Beste mensen,
Ik ben aan het kijken voor 2x een behringer B1220 met daarbij 2x een b1500x sub,
Nou heb ik daar een paar vragen over, welke versterker zouden jullie mij daarbij aanraden, en kan ik deze beter doorlussen en alles op 1 versterker zetten of is het beter als ik hier 2 aparte versterkers voor koop? verder zit ik nog met de kabels, Kan ik beter 2 polige of 4 polige gebruiken? Misschien zijn het voor jullie makkelijke en stomme vragen maar ik ben er nog wat nieuw in en weet er dus niet zoveel van af.
Alvast bedankt!
Ehh... die B1500x, ik neem aan dat die hetzelfde aangesloten is als zijn vervanger de Behringer B1800x. Dan wordt die aangestuurd door 2+- pennen en koppelt hij beide door. De B1220 is aangesloten op de 1+- pennen.
Er is eigenlijk niet iets beters of slechter aan 2 of 4 aderige kabels. het ligt eraan hoe je het gaat gebruiken en in welke setup. Maar ook hoe je je versterker(s) gaat aansluiten.
Als je 1 versterker gebruikt moet je die wel laag ohmig kunnen belasten. De 1220 is 8Ohm, de 1500 is 4Ohm, dat betekent dat je de versterker in het laag op 2,5Ohm belast. zorg dat hij dat wel kan trekken.
Ik zou in je versterker rack een 4 voudige speakon aansluiting maken en een 4 voudige lange kabel gebruiken om van je versterkers naar je speakers te gaan. Maar dan een korte 2 aderige koppel kabel naar de top kastjes en regel de eventuele filtering, je wilt wellicht wat laag van de 1220's weghalen als het te veel is voor de locatie waar je staat.
.
Bedankt voor je reactie,
Dus als ik het goed begrijp
1 versterker --> 2 speakon (bijvoorbeeld) 4x2.5mm², deze naar de bass ingang, vanuit de bass uitgang (bijvoorbeeld) 2x2.5mm² naar de ingang van de top's.
Maar als ik nou met 2 versterkers ga werken, dan worden op de ene versterker de subs toch aangestuurd en op de andere de top's, is het dan verstandig om een versterker met ingebouwde crossover te nemen?
Dat werd mij namelijk weer door iemand anders aangeraden, maar ik ben op dit gebied nog een beetje nieuw dus ik hoor graag meerdere meningen ^^
2 versterkers samengevoegd naar 1 4 aderige kabel per kant , die voordat ie in de sub gaat weer op wordt gesplitst in een 2, 2 aderige zodat je maar een kabel per kant hebt. Dat is t beste als je aparte versterkers gebruikt. Gebruik je maar een versterker dan kun je gewoon een simpele 2 aderige naar je subs sturen en van daaruit doorlussen naar je tops
Ingebouwde crossovers in een amp is niks, je kunt dan vaak heel weinig instellen. Bovendien kost een 2e hands behringer Xover paar tientjes dus je bespaart ook niks als je een amp met x over koopt
Bedankt voor de reactie, het wordt al een stuk duidelijker.
Ik denk dat ik maar is gewoon ga beginnen met een enkele versterker ...
nog aanraders of punten waar ik goed op moet letten?