Pioneer KUVO Club System launches at ADE
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Lead    posted on 21-10-2014 16:29

Dit ADE was het eindelijk zover, Pioneer lanceert nu dan officieel het KUVO platform, dit bestaat feitelijk uit een black-box (niet te koop) voor in de DJ booth, een website (http://www.kuvo.com) en een app op een mobiel (KUVO app, beschikbaar op iOS en Android). Het afgelopen jaar heeft Pioneer hard gewerkt om DJs en clubs toe te laten treden tot dit netwerk.

KUVO is, vrij omschreven, een tool die de clubber en mede-DJ een inzicht geeft wat er op dit moment in een aangesloten club wordt gedraaid, of wat er in het verleden is gedraaid. Je zou dit kunnen zien als een soort samensmelting van Shazam en real-time line-up informatie, met het verschil dat Shazam afhankelijk is van muziek fingerprinting en KUVO de info rechtstreeks haalt uit de spelers.

Het KUVO platform draait uitsluitend om text informatie, de zogeheette ID3 info van de muziek. Er wordt GEEN AUDIO over dit systeem verstuurt, de muziek dient door het platform dan ook herkend te worden aan de tags die de track heeft, er wordt dus geen analyse op de muziek los gelaten.

KUVO is een opt-in systeem, betekend dat de DJ/club er actie voor moet ondernemen om eraan mee te doen. Zo moeten er in een club een KUVO box worden geinstalleerd in de DJ Booth, daarna moet een DJ zich registreren op de website en daarna moet hij ook nog in Rekordbox aangeven dat hij de info van zijn of haar tracks wil delen met het KUVO platform. Zo behoud de DJ altijd de vrije hand in het feit of hij met dit systeem wil meedoen of niet.... hoewel ik tot nu toe nog geen serieuze reden heb gehoord waarom een DJ niet mee zou willen doen.

Op dit moment werkt het systeem uitsluitend als er een volledige Pioneer booth gebruikt wordt (CDJs en mixer), maar Pioneer is in gevorderde gesprekken met partijen zodat ook niet-Pioneer hardware met dit systeem kan werken.

DJs
Kunnen een profiel aanmaken op de website en hier hun verleden bekijken en bijwerken.
De app is meer een live-overzicht tool en geeft weer wie er op dit moment draait, welke clubs er welke DJs achter de decks hebben staan.
Als een DJ onderweg is naar een optreden zou hij de DJ die voor hem draait via de app in de gaten kunnen houden en zo eventueel kleine aanpassingen maken in zijn playlist zodat dubbel draaien van tracks wordt voorkomen of zijn set beter aansluit bij die van de voorgaande DJ.
Indien een track verkrijgbaar is bij een van de aangesloten muziek platforms kan deze via de app of website direct aangeschaft worden. De muziekdiensten die er nu aan mee doen zijn : iTunes (op ios devices) en  JunoDownload. Met andere muziek platformen wordt op dit moment gesproken over samenwerking.

Mocht je het nog niet gedaan hebben, je kunt je hier aanmelden : https://kuvo.com/login/

Als je je account hebt aangemaakt wordt je profiel nog niet direct zichtbaar. Om jezelf te kunnen vinden op de website dien je je profiel aangepast te hebben zodat je ten minste je DJ naam en land hebt aangegeven. Tevens wordt je op de app pas getoont als je een profiel afbeeldijng hebt toegevoegd.

Clubs
Vanaf vandaag kunnen clubs een aanvraag indienen om ook mee te doen met KUVO, de box wordt gratis voorzien maar een club moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om hieraan mee te mogen doen. De KUVO box is duidelijk NIET geschikt voor thuisgebruik of andere toepassingen dan in een club/bar/uitgaansgelegevenheid. De DJ Booth in de locatie moet op dit moment aan bepaalde voorwaarden voldoen (Pioneer CDJ/DJM/KUVO box/bedraad internet voor KUVO box)
Een KUVO box maakt dat een club zichtbaar wordt op de kaart die alle clubbers zien als ze de website of app gebruiken.

Aanvragen KUVO box (alleen profi clubs, geen thuis gebruik, inschrijvingen worden gescreened) : https://www3.pioneer.co.jp/nxs-gw/application-form/contact/. Natuurlijk kunnen clubs of installateurs ook contact met mij opnemen, meer tech info is op verzoek beschikbaar.

KUVO op het internet : http://www.kuvo.com

Ik heb al een PDF gemaakt met wat meer specifieke info erin, ik zal dit proberen binnenkort te vertalen naar een versie die ik in de Topics kan posten zodat we die info centraal bewaren.

Let the BASS be louder

What do you think about Pioneer KUVO Club System launches at ADE ??

Vote :   

Estacy    posted on 21-10-2014 21:59

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Voornamelijk omdat ik qua informatietechnologie tegenwoordig erg huiverig ben voor wat er misschien mogelijk is. 

Want wat doet dit doosje in de basis? Het mogelijk maken voor partijen anders dan de DJ om de gedraaide tracks te bekijken. 

