BPM-Counter (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Antoine88    posted on 22-03-2006 23:11
People..

Ik ben er achter hoe dit BPM-counter werkt, dank aan dit forum. Het mixen ging vanaf toen wel makkelijker, alleen ging ik slordiger te werk. Dat merkte ik al wel vrij snel. -was eerst nog te enthousiast- Ook vind ik het een beetje non-DJ, maar denk dan ook dat ik die bpm-counter te letterlijk nam.

mijn vraag: Werken jullie ook met zo'n counter of wat.?
Het kan best wel handig zijn, maar ik vind niet dat je je daar op moet laten leiden als DJ zijnde..

What 'bout You Poeple..
Mod edit by Nvie on 23-03-2006 07:48 (6%)
[MOD Edit] HM verwijderd

What do you think about BPM-Counter ??

Vote :   

Ferry    posted on 25-03-2006 01:54
voor hele snelle mixes gebruik ik de bpm, en dan met mastertempo corrigeren, daarmee kan je iedere plaat binnen 1.5 min uitmixen!

Vooral bij beatmixen van commerciele muziek is dit rete makkelijk.

Ik gebruik het ook zeker de eerste keer ter indicatie.

Het is alleen een hulpmiddel, maar handig is het soms wel!
RoyBeware    posted on 25-03-2006 10:45
Ik probeer het ook zonder te kunnen..

En het lukt me al aardig. Soms kijk ik naar het andere nummer hoe ver hij is met spelen, endan zie ik hem toch... wel jammer dan LOL

MAar het kan ook idd heel handig zijn.

DrMando    posted on 28-03-2006 23:53
BPM is handig vooral in begin, het is namelijk irritant als je heel de tijd foute mixen maakt, met BPM corrigeer je toch al in de juiste richting. Maar als je enkel met kunt en je gaat dan naar een (dans)cafe draaien met standaardbooth 2*technics en een rodec enz enz dan sta je daar wel ff voor aap Winking my eye
Ramon72    posted on 29-03-2006 10:37
Ok, ik moet ook ff reageren.

Ikzelf vind een BPM counter echt onzin.

Enerzijds omdat ik vind dat je de plaat gewoon moet kennen en de snelheid moet leren herkennen. Je moet er wel een beetje moeite voor doen! Kom zeg, zet anders gewoon een vooraf geprogrammeerde mix op CD.

Anderzijds werken die dingen nooit goed genoeg. Ikzelf produceerde een hoop in het verleden en vond het altijd erg leuk om de snelheid van de plaat bijv. 136.438 BPM te maken. Zo'n counter swabbert dan tussen de 136/137 en als je een tweede plaat heb van 135.586 BPM wordt het lachen! -> Gewoon je gehoor gebruiken dus.

Desnoods 1x een minuut tellen en de BPM op de hoes schrijven, zodat je "ongeveer" weer wat de snelheid is...

the-melody    posted on 29-03-2006 10:41
Poster: Ramon72
Ok, ik moet ook ff reageren.

Ikzelf vind een BPM counter echt onzin.

Enerzijds omdat ik vind dat je de plaat gewoon moet kennen en de snelheid moet leren herkennen. Je moet er wel een beetje moeite voor doen! Kom zeg, zet anders gewoon een vooraf geprogrammeerde mix op CD.

Anderzijds werken die dingen nooit goed genoeg. Ikzelf produceerde een hoop in het verleden en vond het altijd erg leuk om de snelheid van de plaat bijv. 136.438 BPM te maken. Zo'n counter swabbert dan tussen de 136/137 en als je een tweede plaat heb van 135.586 BPM wordt het lachen! -> Gewoon je gehoor gebruiken dus.

