Even een paar puntjes:
Downloaden (P2P) voor thuisgebruik/oeffening/studie is gewoon legaal. het copieren van een cd valt hier ook onder. aanbieden mag echter weer niet. (dus iemand voorjou een copie laten maken van zijn cd's is illegaal maar de cd lenen en zelf de copie maken weer niet)
Alle muziek die je koopt bevat een thuisgebruik licentie, wat eigelijk vrij raar is omdat je voor thuisgebruik geen licentie nodig hebt. Maar om deze muziek te draaien (dus legale cd's bijv.) moet je aan de Buma betalen, dit wordt gedaan door bijv. de organisator van een feest of de locatie zelf.
Legale mp3's worden een beetje vreemd behandeld, want je koopt een thuislicentie en de zaal eigenaar/organisator zal nog steeds rechten aan buma moeten afdragen.. dat is logisch. maar de volgens de Buma moet je als je legale mp3's draait ook nog zelf betalen voor je collectie. waarom is nogal onduidelijk en de regels die gesteld worden zijn zeker niet duidelijker. (het moeten bijv. betaalde nummers zijn, dus netlabel nummers in je collectie zou dan niet meer mogen.)
Zo'n licentie kost overgens 90 euro per jaar.
Bij dat laatste zet ik wel m'n vraagtekens.. waarom wel 2x betalen (jij zelf en de organisator/zaal eigenaar) voor het openbaar maken van een mp3 dat een thuisgebruik licentie heeft en niet voor het zelfde nummer wat op cd staat en onder de zelfde licentie verkocht wordt. Persoonlijk werk ik hier ook niet aan mee.
Wel vind ik het logisch dat je legaal gekochte muziek gebruikt, 1-150 per nummer is erg betaalbaar en zo zorg je dat de producers/platenmaatschappij gewoon betaald krijgen voor de muziek die je draait. Jij verdient er ook gewoon aan, dat je er nog niet van kan leven en een dikke auto kopen heeft hier natuurlijk niets mee te maken.
Ik snap goed dat ze controleren, anders kunnen ze niks verdienen. Maar ik zou wel eens willen weten hoe ze controleren of je illegale muziek hebt, want je kunt ook mp3s downloaden op internet, en dan heb je er legaal voor betaald. En als je ze daarna op cd brand dan lijkt het mij niet dat je dan verschil kan zien tussen die betaalde muziek en p2p-gedownloade muziek. Of zie ik dit verkeerd?
officieel hoeft de Buma ook niets te verdienen, maar alleen maar te zorgen dat het geld wat betaald moet worden aan de rechthebbende als je muziekopenbaar maakt ook bij die personen terecht komt. Echt dik er op verdienen doet geen enkele artiest, want zo heel erg veel is dit allemaal niet.
Overgens ligt de verantwoordelijkheid bij je zelf, als de Buma komt controleren dan moet je zelf aantonen dat je de muziek via een legale weg hebt verkregen. Kan je dat niet ben je natuurlijk het bokje

Overgens mag de Buma zelf niet vervolgen dus zal een organisatie als Fiod dat voor hun moeten verzorgen.