Aan welke partij denk ik dan meteen? Auteursrechten organisaties zoals Buma/Stemra. 

He dat is wel heel erg handig! Nu kunnen we precies zien welke liedjes gedraaid worden door welke DJ! Aanmaning hier, aanmaning daar. 

Deze gedachtegang trekken we even door: Clubs worden verplicht om zo'n kastje te hebben. Op het moment werkt dat kastje alleen met Pioneer gear. Gevolg: Een club is verplicht om Pioneer gear te hebben.

Als je als discotheek geen KUVO kastje hebt en je wordt betrapt, dikke boetes. De clubs en DJs die er gebruik van maken krijgen aangepaste rekeningen zodat ze auteursrechtelijk materiaal mogen draaien.

Gaat dit gebeuren? Nou dit product is in ieder geval ook bedoelt voor het 'eerlijk verdelen van royalties' aldus het engelse persbericht. Pioneer en RADR zijn al bezig met de Association for Electronic Music om dat te bewerkstelligen. 

Ook wordt dit product nu gratis geleverd aan clubs, de app is zover ik weet ook gratis. Hoe verdient Pioneer hier dan geld aan? 

En straks draait een DJ een demo die die heeft gekregen van een andere DJ, KUVO herkent het als een ungereleasde track en die DJ krijgt een groot label achter hem aan ondanks dat ie de track gewoon gekregen heeft van de artiest? 

Zeg niet dat het onmogelijk is want met Youtube is wel duideljk dat die automatische auteursrechtenherkenning niet helemaal fris is.

We gaan gewoon verder: Pioneer DJ is een tijdje terug gekocht door KKR, voor een hoop geld. 

KKR is een grote investeringsmaatschappij die alleen maar om winst geeft. En dan komt dit product opeens uit? Ja het product was al langer in ontwikkeling, getuigen wel de spyshots en rumors van vorig jaar die je hier en daar wel terug kan vinden. Maar toch. Zo'n bedrijf wordt ook niet van de ene op de andere dag verkocht natuurlijk. 

Dus: KUVO. Ik ben benieuwd. Blij dat ik vinyl draai in ieder geval

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 21-10-2014 @ 22:03:51 (31%)
Tekhead    posted on 26-10-2014 23:08

Jezus wat een innovatief idee weeral, waarom zo iets bedenken, ben net als Estacy blij dat ik een vinylDJ ben.

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Lead    posted on 29-10-2014 11:16

Pioneer is zich natuurlijk bewust dat zodra deze data verkeerd gebruikt worden de support onder de DJs zal dalen, hier wordt dan ook nauwkeurig over gewaakt. Tevens is Pioneer een japans bedrijf, die gaan anders met data om dan de Amerikanen. De Kuvo servers staan in Japan dus hebben niet heel direct met de Amerikanen te maken.

Aan track titels is niet te zien of iets legaal of niet is. Aangezien dit systeem geen audio verstuurd is het dus niet na te gaan of een track wel of niet legaan zou zijn, dat kun je niet zien aan de titel. Dit systeem kan rechtenhebbende (een groot deel van draaiend nederland/belgie) juist helpen eindelijk royalties te krijgen voor hun tracks die ze anders mis lopen.

Het systeem is nog niet zover dat er al data gedeeld wordt, daar worden alleen nog maar gesprekken over gevoerd. Als deze data al zal worden aangeleverd wordt deze niet vergezeld van het deel data waarmee de draaien van de tracks kan worden achterhaald. Voor het uitkeren van royalties is alleen het feit belangrijk dat een track gedraaid is en niet door wie. Het is voor de rechtenorganisaties dan ook niet nodig om die info te hebben.

Let the BASS be louder
Yorick    posted on 01-11-2014 14:51

Ik vind dit wel een mooi systeem.

De keuze is uiteindelijk aan je zelf of je de info wilt delen of niet.
Je kan ook zien wat andere DJ's draaien, en zo kom je weer bij leuke tracks terecht.

Winston    posted on 19-11-2014 20:30

Voor thuispubliek is het leuk om te weten wat er gebeurd. En voor publiek is het leuk om later weer terug te kijken.

Hoe het zal gaan met sabam/buma/etc. zien we wel.

Voor DJ exclusiviteit ... Tsja .... Er is in elk geval vastgelegd dat jij de eerste bent die een bepaald nummer draaide.

Ik vraag me af wat KUVO vermeld als je flink sampled uit andere tracks.

Tic Toc
Lead    posted on 20-11-2014 09:49

kuvo doet niet aan muziekherkenning, het zal dus niets doen als je samples speelt of delen van nummers. Zo kan wellicht voorkomen worden dat in sommige muzieksoorten dezelfde 10 nummers de hele avond rouleren

Let the BASS be louder

This is an old Topic

No new postings for 3.823 days.
 Post CommentThat would be 127.4 months
or a whopping 10.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

225 Users online: 23 Guests (203 Unknown)
Pages generated today : 47.891
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.436.265