info. Oja men vader had eens met zijn collega gebabbeld en zei dak deze geluidskaart moest neme en der 1 bijnemen dus eigenlijk 2 geluidskaarten klopt dit?
BizarBAR    posted on 28-03-2006 20:07
Ik heb even jouw Moederboard opgezocht en daar zit standaard een geluidskaart op 5.1ch

Hier kun je ook een beetje mee rommelen maar ik zou dan toch een emu kaart nemen. Of een M-audio werd een paar posts terug ook aangeraden.

Of bedoel je los van deze onboard kaart nog twee kaarten extra?

Bij jouw hardware lijst staat ook Creative labs sound blaster x-fi music deze geluidskaart die heb je niet echt nodig...  Ik zou er iets geld bijleggen en dan een iets betere emu m-audio nemen.

Ligt eraan wat je doet maar je hebt niet specifiek twee geluidskaarten nodig. Is voor gebruik met bpm studio misschien makkelijk of virtual dj maar daar ben ik niet zo in thuis. dat kan misschien ook op een betere manier.

the-melody    posted on 28-03-2006 20:11
 Men vader zei gewoon tege me dat zijn collega zei: die creative erin steken en nog een 2de derbij die gebruik je dan voor jah die software'sWinking my eye
BizarBAR    posted on 28-03-2006 20:42
Ik heb zelf een emu 1212 kaart die draait als hoofd geluidskaart.
Soms gebruik ik wel eens mijn yamaha rp-u200 maar dat is om films te kijken in dts geluid.
Maar gewoon mp3s afspelen doet die emu kaart ook. Zou je dat telkens willen wisselen moet je dat apart instellen ik had er wel eens probleempjes door.
Dat ik in internet explorer geen geluid heb bijvoorbeeld. Als je voldoende hebt aan 1 goede kaart moet je er absoluut geen twee inzetten is nergens voor nodig als je die toch niet gebruikt.

Collin    posted on 28-03-2006 20:55

Ik zou eerst is op sites kijken van mensen die een studio hebben

misschien dat je daar nog apparatuur ziet , maar als je echt wil gaan recorden

en opnemen , ben je wel duurder uit als dit setje CUBASE SX3 , Apple MAC G5 enz

majah suc6 ermee
the-melody    posted on 28-03-2006 21:13
dus is mac toch handig?
BizarBAR    posted on 28-03-2006 21:35
nee handig als je serieus weet wat je wilt!

En je je pc alleen als workstation gebruikt

Als jij dat geld hebt om al die spullen te betalen zou ik je eerst even aanraden een cursus te doen bij sae http://www2.sae.edu/nl/ Zitten ook in Belgie dacht ik.

EMP of AED cursus dan ben je goed op weg en weet je van wanten om naar goede hardware te kijken

Je gaat ook nog andere dingen doen met die pc neem ik aan? dan is het makkelijk dat je er verder ook zat mee kun

Collin    posted on 28-03-2006 21:48
Poster: djliberty
dus is mac toch handig?

voor profesioneel gebruik is het allerbeste maar prijzen zijn uit mijn hoofd vanaf

€ 1800 euro alleen de computer ! met nog niet eens zoveel geheugen enzz..

maar ik denk van wat jij wil het beste een computer kan kopen die jezelf ook aan

gegeven hebt om te gaan kopen ! voor de productions

the-melody    posted on 29-03-2006 08:42
Poster: BizarBAR
nee handig als je serieus weet wat je wilt!

En je je pc alleen als workstation gebruikt

Als jij dat geld hebt om al die spullen te betalen zou ik je eerst even aanraden een cursus te doen bij sae http://www2.sae.edu/nl/ Zitten ook in Belgie dacht ik.

EMP of AED cursus dan ben je goed op weg en weet je van wanten om naar goede hardware te kijken

Je gaat ook nog andere dingen doen met die pc neem ik aan? dan is het makkelijk dat je er verder ook zat mee kun

dat gaak eens vragen aan men vader
Rhino    posted on 29-03-2006 11:28
Hoi Liberty:ga je eerst eens rustig inlezen over het onderwerp.

