Nieuwe studio bouwen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Sieger    posted on 21-07-2014 14:05

Hallo allemaal!

Zoals velen, heb ik het idee om een nieuwe studio te bouwen! Op het moment heb ik mijn meubel gewoon in de slaapkamer staan, maar ik wil gewoon een ruimte die akoustisch goed klinkt. Vandaar het idee.

Ik heb een plek gevonden bij ons in de boerderij waar ik mijn studio zou willen bouwen. Echter, zou ik graag jullie hulp en opmerkingen krijgen, om dit zo goed mogelijk binnen mijn budget te realiseren. (Dit ligt rond de 1500 euro.)

Een foto van de ruimte waar ik mijn studio wil bouwen:

////www.djresource.eu/images/dump/others/normal_89fff7-studiovoorbeeld.jpg

Eerst over het bouwen van de ruimte. Op de foto heb ik al ongeveer de ruimte aangegeven dmv mijn paint skills. Het idee is om de houten balken in de studio te verwerken en dit mooi te verlichten. De muren van de ruimte komen dus om het hout heen. Kan dit kwaad voor de akoustiek? Kan me voorstellen dat het geluid wel gaat diffuseren.

Ik had het idee om het studiomeubel tussen twee schuine balken te plaatsen(die aan de linkerkant, 1 is verborgen). de deur komt dus aan de rechterkant. Ik heb gelezen dat de wanden aan beide kanten van het studiomeubel een paar graden naar elkaar toe moeten lopen. Is dit echt een must?

Ik wil de ruimte bouwen door middel van een geraamte met daarin isolatie (puur voor temperatuur, geluid is niet zo'n groot probleem.) Deze zou ik kunnen afdichten met gipsplaten, maar ik heb ook gelezen dat mensen er jute voor spanden, om gelijk geluid te absorberen. Wat adviseren jullie? Een combinatie zou natuurlijk ook mogelijk kunnen zijn. De vloer is makkelijk te isoleren. De platen die er nou opliggen liggen los, en daaronder liggen balken waar makkelijk isolatie onder zou kunnen. Dan is het gewoon een kwestie van de platen netjes vastmaken.

Dan nog over de akoustiek, waar het ten slotte om gaat. Ik heb veel mooie studios gezien van jan morel, alleen heb ik daar het budget niet voor. Ik wil ook niet het noppenschuim van de Gamma. Heeft iemand ervaring met de platen van Auralex? Kan ik het zelf doen, of is het toch handig om het te laten doen?

Ik was van plan het meubel een eind vanaf de muur te zetten en dan de monitoren (Ik ben van plan Adam A77X's te kopen) met een beugeltje aan de schuine balken te monteren om ze dan vervolgens als midfields te gebruiken.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden, ontvang ik graag tips en tricks. Mocht er behoefte zijn aan meer fotos, laat het maar weten!

Groet, Sieger

What do you think about Nieuwe studio bouwen ??

Vote :   

_Ivan_    posted on 27-07-2014 21:36

Een studio bouwen is niet iets wat je zomaar doet. Laat een plan opstellen door een expert die er verstand van heeft! De isolatie kan er juist voor dienen om het geluid zo goed en eventueel neutraal tot zijn recht te laten komen. Een budget van 1500 lijkt mij vrij magertjes, maar als je het een en ander zelf doet en handig bent kun je denk ik best een eind komen! 

Succes! 

Feel&.Celebrate.Life!
marcojacobs    posted on 31-08-2014 03:43

Zoals Ivan al aangeeft, 1500euro is zeer magertjes indd.

qua de muren kan ik je niet veel kwijt, wat ik je wel kan aanraden zijn de Auralex platen.
Ik weet niet de precieze afmetingen van de ruimte die je van plan bent te gaan maken, maar ik heb een studio van 3x5 en was daarvoor al 900euro kwijt voor de auralex platen (dit was wel met 1 hoek volledig afgedekt ivm 'vocal booth'

Kijk trouwens even hierzo: http://www.auralex.com/praf/digital.asp
Maak een soort plattegrond van de ruimte die je van plan bent te gaan realiseren en hun maken een speciaal plattegrondje waar de platen moeten komen enz, weet je gelijk hoeveel t gaat kosten

This is an old Topic

No new postings for 3.906 days.
 Post CommentThat would be 130.2 months
or a whopping 10.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

113 Users online: 18 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 30.924
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.638.675