Krakende faders??
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Rush    posted on 23-03-2006 18:20
Hello Deejays!
Ik heb op deze site al een paar keer iets gelezen over krakende faders. Hoe ontstaat dat gekraak en wat voor geluid geeft het? En bij welke mixers is dat het meest? Thanks voor de antwrdn!!

What do you think about Krakende faders?? ??

Vote :   

djmamo    posted on 23-03-2006 18:25
 het gekraak wordt voornamelijk veroorzaakt door stof/vuil wat tussen je faders komt.

en wat denk jezelf hoe gekraak klinkt?

welke mixers hebben het veel? voornamelijk de goedkopere merken zoals behringer.

www.moonentertainment.nl
Bastian    posted on 23-03-2006 18:32
ik heb het nu ook dat me faders kraken maar soms als ik een channel van mij volledig openschuif geeft ie maar de helft van het geluid aan (alleen left)Unhappy

k ga dus maar voor een nieuwe mixer sparenHappy, laughing

djjw    posted on 23-03-2006 18:36
hoe het gekraak klinkt....?
je hoort een verstoord geluid, en als je fader ongelukkig staat
(lees, op een hoopje vuil ) heb je de hele tijd een ruis..
het is iets wat echt opvalt....

en welke hebben het?
idd wat djmamo zegt de goedkopere mixers als behringer en numark enz.

maak faders ook nooit schoon met contact spray, maar alleen met lucht..
maar over het reinigen van faders is vast meer tevinden.

@ bastian je kan een fader ook laten of zelf vervangen...
weet niet wat voor mixer je hebt..en of het dus de moeite waard is
User edit by djjw on 23-03-2006 @ 18:38:38 (28%)
Camino    posted on 23-03-2006 18:40
idd... nieuwe fader kost je 20-30 euries (tenzij je iets super-speciaals nodig hebt)
djmamo    posted on 23-03-2006 18:42
Poster: DeafDJ
idd... nieuwe fader kost je 20-30 euries (tenzij je iets super-speciaals nodig hebt)

een nieuwe fader kost mischien wel zoveel maar dan zit hij er nog niet in. heb je een goedkoper merk koop dan een beter merk... want anders heb je binnen de kortste keren weer kapot/krakend

www.moonentertainment.nl
Camino    posted on 23-03-2006 18:45
ja maar mocht je hed geld nog niet hebben... en fader vervangen is echt niet zo lastig hoor; 5 minuutjes werk
Lead    posted on 23-03-2006 18:48
En dat is dan weer afhankelijk van welke mixer. Een DJM-600/800/1000 of een Dateq, dan is dit binnen een paar minuutjes gepiept. Andere mixers zijn misschien minder service-gericht ontworpen en daarbij komt meer kijken dan 2 schroefjes los voordat je de faders kunt wisselen.
Let the BASS be louder
Blast    posted on 23-03-2006 18:52
Veel opschudding over krakende faders is de Behringer DJX-700 (die heb ik). Ik heb hier echter nooit problemen mee gehad.

Wat handig is om te doen, is zodra je niet aan het DJ-en bent, om dan een thee-doek of iets anders over je mixer heen te leggen zodat er geen vuil in komt.

the-melody    posted on 23-03-2006 18:53
@blast dna heb jij zeker een meevaller want de mijne na 5maand
_Ivan_    posted on 23-03-2006 19:09
Ik leg ook na mixen kleedje over mengpaneel,,, (speciaal ontworpen flightcase onderweg). Scheelt een hele hoop
Feel&.Celebrate.Life!
Bastian    posted on 23-03-2006 19:18
Poster: djjw
@ bastian je kan een fader ook laten of zelf vervangen...
weet niet wat voor mixer je hebt..en of het dus de moeite waard is

Heb zelf een gemini fx7000 maar heb um een tijdje geleden naar de fabriek gestuurd want de effect knop was half kapot na veel telefoontjes naar djgear.nl heb ik de mixer eindelijk terug gekregen (wel pas na 8 weken) en toen ik hem openmaakten bleek dat ze de mixer niet eens open hadden gemaakt op zelfs de brief gelezen die me vader in enveloppe op de doos had geplakt.

Vond het dus zeer slechte service dus denk er niet eens aan om er dan maar nieuwe faders in te doen want alle eq knoppen gaan soms ook zelfs krakenUnhappy
dus daarom ga ik maar een nieuwe mixer kopen

User edit by Bastian on 23-03-2006 @ 19:21:36 (14%)
DJUnicron    posted on 23-03-2006 19:43
Als je niet wil dat je fader ooit gaat kraken moet je zorgen dat je een VCA fader in je paneeltje heb.

Deze gaan niet kraken als ze slijten. (geluid gaat niet door de fader, alleen stroom om de weerstand te bepalen) Hierdoor krijg je nooit gekraak, maar na slijtage/vuil wel een schokkende volume verandering. Dit is alleen wel minder erg om live te gooien als een fader die alleen nog maar kraak uitstuurd ipv muziek.
PatrickBeuken    posted on 23-03-2006 22:19
Ik dek mijn mixer nooit af en op feesten staat hij regelmatig in een erg stoffige omgeving... nu, na ongeveer 3 jaar kraakt 1 fader heel af en toe... Compressor is gewoon de oplossing om het vuil eruit te blazen.
Illusion    posted on 23-03-2006 22:54
Poster: Rudolph
Hello Deejays!
Ik heb op deze site al een paar keer iets gelezen over krakende faders. Hoe ontstaat dat gekraak en wat voor geluid geeft het? En bij welke mixers is dat het meest? Thanks voor de antwrdn!!