Koop eens wat tijdschriften als Sound on Sound, Computermusic, Futuremusic, Interface etc etc(zitten ook altijd leuke samples en gratis VST,s bij)

Als ik nu het hele topic doorlees dan denk ik , die jongen springt van de hak op de tak, omdat je eigenlijk niet precies weet wat je nodig hebt en uiteindelijk gaat dat je veel geld kosten .

Eigenlijk weet je nog helemaal niet wat je wil, je vraagt of een mac beter is dan een pc(heb ik ook al wat over gezegd in een ander topic), vervolgens roept hier iemand zonder het te gronden dat een mac beter is dan een pc en vervolgesn spring jij daar meteen op in met de zin: MAc dus toch beter?

je laat je op dit moment te veel maniplueren door derden, en zo,n manipulatie in het geval van de mac/pc discussie kan je gewoon 2000 euro extra kosten.

Ga gewoon rustig kijken wat je nodig hebt.

Onderstaande set heb ik bedachtzaam voorje uitgezocht en is echt voor de aankomende paar jaar voldoende.

Computer:liefst de laatste en snelste pentium, liefst dual processor.

Geluidskaart:M-audio2496 of bijvoorbeeld M-audio firewire interface(heeft wat meer ins en outs en ook twee mic pres)

Een ander alternatief is om voor een Novation remote 25 te gaan, deze is er ook in een variant met geluidskaart in een (dus dan heb je controller/audio/midi interface)

Echt belangrijk:groot werkgeheugen ,liefst 1 of 1,5 gig.

Software:cubase, reason 3.0, rewire, recycle, live 4/5, wavelab, soundforge.

Harddisk +/- 200 gig is ruim voldoende voor producties, samples en de hele reut !

En natuurlijk niet te vergeten boeken, handleidingen etc etc, zorg dat je die naast je set-up hebt liggen want je haren zullen nog wel eens overeind staan van de frustratie, maar geef nooit op !

Hetgeen iedereen meemaakt die pro gaat is dat je superenthousiast bent over het feit dat men wil gaan produceren , en dat er dan op het moment dat de spullen er zijn er een gigantische terugval is/komt omdat men niet uit de gear krijgt wat men verwacht.

Het is namelijk echt pittige koek, maar bovenal ontzettend leuk om mee bezig te zijn.

en op een gegeven moment kom je in de stroomversnelling omdat je de dingen door begint te krijgen en omdat je drumloops ineens niet meer statisch zijn maar swingen als een tierelier omdat je alles uit bijvoorbeeld cubase hebt leren trekken.

Dat is ook het moment om te gaan bekijken of je extra hardware nodig hebt om je dromen te verwezelijken.

ik denk dan aan mengstafels, samplers, synths etc etc .

Want hoe kan je bepalen of je iets nodig hebt als je nog niet weet hoe de motor werkt(en zie cubase dus even als die denkbeeldige motor)

Hier geldt echt: BEZINT EER GE BEGINT, dat scheelt je een hoop poen , en dat kan je later weer uitgeven aan spuillen die je echt nodig hebt.

ECHT belangrijk zijn monitors(=Referentie) en een goede geluidskaart/midiinterface.

Nog even terugkomen op het mac verhaal, dergelijke computers zijn echt interessant als je veel live studiowerk opneemt in real audio.

Puur door de busstructuur van de computer is deze gewoon sneller en stabieler wanneer het aankomt op verwerking van grote bestanden.

want een vocal line van een minuut of 3 met effecten , pitch correctie , en nog een handje vol vreet cpu power, zeker als je nog 4 zangers 2 gitaristen , drummer en percussie moet opnemen !

echter werk je vooral in de midi sfeer met midi noten en bijvoorbeeld aiff of rex/recycles samples dan heb je die overdaad aan vermogen niet eens nodig , sterker nog je zal het vermogen nooit aanspreken in dergelijke situaties .