Desnoods 1x een minuut tellen en de BPM op de hoes schrijven, zodat je "ongeveer" weer wat de snelheid is...

goede tip:d omdat wara ik wekelijks draai gaan ze hun mixer vervangen zonder bpm counter dus moet ik dna thuis gewoon 1minuut tellen op de bpm counter kijken en op de hoes schrijven? zo bedoel je het toch?
BizarBAR    posted on 29-03-2006 10:51
Wat hij bedoelt is dat je moet leren de bpm te herkennen.
Op de hoes schrijven ter ondersteuning maar daarvan af niet je mix inelkaar zetten door alle platen uit je bak te pakken met 135 bpm.

gewoon blijven oefenen met bpm herkennen en dan zet je een plaat op gehoor gelijk.
DonBasco    posted on 29-03-2006 11:44
Ik snap nooit zo goed waarom er zo geageerd wordt tegen de BPM-counter of het noteren van de BPM op de hoezen. Ik zie het gewoon als een hulpmiddel, wat soms best handig kan zijn. Als je van 2 platen (1 van 125 en 1 van 135 bpM) niet precies weet hoe snel ze zijn, is het best prettig dat je het er dan op de hoes hebt staan. Dan hoef je niet eens te gaan proberen op gehoor gelijk te gaan stellen (oke, in de praktijk mix ik ook wel eens zulke verschillen)

Ik vind het ook onzin om te beweren dat je de bpm op gehoor zou moeten kunnen herkennen. Ik denk dat als je de bpm bij benadering (+/- 5 bpm afwijking) kan horen je heel blij mag zijn. Maar zoals eerder gezegd dan ligt de plaat dus al op de draaitafel.

BizarBAR    posted on 29-03-2006 12:25
daar heb je gelijk in! Maar jouw mix moet nooit van de bpm teller af gaan hangen.

Te veel op de apparatuur afgaan en daarop dan mixen.

Ik denk dat je dat een beetje eruit kan halen..

Ramon72    posted on 29-03-2006 22:33
Poster: DonBasco
Ik vind het ook onzin om te beweren dat je de bpm op gehoor zou moeten kunnen herkennen. Ik denk dat als je de bpm bij benadering (+/- 5 bpm afwijking) kan horen je heel blij mag zijn. Maar zoals eerder gezegd dan ligt de plaat dus al op de draaitafel.

Dan zeg je toch hetzelfde . Een afwijking van 5 BPM lijkt mij prima om te herkennen. Maar als jij een plaat hebt draaien van 135 BPM en je pakt daar dan een plaat van 125 BPM bij met het idee dat dat ongeveer even de zelfde snelheid is, moet je toch echt nog heel veel oefenen, hoor!

Camino    posted on 29-03-2006 22:41
zolang als je maar gelijk kan horen of 2 platen compatibel zijn of niet is er toch geen probleem? snap niet waarom je er nou een specefieke waarde op moet kunnen plakken
Bastian    posted on 29-03-2006 22:52
heb nergens bpm counters op maar misschien krijg ik die op me nieuwe mixer maar wil er niet van afhankelijk worden maar vind het ook wel handig want soms zit k eg te kloten met die pitch en moest de track er al ingeknald moeten worden maarja ik oefen zeker iedere dag dus ik ga zorgen dat dat helemaal goed komtWinking my eye

ben ook pas jong dus nog lang genoeg tijd om het te leren

Winston    posted on 30-03-2006 01:30
Poster: DeafDJ
zolang als je maar gelijk kan horen of 2 platen compatibel zijn of niet is er toch geen probleem? snap niet waarom je er nou een specefieke waarde op moet kunnen plakken

Snap het ook niet helemaal. Het helpt heel weinig en kost tijd om te doen. Als je mixed is de pitch toch meestal niet centraal. Voor de beginner alleen is het misschien handig. Met meer ervaring weet je van te voren of twee tracks bij elkaar passen.
Meestal werk je ook in een bepaalde periode met ongeveer dezelfde tracks.
Tic Toc
Camino    posted on 30-03-2006 19:15
je hebt gelijk dat je voor periodes met ongeveer de zelfde tracks werkt. Waar ik het dus over had is dat je gelijk moet kunnen horen als de plaat meer dan ong. 10 BPM afwijkt....
Winston    posted on 31-03-2006 00:12
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee van de bpm die ik op een bepaald moment uitstuur of bpm verschillen. Zou ik eigenlijk moeten weten.
Ik weet alleen maar of ik de pitch omhoog of omlaag moet en hoeveel ongeveer.
Tic Toc
exCluSive    posted on 22-03-2007 11:35
2vraagjes:

-zou die BPM op de djm-600 uitgeschakeld kunnen worden?
-hoe zorg ik dat ik zelf besturen welke kanaal hij de BPM van laat zien (links(1)/rechts(4)bijv.)?? ik kan geen knop vinden tot zover

