Gedownloade muziek; het gebruik op 'n feest (1/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Francessco    posted on 12-03-2006 04:23
Zoals er op het andere topic over de gedownloade muziek te zien is, is er nogal veel discussie over het befaamde onderwerp. Maar mijn vraag is aan jullie: wie draait met gedownloade (zonder licensies via peer-2-peer) en wie is er wel eens gecontroleerd door de Buma ?

What do you think about Gedownloade muziek; het gebruik op 'n feest ??

Vote :   

PatrickBeuken    posted on 12-03-2006 08:27
Ik draai gewoon gedownloade muziek... nooit gecontroleerd geworden...
Camino    posted on 12-03-2006 09:34
ook slim om het op een openbaar forum te posten als je het doet...
SnAcKBaRrY    posted on 12-03-2006 10:14
Nog nooit gecontroleerd door de zakkenvullers van de Buma.
Ik vind het niet normaal dat er ook nog boetes uitgegeven worden, of muziek collecties van dj's in beslag worden genomen, je betaalt toch ook rechten op cd-tjes?
En kan iemand mij vertellen waar al dat geld naar toe gaat?
Hoe wordt dit gecontroleerd?
hoe zit het met het verspreiden van muziek (mix cd's) waar je rechten over betaald hebt (cd-r en muziek) krijg ik dan ook geld van de buma omdat mijn mix kunsten ook beschermd zijn? of is dit geen probleem omdat ik voor alles betaald heb ? mag ik er dan ook geld mee verdienen?

Ik heb altijd begrepen dat artiesten (producers) maar een heel klein gedeelte van de rechten krijgt? dj's maken toch producties om naams bekendheid te krijgen en draaien om geld te verdienen!

nou, het is weer een leuk verhaaltje geworden ben benieuwd naar de reactie's

groetjes snckbrry.
SonicWalker    posted on 12-03-2006 10:54
Poster: SnAcKBaRrY
hoe zit het met het verspreiden van muziek (mix cd's) waar je rechten over betaald hebt (cd-r en muziek)

Je mag zonder toestemming niets verspreiden. Als je muziek in de winkel of online koopt, dan heb je meestal alleen het recht om deze privé te gebruiken (staat vaak in kleine letters ergens op een CD). Openbaar op een feest DJen of een mix op het internet aanbieden is geen privé gebruik!
Muziek met een Creative Commons licentie mag je meestal wel verspreiden (de toestemming maakt een deel uit van de licentie), soms ook commercieel. Dat was ook een reden, hoezo ik ben overgestapt op netlabel muziek met een CC licentie.

Zelfde verhaal bij software. Brein doet graag zo, als of je helemaal niet mag downloaden, kopieren en verspreiden, maar dat klopt natuurlijk ook niet (zie OpenBrief). Ook hier hangt het van de licentie af en is het bij Open Source Software vaak de bedoeling, dat je juist wel een bijdrage leverd aan de verspreiding.

Ramon72    posted on 12-03-2006 11:48
Nog nooit gecontroleerd door de zakkenvullers van de Buma.
Ik vind het niet normaal dat er ook nog boetes uitgegeven worden, of muziek collecties van dj's in beslag worden genomen, je betaalt toch ook rechten op cd-tjes?
En kan iemand mij vertellen waar al dat geld naar toe gaat?
Hoe wordt dit gecontroleerd?
hoe zit het met het verspreiden van muziek (mix cd's) waar je rechten over betaald hebt (cd-r en muziek) krijg ik dan ook geld van de buma omdat mijn mix kunsten ook beschermd zijn? of is dit geen probleem omdat ik voor alles betaald heb ? mag ik er dan ook geld mee verdienen?

Het is wel grappig dat je BUMA "zakkenvullers" noemt als je niet eens weet hoe de rechtenstructuur in elkaar zit. Zoek dat eerst maar eens uit.

Wat mij betreft: iedereen die met illegale muziek aan de slag gaat zou stevig moeten worden aangepakt als je er geld mee verdiend (wat je thuis doet moet je zelf weten...). Zo niet: dan is de muziek industrie binnen de kortste keren dood en ben ik benieuwd wat jij met je cd spelers/draaitafels gaat doen.
Realiseer je overigens op z'n minst dat BUMA z'n werkt doet ten gunste van de artiest.

User edit by Ramon72 on 12-03-2006 @ 11:49:54 (7%)
Giallorosso    posted on 12-03-2006 14:35
Een interessant stuk over de BUMA hier te lezen.

