Vu Meters
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Collin    posted on 10-03-2006 14:02
Eeh Mensen

ik heb een vraag ,vrijwel zie je bij veel Dj's dat de vu meter in het rood kom

mag deze in het rood komen , zo ja wat kan er dan verder gebeuren

en als het niet moet maar het komt er wel wat je dan moet doen

( dus mag een vu meter in het rood komen )

What do you think about Vu Meters ??

Vote :   

_ruud_    posted on 10-03-2006 14:07
bij mij staat ie vaak in het rood alleen als ik hem helemaal open heb staan in het rood wordt m'n geluid met stukken minder.
CDJ800MK2 - DJM800 - CDJ800MK2
Collin    posted on 10-03-2006 14:25
Poster: _ruud_
bij mij staat ie vaak in het rood alleen als ik hem helemaal open heb staan in het rood wordt m'n geluid met stukken minder.

oke , maar mag een VU meter in het rood komen ? ( officieel )

_ruud_    posted on 10-03-2006 14:28
dat weet ik niet zou je iemand anders moeten vragen lijkt mij niet echt kwaad te kunnen. staat het niet in de handleiding dan?
CDJ800MK2 - DJM800 - CDJ800MK2
User edit by _ruud_ on 10-03-2006 @ 14:28:53 (40%)
TheSupercrab    posted on 10-03-2006 14:41
rood is niet goed.. daarom de kleur rood.. als je in het rood draait krijg je meestal vervorming van je geluid behalve als je mixer een goede head room heeft.. dit betekent dat je meer in het rood kan draaien.. dat je dat dan ook meteen moet gaan doen? absolut niet.. als je de muziek harder wil hooren gebruik dan de master.. Mix gewoon net onder geel.. dus altijd groen dan zit je op 0 db en krijg je ook geen vervorming.
MaxvEck    posted on 10-03-2006 14:42
Poster: DjCollinBosgraaf

oke , maar mag een VU meter in het rood komen ? ( officieel )

officieel mag een VU meter best in het rood komen, maar als je VU meters in het rood komen heb je een grote kans dat je geluid gaat vervormen, omdat je je mengpaneel als verterker gebruikt : je versterkt het geluid van de input ( bv. draaitafel ) doordat je de bass en bv de gain hoger zet, waardoor je VU meters rood uitslaan en je geluid gaat misvormen. Je kan dus beter je bass wat hoger zetten en je gain wat terug draaien zodat je meters in het groen blijven en je je mengpaneel niet gebruikt om het singnaal te versterken daar heb je namelijk versterkers voor

User edit by MaxvEck on 10-03-2006 @ 14:47:20 (7%)
MaxvEck    posted on 10-03-2006 14:45
hopelijk heb je genoeg aan de info van mij en supercrab

ps: ik krijg me eigen betricht niet meer uit de qoute
User edit by MaxvEck on 10-03-2006 @ 14:49:05 (100%)
Collin    posted on 10-03-2006 14:56

Bedankt voor jullie reacties ik heb mijn antwoord hieruit kunnen halen

dank jullie wel !!!

barthawk    posted on 10-03-2006 15:01
tis niet het beste maar ook weer niet echt slecht voor je mixer....zie het als een auto die in het rode gedeelte van z'n toerenteller komt....jet zit op z'n max dan...dus ook qua geluid bij een mixer...
Rhino    posted on 10-03-2006 15:01
Doorgaans is rood verboden gebied, met name voor de jongens van de P.A

Het sisook knap lullig als een dj er voor zorgt dat je conussen vast gesmolten zitten door overmatig in het rood te sturen.

Maar om nu Rood geheel te mijden is ook niet nodig.

Je mag best pieken hebben tot laten we zeggen +2 a +3 .

Ook hier geld weer luisteren.

Mensen die in het rood draaien omdat ze ``harder`` willen en eigenlijk niet weten wat ze doen is killing .

Mensen die op zoek zijn naar dat randje distortion en precies weten wat ze doen vind ik oke.

Op tech kan het bijvoorbeeld heel dik zijn om m net even wat meer boost te geven.

Dat kan een stuwend en pompend effect geven.

Ik maak daar nog wel eens gebruik van.

In productioneel gebied is het ook niet ongewoon om dingen bijvoorbeel fors distorted op te nemen door gewoon te oversturen, daarna te editten en bijvoorbeeld terug te zetten als beat met een randje distortion op 0 db.

Maar om een lang verhaal kort te maken, tegen het dak aan pompen en daarmee je volledige headroom vullen totdat je mixer eigenlijk niet meer kan, is nooit een goede zaak.