Luxx    posted on 22-03-2007 12:09
ik heb op 1 van me spelers een beatcounter en op de ander niet dusik moet het wel op gehoor doen. het begint nu redelijk lukken.
www.mothermusic.nl
Bartjens    posted on 22-03-2007 12:25
Ik heb leren mixen op 2 x gemini cdj-20. Daar zat geen bpm counter. Ik kan  redelijk snel een plaat mixen zonder te hoeven kijken naar de bpm's. Nu heb ik 2 cdj-800's waar wel bpm counters op zitten en daar kijk ik tog elke keer weer naar. Je word er "lui" van.
www.djbrowbeat.com
MartinDuncan    posted on 22-03-2007 14:51
helaas tellen die reloops van mij zo scheef dat ik ze de counter niet eens kan gebruiken (nahja helaas, je leert hierdoor wel strakker mixen denk ik)

Eerst schreef ik wel altijd de bpm bij de nummers op de cd (msschien handig voor de beginners zo kun je namelijk eenbeetje raden waar je moet zitten met je pitch)
Maar daar ben ik ook maar mee opgehouden het lukt me nu wel om het snel te horen.
DjBlackMagic    posted on 22-03-2007 15:54
Ik ben van plan om in de grote vakantie final scratch en een djm 800 of nuo 5 te kopen en die bpm counter lijkt me gemakkelijk om de plaat grofweg af te stellen en dan op gehoor  helemaal juist te stellen.
Sammow    posted on 22-03-2007 16:49
Ik dacht dat ik het zonder deed hoewel ik ze wel heb maar je let er wel op hoor, niet bewust maar toch, zaterdag speelde ik ergens waar geen BPM-counter was en ik merkte dan dat het wel iets handig is
PatrickBeuken    posted on 22-03-2007 16:54
Op de CDJ200 zit een counter, maar die gebruik ik echt nooit. Ik vergeet altijd dat die erop zit... want soms is het misschien toch wel handig om er eens naar te kijken.
Ziax    posted on 22-03-2007 23:13
Ik heb voor het moment nog geen dure apparatuur, gewoon een Jbsystems MCD 570. Een dubbele cd-speler met een pitch en loop die zelfs nog niet naadloos is. Ik draai nog maar 7 maanden. Nog nooit een beatcounter gezien maar al zeg ik het zelf, m'n beats liggen 98% vd tijd mooi gelijk.

Als ik m'n pioneer 800's heb ben ik trouwes van plan de beatcounters af te plakken :p. voor moest ik toch nog analoge draaitafels bijkopen Thumbs Up.
Ik ben nu gewoon van te draaien zonder beatcounter en wil dit ook zo houden. Ik hoop alleen dat ik niet teveel problemen ga hebben met de overstap van 0.5% sprongetjes naar de meer precieze pioneer pitch.
DjBlackMagic    posted on 22-03-2007 23:37
Persoonlijk mix ik liever met draaitafels omdat pitch analoog werkt, maar de vinyl kost me teveel daarom dat ik waarschijnlijk final scratch of virtual vinyl ga kopen! En momenteel werk ik ook zonder beatcounter zou leer je het van de eerste keer op het gehoor doen. Maar een bpm counter lijkt me gemakkelijk voor snelle mixen eerst vlug ruw gelijksellen en dan af pitchen op gehoord.
DJ_IVI-R    posted on 22-03-2007 23:54
ik wordt onnozel van die tellers.. ik zet ze gewoon af ..
www.nikan.be
Lead    posted on 23-03-2007 00:38
Poster: DjBlackMagic
... omdat pitch analoog werkt...

Da's niet altijd een voordeel. .05% is nauwkeurig genoeg en als het heel lang strak moet staan gebruik je 0.02%. Op die stand kun je, als hij eenmaal gelijk staat, ook weglopen bij de decks. (ik ben eens snel een bacotje wezen halen om te bewijzen dat het werkt)

Dat zou ik met vinyl dus nooit aan durven.... zelfs als je er echt van overtuigd bent dat hij gelijk loopt zal het nooit een hele track duren.
Let the BASS be louder

169 Users online: 13 Guests (156 Unknown)
Pages generated today : 16.353
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.404.727