ChiellianvanWhod    posted on 12-03-2006 15:02
Ik sluit me helemaal aan bij Ramon!

Het probleem denk ik dat bij ons (vooral de wat jongeren onder ons hier) vooral voorkomt is dat we het geld niet hebben om alle muziek legaal te hebben en dan ook dat legaal te draaien.

Het lijkt me niet egt erg dat je nou een klein deel van je collectie illegaal is en dat ook draait.

Maar om nou met alleen maar illegale muziek te gaan draaien is ook vrij link.

Maar maak je je niet druk om wanneer je dit gaat doen bij een vriendenfeestje.

Draai je in een club/discotheek wordt dit al een ander verhaal.

En zoals Ramon het al zegt:

Wat mij betreft: iedereen die met illegale muziek aan de slag gaat zou stevig moeten worden aangepakt als je er geld mee verdiend (wat je thuis doet moet je zelf weten...). Zo niet: dan is de muziek industrie binnen de kortste keren dood en ben ik benieuwd wat jij met je cd spelers/draaitafels gaat doen.
Realiseer je overigens op z'n minst dat BUMA z'n werkt doet ten gunste van de artiest.

Is er trouwens ook nog een manier om je Illegale muziek LEGAAL te krijgen?

rare vraag mischien. maar zou een mooie manier zijn om collectie te behouden en dit legaal te krijgen.

the-melody    posted on 12-03-2006 15:05
gewoon buma/stemra rechten betalen lijkt me?

Poster: ChiellianvanWhod

Is er trouwens ook nog een manier om je Illegale muziek LEGAAL te krijgen?

rare vraag mischien. maar zou een mooie manier zijn om collectie te behouden en dit legaal te krijgen.

Francessco    posted on 12-03-2006 15:06
Ja, dat is een goede. Zou er geen manier zijn om liscensies te kopen op internet ofzoiets om je collectie toch legaal te maken?
ChiellianvanWhod    posted on 12-03-2006 15:07
@t Liberty:

Ja, de stemra rechten zijn dan voor jouw in het belang.

Maar het lijkt mij niet dat je daar nou egt je illegale muziek kan legaliseren

tenzei het wel kan natuurlijk.

Maar GEWOON buma/stemra rechten betalen klinkt te onduidelijk.

Zo simpel gaat dat niet natuurlijk.

User edit by ChiellianvanWhod on 12-03-2006 @ 15:08:51 (5%)
ChiellianvanWhod    posted on 12-03-2006 15:10
Poster: Francessco
Ja, dat is een goede. Zou er geen manier zijn om liscensies te kopen op internet ofzoiets om je collectie toch legaal te maken?
 Maar waar kan je die lisencies vandaan halen?Winking my eye

Mis. bij de platenzaken?

Blast    posted on 12-03-2006 15:11
Poster: DeafDJ
ook slim om het op een openbaar forum te posten als je het doet...

auw, die doet vast pijn bij PatrickBeuken

maar goed, zolang er internet is, zal er illegaal gedownload worden. Maar voor de illegale downloaders onder ons, realiseer je wel, dat als je allemaal muziek illegaal gaat download, dat bvb, armin van buuren/tiesto (of een andere artiest) er niets meer verdient. En als hij dus geen geld verdient, dan zal hij moeten stoppen met produceren en/of nummers uit brengen wil de artiest niet rood komen te staan op de bank. En als hij stopt met produceren/nummer uitbrengen, dan zullen er geen nieuwe nummer van deze artiest meer komen, omdat hij geen geld heeft, en dat komt door het illigale downloaden. Dus blijf met z'n alle downloaden, en er zal straks geen nieuwe muziek meer zijn.

ps, dit is misschien een beetje extreem gezegd, maar ik kon het niet anders formulieren.

Jorrit    posted on 12-03-2006 15:16
ook redelijk kortzichtig, aangezien veel DJ's hun grote inknomsten te danken hebben aan optredens, en platen alleen uit brengen ter promotie.
ChiellianvanWhod    posted on 12-03-2006 15:18
Ja, je vermeld het nogal overdreven eerlijk gezegd jaWinking my eye

Maar het komt duidelijk over.

Het kan natuurlijk gebeuren maar niet bij onze helden als Armin van Buuren of TiestoHappy, laughing
Dat lijkt mij te overdreven.