Dus lekker rustig an kijken wat je nodig hebt en bezonnen te werk gaan !

dan houdt je je eigen hobby(misschien ooit professie)leuk , en verdrink je niet in een overdaad aan niet begrepen informatie !

Succes, en ik ben echt benieuwd naar je resultaten van zowel aankoop als productioneel

Rhino

Rhino    posted on 29-03-2006 11:39
P.s vergeet ook dat verhaal van die twee kaarten , ik snap precies wat de vriend van je vader bedoelt.

maar zijn info is niet volledig, er zijn kaarten die rekenkracht van de pc cpu kunnen overnemen als het gaat om gebruik van effecten .

TC electronic maakt bijvoorbeeld de powercore en zo heb je ook dergelijke kaarten vabn creamware, echter deze zijn erg duur en denk ik voor jouw doel nog redelijk ongeschikt.

1 goede kaart met lage latency is het beginners advies .

Zo,n Tc kan altijd nog als daadwerkelijk gaat blijken dat eigen cpu het niet meer trekt,.......maar dat zal zeker nog wel even duren ,uiteindelijk kost het je wel weer 1100 euro in het geval van de TC en +/- 1500 euro in het geval van de creamware

Een soundblaster heeft niet de potentie en mogelijkheden om dergelijek zaken te regelen.

en dat bedoel ik dus eigenlijk, laat je niet gek maken door goedbedoelde adviezen van buitenaf .

maar probeer zo veel mogelijk professioneel advies te zoeken, bijvoorbeeld bij van die kleine pro audio/studio zaken in je omgeving.

Maar begin gewoon met lezen !

the-melody    posted on 29-03-2006 11:45
woow dits is een handvol uitleg^p Ga dit even kopieren afdrukken en aan men vader laten lezenWinking my eye Voor die tijdschriften zal ik eens gaan kijken bij de dagblad handelaar. Zaterdag moet ik om men hoofdtelefoon bij Key music daar gaak ik me ook eens onderhoren omdat ze daar ook alles voor te produceren hebben. Ook ga ik eens vragen wat zij een goede geluidskaart vinden en die post ik dan wel even hierWinking my eye Grtz en je hoort nog van me
Rhino    posted on 29-03-2006 11:51
2 x gepost , ging iets fout
Happy, laughing

User edit by Rhino on 29-03-2006 @ 11:52:24 (99%)
the-melody    posted on 29-03-2006 11:53
@ rhino je hebt 2x hetzelfde gepostWinking my eye
BizarBAR    posted on 29-03-2006 12:17
Goede uitleg rhino.

Nu staat er zeker genoeg info voor je liberty! Wat een bevrijding

Succes

the-melody    posted on 03-04-2006 19:24
ok heb zojuist een mailtje terug gekregen van die mens waar we de computer gaan laten maken met volgende vragen?:
- begrijp ik goed dat je twee aparte monitors wil installeren? hoe groot?
- welke boxen bedoel je?  enorm veel variatie in. misschien een hint wat je graag zou hebben?
- bedoelt je raadgever een dual processor (= voor server) of processor met dual core (lijkt mij het meest logische)