Meestal komt het gewoon door stofjes en dergelijke die tussen de faders komen.. dat komt doordat de stofstukjes bij de faders,, de openingen niet goed sluiten.

Hier is een soor Faderspray voor te krijgen

Bij elk mengpaneel kan wel gekraak voorkomen.... als jehem slecht behandeld.. en niet afdekt... Maar ook merken zoals Behringer, Skytec,, vallen onder mengpanelen die nogal vaak gaan kraken
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
DJUnicron    posted on 23-03-2006 23:42
Vestax VMC mixers kraken NOOIT op de fader. Wel op de rotary's.
Lead    posted on 23-03-2006 23:54
Poster: Djillusion
Hier is een soor Faderspray voor te krijgen

En zodra je daar eenmaal mee begint kun je gelijk op zoek naar nieuwe schuiven. Sprayen is een tijdelijke oplossing om de avond mee door te komen, vervangen of reviseren is de enigste optie.

Soms wil heet nog wel eens helpen om de schuiven een flink aantal keer volledig heen-en-weer te halen. Je 'veegt' dan de schuif een beetje schoon, maar vaak is het al te laat Winking my eye
Let the BASS be louder
djmamo    posted on 24-03-2006 12:05
Poster: Lead

En zodra je daar eenmaal mee begint kun je gelijk op zoek naar nieuwe schuiven. Sprayen is een tijdelijke oplossing om de avond mee door te komen, vervangen of reviseren is de enigste optie.

Soms wil heet nog wel eens helpen om de schuiven een flink aantal keer volledig heen-en-weer te halen. Je 'veegt' dan de schuif een beetje schoon, maar vaak is het al te laat Winking my eye

ben het hier helemaal mee eens.

je hebt trouwens nog meer dingen wat niet goed is voor je mixer waar door hij ook sneller kan gaan kraken, bijv: rook van een rook machiene en sigarette rook/as.

vaak zie je nog wel eens dat de dj booth vol met rook staat is leuk maar niet goed voor je apparatuur. want de rook van je rook machiene is een vloeistof dat ook overal aan hegt. en zeker als je een rookmachiene met rook op olie basis hebt dit is ook erg funest voor je apparatuur.

en ja het roken, ook veel apparatuur in discotheken en kroegen word aangetast door sigarette rook door dat de nicotine een soort teer is en dus dmv de rook op je mixer en versterker kan komen.

de nicotine is een soort van teer en dat plak erg snel aan je faders en aan je eq knoppen waar door deze snel gaan kraken, ook is sigarette as ook erg slecht voor je mixer soms zie je nog wel eens een dj een peukje roken boven de mixer (is niet echt slim)

en natuurlijk drank, zelfs de kleinste druppeltjes drank zijn funest voor je apparatuur, dus als je een beetje uitkijkt met deze dingen dan heb je minder snel last van krakende faders

www.moonentertainment.nl
DJUnicron    posted on 24-03-2006 14:03
Bijna correct uitgelegd Dj mamo.

Rookvloeistof -> Glycerol en dat lijkt heel erg op slaolie/frituurvet, maar dan zonder vetzuren eraan.
Dat plakt als de hel, dus inderdaad, zorg dat je "wind" over je apperatuur heb, dat scheelt een hoop.

Over de sigaretten: Nicotine = geen teer, maar er zit wel gewoon "echte" teer in sigaretten.
Verder bevat de rook een hoop onvolledig verbrand organisch matteriaal. Sigaretten rook is dus gelijk aan een hele hoop stof. (huisstof)
We waren het al eens dat dat slecht was voor mixers.

Daarnaast ook erg slecht: Zweet!
De zaal wordt (op een goed feest teminste) erg warm! Zelf zweet je ook gigantisch met een paar grote spots op je, dus de luchtvochtigheid en de druppeltjes tasten je mixer ed ook behoorlijk aan. (condens in faders is ook niet zo fijn. Ooit een Datec XTC gezien waar na een half jaar gebruik "water" uit de mixer liep toen ie op z'n kop gehouden werd.)
djmamo    posted on 24-03-2006 14:44
ik heb een keer een mixer moeten vervangen bij een fitness centrum, die werd voor workouts gebruikt om muziek op te zetten

deze mixer was een half jaar oud (beat 4) en was op de plaat helemaal verroest door zweet (half jaar oud)

www.moonentertainment.nl
Rush    posted on 24-03-2006 15:14
Thanks Guys! Kan een crossfader trouwens ook kraken?
djmamo    posted on 24-03-2006 15:17
Poster: Rudolph
Thanks Guys! Kan een crossfader trouwens ook kraken?

tuurlijk kan een crossfader ook kraken je zegt het zelf al cross FADER

www.moonentertainment.nl
the-melody    posted on 24-03-2006 15:18
alles waar het woord fader inkomt kan kraken denk ik. Maar een crossfader kan idd ook kraken dit is gewoon hetzelfde materiaal uit en fader enkel andere functies.
djjw    posted on 24-03-2006 15:24
Poster: djliberty
alles waar het woord fader inkomt kan kraken denk ik.

whaha lol

djmamo    posted on 24-03-2006 15:27
Poster: djliberty
alles waar het woord fader inkomt kan kraken denk ik. .

net als darth fader gehoord, kraakt ook

www.moonentertainment.nl
User edit by djmamo on 24-03-2006 @ 15:28:10 (13%)
the-melody    posted on 25-03-2006 08:24
en dat is:p

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

100 Users online: 24 Guests (76 Unknown)
Pages generated today : 27.020
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.835.479