Zolang hun er nog plezier in hebben en nog geld verdienen zal hij niet gaan stoppen vanwege het feit dat wij hun muziek veel downloaden!?

Lijkt me niet, zoveel wordt hun muziek niet gedownload ik denk eerder gekocht want andere DJ's die kopen tog ook hun vinyl/ cd's?

Ik zou hier eerder aan artiesten denken uit de Hip hop /r&b scene denken.

Of wat dacht je van die kotergroepen K3, Chipz en dat soort zaken.

Die kleine kindertjes weten tegenwoordig niet beter dan downloadenHappy, laughing

(van hun oudere broer of zus).

Ik zou dus eerder denken dat het voor hun een min punt is.

(verbeter mij)

SnAcKBaRrY    posted on 12-03-2006 15:56
Het is allemaal heel duidelijk hoe jullie het vertellen! dit zijn dan ook precies de antwoorden waarop ik zat te wachten. Ben het dan ook mee eens dat als je veel geld verdient met je draaikunsten ook rechten over de muziek moet betelen (dus legale downloads)plus evt. aanvullende rechten.

@ ramon72 : het maakt mij niet uit hoe de rechten structuur inelkaar zit,  ik wil alleen aan de orde stellen dat er veel geld aan verdient word, en dat het voor mij volstrekt onduidelijk is waar dat allemaal naar toe gaat en wie wat krijgt.

Lukaz    posted on 12-03-2006 16:03
Poster: Francessco
Zou er geen manier zijn om liscensies te kopen op internet ofzoiets om je collectie toch legaal te maken?

als je bij bijv. Dance-Tunes of I-Tunes (hoe noem je zulke site's??) nummers koopt zitten de licenties er dan niet bij?? je koopt ze wel.. en de labels sturen ze naar zulke organisaties als ID-T en Apple/I-Tunes maar het is gewoon een nummer je zou het ook gedownload kunnen hebben hoe komt de Buma/Stemra dinges erdan achter?
ChiellianvanWhod    posted on 12-03-2006 16:05
Ja, dat vraag ik mij ook af hoe zei dat zien.

Maar je hebt er voor betaald en het is gewoon legaal.

LovelvanOerle    posted on 12-03-2006 19:06
ik heb iets van 5 cd's met mzuiek die illegaal is en ongeveer 60+ cd's met alleen maar legale muziek van site's zoals dance-tunes enz.

En die illegale cd's heb ik ook alleen maar omdat ik die nummers legaal nergens meer kan vinden, dus...

Dirkvh    posted on 12-03-2006 19:54
Ik snap goed dat ze controleren, anders kunnen ze niks verdienen. Maar ik zou wel eens willen weten hoe ze controleren of je illegale muziek hebt, want je kunt ook mp3s downloaden op internet, en dan heb je er legaal voor betaald. En als je ze daarna op cd brand dan lijkt het mij niet dat je dan verschil kan zien tussen die betaalde muziek en p2p-gedownloade muziek. Of zie ik dit verkeerd?
MaxvEck    posted on 12-03-2006 20:29
het probleem is mij meer dat ze met dat controleren en er achter aan jagen volgens mij meer geld kwijt zijn dan dat ze er mee vangen waardoor ze weer wetjes gaan verzinnen dat je elke maand geld moet storten als je in het openbaar muziek draait. Ik vind dat artiesten ook hun geld mogen verdienen, maar ik denk dat downloaden niet tegen te houden valt
User edit by MaxvEck on 12-03-2006 @ 20:30:10 (1%)
Lukaz    posted on 12-03-2006 21:58
Poster: Dirkvh
Ik snap goed dat ze controleren, anders kunnen ze niks verdienen. Maar ik zou wel eens willen weten hoe ze controleren of je illegale muziek hebt, want je kunt ook mp3s downloaden op internet, en dan heb je er legaal voor betaald. En als je ze daarna op cd brand dan lijkt het mij niet dat je dan verschil kan zien tussen die betaalde muziek en p2p-gedownloade muziek. Of zie ik dit verkeerd?

opzich zei ik precies hetzelfde Winking my eye
Mount    posted on 13-03-2006 15:44
Even een paar puntjes:

Downloaden (P2P) voor thuisgebruik/oeffening/studie is gewoon legaal. het copieren van een cd valt hier ook onder. aanbieden mag echter weer niet. (dus iemand voorjou een copie laten maken van zijn cd's is illegaal maar de cd lenen en zelf de copie maken weer niet)

Alle muziek die je koopt bevat een thuisgebruik licentie, wat eigelijk vrij raar is omdat je voor thuisgebruik geen licentie nodig hebt. Maar om deze muziek te draaien (dus legale cd's bijv.) moet je aan de Buma betalen, dit wordt gedaan door bijv. de organisator van een feest of de locatie zelf.