Ok Rhino of Bizarbar kunnen jullie laatste vraag beantwoorden?
En welke studioboxen zijn het beste? Ik zelf zal anders eens wat googlen op internet en ze hier zetten, ok? Dank jullie allen voor mij tot hiertoe te helpen
jeansos2    posted on 03-04-2006 23:04
De beste boxen zijn van B&W, deze zijn echt super...maar ze kosten je wel wat
Camino    posted on 03-04-2006 23:29
beste zou ik niet zeggen van B&E... er is nog stukke beter (en duurder). De behringer monitors vind ik wel hun geld waar, al is de rest van dat merk niet echt super. als het ietsje duurder mag is yamaha iets voor je. Syrics is ook wel goed, alleen ben ik niet zo voor de aparte subs meestal
Pfunk    posted on 04-04-2006 00:21
Om ff terug te komen op de componenten die je het beste kan aanschaffen voor in een geluidsbewerking/productie computer:
  • Geluidskaart
  • Zorg ervoor dat je een (semi-)pro geluidskaart erin laat zetten die in ieder geval ASIO ondersteund... dit is zéér belangrijk i.v.m. met de samplerate op je pc, en wordt trouwens ook door elk muzieksoftewarepakket aanbevolen (ongeacht welk muzieksoftwarepakket je ook kiest). Zo'n dergelijke kaart haal je het beste bij een muziekwinkel en niet bij een computerzaak. (de kaarten bij een computerzaak zijn namelijk meer gericht op het geluid behorende bij films en games en dergelijke)
    PS. bij (semi-)pro geluidskaarten worden vaak ook al de benodigde kabels bijgeleverd (zoals bijv. midi enzo)
  • Grafische kaart
  • (Semi-)pro geluidskaarten zijn echter wel een gevoeliger stuk hardware dan de overige geluidskaarten. Hierdoor is het verstandig om een moederbord erin te laten zetten met onboard video zodat je geen losse grafische kaart nodig hebt. Dit is het geval omdat de huidige grafische kaarten steeds zwaardere jongens zijn wat de werking van de geluidskaart nadelig beinvloed. (de geluidskaart wordt verstoord) Gezien het feit dat je er een geluidsbewerking/productie-computer van wilt maken heb je dan ook helemaal geen geavanceerde grafische kaart nodig.
  • (Intern) Geheugen
  • M.b.t  het geheugen voor muziekcomputer: (klok)snelheid van het geheugen is belangrijker dan de hoeveelheid, oftewel: zorg ervoor dat je er geheugen in laat zetten met (maximaal) een CAS-latency van 2, maar liever nog van 1.5. (hoe lager de CAS > hoe beter) Dit is weer benodigd voor de realtime verwerking op de pc (zoals bijv. de tijd tussen de aanslag op je toetsen (synth) en de daadwerkelijke weergave van de "realtime" klank) 1GB is trouwens meer dan voldoende en zou je het beste kunnen halen in de vorm van een Dualchannel-kit (moederbord moet dit wel ondersteunen).
  • Processor
  • Wat betreft de processor... tja, een 3 GHz is voldoende... verschil in kloksnelheden tussen AMD en Intel zijn er wel, maar niet dusdanig waardoor specifiek een keuze gemaakt zou moeten worden voor één van die. Beide voldoen prima, zolang je maar zorgt voor een hoge frontsidebus (FSB ) en een hoog level2 Cachegeheugen, want hoe groter de bandbreedte hoe sneller de processor. Ohja, en je hoeft niet speciaal voor dualcore en dergelijke te gaan want er bestaat nog geen muzieksoftware die dat ondersteunt waardoor het verschil in snelheid te verwaarlozen is.
M.b.t. het verschil tussen Mac en PC... tja, dit is altijd al een grote discussie geweest indien gebruikt voor video/foto en/of geluidsbewerking. Vroeger was de Mac inderdaad de betere keuze maar tegenwoordig niet meer hoor... een PC kan je nu makkelijk kiezen voor dergelijke werkzaamheden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met je keuze.
the-melody    posted on 04-04-2006 07:36
ok bedankt iedereen dan gaak dat even kopieren en terug in een mailtje sturenHappy, laughing

@deafdj aan behringer had ik ook al gedacht want echt over de 500 euro gaan uitgeven voor studioboxen zie ik mij nog niet doen. Iemand ervaring met die behringer boxen?