Happy, laughing

Rhino    posted on 10-03-2006 15:03
Overigens zal je in de toekomst merken dat wanneer eigenlijk alles binnen het digitale domein gaat komen , de marges voor oversturing gewoon zo goed als 0 zijn.

dan zakl je wel goed MOETEN afregelen , want digitaal klippen is gewoon echt verschrikkelijk om aan te horen en daarbij ook erg slecht voor je hoge tonen speakers.

User edit by Rhino on 10-03-2006 @ 15:04:13 (3%)
Camino    posted on 10-03-2006 15:33
hoe is dit op de 800? is de clip daar ook zo slecht op (lead)?
PimSaint    posted on 10-03-2006 15:54
Zover ik begrepen heb is de DJM 800 gebaseerd op de 1000, waarvan de headroom ed voortreffelijk zouden moeten zijn.
Lead    posted on 10-03-2006 15:57
Zolang je de meters met respect behandeld is er op geen een mixer iets aan de hand.

De kanalen van de DJM-800 kun je niet over de zeik krijgen. De master natuurlijk wel als je alles open gooit... zo niets zouden er vast wat techneuten komen klagen dat de signaal/ruis verhouding niet goed is.

Laat gewoon de rode LED's niet oplichten op je mixer.... op IEDERE mixer trouwens Winking my eye

Als je alles in het digitale domein houdt, ook de uitgang, zul je geen last ondervinden van oversturing. Digitaal heb ik een pure sinus alles open gegeven en geen oversturing kunnen waarnemen. (vond Ben Liebrand trouwens ook, die stond naast me).

En dat je met alles open een analoge lijn kunt oversturen zal niemand vreemd vinden. De eerste mixer die dat niet doet, en teven een goede signaal/ruis verhouding heeft moet ik nog tegen komen (zonder truuks met ingebouwde limiters etc)...
Let the BASS be louder
Camino    posted on 10-03-2006 16:27
ja je let natuurlijk een beetje op je leds... maar het is niet echt al te vreemd als je een peak van +2, +3 af en toe krijgt (op je master zelfs). Maar de 800 gaat dan niet gelijk vervormen als dit gebeurd?
Lead    posted on 10-03-2006 16:30
nope, maar zoals altijd : Better safe to be Sorry Happy, laughing

Zet gewoon je versterkers harder... Kan dit niet Confused Dan hadden ze grotere boxen moeten hebben om harder te gaan Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 10-03-2006 16:31 (100%)
Rhino    posted on 10-03-2006 16:33
quote lead :Digitaal heb ik een pure sinus alles open gegeven en geen oversturing kunnen waarnemen. (vond Ben Liebrand trouwens ook, die stond

Rhino , was dat inkomend of uitgaand signaal.
op hoeveel db heb je die dan uitgestuurd.
Ik neem aan dat als je een pure sinus uitsuurde , dat die sinus niet digitaal is .
zou hij wel digitaal zijn dan wordt een pure sinus wat moeijlijk denk ik

Inkomend kan je digitaal namelijk zeker wel klippen. ook als je uitgaand naar een digitaal opname apparaat gaat kan je ook zeker wel klippen.

misschien clipt de mixer zelf niet maar je recorder dan wel .

er zijn zelfs cd spelers die clippen op 0 db rond bij het afspelen en dat is dan meteen digitaldistortion wat wordt waargenomen als harde tikken ergens in het gebied van de 3 Khz .
Het is gewoon feit dat alles wat digitaal boven de 0 db komt gaat klippen.
Daarom gaat een md of dat recorder maar tot 0 DB op het display, bij o clip je eigenlijk al !
verder kan je ook niet inregelen.
Dit in tegenstelling tot een analoog cassette deck waarbij je geloof ik zo tot + 10 kon uitsturen(metaltapes)
dit kon alleen maar omdat de machine analoog was.

vaak wordt dan ook geadviseerd om te masteren op -0,5 db om die reden.

Digitale oversturing kan natuurlijk altijd ergens in de chain optreden als je de rgels niet respecteert.

Happy, laughing

User edit by Rhino on 10-03-2006 @ 16:43:17 (66%)
_Ivan_    posted on 10-03-2006 18:10
wat lead al zegt : zet gewoon je versterker wat harderWinking my eye

Feel&.Celebrate.Life!

This is an old Topic

No new postings for 7.113 days.
 Post CommentThat would be 237.1 months
or a whopping 19.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

270 Users online: 177 Guests (93 Unknown)
Pages generated today : 55.925
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.949.470

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use