Legale mp3's worden een beetje vreemd behandeld, want je koopt een thuislicentie en de zaal eigenaar/organisator zal nog steeds rechten aan buma moeten afdragen.. dat is logisch. maar de volgens de Buma moet je als je legale mp3's draait ook nog zelf betalen voor je collectie. waarom is nogal onduidelijk en de regels die gesteld worden zijn zeker niet duidelijker. (het moeten bijv. betaalde nummers zijn, dus netlabel nummers in je collectie zou dan niet meer mogen.)
Zo'n licentie kost overgens 90 euro per jaar.

Bij dat laatste zet ik wel m'n vraagtekens.. waarom wel 2x betalen (jij zelf en de organisator/zaal eigenaar) voor het openbaar maken van een mp3 dat een thuisgebruik licentie heeft en niet voor het zelfde nummer wat op cd staat en onder de zelfde licentie verkocht wordt. Persoonlijk werk ik hier ook niet aan mee.

Wel vind ik het logisch dat je legaal gekochte muziek gebruikt, 1-150 per nummer is erg betaalbaar en zo zorg je dat de producers/platenmaatschappij gewoon betaald krijgen voor de muziek die je draait. Jij verdient er ook gewoon aan, dat je er nog niet van kan leven en een dikke auto kopen heeft hier natuurlijk niets mee te maken.

officieel hoeft de Buma ook niets te verdienen, maar alleen maar te zorgen dat het geld wat betaald moet worden aan de rechthebbende als je muziekopenbaar maakt ook bij die personen terecht komt. Echt dik er op verdienen doet geen enkele artiest, want zo heel erg veel is dit allemaal niet.

Overgens ligt de verantwoordelijkheid bij je zelf, als de Buma komt controleren dan moet je zelf aantonen dat je de muziek via een legale weg hebt verkregen. Kan je dat niet ben je natuurlijk het bokje Winking my eye
Overgens mag de Buma zelf niet vervolgen dus zal een organisatie als Fiod dat voor hun moeten verzorgen.
User edit by Mount on 13-03-2006 @ 15:52:09 (1%)
Dj_T.im    posted on 13-03-2006 16:24
je kan toch ook via intnernet, liedjes kopen,, bijv via music store,, en als je die nou op cd brand dan?,,
Giallorosso    posted on 13-03-2006 16:37
En hoe zit het dan als je vinyl hebt en dat alsnog overzet naar mp3 en dat op cd'tje brand. Je hebt de licentie al bij aankoop van de vinyl toch? En ja terplekke bewijzen kan je natuurlijk niet...indien je het later mag aantonen kan je alle platen (ook van andere) optrommelen en laten zien dat je toch dik 8-10 euro ervoor betaald hebt steeds.
User edit by Giallorosso on 13-03-2006 @ 16:38:08 (4%)
Ramon72    posted on 13-03-2006 17:45
@ ramon72 : het maakt mij niet uit hoe de rechten structuur inelkaar zit,  ik wil alleen aan de orde stellen dat er veel geld aan verdient word, en dat het voor mij volstrekt onduidelijk is waar dat allemaal naar toe gaat en wie wat krijgt.

Dan moet je je daar in verdiepen!

Ikzelf ben actief producent geweest en heb mid jaren 90 een aardige bekende plaat uitgebracht, waarvoor ik nog steeds inkomsten genereer. Geloof me, het systeem van BUMA/STEMRA (overigens niet alleen Nederland, maar daarnaast natuurlijk ook alle buitenlandse administraties) zit beter in elkaar dan je denkt.

Als ik overigens bovenstaande posts lees (ook in andere topics) is het een hoop mensen nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu precies BUMA is en wat STEMRA. Daarnaast lijkt het erop dat ook een hoop mensen niet weten wanneer je met wie, waarom nu eigenlijk te maken hebt. Als je publiekelijk gaat draaien is dat wel handig!

Wim/Lead: wellicht een statisch artikel hiervoor maken?!?
User edit by Ramon72 on 13-03-2006 @ 17:45:36 (1%)

160 Users online: 64 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 29.735
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.846.281