edit: dit zijn dus die boxen van Behringer die'k bedoel
User edit by the-melody on 04-04-2006 @ 07:47:14 (23%)
Rhino    posted on 04-04-2006 09:39
2 liberty :ik heb zelf de dynaudio acoustics BM5 A een van de BESTE monitors van dit moment
wordt ook beaamt door de studio en engineers association.
Het is inmiddels industry standard aan het worden !
maar ze zijn wel prijzig .
499 per stuk !
Rhino    posted on 04-04-2006 09:46
quopte P-funk-
1GB is trouwens meer dan voldoende en zou je het beste kunnen halen in de vorm van een Dualchannel-kit

rhino:1 gig is redelijk krap, bij mij althans .
resulteert toch in haperingen
Happy, laughing
jeansos2    posted on 04-04-2006 09:47
@ deafdj Ik weet niet of jij wel hetzelfde bedoelt als ik, want een B&W box kost je wel makkelijk 2000 euro tot 14000 euro
Pfunk    posted on 04-04-2006 15:38
quote:
Poster: Rhino
rhino:1 gig is redelijk krap, bij mij althans. resulteert toch in haperingen

Dit hoeft absoluut niet het geval te zijn !!! Let op, een (muziek)softwarepakket vereist wel een minimum aan geheugen i.v.m. de bewerkingen die het pakket op de achtergrond moet uitvoeren. Bekijk daarom wat de softwarefabrikant voor het gebruik van de software aanbeveelt en niet minimaal eist... schaf de aanbevolen hoeveelheid aan, en hou daarbij rekening met de eerder door mij genoemde tips)

Dan... zal 1 Gig zal voor een beginnend muziekmaker echt voldoende moeten zijn voor (geluids)bewerkingen, behalve als je van plan bent meteen zo'n 100 tracks vol te knallen met allerlei samples en instruments, welke vervolgens ook nog 's tegelijkertijd worden aangesproken, maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Zorg er gewoon voor dat je geen overbodige rotzooi op de achtergrond van de PC hebt draaien... (oftewel: geen multitasking... gewoon alleen het muziekpakket draaien !)

Daarnaast zijn de mededelingen (per hardware-component) die ik eerder heb vermeld in mijn vorige post van groot belang om dat soort haperingen te voorkomen.
Ik bedoel... een hapering is meestal geen gevolg van volgelopen geheugen, maar eerder de rekenkracht van de computer die het niet kan bijbenen. (oftewel: de kloksnelheid van het geheugen en/of de processor... zie ook mijn vorige post)

Tip: bij de eerstvolgende keer dat je haperingen ervaart, open je ff je taakbeheer en bekijk je de openstaande processen (programma's) en bekijk je het CPU-gebruik wat er per proces in gebruik is op de computer. Check ook het totaal in gebruik zijnde geheugen... en je zal zien dat je totaal "in gebruik zijnde" geheugen niet op 1 Gig zit, maar dat je totaal processorgebruik waarschijnlijk richting de 100% zit. Als dit niet het geval is, dan kan je ervan uitgaan dat er veel te veel processen op de achtergrond van de computer actief zijn die jouw totaal aan geheugen in bezit neemt. (en dat is nooit goed voor het uitvoeren van zware bewerkingen op de computer... of dat nou muziek, foto of video betreft maakt in dat geval niets uit)
User edit by Pfunk on 04-04-2006 @ 15:40:31 (2%)
Rhino    posted on 04-04-2006 15:55
Tof je uitleg , maar mijn cpu loopt niet vol .

Ik ben volledig geautomatiseerd , en  vreet cpu power door gebruik van verbs etc etc

Ik ben ook geen beginner he , en ja het komt bij regelmatig voor dat er 6 synths ,looptool en 2 drumcpmouters lopen in sync(softw+hardW)

.

P.s ik heb niets anders op de computer dan muzieksoftware.

Zit niet eens internet op, dedicated buffel voor in de studio

Happy, laughing

Evengoed bedankt voor je geboden hulp

Happy, laughing

201 Users online: 94 Guests (107 Unknown)
Pages generated today : 8.517
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.355.295